Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:
Ke Heinä 13, 2022 20:07
Käytännössä et koskaan saa siitä puristettua yli 8kW ulos. Minulla nyt kesällä ei ole tainnu kertaakaan näyttää yli 45km johtuen lämpötilasta. Ilmastointi kun syö kesähelteellä sähköä ihan mukavasti.
Tänään itseasiassa näytti sen 5s startin jälkeen 50km ennenkuin tippui 45km lukemaan.

Kuva

Siinäpä paluumatka Helsingistä Ouluun. Vähän lisää vauhtia ja välilataukset pois niin kulutuskin pienenee. :lol:
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, nyt ajettiin Volvolla hieman maantieajoa, johon lähdettiin täydellä patterilla. Reissu alkoi 20km siirtymällä, johon auton mukaan paloi 4,2kWh sähköä ja sitten vedettiin 230km maantietä, joka vaati 8kWh (talteenotto 5kWh) ja 10 litraa löpöä. Eli keskikulutus noin 4,5 litraa satasella.

Matkaseurueen toinen ajopeli oli meidän 9-3 ryki, joka ryystl viinaa samalla matkalla 25 litraa, eli kympin satasella. Ei paha tulos sekään 300hv viinapannulle :twisted:

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Nopeasti laskien Volvo suoritti siis saman matkan puolet pienemmillä kustannuksilla. :roll:
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, diesel maksoi 2,3e, joten 10 litraa teki 23e ja patterin lataus lienee noin pari ekua. Viinan hinta oli 1,7e, eli 25l oli 42.50e.

Co2-päästöt olivat puolestaan Volvolla 11,7kg ja rykillä 8,8kg. Ajoimme siis fossiilisessa dieselillä ja RE85ssa vain bensan 15% osuus aiheuttaa co2sta laskennallisesti. Pitäisi siis ajaa myDllä tai Nerolla että pärjäisi päästossä viinalle :twisted:

Toinen juttu on pääomakulu, jossa ryki lyö Volvon noin 100-0, mutta sitä on aika vaikea laskea :mrgreen:

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näitä teidän kulutusjuttuja kun lukee, niin ei tuo Volvo tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta. Ei niin pahalta vaikka joutuisi ajamaan pelkällä dieselillä.

Harmi vain se kontin tilavuus... :?:
Kertokaapa nyt onko ero 9-3SC:n konttiin käytännössä kuinka radikaali.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja tturku »

On siinä kohtuu ero sanoisin vaikken ole 9³ farkkua omistanutkaan. Parhaiten selviää kun kaivat nettiautosta lähimmän ja meet ihmettelemään.
Kävin piruuttani mittaamassa:
Kontin pohjasta kattoon 58cm, syvyys 73-89 cm selkänojaan, hattyhyllun korkeus 35cm ja leveys noin 1,1m lattian tasolla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

petrisa kirjoitti:
Su Heinä 17, 2022 08:55
Näitä teidän kulutusjuttuja kun lukee, niin ei tuo Volvo tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta. Ei niin pahalta vaikka joutuisi ajamaan pelkällä dieselillä.

Harmi vain se kontin tilavuus... :?:
Kertokaapa nyt onko ero 9-3SC:n konttiin käytännössä kuinka radikaali.
Mullahan oli SC ennen tätä Volvoa. Siinä vaiheessa kun vaunujen kuskaustarve loppui niin laskin että tämän kanssa pärjää. Ketjun alkupäässä on postaus missä on mitat mittanauhan kanssa. Saapi tätä mun autoakin tulla ihmettelemään ja koeajamaan.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, me mitattiin Volvon ja ttidin kontteja rinnakkain koeajon yhteydessä ja merkittävin ero on kontin korkeudessa. Tuon pohjan korotuksen väitettiin jossain V60n testissä syövän 100 litraa kontin tilavuudesta. Harmi ettei uudempaan V60iin tullut dieselhybridiä, joten vaihtoehdot ovat uudempi bensahybridi tai vanha koppainen pelkällä diesel-koneella...

Eski
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tämä meillä eniten tilaa vaatii tällä hetkellä:

Kuva

Seuraava kassikoko ei tuonne enää mahdu...
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuossa lienee jotain talviurheiluun liittyvää tavaraa liikuteltavaa.
Tuli vaan mieleen, toissa pv piti jotain 75kg pesukonetta siirtää V70 mkIII käyttäen ja menihän se ihan ok. Pieni nokkakärry apuna, ja pari kättä lisää vaan se nostokorkeus tietty piti hieman huomioida.
Se, mikä hyvä tässä autossa että on ajateltu raskaan kuorman sitomista joka en muista monissa olevan yhtä selkeää.
femma Wagonissa, jotain puukiuasta ja jääkaappia siirrellyt, paksin tilavuus toki erilainen. Piti sit perkäkärryä lainata, ja sit lopulta omakin hankkia. :|
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt käytiin Volvolla kesälomareissulla, joka vei Kalajoen saappitapahtuman kautta Vuokattiiin. Aika lähelle 1000km kierros, kun Vuokatissa käytiin Sotkamossa yms. Matkaan lähdettiin täydellä patterilla ja sen jälkeen sitä ei ladattu kertaakaan. Kalajoella ei piuha riittänyt mökin seinään ja Vuokatissa ei kukaan ladannut autoaan parkkipaikalla, vaikka muitakin ladattavia hybridejä oli rivissä ja yksi Teslakin nökötti viikon ruudussa lataamatta... Kajaanissa tankkasin Volvon noin 700km kohdalla ja kisseliä meni tankkiin 35 litraa, joten kulutus oli noin 5 litraa satasella.

Kuva
Naviin en ole keksinyt miten nuo liikennetiedotteet saisi pois päältä. Tuossakin kohdassa ei ollut mitään estettä autoille, koska tietyö oli kelvien asfaltointia. Navi yritti kierrättää ihan ihme reittiä, mutta emme uskoneet sitä :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Onneksi tuo 3kW aggregaatti mahtui konttiin, kun piti lähteä sähköttömälle mökille :twisted:

No eipä sillä Volvon patteria ladattu, vaan pyöritettiin 1,5kW/10tn halkomakonetta...

Nyt alkaa olla kesälomareissut tältä kesältä ajettu ja kuukaudessa tuli ajettua Volvolla rapiat 3tkm ja auton mittarin mukaan polttoaineen keskikulutus on ollut 3,2 litraa satasella. Noin puolet matkasta on ajettu maantieltä ilman patterin latausta, jolloin kulutus oli vitosen luokkaa. Tälläkin hetkellä edellisen tankauksen jälkeen on ajettu liki 900km ja tankki on puolessa välissä. Ihan hyvin 45 litran tankilla :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän nämä töpselihypridit menee tosi pienellä vaikka ajoa tulis reippaaati yli sähkörangen. Pidemmälläkin matkalla se ekat 30-40 km sähköllä vaikuttaa koko matkan keskikulutukseen yllättävän paljon ja sitten loppumatka mennään kuitenkin vielä itsensävetävänä hybridinä.

Eilen tuli töpselikärsällä ajeltua 190 km ympäri maakuntaa. Pääosin maanteitä 80-100 km rajoitusalueella. Akulla päästiin ekat 36,5 km jonka jälkeen autoa ei ladattu reissun aikana. Päivän kulutus 9,9 litraa eli 5,2 l/100 km.

Aikamoisia ajorupeamia saisi ajella että perusdieselillä pääsisi merkittävästi pienempii kuluihin, perusbensalla ei käytännössä onnistuisi millään.

Vertailuun tietty otettava mukaan vielä sähkökulut, ja niiden määrä riippuu nykyisin tosi paljon sähkösopimuksesta. Meillä vielä vanha halpa sopimus jonka johdosta tän reissun sähkökulut eli yksi akullinen maksoi n. 75 senttiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajoin kesäreisulla Trolli-Tukholma-Turku-Kajaani keskikulutus 4,7L dieseliä, mittarissa 1073km lähdöstä. Yhteensä lapin reisussa tuli 3260km ja keskikulutukseksi 5,0L, täytyy olla tyyväinen, kun autossa oli melkein täyslasti päällä, mennen tullen. Ruotsin puolella keskinopeus nousi aika rajusti.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuohon dieselkulutukseen kun vertaa niin jossain 30 tkm yläpuolella alkaa dieselin kulutusero tekemään siitä halvemman ajokin kuin töpselikärsä mainitussa maantieajossa, kun huomioidaan nykyinen polttoaineiden hinta ja Suomen ajoneuvo- ja käyttövoimaverot. Toki ei autotkaan välttämättä ole ihan suoraan vertailukelpoisia, en tiedä millä ajokilla Viggen on ajanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin