Kesärenkaat vm. 2010

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Kyllä, miten ennakoit hirvet? kaiken kun oppisi ennakoimaan.
Ihan yhtä hyvin kun sinäkin 90-100km/h:n vauhdissa, kun se sarvipää hyppää eteen eikä kerkiä kuin vasta ajattelemaan jarrutuksen aloittamista ennen kuin tömähtää :)

Nappe varmaan vois heittää viimeisenä "julkisesti" foorumilla hirvikolarin ajaneena, että olisko uudenkarheet renkaat estänyt tämän ao linkin ikävän tilanteen, josta onneksi selvittiin ilman henkilövahinkoja?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=89598

Edelleenkin vaikea ymmärtää miksi se on turvallisempaa ajaa vähän kovempaa hyvillä renkailla kuin hiukan rauhallisemmin huonoilla renkailla? Melkein voisi jopa väittää, että asia on ehkä jopa hiukan päinvastoin, mutta vain melkein :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5T kirjoitti:Kyllä, miten ennakoit hirvet? kaiken kun oppisi ennakoimaan.
Ostamalla Saabin, joka todennäköisesti on hirvikolarissa turvallisimmasta päästä kulkineita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tetammi »

DIggItaLLr kirjoitti:Onkos tämä putiikki tuttu http://www.nordenrengas.fi/

Vannevalikoimassa tuntuu olevan tarjontaa ainakin tonnarin jaolle. Ja löytyy myös erikoisempia vanteita.

Kumien hinnatkaan ei päätä huimaa.

Kun tuota nettisivua selaa enempi törmää ihmeellisiin kirjoitusvirheisiin. Asiakaspalvelu pavelee vain englanniksi ja ruotsiksi.

Onko tästä lafkasta jollain jtn kokemuksia??
Ruottalainen liike, siksi noi palvelukielet. Ainakin tänne tuli renkaat melko nopeasti ja kohtuu hintaan kun ostelin perheen tila-autoon uudet kesikset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Sitä emme tiedä ajetaanko kitkoilla hiljemmin kuin kesärenkailla joten oletuksena yllättävässä tilanteessa lienee sopivaa pitää samaa vauhtia ja silloin ero on selvä niin ohjattavuuden kuin jarrutusmatkan suhteen.
V.J.S kirjoitti:... Eli siis normaalista ajellessa ihan hyvin noilla kitkoilla pärjäilee, kun muistaa mitkä renkaat on alla ja ajelee sen mukaan. ...
Sitähän tässä on koko ajan yritetty viestittää viestistä nro 1 alkaen (siis meikäläisen kirjoittamista tässä topikissa), että kun tiedostaa mitkä renkaat on alla ja ajaa sen mukaan, niin kitkarenkaat menee kesärenkaina ihan OK.

Jos se nyt on vielä epäselvää jollekin, niin omalla kohdalla kun tiedostan renkaiden paskuuden, ajan aivan varmasti hiljempaa, pidän pidempää turvaväliä ja jarruttelen hyvissä ajoin risteyksiin, mutkiin yms. Muiden puolesta kuin omastani en voi puhua, mutta suosittelen muillekin samaa lähestymistapaa. Näin toimiessa en näe kitkarenkaissa kesärenkaina mitään sen ihmeempää riskiä.

Mutta eiköhän se ole näillä puheilla tämä topikki osaltani tässä. Mukavia läheltä-piti tilanteita ja viihdyttäviä viimehetken väistöjä vaan kaikille, etenkin niille Merkkirengastelijoille jotka voi noihin tilanteisiin mennä täysin luottavaisin mielin ainakin 3km/h kovempaa kuin joku onneton hankookin käyttäjä :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Osa kitkarenkaista ei kyllä toimi kesärenkaana ollenkaan, sama kuin jäällä luistelisi välillä ja välillä taas pitää. :) Yllätyskerroin noissa suattaapi olla isompi tai olla olemattai, en oo kaikkia kitkoja kesällä testannut.

Vaan takasin aiheeseen, mistä ootte/olet tilannut kesärenkaasi tulevalle kaudelle?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja siiseli »

#3834
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5T kirjoitti:Mielummin ostan toimivat renkaat ettei niiden takia jäisi väistö tekemättä.
Niin minäkin, mutta se otus voi tulla eteen niin lähelle niin yllättäen, että sitä väistöä ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Kaikkea yllätysmomenttia ei vain pysty poistamaan ja se pitää hyväksyä. JOS joskus moinen ylläri käy, on ihan hyvä idea istua kipossa, jossa sekin on mahdollisimman hyvin otettu huomioon jo suunnittelupöydällä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aero »

Wiljami kirjoitti:Vaan takasin aiheeseen, mistä ootte/olet tilannut kesärenkaasi tulevalle kaudelle?
Länsiauto Magneetista 8).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Rahamies :lol:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti: Kellään ei taida olla epäselvää mitä tilanteita voi varoa tiedostamalla renkaiden surkeuden mutta tässä jutussa on väitetty että tiedostamalla renkaiden surkeuden ei ole mitään ongelmaa ja sellaista on turha väittää sillä kaikkea ei voi ennakoida vaikka ajaisi 3,3km/h hitaammin.
Joo joo, vannoin pyhästi lopettavani topikissa länkyttämisen, mutta eihän tuommoista tahallista luetunymmärtämättäjättämisprovoa voi sivuuttaa :D

Mikäli olet oikeasti tuon onnistunut noin tulkitsemaan kuin tuossa lainauksessa kirjoitat, niin tottakai ongelmia on. Ne nyt vaan on tasan yhtä isoja kuin uudenkarheilla Testi Voittaja™ renkaillakin ajavalla. Toki säästäväisellä kuljettajalla on toinenkin ongelma, eli mihin sijoittaisi ne sataset jotka säästää ajamalla kitkarenkaat/nypityt nastakumit loppuun :)
Vai osaako niillä uusilla maaliman parhailla kesärenkailla ennakoida sitten kaiken, koska ihan selvästi niin väität? :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Maikki »

V.J.S: Ihan oikeasti onko vaikea ymmärtää asiallista vasta-argumentointia? Sinullahan se luetunymmärtämättömyysongelma tuntuu olevan.

Vai oletko yli-ihminen joka pystyy reagoimaan tuhannesosasekunnissa vaikkapa suojatielle päin punaisia kirmaavaan muksuun (ainiin anteeksi näitähän ei ole paippisissa). Mutta sinähän ajeletkin kesät kitkoilla ja talvet kesärenkailla ilman pito-ongelmia :lol:

Q-nopeusluokkaisen kitkanrengas on vaarallisen veltto rungoltaan kesäkelillä joten ajo-ominaisuudet on mitä on ja jarrutuspito surkea. Minä en ole niin perseaukinen että pitäisi "säästää" ja pahimmillaan asettaa muut tielläliikkujat hengenvaaraan sentakia että ajaa keliin sopimattomilla renkailla. Tämä pätee sekä kesällä että talvella. TM:n jarrutusvertailu 120km/h nopeudesta uusi kesärengas vs 4mm kitka kertoi karun totuuden kun kitkarenkailla ajavalla oli nopeutta vielä 70km/h kun kesärenkailla auto oli jo pysähtynyt. Tietysti oikea vertauskohde olisi ollut kesärenkaat 4mm kuviolla tai uudet kitkat mutta lopputulos olisi silti ollut selvä.

Mielummin ajan Y-nopeusluokkaisella kesärenkaalla joka on jämäkkä rungoltaan, ei yllätä äkkitilanteissa ja muutenkin ajo-ominaisuudet on loogiset. Mitä sitten jos kuluvat nopeammin...sitten ostetaan uudet renkaat. V.J.S:n riemuksi ajan Hankookeilla. V12 Evo on ihan susirengas kun oli rengastestissä 3 parhaan joukossa ja ne kaksi muuta rengasta oli Good Year F1 asymmetric ja Continental CSC3 :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Maikki kirjoitti: Mutta sinähän ajeletkin kesät kitkoilla ja talvet kesärenkailla ilman pito-ongelmia :lol:
Juu, oikein harmittaa kun ei ole käyttöautoihin yhtään velttoa ja hengenvaarallista kitkarengasta kesäksi, ja nastakumitkin on ihan liian hyväkuntoiset nypittäväksi, joten pakko on ajaa kesärenkailla ainakin tuleva kesä. :(
Kesärenkailla pärjäisi etelän normaalitalvena hiton hyvin, tänä talvena vähän huonommin. Itse joudun käyttämään pakosta talvirenkaita koska A) Laki niin vaatii ja B) koska Paippisten korpitiet ja etenkin meitin pihamäki vaatii kesärenkaita parempaa lumi/jääpitoa että pääsee perille asti ja voi matkalla ajaa kävelyvauhtia nopeammin.
Totta hitossa on kiva päästellä testivoittajatalvirenkailla, mutta itse ainakin ulosmittaan surutta paremmat renkaat (traktorissa siis uudenkarheet testivoittaja Pirelli-Carving edget) ja ajan lumiset ja sikaliukkaat metsätaipaleet kusipäistä vauhtia :) Menneinä talvina OG-ruoskalla ja kivettyneillä sekä nastattomilla nastarenkailla ei ole voinut kaahata yhtään noin kovaa :(
Maikki kirjoitti: Q-nopeusluokkaisen kitkanrengas on vaarallisen veltto rungoltaan kesäkelillä joten ajo-ominaisuudet on mitä on ja jarrutuspito surkea. Minä en ole niin perseaukinen että pitäisi "säästää" ja pahimmillaan asettaa muut tielläliikkujat hengenvaaraan sentakia että ajaa keliin sopimattomilla renkailla.
Jos joudut kesällä sellaiseen tilanteeseen, että tarvitset sen pitoedun mitä huippurengas kitkaan/kuluneeseen/madeinchina kesärenkaaseen tarjoaa, on virhe tapahtanut jossain ihan muussa kuin rengasvalinnassa. Jos tuota on liian vaikea käsittää, niin en voi auttaa :)

Miksi muuten ajat jollain puskevalla malmikasalla, kun tarjolla olisi huomattavan paljon ketterämpiin väistöliikkeisiin ja isompiin sivuttaiskiihtyvyyksiin alustaltaan pystyviä vaihtoehtoja? Siis ihan tietoisesti vaarannat muiden tielläliikkuvien hengen?

Muutenkin Suomessa ajetaan kuukausitolkulla "keliin sopimattomalla renkaalla", kun tuolla jurnuutetaan sulaa ja usein märkääkin tietä nasta/kitkarenkailla aina marraskuusta pitkälle huhtikuuhun. Mitenkäs paljon se riski silloin on pienempi kuin kesällä kitkoilla ajellessa?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

V.J.S kirjoitti: Juu, oikein harmittaa kun ei ole käyttöautoihin yhtään velttoa ja hengenvaarallista kitkarengasta kesäksi, ja nastakumitkin on ihan liian hyväkuntoiset nypittäväksi, joten pakko on ajaa kesärenkailla ainakin tuleva kesä. :(
Mulla olis tällä hetkellä edessä jotkut vanhat kivettyneet merkkirenkaat. Nastoja jäljellä yhteensä ehkä kolme. Voit saada nuo vaikka ilmaiseksi ja takarenkaat kaupan päälle, kun tulee aika laittaa kesäkondomit päälle. Jos siis 5x110 vanteet kelpaavat. :D Tai ainahan nekin voi käydä Uudessakaupungissa vaihtamassa toisille kiekoille, jos siltä tuntuu.
Tuosta ei hinta-/laatusuhde parane! :lol:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti: Mulla olis tällä hetkellä edessä jotkut vanhat kivettyneet merkkirenkaat. Nastoja jäljellä yhteensä ehkä kolme.
Siis ethän VAAN aja noilla liikenteen seassa? Jos ajat, niin säähän tapat meidät kaikki!!! :lol:
Azanovix kirjoitti: Voit saada nuo vaikka ilmaiseksi ja takarenkaat kaupan päälle, kun tulee aika laittaa kesäkondomit päälle. Jos siis 5x110 vanteet kelpaavat. :D Tai ainahan nekin voi käydä Uudessakaupungissa vaihtamassa toisille kiekoille, jos siltä tuntuu.
Tuosta ei hinta-/laatusuhde parane! :lol:
Minkä kokoset kumet? Tarve on 215/55/R16? Vähän kalliithan noi on, saisko jotku kivat venttiilihatut vielä kaupan päälle?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja m&m »

Maikki kirjoitti:Ihan oikeasti onko vaikea ymmärtää asiallista vasta-argumentointia?
Asiallisesta vasta-argumentoinnista on tässä topicissa ollut pulaa...
Maikki kirjoitti:Vai oletko yli-ihminen joka pystyy reagoimaan tuhannesosasekunnissa vaikkapa suojatielle päin punaisia kirmaavaan muksuun
Minkä puolesta yrität argumentoida? Ilmeisesti kitkojen puolesta, vai yritätkö väittää, että TM-testivoittaja kesärenkaat tarjoavat kuskille yli-inhimillisen reagointikyvyn jolla selvitään ongelmitta tilanteista joissa tarvitaan tuhannesosasekunnin reaktiokykyä?

Rengasvalinta saattaa hyvinkin vaikuttaa kuskin reaktiokykyyn. Onko tullut mieleen, että ehkä tietoisesti huonommilla renkailla ajava kuski pyrkii kompensoimaan tilannetta olemalla tarkkaavaisempi ympäristönsä suhteen? Uusilla Z-nopeusluokan matalaprofiilirenkailla ajeleva ehkä ennemminkin keskittyy poliisin tutkapartion bongaamiseen kun kovasti tekisi mieli seuraavassa tiukassa kaarteessa testata mihin uudet renkaat pystyy? Tekniikkaan luottavalla ihmismielellä on taipumus ulosmitata kehittyneemmän tekniikan tarjoamat turvallisuusedut.
Maikki kirjoitti:Q-nopeusluokkaisen kitkanrengas on vaarallisen veltto rungoltaan kesäkelillä joten ajo-ominaisuudet on mitä on ja jarrutuspito surkea.
Niin minäkin luulin, kunnes kokeilin hirvenväistöä. Toki parempiakin löytyy, joten miksi ylipäätään ajaa Q-nopeusluokan renkaalla?
Maikki kirjoitti:Minä en ole niin perseaukinen että pitäisi "säästää" ja pahimmillaan asettaa muut tielläliikkujat hengenvaaraan sentakia että ajaa keliin sopimattomilla renkailla.
Minä olen niin kiireinen ja mukavuudenhaluinen etten minä ryhdy rengassulkeisiin aina sen mukaan paistaako aurinko vai sataako vettä, tai jos matkan varrella tuleekin soratieosuus. Kompromisseja on aina tehtävä, eikä talvirenkaan loppuun ajaminen kesällä (tai ympärivuotisesti sopivalla kitkarenkaalla ajaminen) ole siitä huonoimmasta päästä. Asiaa jeesustelevien sopii tarkkailla omaa liikennöintiä kokonaisuutena eikä ryhtyä paisuttelemaan yksittäisiä marginaalivaikuttajia kuten TM tekee.
Maikki kirjoitti: Mitä sitten jos kuluvat nopeammin...sitten ostetaan uudet renkaat.
Sittenpähän ajelet suuremman osan ajasta kuluneilla renkailla. Contin matalaprofiilirenkailla ajellessani olisi renkaita pitänyt turvallisuuden nimissä vaihtaa tiuhempaan tahtiin kuin auton öljyt normaalin huolto-ohjelman mukaan. Ei kiitos.
Vastaa Viestiin