Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Money For Nothing kirjoitti:
wesku kirjoitti:Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Saa muuten olla autossa potkua jos meinaat "vahingossa" ohittaa sellaisen joka kerää jo vauhtia ohitukseen. Ei muuten onnistu ainakaan mun autolla, ellet roiku metrin päässä perseessä. Eli tuskin kovin moni oikeesti yrittää lähteä ohi pelisilmän puutteessa tuollaisesta...
"Nukkujat" sitten erikseen, jotka heräävät ohittamaan kun toinen on jo sitä tekemässä. (vrt. aiempi viestini)
On näitä yrittäjiä ollut muutamia kertoja. Juurikin näin että kun vaikka Kuplalla tai Hiacella on kerännyt alkuvauhtia, joku ns. kiireisempi roikkuu max. autonmitan päässä ja vilkkukin on jo valmiina päällä (toki minullakin). Sitten kun jonon viimeinen vastaantulija on kohdalla ja ohjaan vasemmalle kaistalle, takana roikkuja yrittää vielä siinäkin tehdä liikkeen joka näyttää tunkemiselta vierelle. Koko ohitus vedetään niin että takana roikkuva on siinä samassa autonmitan päässä. Lopulta kun palaan oikealle kaistalle, tehokkaampi tietysti ohittaa minut. Sitten kun saavutetaan seuraava rekka sama kiireisempi saattaa esim kiitokseksi ohituksensa hankaloittamisesta viivytellä omaa ohitukseensa lähtöä siihen asti että olen saavuttanut ja laittanut itse vilkun päälle, vaikka hänellä olisi ollut tilaa lähteä jo minuuttia aiemmin.

Ei kai se näillä ole pelisilmän puutteesta kiinni vaan yksinkertaisesti asennetta siihen suuntaan että ohittaminen pitäisi tapahtua tehojärjestyksessä.
Vastaa Viestiin