Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tarkennas Wesku vähän. Tossa sanot että jos ajat jonkun perseeseen niin ei tarvitse jäädä selvittämään asoita??? Eli voi ottaa suoraan hatkat? Kyllä siinä taitaa olla silloin onnettomuuspaikalta pakeneminen tjs? Vai saako tostanoin vain sanoa että OHO, Morjens ja jatkaa matkaa? Tuskin
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

wesku kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: En itse suurestikaan ihaile kaikenmaailmaan kyylääjiä jotka jäävät toljottelemaan jos nyt vähän autot hipaisee toisiaan, ilman että jää edes minkäänlaisia jälkiä, ollaan soittelemassa poliiseja, tai tekemässä siviilipidätyksiä yms sairasta
Siviilipidätysten suhteen tässäkin yhteydessä kannattaa muistaa että kolhimis- tai kolaritilanteessa ei osallisen ole edes pakko jäädä odottelemaan asian selvittämistä eikä poliisien paikalle tuloa eikä minkäänlaisiiin pidätysyrityksiin todellakaan kannata ryhtyä.
Taas on sulla käsitykset laista aivan päin p*settä täällä! Noilla sun "tiedoilla" en kyllä kirjottelis mistään liikenteeseen liittyvästä yhtään mitään tänne!
8O
http://www.laki24.fi/liik-tieliikenneri ... kalta.html
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tturku kirjoitti:Tarkennas Wesku vähän. Tossa sanot että jos ajat jonkun perseeseen niin ei tarvitse jäädä selvittämään asoita??? Eli voi ottaa suoraan hatkat? Kyllä siinä taitaa olla silloin onnettomuuspaikalta pakeneminen tjs? Vai saako tostanoin vain sanoa että OHO, Morjens ja jatkaa matkaa? Tuskin

Menee hiukan OT:ksi, mutta joskus ennen joulua liikennevaloissa valon vaihtumista odotellessani (autoni ei siis liikkunut) näin taustapeilistä jonkun vääränmerkkisen unella olleen kuskin lähestyvän jarrut lukossa autoni perää (sai juuri ja juuri autonsa pysäytettyä ennenkuin kolahti, ja tie oli kyllä jäässä).
Ehdin pohtimaan että jos tuo nyt ajaa perään, ja kolahtaa, niin onkohan minun välttämätöntä jäädä asiaa selvittelemään (oli kiire silloin), jos peräänajaja on ilman muuta syyllinen, enkä itse vaatisi mitään korvauksia (jos vauriot olisivat olleet esim luokkaa jokin puskurin kuoren halkeaminen tms olematonta), ja täten peräänajaja korjatkoon itse oman autonsa omalla kustannuksellaan... vai olisinko silloin syyllistynyt johonkin kolaripaikalta karkaamiseen tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja wesku »

tturku kirjoitti:Tarkennas Wesku vähän. Tossa sanot että jos ajat jonkun perseeseen niin ei tarvitse jäädä selvittämään asoita??? Eli voi ottaa suoraan hatkat? Kyllä siinä taitaa olla silloin onnettomuuspaikalta pakeneminen tjs? Vai saako tostanoin vain sanoa että OHO, Morjens ja jatkaa matkaa? Tuskin
Eihän se tietenkään hyvien tapojen mukaista ole mutta paikalta poistuminen ei sinänsä ole rangaistavaa. Pikkukolhujen takia ei useimpia ehkä huvita seisoa tuntitolkulla vaikka pakkasessa ja lumimyrskyssä odottamassa ja myöhästyä sieltä mihin oli menossa.

Liikennepako on asia erikseen ja koskee vain henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia, siitä määrätään rikoslaissa

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... highlight1

11 § (30.4.1999/545)
«Liikennepako» tieliikenteessä

Jos moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja liikenneonnettomuuteen osallisena laiminlyö velvollisuutensa heti pysäyttää ja kykynsä mukaan avustaa vahingoittuneita, hänet on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, liikennepaosta tieliikenteessä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

ng900aero kirjoitti:
tturku kirjoitti:Tarkennas Wesku vähän. Tossa sanot että jos ajat jonkun perseeseen niin ei tarvitse jäädä selvittämään asoita??? Eli voi ottaa suoraan hatkat? Kyllä siinä taitaa olla silloin onnettomuuspaikalta pakeneminen tjs? Vai saako tostanoin vain sanoa että OHO, Morjens ja jatkaa matkaa? Tuskin

Menee hiukan OT:ksi, mutta joskus ennen joulua liikennevaloissa valon vaihtumista odotellessani (autoni ei siis liikkunut) näin taustapeilistä jonkun vääränmerkkisen unella olleen kuskin lähestyvän jarrut lukossa autoni perää (sai juuri ja juuri autonsa pysäytettyä ennenkuin kolahti, ja tie oli kyllä jäässä).
Ehdin pohtimaan että jos tuo nyt ajaa perään, ja kolahtaa, niin onkohan minun välttämätöntä jäädä asiaa selvittelemään (oli kiire silloin), jos peräänajaja on ilman muuta syyllinen, enkä itse vaatisi mitään korvauksia (jos vauriot olisivat olleet esim luokkaa jokin puskurin kuoren halkeaminen tms olematonta), ja täten peräänajaja korjatkoon itse oman autonsa omalla kustannuksellaan... vai olisinko silloin syyllistynyt johonkin kolaripaikalta karkaamiseen tms?
Äkkipäätä voisi sanoa että kyllä, sillä käsittääkseni tilanne olisi pitänyt kuitenkin teidän keskenään sopia ja sen takana tulevan sopimishalujahan et voi tietää ennen kuin olet haastatellut hänet, sillä jos hän kaikesta huolimatta olisi halunnut poliiisin paikalle (vaikkapa vakuutusasioiden takia) niin jos olisit jatkanut vain matkaasi niin olisit syyllistynyt juuri tuohon onnettomuusspaikalta pakenemiseen. :roll:
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Wesku... Mistä sinä tiedät mitä siellä auton sisällä on tapahtunut, mikäli poistut paikalta? Eli toinen voi keräillä omaa päätään tuulilasista vaikka puskurissa on pieni naarmu...
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

wesku kirjoitti:
tturku kirjoitti:Tarkennas Wesku vähän. Tossa sanot että jos ajat jonkun perseeseen niin ei tarvitse jäädä selvittämään asoita??? Eli voi ottaa suoraan hatkat? Kyllä siinä taitaa olla silloin onnettomuuspaikalta pakeneminen tjs? Vai saako tostanoin vain sanoa että OHO, Morjens ja jatkaa matkaa? Tuskin
Eihän se tietenkään hyvien tapojen mukaista ole mutta paikalta poistuminen ei sinänsä ole rangaistavaa. Pikkukolhujen takia ei useimpia ehkä huvita seisoa tuntitolkulla vaikka pakkasessa ja lumimyrskyssä odottamassa ja myöhästyä sieltä mihin oli menossa.

Liikennepako on asia erikseen ja koskee vain henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia, siitä määrätään rikoslaissa

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... highlight1

11 § (30.4.1999/545)
«Liikennepako» tieliikenteessä

Jos moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja liikenneonnettomuuteen osallisena laiminlyö velvollisuutensa heti pysäyttää ja kykynsä mukaan avustaa vahingoittuneita, hänet on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, liikennepaosta tieliikenteessä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Alleviivasin sinulta näköjään ymmäryksen ulkopuolelle jääneen kohdan tuosta lainauksestasi! Vai luuletko että tuo "heti pysäyttää" koskee noita mahdollisia vahingoittuneita, että heidät pitää heti pysäyttää? Minä kyllä tulkitsen tuon lainkohdan siten että onnettomuuteen joutunut moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun täytyy heti pysähtyä siihen onnetomuuspaikalle eikä jatkaa van matkaansa, eli tuo sinun tulkintasi ja tuo sinun vastauksesi on aivan väärä!
Ps.Miten muuten voi tietää että onko henkilövahinkoja sattunut jos ei pysähdy siihen onnetomuuspaikalle?
On kyllä surkeeta että joku levittää tällä palstalla aivan väärää tietoa asioista jatkuvasti! :(
Viimeksi muokannut keskikonsoli, To Tammi 28, 2010 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti: Ehdin pohtimaan että jos tuo nyt ajaa perään, ja kolahtaa, niin onkohan minun välttämätöntä jäädä asiaa selvittelemään (oli kiire silloin), jos peräänajaja on ilman muuta syyllinen, enkä itse vaatisi mitään korvauksia (jos vauriot olisivat olleet esim luokkaa jokin puskurin kuoren halkeaminen tms olematonta), ja täten peräänajaja korjatkoon itse oman autonsa omalla kustannuksellaan... vai olisinko silloin syyllistynyt johonkin kolaripaikalta karkaamiseen tms?
Pitää kuitenkin muistaa varmistua siitä ettei peräänajaneessakaan autossa voi olla henkilövahinkoja ettei kyseessä olisi liikennepako.

Toki kannattaa muistaa että sen jälkeen jos tuosta paikasta poistut peräänajaja voi esim kehittää tarinan siitä että peruutiti hänen keulaansa ja poliisit todennäköisesti uskovat ja joudut syylliseksi itse törmäykseen. Mikäli kuitenkin peräänajaja on rehellinen eikä liikennepako ollut kyseessä ei poistumisesta voi tulla mitään rangaistusta. Lisäksi sanoi peräänajaja mitä vaan todennäköisesti saat poliisit kannoillesi jotta saataisiin tehdä puhalultukset ja huumetestit ja varmuuden vuoksi vielä vaikka ottaa kiinni muutamaksi tunniksi koska sekavuuden tai muun omituisuuden takia on syytä tutkia asiaa tarkemmin. Poistumalla paikalta joutuu melko suurella todennäköisyydellä vaikeuksiin vaikka itse poistuminen ei rangaistavaa olekaan.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

wesku kirjoitti:. Poistumalla paikalta joutuu melko suurella todennäköisyydellä vaikeuksiin vaikka itse poistuminen ei rangaistavaa olekaan.
Mihin perustat väitteesi että se ei ole rangaistavaa? Jos laki sanoo että liikenneonnetomuuspaikalta ei saa paeta niin kyllä siitä silloin on rangaistuskin olemassa!
"Moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja voi joutua syytteeseen liikennepaosta, jos hän liikenneonnettomuuteen osallisena laiminlyö velvollisuutensa heti pysäyttää ja kykynsä mukaan avustaa vahingoittuneita. Liikennepaosta tieliikenteessä voi seurata sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Liikennepakoon ei syyllisty se, joka ei ole onnettomuudessa osallisena."
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ikävä sanoa mutta tällä kertaa taitaa wesku olla oikeassa. Heti onnettomuustilanteessa pitää pysähtyä ja auttaa jos autettavaa on.

Mutta TÄMÄN JÄLKEEN ei lain mukaan näköjään tarvi jäädä asiaa selvittelemään tai poliisia odottelemaan, mikä kyllä vaikuttaa melko erikoiselta ollakseen laki.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja wesku »

keskikonsoli kirjoitti: Ps.Miten muuten voi tietää että onko henkilövahinkoja sattunut jos ei pysähdy siihen onnetomuuspaikalle?
kts aiempi postaus "odottelemaan asian selvittämistä eikä poliisien paikalle tuloa" - tarkoitin tässä kommentissani lähinnä tilanteita joissa on ilmeistä ettei vakavampaa ole sattunut mutta asioista ei päästä yhteisymmärrykseen ja toinen osapuoli sitten vaikka piruuttaan tai periaatteesta haluaa viivyttää toisen matkan jatkamista.

Ajatellaanpa nyt vaikka sellaisia päiviä kuin tänäänkin, montako tuntia mahtaisi kestää odotella poliisia ? Tai sitten on kuullut sellaisistakin jotka vaatineet että vahinkoilmoitus pitää täyttää ennen kuin saisi poistua paikalta ymv., tai että pitäisi lähteä suoraan ajelemaan poliisiasemalle jos poliisit eivät suostu tulemaan paikalle ym.
Viimeksi muokannut wesku, To Tammi 28, 2010 14:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Totta, mikäli osapuolet pääsevät sopimukseen, että vahinkojen tarkastus / korvaukset voidaan sopia myöhemminkin, niin voi poistua. Mikäli toinen osapuoli haluaa poliisit paikalle, niin sitten osapuolten on oltava paikkalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä...
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja mursu »

georgahti kirjoitti: jotenki nyt vaan tuntuu siltä, että ihan tarkotuksella haetaan sitä kuinka paljon voi jonkun sanomisia ymmärtää väärin ja takerrutaan siihen.
Aijjaa, oletko sinäkin huomannut jotain tämän tapaista? Kuvittelin olevani jo hetken sekaisin mutta taitaa se sittenkin olla totta :)

Itse olen ryhtynyt nimittämään tätä vaikertamistä ja vääntämistä tuttavallisesti homoiluksi :)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja qaw »

Maximus kirjoitti:Mikäli toinen osapuoli haluaa poliisit paikalle, niin sitten osapuolten on oltava paikkalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä...
Minä en kyllä laista sellaista kohtaa löydä, vaikka miten etsin. Valitettavasti.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Naapuri naarmutti parkkipaikalla

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Tieliikennelaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 0tekeminen

4 LUKU
Liikenneonnettomuus ja varotoimet
58§
Onnettomuuteen osallisen auttamisvelvollisuus
Tienkäyttäjän, joka syystään tai syyttään on joutunut osalliseksi liikenneonnettomuuteen, on heti pysähdyttävä ja kykynsä mukaan avustettava vahingoittuneita tai avuttomaan tilaan jääneitä sekä muutoinkin osallistuttava niihin toimenpiteisiin, joihin onnettomuus antaa aihetta

59 §

Ilmoitusten tekeminen
Liikenneonnettomuuteen osallisen tienkäyttäjän on toisen osallisen tai onnettomuudessa vahinkoa kärsineen vaatimuksesta ilmoitettava nimensä ja osoitteensa sekä annettava tietoja tapahtumasta.
Milloin onnettomuudessa on joku kuollut tai vaikeasti loukkaantunut, siihen osallisen on ilmoitettava siitä ensi tilassa poliisille.

Jos omaisuutta on vahingoittunut eikä paikalla ole ketään, joka voi ottaa vastaan tietoja ja selvityksiä, onnettomuuteen osallisen on viipymättä ilmoitettava tapahtumasta vahinkoa kärsineelle tai poliisille.

Eli, ei sieltä liikenneonnetomuuspaikalta ihan noin vain lähdetä jatkamaan matkaa...! :roll:
Vastaa Viestiin