Yksi saabi kuski vähemmän

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Minuteman kirjoitti:Ne maagiset "tähdet" myönnetään kullekin autolle niiden omassa kokoluokassaan, joten nuo eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
Itse tulee kuiteskin enempi tuijotettuu esimerkiks noita Ruotsin todellisia kolaritilastoja, johtuisko jotenkin siitä, ettei oo ihan uusia autoja, tai sitten siitä et todellisuudessa tuohon vaikuttaa niin paljon muitakin asioita kuin pelkät tähdet, ei ne todelliset kolarit mee niiden tähtien saamiseen vaikuttavien tekijöiden mukaan, et paha vertailla turvallisuutta mitenkään ehdottoman oikeasti... Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....
900 GL 3D -83
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja siiseli »

9-5T kirjoitti:
JuAn kirjoitti:Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....
Tietty turvallisella autolla voi ottaa enemmän riskejä kun on jotain suojaa ympärillä.
Voin kyllä itse rehellisesti tunnustaa, että en ole ikinä ratin takana miettinyt kuinka turvallinen/turvaton ajamani auto on. Elikkä samalla lailla ne riskit mietitään oli alla kiinalainen koppimopo tai uusi :saab: .
#3834
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja saab87 »

jos yleensä ajattelee autossa turvallisuutta ni kai sillon pitänee jonkinlainen itsesuojeluvaisto olla muutenkin.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sellainen tuli mieleen, että onko kellään tietoa topicin kolarin nopeuksista?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
JuAn kirjoitti:Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....
Tietty turvallisella autolla voi ottaa enemmän riskejä kun on jotain suojaa ympärillä.
Voiko jalankulkijakin ottaa enemmän riskejä jos on pesäpallomaila näkyvästi esillä ?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Jussi »

wesku kirjoitti:Voiko jalankulkijakin ottaa enemmän riskejä jos on pesäpallomaila näkyvästi esillä ?
Tuskin liikenteessä, mutta snagarin jonossa jo voikin :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja VKe »

IamTheStig kirjoitti:Aika pahasti kävi...harmillista miten paljon näistä vanhoista kuskeista on juttua lehdissä, kun näin käy.
Harmillista miten paljon näistä nuorista kuskeista on juttua lehdissä...

Mitä tapahtui Helsingissä, Kaivokadulla sunnuntain vastaisena yönä?
Mitä tapahtui Hyvinkäällä lauantai-illalla?
Nuoret kuskit tappoi ja yritti tappaa autoillaan muita tielläliikkujia.

Minkäs ikäinen olikaan Klaukkalassa ruumisauton kuljettajan kuoleman aiheuttanut kaistanvaihtaja...?
Sininen Saab 9-3, '99
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.Pari kertaa on joutunu 90:n kans kolariin ja kummassakaan en syyllinen. Kerran tuli täräytettyy yhden valoissa eteen ajaneen Volkswagenin takaovesta sisään ihan koko puskurin matkalta ja eihän siihen tullu kuin muutama naarmu, eli volkkari korjaukseen. Ja sit joskus yks toyota ajo valoissa perseeseen kun olin pysähdyksissä ja eihän 90:lle tietenkään käyny mitään ja toyotast halkes tietenkin maski, he he :lol:, tuli kyl tietenkin käytyy huollos näyttämäs et oliko jotain sisemmältä menny, mut ei ollut. Mut todellisuudes 90 ja muut vanhat saabit on nykyään aikas pelti kasoja, et kylkeenkin ku tulis mälli ni se olis ainakin saman tien kanttuvei.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Svc »

Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.
Epäilen. Tuo väittämäsi nopeushaarukka on nimittäin melkoisen iso. 50 km/h:ssa sidottavaa liike-energiaa on jo 20 % enemmän.
(Oletin nopan massaksi 1200 kg)

Jos haluat muuta väittää niin voit todistaa asian ajamalla noppasi kiviseinään vaikkapa 20 km/h. :wink: Se tuskin selviää vaurioitta.

Jos Saab 90 kestää 8 MJ energian vaurioitumatta "pehmeään" esteeseen, se kestää varmasti 4 MJ kiinteään esteeseen.

PS Saabin puskurit on mitoitettu kestämään 8 km/h.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.Pari kertaa on joutunu 90:n kans kolariin ja kummassakaan en syyllinen. Kerran tuli täräytettyy yhden valoissa eteen ajaneen Volkswagenin takaovesta sisään ihan koko puskurin matkalta ja eihän siihen tullu kuin muutama naarmu, eli volkkari korjaukseen. Ja sit joskus yks toyota ajo valoissa perseeseen kun olin pysähdyksissä ja eihän 90:lle tietenkään käyny mitään ja toyotast halkes tietenkin maski, he he :lol:, tuli kyl tietenkin käytyy huollos näyttämäs et oliko jotain sisemmältä menny, mut ei ollut. Mut todellisuudes 90 ja muut vanhat saabit on nykyään aikas pelti kasoja, et kylkeenkin ku tulis mälli ni se olis ainakin saman tien kanttuvei.
Ainut kiesi mulla mille ei ole käynyt jäitten lähtöä pahempaa oli -72 mallinen dodge teräspuskureilla.
Paikallaan jonossa ollessani juuri kortin saanut kaveri näytti takana parkkipaikan mutkassa ajotaitojaan kavereilleen talvella eikä saanut pysähtymään. Multa lähti jäät ja kaverilta painui asconan keula syyläriä myöten läjään. Hinaamalla lähti pois ja umpioiden sirut jäi tielle.
Muilla laitteilla (2 muutakin toinen perään ja saabista etukulmasta viistosti sisään) on aina tullut jäljet vähintään puskureihin.
Saabista 900i -88 meni etulokasuoja, puskurin kulmapalat, puskurin tuki, vilkku, maski ja umpio sekä konepellin oikomista, nopeutta mulla 20km/h ja välikopan escortilla jotain 30km/h.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Svc kirjoitti:
Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.
Epäilen. Tuo väittämäsi nopeushaarukka on nimittäin melkoisen iso. 50 km/h:ssa sidottavaa liike-energiaa on jo 20 % enemmän.
(Oletin nopan massaksi 1200 kg)

Jos haluat muuta väittää niin voit todistaa asian ajamalla noppasi kiviseinään vaikkapa 20 km/h. :wink: Se tuskin selviää vaurioitta.

Jos Saab 90 kestää 8 MJ energian vaurioitumatta "pehmeään" esteeseen, se kestää varmasti 4 MJ kiinteään esteeseen.

PS Saabin puskurit on mitoitettu kestämään 8 km/h.
Juu, no tuli sit vähän liian iso haarukka laitettuu, joten vaihdan sen 20-40km/h, ja siitä olen varma. Tuossa, jossa tuli vedettyä volkkaria kylkeen, niin sain siinä jonkun verran jarrutettu, ehkä n.50 noupeudesta, mutta hyvin pehmeästi se puskuri sinne oven sisään uppos. Ja tuossa peräänajosta en osaa tarkaa nopeutta sanoa, ku yhtäkkiä tausta peilist lähestys auto, mut kyllä siinä itellä oli niskat pari päivää jumis.

Nii ja eihän tuo kiviseinä anna hirveesti jousto varaa eli siinä mielessä varmaan kärsii auto enemmän verrattuna noihin autojen kanssa törmäilyyn.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Yksi saabi kuski vähemmän

Viesti Kirjoittaja Maca »

Eipä aliarvioida.

Itse hulluna ensimmäisenä vuotena aikoinaan, kun kortin sain, ajoin 99:llä puuhun. Hiekkatie, liikaa vauhtia mutkaan -> perä lähti liikaa alta -> sisäkurvin puuhun, pum. Itsellä toinen ranne pari päivää kipeä, pelkääjällä mustelma kaulaan turvavyöstä. Ennen kuin tarkastin vaurioita kerkesin jo harmitella, että millähän täältä kotiin pääsee, tämä auto on varmaan entinen. Ulostauduin maani myyneenä autosta kohti keulaa, rekisterikilpi oli entinen, puskurissa vain rekkarin kohdalla iso nirhauma :D

Ja tämä tarina on tosi. Ajotavat on sittemmin muuttunu.


Edit: Niin, ja mänty ei joustanut :) En tiedä tuliko näkymättömiä vaurioita, mutta pari vuotta tuon jälkeen vielä ajelin sillä ilman mitään häikkää.
Vastaa Viestiin