Iltaa. Civic tuli taas Dragsvikista pihaan ja väijyin valmiina. Tuosta katsotaan laatikon oikea öljytaso kuten Accordistakin, eli käyntilämpöisen koneen sammuttamisen jälkeen 60-90 sekunnin sisään. Laatikossa vaikutti olevan hieman liikaa öljyä, selvästi yli ylärajan.
Ulos tuli 2.3 litraa ja lisäsin 2.2 litraa.
Desin vähennyksen jälkeen öljyä ei edelleenkään ollut liian vähän, mutta kohtuullisen lähellä ylärajaa, hivenen yli edelleen. Katsotaan sitten vuonna 2026 seuraavan vaihdon yhteydessä, onko syytä edelleen hieman vähentää. Vanha neste oli tosiaan 25 tkm ajettua ja vaihdettu 08/2022, hyvän näköistä edelleen. Vaan eihän se pahaa tee parin vuoden välein vaihtaa, homma on tuohon naurettavan helppo, tikunreikä on iso ja loistavassa paikassa, vartin homma imuvaihtona, lisääminenkin on helppoa.
Sitten takavalon kimppuun. Skruvatin paketista paljastui kuten pitikin, ulompi oikea takavaloumpio. Reiät yms. oikeilla paikoillaan. Joten vanha pois. Muuten olisi ollut nopea homma, mutta, Hondan insinööreillä lienee ollut paha päivä kun olivat keksineet piilottaa yhden ruuvin umpion alapuolella olevaan peltilevyyn, joka taas on puskurin takana. On aina yhtä jännä irrotella ruosteisia ruuveja ja muoviklipsuja alustasta, varsinkin suoraan 160 km rapasuihkun jälkeen.
Mutta hyvin se meni, parin tunnin äherryksen jälkeen uusi umpio oli paikoillaan ja myös kaikki nippelit takaisin paikoillaan. Puskurihan otti tuossa osumassa myös hittiä, mutta sille nyt ei mitään voi. Lisää taisteluarpia vanhaan Civiciin, mutta matka jatkuu. Kolmen viikon sisään pitäisi katsastaa, kenties seuraavan kerran kun tulee kotiin, saa poika lainata Accordia yhdelle reissulle, että saan homman hoidettua, tai haettua vikalistan. Tällä kertaa umpio kustansi 61 euroa ja öljynvaihto 43 euroa.
Mitä tulee Hyundaihin, niin olen ilmoittanut Auto Bassadonelle, että tuon Hyundain vaihtoautorivistöön 12kk täyttyessä 19.4.2024. Poika siirtyy takaisin Accordin rattiin ja minä jatkan vain Hiacella. Vaikka kuinka yritin, minua alkoi häiritä, että maksan kuukausimaksua autosta, jota en koskaan aio omaksi lunastaa ja jolla ei saada edes sallittuja kilometrejä täyteen vuodessa. Kyllähän i20 on vuodessa nähty ja koettu. Muutenkin, saan tallipaikan vapaaksi, jos sattuisin innostumaan noitten osto-ja myyntiprojektien sijaan esim. museoautoprojektista.
Eli Hiacesta näyttäisi lähiaikoina tulevan ainoa käyttöautoni. Tänään hoivasin häntä sen verran, että akut saivat taas huoltolatauksen. Huomenna, jos ei sada, poistan konehuoneesta sinne edelliseltä omistajalta jääneen ja pois toiminnasta kytketyn älylaturin, joka tosiaan on laiton viritys. Samalla, kun poistuu johdotus, poistuu myös puskurista sinne upotettu laitteen töpseli. En halua kuunnella mitään ylimääräistä kommenttia tuosta katsastuksessa.
Jatkoa olen miettinyt sen verran, että alan etsiä tälle seuraajaa aktiivisesti, kolme vaihtoehtoa:
1. Takavetoinen, automaattivaihteinen vastaava, eli uusimmillaan vuosimallia 2006. Uudempaa koppaa ei Suomesta automaattina löydy.
2. Neliveto 2007->2012. Joko halvempi ja enemmän ajettu ja hyvin hoidettu, tai sitten vähän ajettu viimeisiä vuosimalleja, max.n. 20000 e. Uudemman kopan takavetoisissa on ärhäkämpi (=hankalampi) lukkoperä takavetoisissa, sellaista en halua.
3. Jos kerran annan Hiacelle pelivaraa 20000 euroon, niin sillä hinnalla saa jo nykyaikaisen etuvetoisen pakun automaattina. Mercedez-Benz Vito ja Toyota Proace ja kumppaninsa tulevat kyseeseen. Se, haluanko vaivoikseni pissa-dieseliä, on sitten se asia, joka ratkaisee pysynkö kuitenkin Hiaceissa.
Ajattelin käydä ajamassa ainakin Toyota Proacen, joka saa edustaa kaikkia muitakin, taitaa Citroen Jumpy, Peugeot Expert ja Opel Vivaro tulla nyt samalta linjastolta. Mercedes-Benz Vito pitää ajaa myöskin, muutenhan sitten esim. Ford Transit Customia ja Renault Trafficia on todella vähän tarjolla. Kieltämättä tuommoinen 180-heppainen Proace 2-litran motilla kiinnostaa kovasti, opiskelin vähän mitä noissa on ollut ja ymmärsin, että Aisinin automaatti on luotettava, jakopää kannattaa vesipumppuineen uusia vähän etuajassa, pyöränlaakereita menee silloin tällöin ja muutakin kulutusosaa, muttei mitään mullistavaa. Murheenkryyni ainakin jossain muodossa on kusisysteemi, joka järjestää takuuajan ulkopuolella säännöllisin väliajoin 1500 euron pyörteen lompakkoon. Joillakin menee 200 tkm ilman ongelmia ja joillakin ei.
Semmosta, jos kerran maksetaan kk-erää, niin maksetaan sitten itselle ja sellaiseen autoon, joka saa tuohon jäädä Accordin ja Civicin tavoin vuosiksi. EDIT: Vito itse asiassa osuu haarukkaan automaattina vain takavetoisena, eli tuskin sitä kuitenkaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634