Itse tulee kuiteskin enempi tuijotettuu esimerkiks noita Ruotsin todellisia kolaritilastoja, johtuisko jotenkin siitä, ettei oo ihan uusia autoja, tai sitten siitä et todellisuudessa tuohon vaikuttaa niin paljon muitakin asioita kuin pelkät tähdet, ei ne todelliset kolarit mee niiden tähtien saamiseen vaikuttavien tekijöiden mukaan, et paha vertailla turvallisuutta mitenkään ehdottoman oikeasti... Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....Minuteman kirjoitti:Ne maagiset "tähdet" myönnetään kullekin autolle niiden omassa kokoluokassaan, joten nuo eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
Yksi saabi kuski vähemmän
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
900 GL 3D -83
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Voin kyllä itse rehellisesti tunnustaa, että en ole ikinä ratin takana miettinyt kuinka turvallinen/turvaton ajamani auto on. Elikkä samalla lailla ne riskit mietitään oli alla kiinalainen koppimopo tai uusi9-5T kirjoitti:Tietty turvallisella autolla voi ottaa enemmän riskejä kun on jotain suojaa ympärillä.JuAn kirjoitti:Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
#3834
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
jos yleensä ajattelee autossa turvallisuutta ni kai sillon pitänee jonkinlainen itsesuojeluvaisto olla muutenkin.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Sellainen tuli mieleen, että onko kellään tietoa topicin kolarin nopeuksista?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Voiko jalankulkijakin ottaa enemmän riskejä jos on pesäpallomaila näkyvästi esillä ?9-5T kirjoitti:Tietty turvallisella autolla voi ottaa enemmän riskejä kun on jotain suojaa ympärillä.JuAn kirjoitti:Yks suurimpia todellisia tekijöitä ovat ne ihmiset siellä ratin takana ja taitaa olla niin et ihminen joka ostaa Saabin turvallisuuden vuoks, ni ajattelee myös turvallisesti tai ainakin keskivertoa turvallisemmin....
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Tuskin liikenteessä, mutta snagarin jonossa jo voikinwesku kirjoitti:Voiko jalankulkijakin ottaa enemmän riskejä jos on pesäpallomaila näkyvästi esillä ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Harmillista miten paljon näistä nuorista kuskeista on juttua lehdissä...IamTheStig kirjoitti:Aika pahasti kävi...harmillista miten paljon näistä vanhoista kuskeista on juttua lehdissä, kun näin käy.
Mitä tapahtui Helsingissä, Kaivokadulla sunnuntain vastaisena yönä?
Mitä tapahtui Hyvinkäällä lauantai-illalla?
Nuoret kuskit tappoi ja yritti tappaa autoillaan muita tielläliikkujia.
Minkäs ikäinen olikaan Klaukkalassa ruumisauton kuljettajan kuoleman aiheuttanut kaistanvaihtaja...?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.Pari kertaa on joutunu 90:n kans kolariin ja kummassakaan en syyllinen. Kerran tuli täräytettyy yhden valoissa eteen ajaneen Volkswagenin takaovesta sisään ihan koko puskurin matkalta ja eihän siihen tullu kuin muutama naarmu, eli volkkari korjaukseen. Ja sit joskus yks toyota ajo valoissa perseeseen kun olin pysähdyksissä ja eihän 90:lle tietenkään käyny mitään ja toyotast halkes tietenkin maski, he he
, tuli kyl tietenkin käytyy huollos näyttämäs et oliko jotain sisemmältä menny, mut ei ollut. Mut todellisuudes 90 ja muut vanhat saabit on nykyään aikas pelti kasoja, et kylkeenkin ku tulis mälli ni se olis ainakin saman tien kanttuvei.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.Pari kertaa on joutunu 90:n kans kolariin ja kummassakaan en syyllinen. Kerran tuli täräytettyy yhden valoissa eteen ajaneen Volkswagenin takaovesta sisään ihan koko puskurin matkalta ja eihän siihen tullu kuin muutama naarmu, eli volkkari korjaukseen. Ja sit joskus yks toyota ajo valoissa perseeseen kun olin pysähdyksissä ja eihän 90:lle tietenkään käyny mitään ja toyotast halkes tietenkin maski, he he
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Epäilen. Tuo väittämäsi nopeushaarukka on nimittäin melkoisen iso. 50 km/h:ssa sidottavaa liike-energiaa on jo 20 % enemmän.Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.
(Oletin nopan massaksi 1200 kg)
Jos haluat muuta väittää niin voit todistaa asian ajamalla noppasi kiviseinään vaikkapa 20 km/h.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos Saab 90 kestää 8 MJ energian vaurioitumatta "pehmeään" esteeseen, se kestää varmasti 4 MJ kiinteään esteeseen.
PS Saabin puskurit on mitoitettu kestämään 8 km/h.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Ainut kiesi mulla mille ei ole käynyt jäitten lähtöä pahempaa oli -72 mallinen dodge teräspuskureilla.Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.Pari kertaa on joutunu 90:n kans kolariin ja kummassakaan en syyllinen. Kerran tuli täräytettyy yhden valoissa eteen ajaneen Volkswagenin takaovesta sisään ihan koko puskurin matkalta ja eihän siihen tullu kuin muutama naarmu, eli volkkari korjaukseen. Ja sit joskus yks toyota ajo valoissa perseeseen kun olin pysähdyksissä ja eihän 90:lle tietenkään käyny mitään ja toyotast halkes tietenkin maski, he he, tuli kyl tietenkin käytyy huollos näyttämäs et oliko jotain sisemmältä menny, mut ei ollut. Mut todellisuudes 90 ja muut vanhat saabit on nykyään aikas pelti kasoja, et kylkeenkin ku tulis mälli ni se olis ainakin saman tien kanttuvei.
Paikallaan jonossa ollessani juuri kortin saanut kaveri näytti takana parkkipaikan mutkassa ajotaitojaan kavereilleen talvella eikä saanut pysähtymään. Multa lähti jäät ja kaverilta painui asconan keula syyläriä myöten läjään. Hinaamalla lähti pois ja umpioiden sirut jäi tielle.
Muilla laitteilla (2 muutakin toinen perään ja saabista etukulmasta viistosti sisään) on aina tullut jäljet vähintään puskureihin.
Saabista 900i -88 meni etulokasuoja, puskurin kulmapalat, puskurin tuki, vilkku, maski ja umpio sekä konepellin oikomista, nopeutta mulla 20km/h ja välikopan escortilla jotain 30km/h.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Juu, no tuli sit vähän liian iso haarukka laitettuu, joten vaihdan sen 20-40km/h, ja siitä olen varma. Tuossa, jossa tuli vedettyä volkkaria kylkeen, niin sain siinä jonkun verran jarrutettu, ehkä n.50 noupeudesta, mutta hyvin pehmeästi se puskuri sinne oven sisään uppos. Ja tuossa peräänajosta en osaa tarkaa nopeutta sanoa, ku yhtäkkiä tausta peilist lähestys auto, mut kyllä siinä itellä oli niskat pari päivää jumis.Svc kirjoitti:Epäilen. Tuo väittämäsi nopeushaarukka on nimittäin melkoisen iso. 50 km/h:ssa sidottavaa liike-energiaa on jo 20 % enemmän.Smyygi kirjoitti:Ei ole ollu 90:n puskurista kyl mitään hyötyä tuossa mällissä.
Puskurit ja auto kestää ainakin sen 40-50km/h törmäykset jos tulee tasainen törmäys.
(Oletin nopan massaksi 1200 kg)
Jos haluat muuta väittää niin voit todistaa asian ajamalla noppasi kiviseinään vaikkapa 20 km/h.Se tuskin selviää vaurioitta.
Jos Saab 90 kestää 8 MJ energian vaurioitumatta "pehmeään" esteeseen, se kestää varmasti 4 MJ kiinteään esteeseen.
PS Saabin puskurit on mitoitettu kestämään 8 km/h.
Nii ja eihän tuo kiviseinä anna hirveesti jousto varaa eli siinä mielessä varmaan kärsii auto enemmän verrattuna noihin autojen kanssa törmäilyyn.
Re: Yksi saabi kuski vähemmän
Eipä aliarvioida.
Itse hulluna ensimmäisenä vuotena aikoinaan, kun kortin sain, ajoin 99:llä puuhun. Hiekkatie, liikaa vauhtia mutkaan -> perä lähti liikaa alta -> sisäkurvin puuhun, pum. Itsellä toinen ranne pari päivää kipeä, pelkääjällä mustelma kaulaan turvavyöstä. Ennen kuin tarkastin vaurioita kerkesin jo harmitella, että millähän täältä kotiin pääsee, tämä auto on varmaan entinen. Ulostauduin maani myyneenä autosta kohti keulaa, rekisterikilpi oli entinen, puskurissa vain rekkarin kohdalla iso nirhauma![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja tämä tarina on tosi. Ajotavat on sittemmin muuttunu.
Edit: Niin, ja mänty ei joustanut
En tiedä tuliko näkymättömiä vaurioita, mutta pari vuotta tuon jälkeen vielä ajelin sillä ilman mitään häikkää.
Itse hulluna ensimmäisenä vuotena aikoinaan, kun kortin sain, ajoin 99:llä puuhun. Hiekkatie, liikaa vauhtia mutkaan -> perä lähti liikaa alta -> sisäkurvin puuhun, pum. Itsellä toinen ranne pari päivää kipeä, pelkääjällä mustelma kaulaan turvavyöstä. Ennen kuin tarkastin vaurioita kerkesin jo harmitella, että millähän täältä kotiin pääsee, tämä auto on varmaan entinen. Ulostauduin maani myyneenä autosta kohti keulaa, rekisterikilpi oli entinen, puskurissa vain rekkarin kohdalla iso nirhauma
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja tämä tarina on tosi. Ajotavat on sittemmin muuttunu.
Edit: Niin, ja mänty ei joustanut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)