Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu jarruneste on kyl tiukkaa kamaa. Hajottaa myös vaatteet tehokkaasti. Tai hapertaa.

Mun kesärenkaat on Misukan Energy saverit tms. Josta tuliki mieleen, et jokohan olis aika vaihtaa alle, kun tuo keskikesän juhlaki meni jo :lol: Mut jännän väriseks vetää noi Contit. Näyttää niinku pellolla olis ajanu.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Maatumista todennäköisempi vaihtoehto on et pesuaine jäänyt huuhtelematta kunnolla... :roll:
Mulla meni jo hermo kitkojen kuluttamisessa, "nappulat" kului hassusti vinoon siten että toiseen reunaan jäi ohut lärpäke mikä nosti rengasmelua huomattavasti. :evil:
Ostin sit kolmannet vanteet niin voi syksyllä sit hetkeks vielä lykätä kitkat alle...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli keväällä maalailtua piruja seinille, että JP_Vetten seuraavan auton listahinta karkaa käsistä:
AZP kirjoitti:Pitää käydä kyttäämässä ja katsoa mielenkiinnolla myös miten hinnoittelupolitiikka menee; eli miten paljon Linkon hinta nousee ja miten tulee olemaan hintaeroa Opelin, Sitikan ja Pösön välillä. Nykymalleillahan politiikka on se, että Pösöä saa perusvarusteltuna halvemmalla kuin Sitikkaa, mutta kun ruksii Pösöön samat rojut kuin Sitikassa on, niin hinnat on yhteneväiset.
...
Nimi vaihtuukin näköjään Partnerista Rifteriksi ja huhut kertoo tulevasta nelivetoversiosta. Hinnat karkaa..
JP_Vette kirjoitti:Eikai ne hintaa nykysestä voi nostaa. Eli alkaen 20k, 22k saa jo lasikaton ja loput himmelit sit muutaman tonnin...
AZP kirjoitti:Kyllä mä pelkään että hinnat karkaa, kun lukee just noita varustehehkutuksia. Vanhasta kunnon no-nonsense-mallista tulee nykyajan mukainen joulukuusi jossa auton pitää lukea liikennemerkit, katsoa kaistaviivat ja pystyä pysäköimään, jarruttamaan, kiihdyttämään ym. kuskin puolesta. Vanha malli kun on kymmenen vuotta vanha, niin prässien hinnat on kuoletettu aikapäiviä sitten ja hinnat on voitu pitää viiden vuoden takaisilla tasoilla. Nyt kun tulee uutta ja mennään taas piirun verran kohti kaikkien merkkien himoitsemaa "preemiumia" niin pian alkaa Linkon hinta järkivarusteilla jo kolmosella. Nykymallin hintaahan ei sinne saakka saa vaikka ruksisi kaiken mitä sitikkakauppiaalta löytyy ja vähän vielä naapurinkin puolelta.
Berlingon ja Rifterin hinnat edelleen piilossa, mutta Opelin puolella on jo hinnastot ladattavissa ja autoa voi heidän sivuillaan jo speksata: https://www.opel.fi/vehicles/opel-valik ... index.html
https://www.opel.fi/content/dam/Opel/Eu ... 062018.pdf

Enjoy alkaen 22,5 k€, automaattidiesel Innovation-varusteilla 26,6 k€. Siinä on automaattidieselinä n. 2,5 k€ eli reilu 10 % lisähintaa vastaavaan nykyiseen Berlingoon. Sitikan hinnoittelupolitiikkahan on vielä näkemättä, voihan se olla että Opel lisännyt hintaan hieman wanna-be-premium ja in-deutschland-hergestellt -lisää ja Sitikka pistää hinnat tonnin pari halvemmaksi.

Hintamuutos varmaan ihan linjassa mallimuutoksen tuomien uutuuksien ja varustelun kanssa, eikä tuota voi tiloihin nähden kalliiksi haukkua vieläkään. Eikä noustu vielä lähellekään kolmeakymmentä tonnia, toisin kuin ahtaammat kirahvinkuljetukseen soveltumattomat nonsense-tila-autot (Zafira, Touran jne.).

Katsoin ensin, että pidempi akseliväli maksaa vain pari sataa lisää, mutta näköjään pitkää mallia saakin vain nautintoversiona eli liman varusteita. Käytännössä voi siis valita haluaako autoon modutopin ja muita mielenkiintoisuuksia keksintövarustelun ruksimalla vai ruksiiko sittenkin mieluummin autoon pituutta.

Haepa Iirikseltä Astran vaihtotarjous pitkään Comboon viisipaikkaisena. Mahtuu konttiin sitten vaikka neljä shetlanninponia koirien seuraksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

"Valitse tehokas 1,5 l turbodiesel, jonka teho on peräti 130 hv!"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, ei tarvi autoa viedä softaukolle, kun koko pirssin vaihtamalla JP_Vette saa melkein 25 % tehonlisäyksen nykyiseen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei toi Combo Lifen hinnottelu kyllä mahdu mun järkeen, kun se on kuitenkin rehti "tila-auto" ja huomattavasti halvemmaksi hinnoiteltu kuin Zafira, joka on vain Astra. Noh, kukin tyylillään.

Se tossa Opelissa on jopa lisähinnan arvoista Citikan vastaavaan, että takuu on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa vs. Citikan 3 v / 100 tkm. Eli mun tapaukses se olis 100 tkm enemmän. Toisaalta taksilainmuutos tuo Citikalle etumatkaa, koska
TAKSIAUTOT: 1.4.2018 alkaen kaikki taksikäyttöön tilattujen Citroën-autojen takuu on voimassa taksikäytössä olevalle ajoneuvolle 5 vuotta tai 300 000 km asti
Eli jos tossa ei ole kusetustekstejä osien oletetusta eliniästä, niin taksilupa vain vetämään 1.7. ja tilaa sitte omalle toiminimelleen auton. Kai siihen joitain satasia (vai peräti tuhansia) uppoaa, että saa leikkiä taksikuskia paperilla, mutta toisaalta joitain tuhansia siinä saattaa helposti sitte myös säästää :D Se tietysti on ongelma, että yritysten välisessä kaupassa ei ole kuluttajansuojaa ja sopimus voi olla myös ihan kohtuutonki, eli takuuehdot lienee jotain muuta kuin tuo yksi virke. Ja sillähän se jo takuukorjausten hinta kuitataan maahantuojan puolesta, jos auto on huollettava Veholla.

Mitä tulee auton vaihtoon, niin en mä nyt Iiristä häiritse. Väännettiin Insigniasta kauppaa ja hyvitys ei noussut, niin täytyy ajaa vuosi. Sitte auto on mukavasti 200 tkm tuupattu ja jos saa vaihdossa edes 10 000 e, niin kannatti ajaa se toinen vuosi. Edelleen olisi pitänyt ottaa se Volvo sillä 20 ke hyvityksellä, mutta kun se oli T2 eikä D2, niin ei sille mitään mahda enää jälkiviisaana :(

Visio uuden auton suhteen vaikuttaa nyt muutenkin siltä, että saatan jättää tän Astran 200 tkm tuupattuna avopuolison käyttöön ja ostaa alle 20 ke maksavan dieselin nyt kun niitä viä saa. Tällä ajomäärällä se on vain pakko. Diesel-Corsa maksaa sen verran, mitä tää Astra vähintään tiputtaa arvoonsa kahdessa vuodessa. Toki työpaikan vaihdon myötä kilsat nousi jonkin verran ja eihän sitä tiedä, vaikka heti huomanna työpaikalla olis vastas joku vartija, joka valvoo että kerään vain omat kamani työnurkkauksesta ja kaikki muu jää siihen :lol: Ja toki sellanen Corsa pitää ensin koeajaa. Nyt ole vain koeistunut.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:Ei toi Combo Lifen hinnottelu kyllä mahdu mun järkeen, kun se on kuitenkin rehti "tila-auto" ja huomattavasti halvemmaksi hinnoiteltu kuin Zafira, joka on vain Astra.
Niinpä. Mulla tulee pian vuosi siitä kun näin valon. Ja alkaa näköjään pilkistää muuallakin :D

Suomessa aina maristaan että autot on sikakalliita ja on väärin kun lapsiperheet joutuu riittävän ison auton ostaakseen velkavankeuteen. Jättäkäää hyvät ihmiset ne nonsensekärryt kauppoihin ja ostakaa tarpeen mukaan. Jos ei itsetunto riitä ajamaan sataheppaista pirssiä, niin terapiaan :mrgreen:

Ja Berlingohan sopisi sivutoimiseen taksiajeluun kuin nenä päähän, joten ei muuta kuin koppalakki päähän ja tolpalle iltaisin juttelemaan lämpimiä ja keräämään lisätienestiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannatan et ajat vielä toiset satatonnii astralla. :mrgreen:

Sen lyhyen koeajon perusteella mitä astraas testasin niin se taitaa olla jämäkämpi ku toi meidän vapari corsa.
Toki siinä on pulla renkaat (185/65-15) ja reilu maavara.
Dieseli saattaa olla jämäkämpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

JP_Vette kirjoitti: ostaa alle 20 ke maksavan dieselin nyt kun niitä viä saa. Tällä ajomäärällä se on vain pakko. Diesel-Corsa maksaa sen verran, mitä tää Astra vähintään tiputtaa arvoonsa kahdessa vuodessa.
Teräshermoinen kaveri (paitsi työpaikkansa säilymisen puolesta :D ) jos meinaa b-segmentin mopolla vetää melkein kymppitonnin kuussa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Toi Berlingo/Combo Life on kyllä ihan naurettavan halpa. Se kuitenki näyttää autolta, siinä on edes jotain varusteita, myös lisävarusteita ja oletettavasti autona ihan hyvä. Innovationia ei ollu saatavilla, mutta Enjoy automaatti-dieselinä ja muutamalla kikkarevarusteella, niin 26 k€ hinnaks. Ja jos jättää vaihdokin antamatta, niin lienee 24 k€. Sit varsinki jos erehtyy kattomaan jotain "vähän ajettua" S-Maxia tai vähän enemmänki ajettua Seat Alhambraa, niin eihän ranskalainen kaunotar maksa juuri mitään. Ja ylihintaselta Tourneo Connectiki tuntuu ton rinnalla. Noh, elämä on täynnä valintoja.

Taksista ei sen enempää, kuin että sivutoimisesti ajoin taksia muinoin ja ajoluvasta loppu virta 2015. Enkä ole harkinnut paluuta alalle :mrgreen: Ihan jees hommaa olis, jos siitä sais rahaaki. En ole yrittäjä enkä mikään talousnerokaan, mutta mun taskulaskin meni aina solmuun kun koitin keksiä, että missä kohtaa taksihommassa saadaan viivan alle jotain. Toki nyt peli muuttuu, kun saa kuskata juoppoja 100 €/km ja riidan alkaes vain osottaa sormella lasis olevaa hinnastoa, jonka hyväksyi istumalla takapenkille. Siitä huolimatta en tällä näkymää palaa alalle, edes Berlingolla :lol:

^^Pitää joskus huvikseen koeajaa Corsa. Vaihdoin tänään kesikset alle ja ruskeat neki oli. Eikä varmana oo jääny pesuaineet pesemättä, kun en pesuainetta ole syksyllä käyttänyt.

^Muista nyt, että minä visioitten vasta, en vielä toteuta :D

Mut joo. Talvikausi päättyi vielä kesäkuun puolella. Talvirenkaat pyöri alla 63 452 km.

Kuva

Olishan noilla viä heinäkuun päässy. Tai edes 70 tkm. Tuli luovuttajafiilis :cry: Muuten olis voinu ajaakki viä enemmän, mutta kun mennään sakkorajan yli, niin alkaa olla pelko persees jos vaikka kolaris hakemalla haetaan syyllistä ja joku pohtii renkaiden vaikutusta. Vähä niinku tää eräs rekkapena, josta tuli syyllinen kun rattijuoppo tuli stopin takaa eteen.

Niin tai näin. Nyt auto on yllättävän hiljanen ja myös kulkee suoraan :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitkänä ei tosiaan innovationia hinnastosta löydy, mutta löytyy lyhytakselivälinen Combo Life Innovation 1.5DTH Start/Stop Automaatti hintaan 26,625.55 €.

Zafira Innovation samantehoisella Dieselautomaatilla maksaa hinnaston mukaan 10 280,31 euroa enemmän.

Siitä voi sitten pohtia, että kun noissa on oikeasti melkein yhtäläiset sisätilat, että mistä siinä Zafirassa sen 10 280,31 euroa maksaa? Imagosta? Opelissa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Varmaan samasta jutusta mikä aiheuttaa hintaeron Caddyn ja Touranin väliin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Enpä tiedä. Halvin dieselautomaattihenkilocaddy on n. 250 oiroa kalliimpi kuin halvin dieselautomaattitouran. Molemmat maksaa yli 31 koiroa eli ovat parin tonnia halvempia kuin halvin dieselautomaattizafira.

Hinnat alkaen TSI Trendline -malleissa Caddy on noin kolme tonnia halvempi kuin Touran, mutta tuolloin Caddyssa on 26 hv mopompi kone. Tehot samaan luokkaan, niin hintaero puolittuu. Puolitoista tonnia voi vielä selittyä vakiovarustelueroilla, mutta yli kymppitonni tuskin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mielenkiintoista. Itselläni on ollut sellainen mielikuva, että Caddy olisi selkeästi Tourania halvempi b
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niinhän nuo Caddy-luokan pakutila-autot yleensä ovatkin reilusti halvempia kuin vastaavat henkilötila-autot. Caddy on kuitenkin sen verran tyyris kun ruksii vähänkään moottoria ja varusteita, että hinta nousee Touranin rinnalle. Caddy on luokassaan kallis, kun vertaa ranskalaisiin ja italialaisiin verrokkeihinsa. Tätä korostaa mielestäni vielä se, että nykyisen Caddyn perusrakenne on 15 vuotta vanha, eli nyt jos lähtee vertailemaan tänä syksynä myyntiin tulevaa Berlingo/Rifter/Comboa Caddyyn, niin Caddyn kohdalla puhutaan parikin sukupolvea vanhemmasta autosta.

En tosin yhtään epäile, etteikö Caddy olisi autona yleisesti jykevämpää ja parempaa tekoa kuin nuo ranskalaiset. Sen verran minuunkin on jo äidinmaidossa juotettu epäluuloisuutta ranskiksiin ja italialaisiin :mrgreen: Vaikka toki esim bensa-automaattia halutessa Caddyyn pitää ruksia infernaalinen kirjainyhdistelmä TSI+DSG :twisted:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin