Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Yleensä jos kaikki menee kuten on etukäteen laskenut esim. koeajon perusteella tai muuten vaan tekemällä tsekkauksia, kyselemällä ja arvelemalla, niin marginaali on muutamia satasia. Yksikin yllätys, niin tuottaa vaikeuksia päästä edes omilleen. Vähänkin isompi yllätys, niin se on persnettoa heti. Ja minä en laske kuluihin matkoja, syömisiä jne., pelkästään tuon huomisen, tai tämänpäiväisen reissun polttoainekustannus on 60 euroa.

Siksi tämä onkin harrastus, eikä bisnes. Moni on kysynyt, että mikset ala automyyjäksi ? Ihan yksinkertaisesti siksi, etten pystyisi sillä elättämään itseäni, enkä jaksaisi tehdä töitä 24/7. Harrastuksena tämä on ihan ok, koska niistä harrastuksista joutuu yleensä maksamaan ja kun tähän asennoituu sillä tavalla, niin ei tappiot yleensä harmita. Viimeksi *itutti ihan kunnolla silloin toissasyksynä kun se diesel V70:n laturinhihna porsi pari kilsaa ennen korjaamoa ja tuhosi samalla laturin, ynnä kun siitä löytyi se vetarien jumputus yli 100 vauhdeissa. Siitä tuli muutamassa päivässä -1600 euroa, kun realisoin auton, enkä halunnut siihen enää satsata. Se kuittasi edelliset viisi autoa kerralla ja vähän päälle.

Mutta, ehkä näistä on parempi pysytellä jatkossa hiljaa, niin ei tule kenellekään paha mieli, kun tienaan niin *aatanasti tällä touhulla. Jatkossa tarinoin vain ja ainoastaan autoista, jotka jäävät toimenpiteideni jälkeen omiksi käyttöautoiksi tai jo sellaisia ovat.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
Ma Touko 13, 2024 23:24
... Viimeksi *itutti ihan kunnolla silloin toissasyksynä kun se diesel V70:n laturinhihna porsi pari kilsaa ennen korjaamoa ja tuhosi samalla laturin,
...
Tossa kohtaa kannattaa kyllä lotota. Muistaakseni noissa menee tuo hihna katkenneena usein jakohihnan sekaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

IC1970 kirjoitti:
Ma Touko 13, 2024 23:24
Mutta, ehkä näistä on parempi pysytellä jatkossa hiljaa, niin ei tule kenellekään paha mieli, kun tienaan niin *aatanasti tällä touhulla. Jatkossa tarinoin vain ja ainoastaan autoista, jotka jäävät toimenpiteideni jälkeen omiksi käyttöautoiksi tai jo sellaisia ovat.
Älä ihmeessä lakkaa raportoimasta, sehän on asian suola. Jos joku on kateellinen niin saa kokeilla itse perässä ja tehdä yhtä hyvin tai paremmin.

Helppo on ostaa autoja, mutta vaikeampi niitä on myydä ja ennen kaikkea vaikeampi niillä on tehdä tiliä. Olennaisin asia on, että ostohinta on halpa, koska siinä tehdään se mahdollinen voitto (tai tappio). Sen jälkeen mahdolliset korjauskustannukset, katsastukset jne. ei enää pelasta tilannetta, jos ostohinta on ollut pielessä. Ja aina tulee yllätyksiä ja joskus osuu Musta Pekka käteen.

Itsellä tällä hetkellä -11 Avensis-prokkis, johon tällä hetkellä mennyt euroja n. 45% ehjän hinnasta. Tuohon tulee vielä katsastus, pyöränsuuntaus, puskurin maalaus jne. niin ei näillä nyt oikeasti kuuhun mennä. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jatka kirjottelua vaa. Jos joku näkee vaivaa, niin antaa nähdä. Ja se on just niinku Cona sano, et jokanen saa vapaasti tehdä tunnukset huutokauppaan ja alkaa vuolemaan kultaa. Kyllä sitä äkkiä palaa maanpinnalle ja huomaa sen, että jos kullan vuolenta on niin helppoa, niin kaikkihan me oltais rikkaita.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tosiaan, Hiacelle piti löytää kaveri, koska ihan kaikkia ajoja ei sillä viitsi ajaa, varsinkaan pidempiä, kun ei ole vakkaria. Hiace on puhtaasti kuljetuksiin ja talven työmatkoihin hankittu. Muuten ajan mieluusti automaatilla ja farkkukaan ei ole pahitteeksi, kun perheen koiria kuljetetaan välillä muillakin autoilla kuin Superbilla, eikä se noilla sedaneilla ole kovinkaan kivaa.

Etsin museoautoja aikani, pääosin Mersua, Saabia ja Volvoa, mutta poskettomat hintapyynnit, muun muassa, eivät vaan kiinnostaneet. Niinpä aloin miettiä samaa filosofiaa, kuin Hiacen kanssa, eli mahdollisimman hyvin käyttötarkoitukseen sopiva auto, mahdollisimman pienillä pääomakuluilla, kilometrejä pelkäämättä. Tämä nyt sitten jäi käsiin huutokaupasta, eikä sinällään ollut vahinko, kun tuota kasikopan Accordia farkkuna ja isommalla koneella on tullut väijyttyä jo pidempään.

Tämä maksoi vuosimallin mukaisesti 2008 euroa + kulut 194 euroa = 2202 euroa. Kilometrejä on n. 11 kertaa maapallon ympäri päiväntasaajan kohdalta laskettuna. Siinä varmaan syy, miksi ei korkeammalle hinta kohonnut, itsekin mietin monta kertaa, että huh huh, aika paljon on ajoa takana, Hondallekin. Aikoinaan tämä on maksanut varusteineen aika tasan 50000 euroa, joten arvonalenema n. 96%. Malli on Honda Accord Tourer 2.4 AT Executive Advanced. Kyseessä siis silloisen malliston huippu, johon pakattu kaikki varusteet mitä oli saatavilla. Kysyin tänään Hondistilta joka tietää, niin hän sanoi, että tuon auton sisustan arvo on n. 700-800 euroa, tekniikasta saa tonnin verran ja katalysaattorista 350-400 euroa, jos sattuisi tulemaan Porsimus Maximus.

Tampereelle ajettiin pojan Accordilla, tuli pitkästä aikaa ajettua pidempi reissu ja todettua, että timantissa kunnossa on. Matkalla pyörähti 298000 mittariin. Koko matkan keskikulutus auton laskemana oli 7.7 litraa.
Kuva

Auton vaihto määränpäässä seuraavaan korimalliin ja tästä lähdettiin Tampereen Lielahdesta Länsiauton pihasta.
Kuva

Rantatunnelissa muutaman km päässä mentiin rauhallisesti, valot ja valaistukset toimivat
Kuva

Moottoritiellä totesin, että auton varusteena oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti. On se miellyttävä varuste, kun oppi taas ennakoimaan yhdessä tutkan kanssa. Kaistavahtikin löytyy.
Kuva

Autossa oli vielä kitkat alla, mutta ne olivat hyvin tasapainossa ja ei moittimista kovemmassakaan vauhdissa. Ilmastointi oli automaatilla koko ajan ja toimi kuten piti, kuten muutkin härpäkkeet, kuten peruutuskamera, lasit, peilit, penkin sähkösäädöt (muistilla) jne. Kattoluukkua en viitsinyt vielä avata, mutta pidin sentään suojalevyn auki, niin autoon tuli mukavasti valoa ja avaruutta. Musa jytisi mukavasti, tässä on takakontissa subwoofer tehtaan jäljiltä ja asiallinen kaiutinvarustus. Radio kuului paremmin kuin pojan autossa, johtuneeko siitä, että satelliitti tuntui toimivan, tässä on myös navigaattori ja puheln/puhetoiminnot.

Matkan päätteeksi kulutuslukema oli käytännössä sama kuin vanhemman sukupolven veljellään, tässä moottoriversiossa on 201 hevosvoimaa vs. vanhemman 190 ja systeemi on muutenkin vähän erilainen, käytännössä eroa en juuri huomannut. Tämä uudempi sukupolvi on jonkin verran hiljaisempi ja paremmin eristetyt moottorin äänet, joten vauhti tuntuu huonommin. Mukava auto, kuskin nahkajakkara on erinomaisesti ryhdissään ja kuin minulle tehty, yhtä hyvä kuin Volvo V70:n penkki, joka on toinen suosikki.
Kuva

Takapaksista poistin peitelevyn ja laitoin koiraverkon paikoilleen, putsaaminen vielä edessä. Ne jotka tietävät huomaavat, että tässä autossa ei liiemmin lastia ole takapaksissa kuljetettu, koska etureunan sininen muovisuojaus on melkein kuin tehtaan jäljiltä, jos paljon tavaroita on kuskattu, tuo on kulunut aikojen saatossa kokonaan pois. Luukku aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti, ei mikään järin nopea suoritus, mutta toimii, edelleen.
Kuva

Siinä pikapesun jälkeen menossa tallin uumeniin, jossa tulee pysymään melko kauan, ohjelmassa mm. helmojen hionta, maalaus ja suojaus, ovat aika rumat, viime vuoden katsastukseen oli jouduttu hitsaamaan puoli metriä paikkaa vasemmalle. Konepellin etureunassa on törkeä kiveniskumaalaus, kötöstelen sen nätimmäksi varmaan tässä samalla, pitää hakea omaa väriä ja lakkaa ja myllytellä prosessin varrella muutaman kerran. Jos haluaa nätiksi, niin konepelti pitäisi maalata kokonaan, siihen ei sentään aleta. Tämä on jo tilkkutäkki ja sellaisena pysyy, nopealla vilkaisulla kaukaa näyttää hyvältä.
Kuva

Tässä jo tallissa, kesärenkaat Incubus-vanteilla odottavat asennusta huomenna. Kumpikin sarja käyttökelpoinen ja peruskokoa 225/45/17.
Kuva

Papereita selailin sen verran, että näytti olevan täydellinen huoltohistoria 0-434 tkm, kaikki huollot on tehty auton toiveiden mukaan, käyn historian läpi ja selvitän itselleni Word-tiedostoon mitä on tehty ja koska.

Paljon on hyvää ja tärkeimmät, eli moottori ja vaihdelaatikko tuntuvat toimivan kuten pitää. Tosin, moottorin vikavalo syttyi Porvoossa, mutta ei vaikuttanut menoon mitenkään. Laitan testerin kiinni huomenna ja katson mistä on kysymys. Olen varautunut pari toimintatonnia tähän laittamaan tarvittaessa. Huollon teen lähipäivinä, eli moottoriöljy + suodatin, vaihteistoöljyt, raikkari ja moottorin ilmansuodatin. Lisäksi pitää uusia yksi takavalo ja etuparkki sekä tsekata mahdolliset vikakoodit kun sytytti moottorivalon. Isoin ongelma autossa on se, että kaukosäätö avaa vain kuskin oven, kolme muuta kyllä sulkeutuu, mutta ei avaudu. Sain siihen jo vinkin, että syyllinen löytyy pelkääjän puolen etuovesta, joku härpäke sinne pitää vaihtaa ja muut ovat tulevat mukaan. Sen homman taidan ihan teettää.

Sitten tosiaan lisäksi nuo mainitut ulkokuoren toiminnot, alusta pitää kurkata jossain vaiheessa, toivottavasti takakelkka on sellaisessa kunnossa, että pystyy siistimään ja suojaamaan... Jos ei mitään isompaa löydy, niin kunnon alustasuojaus kesän aikana.

Onhan tämä melkoinen puuhamaa, mutta silti, paras 2000 euron auto, jonka olen omistanut. Muuttunee matkan varrella huomattavasti kalliimmaksi, mutta ei 4000 euron autonakaan ole vielä kallis. Ajattelin, että nyt kun Hiacessa ja Accordissa on km yhteensä 964000, niin otan tavoitteeksi ajaa näihin mittariin yhteensä 1000000 km.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti:
Ti Touko 14, 2024 23:25
Kumpikin sarja käyttökelpoinen ja peruskokoa 225/45/17.
Eikö tuossa korimallissa pitäisi olla 225/50-17?
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ma Touko 13, 2024 19:28
Porvooseen ois muuten tulossa farkkuaccordi, mutta saakohan sitä tarpeeksi laisk.. siis rauhallisena, että vertautuisi Hiaceen olemukseltaan?
Ei saanut yhtä rauhallisena kuin Hiacea, mutta osui silti kohdalleen!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Kyllä, se on merkattu tässä otteeseen, mutta luonnollisesti varmaan useimmat, kuten edellinen omistajakin, hankkivat tuota volyymikokoa 225/45/17 kun on halvempi. Pojan Accordissahan meillä on juurikin tuo 50-profiili, on paljon rauhallisempi ajaa, tämä meni tällä 45-profiilillakin kuin juna. Ehkä insinöörit jotain oppivat edellisestä.

Muistin päivittää testerinkin, kun en ole vähään aikaan tarvinnut...
Kuva

Keskuslukituksen korjasin jo, se oli helppoa kun vähän Googlasi. Tässä kun painaa kaukosäätimen avausnappia kerran, aukeaa vain kuskin ovi. Kun sitä painaa KAKSI kertaa, aukeaa kaikki ovet. Ei ollut vaikeaa :D Herätessäni levättyäni aloin miettimään, että ei kai siellä vikaa voi olla kun kerran kaikki napista sulkeutuu ja kas, tähän malliin oli tullut tuollainen ominaisuus kaukosäätimeen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnittelut uudesta hankinnasta. Tuon korin Accord on vielä ihan auton näköinen, toisin kuin moni uudempi peli.

Nyt kun käyt tällaista elämää nähnyttä yksilöä läpi niin kiinnostaisi kovasti, mitkä on kyseisen automallin heikkoudet/tsekattavat, josko tuollaista joskus olisi harkitsemassa. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ke Touko 15, 2024 10:06
^^ Kyllä, se on merkattu tässä otteeseen, mutta luonnollisesti varmaan useimmat, kuten edellinen omistajakin, hankkivat tuota volyymikokoa 225/45/17 kun on halvempi. Pojan Accordissahan meillä on juurikin tuo 50-profiili, on paljon rauhallisempi ajaa, tämä meni tällä 45-profiilillakin kuin juna. Ehkä insinöörit jotain oppivat edellisestä.
Siihen kulkuun vaikuttaa moni asia profiilia (ja leveyttä) enemmän. Esmes rungon jäykkyys ja olan muoto tekee ihmeitä ajettavuudelle, tarkkuudelle ja uratutkaisuudelle. Teräväolkainen ja jäykkärunkoinen 50 on helposti selvästi tarkempi ajaa mutta myös uratutkaisempi, kuin pyöreäolkainen ja pehmeärunkoisempi 45 tai jopa 40.

Renkaissa on siis massiivisia eroja samassa koossa, jostain syystä (ainakin) Suomessa rengaskeskustelu vaan nojaa hyvin vahvasti vain kokoon ja talvella siihen, onko nastoja vaiko eikö.

Törkkäse kokeeksi jossain välissä nuo 45:t sen vanhemman Accordin alle, niin saat vertailla autoja samoilla renkailla. Se kertoo jo oikeasti autojen eroista jotain.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En tökkäse, koska tuo vanhempi on ollut aina ihan kauhea ajaa 45-sarjalaisilla. Semmonen uraohjus, ettei mitään rajaa. Noilla 50-sarjalaisilla mitkä nyt on alla, menee oikein nätisti.
Itse asiassa tässä uudessa oli nuo talvirenkaat 225/50/17, ainoastaan nuo kesärenkaat ovat 45-sarjaa. Ovat myös kiinalaiset ja toinen pari on kolmessa millissä, toinen pari viidessä, joten voi olla, että ajotuntuma on aika paljon heikompi, kovempi ja hakevampi, kuin noissa kitkoissa. Raportoidaan, kunhan pääsee taas ajamaan. Saatan uusia nuo takaset kyllä kesän aikana, vanhathan nuo eivät ole, vaan paistot on loppuvuosi 2020 ja alkuvuosi 2021. Olisko sitten neljäs kesä alkamassa.

Päivitin tosiaan aamulla testerin, mutta en ehtinyt sitä tänään käyttää. Ehkäpä huomenna töiden jälkeen. Nimittäin ohjelmassa oli kesärenkaiden vaihto ja siihen menikin sitten varmaan yli tunti per pyörä. Kas kun tuli tutkailtua vähän tarkemmin alustaa siellä pyörien takana, että miltä näyttää. Itse asiassa, olen positiivisesti yllättynyt, tässähän on paikat jopa hyvässä kunnossa ! Pelkkää pintaruostetta, eikä edes mitään rapeaa ja irtoavaa. Ehkäpä, kun on viettänyt aikansa tiiviisti maantiellä, eikä seisonut pihassa, ei ole ruoste tarttunut. Voisin myös epäillä, että ekat 10 vuotta joka meni sijoitusfirman käytössä, auto on viettänyt yönsä jossain hyvin tuuletetussa betobunkkerissa tms.

Oikealla takana oli uusi jarrusatula, jarrulevy ja palat. Ja kuten sieltä takaa näette, ei ollenkaan pahan näköistä tukivarsissa jne. Päinvastoin.
Kuva

Näitten japsien perus ongelmapaikka, eli "kurahylly" takapyörän edessä, oli sekin hyvässä kunnossa, jopa roiskesuojan takaa. Pahimmassa tapauksessahan tuo alakanttaus on jo hävinnyt.
Kuva

Rapsuttelin pintakököt pois ja laitoin kevyen kesäsuojan, tehdään sitten syksyllä uusiksi vähän järeämmin ja kesällä on joka tapauksessa tarkoitus suihkutella pohja läpi kauttaaltaan.
Kuva

Vasemmalla puolella oli aika lailla saman näköistä, tässä jo kesäsuoja päällä. Tuosta näkee myös hieman lokarin kaaren kanttausta, tuon pahempaa tässä ei ole, joka on hyvä asia. Tämäkään malli ei ole päässyt edellisen korimallin tyyppivaivasta, mutta tämä ei ole ollenkaan paha.
Kuva

Vasemmalla takana oli uusi jarrulevy ja palat, satula oli vanha. Tukivarret ym. ovat hyvässä kunnossa, tuossa jo suojattu paikkoja, joista rapsuttamisen jälkeen paljastui kevyttä pintaruostetta ja joista vanha suojaus oli kulunut pois.
Kuva

Siinä ledivalaisimen kanssa alustaa tutkaillessani en voinut olla huomaamatta takaäänenvaimentimien uudehkoja kannattimia ja pönttöjen ynnä keskiputken hyvää kuntoa. Ja kas, kuiteista löytyi vuodelta 2020 merkintä, että liitos toisen takapöntön edessä vuotaa ja oli pyydetty tarjous keskiputkesta ja takapöntöistä. Semmoinen vajaan 900 euron homma, joka ilmeisesti sitten tehtiin sen perusteella, miltä tuolla näytti.

Edessä oli vanhat levyt ja paloja suht vähän jäljellä, lähitulevaisuudessa vaihdetaan ne ja samalla herkistellään jarrut. Tässä on ollut jotain jarrujumppaa katsastukseen viime vuosina lähes joka kerta, yleensä käsijarrun kanssa ollut ongelmia. Edelliselle leimalle on nuo takajarrut uusittu ja siinä olikin lopuksi melkein 0% heiton jarrut, käsijarrukin tuntuu tosi hyvältä. Nyt lienee syytä jumpata etujarruihinkin uutta osaa. Tein samoja suojaushommia eteenkin palkkeihin ja koteloihin, samalla kiinnitin vasemman puolen lokarin kunnolla.

Kun sain viimein rengashommat lisukkeineen tehtyä, uusin palaneet polttimot, joita oli kolme, eli uudet polttimot tuli vasen takavalo sisempi, vasen rekisterikilven valo ja vasen etuparkki. Suht simppeleitä vaihtaa, minäkin tajusin idean ilman ohjeita, etuparkin vaihtoon piti purkaa pari muoviosaa pois tieltä.

Moottorin ilmansuodatin vaihtui seuraavaksi, simppeli homma ja vanha oli jo sen verran likainen, että oli tarpeellinen homma.
Kuva

Seuraavaksi raitisilmasuodatin, helppo homma sekin. Tämä oli samalla pistokoe, sillä huoltokirjan mukaan se on vaihdettu 17.11.2023 n.. 8000 km sitten. Ulkonäöstä päätellen vaikutti siltä, että näin on tehty, vanha oli juuri sopivan näköinen tuolle ajomäärälle. Väri oli tummentunut, mutta suodattimen väliköissä oli melko vähän mitään epäpuhtauksia.
Kuva

Koska päivä oli ollut pitkä, en jaksanut enää alkaa testeriä kiinnittämään, kun ajatus oli, että tsekkailen vikakoodit auton käydessä ja annan sen samalla käydä käyntilämpöiseksi ja vaihdan sen jälkeen automaattilaatikon öljyt. Moottoriöljy ja suodatin pitää työstää erikseen, koska kurkkaamalla havaitsin, että tässä yksilössä on öljypohjan alla peltilevy, joka on kiinni aika monella 10mm ruuvilla. Vaikka imuvaihdon teenkin, niin suodatin on tässä siirtynyt pohjakerrokseen, kun se edellisessä mallisarjassa on koneen takana pakosarjan alla ja sen pystyy vaihtamaan yläkautta. Tässä on pakko könytä auton alle ja irrotella suoja, se on mälsä juttu se.

No, katsoin sitten ledillä konehuoneen läpi, enkä löytänyt minkäänlaisia vuotoja tai muita outoja merkkejä, ei falskaa mitään yhtään mistään, hämmästyttävää, vaikka Honda onkin. Palkinnoksi tästä, tein vartin pikaputsin voimakoneelle ja sen ympäristölle. Suihkuttelin samalla kotelosuojaa konepellin reunasaumoihin, on paikoitellen siinä kunnossa, että jos ei pysäytä, alkaa näkyä ulkopuolella.
Kuva

Pari seuraavaa päivää työt haittaa harrastuksia, mutta seuraavana on ohjelmassa mainitut öljynvaihdot ja vikakoodien tsekkaus, sitten koitan imuroida takakontin ja sisustan, putsata nahkapenkit ja kojelaudan, lasit sisäpuolelta ja mitä nyt tarvitsee. Kun ne on tehty, niin alan työstää helmoja. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että auton ainoa kunnolla "vaarassa" oleva alue on nuo tyhmät, ontot sivuhelmat. Aivan typerä rakenne, ei kanna mitään, kunhan kerää kosteutta sisäänsä ja ruostuu puhki. Helman kanttaus jossa on mm. nuo vahvistetut nostopaikat tunkille, on yhtä rakennetta itse pohjalevyn kanssa, tämä helmakotelo on ihan oma kokonaisuutensa. Papereista näki, että ongelma oli tullut silmille viime vuoden katsastukseen, jolloin oli korjauskehotus vasemmasta helmakotelosta, jossa on tosiaan puolen metrin paikka. Oikea puoli on sen näköinen, että senkin kanssa on jumpattu jonkun kerran. Sen lisäksi nuo helmat on saatu ajettua muutamasta kohtaa mutkalle, onneksi sieltä ihan alta.

Koska tuntuvat olevan ehjät kun läpi ne koputtelin, hion ne kevyesti ja suojaan sisältä, ulkopuolelle tulee CRC:n GalvaColor yhdistetty primer/sinkkimaali ja päällimmäiseksi SikaGard kiveniskusuoja. Noilla mennään katsastukseen ja jos siellä tulee sanomista, korjataan. Selvittelen tässä kesän aikana, onko tuohon saatavilla korjauspalaa koko helmalle ja mitä semmoinen operaatio maksaisi. Luultavasti liikaa, joten varmaankin mennään paikka kerrallaan, jos on tarpeen. Konepellin etureunan törkeä 10cm leveä paikkamaalaus, jolla on varmaan peitetty hurjat kiveniskemät, täytyy hioa kevyesti ja koittaa tehdä vähän paremmin omaan väriin, saa siinä sitten harjoitella myllyttämistäkin.

Tässä täytyy kuitenkin pitää mielessä, että näillä kilometreillä voi loppu tulla koska vaan, joten yritän pitää kulut kurissa, kilometrit saavat jo tässä hintaluokassa ja näillä kilometreille näkyä ja väkisinkin näin on.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei mun testeri paljon selvyyttä tuonut tilanteeseen. Kaikenlaista koodia löytyi sieltä ja täältä, mutta kuittailemalla ei valo sammunut. Minä vähän luulen, että otan akun miinusnavan pois vartiksi tässä joku päivä ja jos/kun sillä kuittaantuu valo, niin ajellaan ja katsellaan, koska syttyy uudestaan. Sitten luetaan koodit, josko viisastuisi. Jotenkin jäi sellainen fiilis, että enimmäkseen nuo löytyneet outoudet liittyivät vakkariin, etututkaan, sadetunnistimeen, taka-akselin korkeusantureihin ja sen sellaisiin.

Mutta, nämä Hondat ovat siitä vänkiä vehkeitä, että haluavat mieluusti marmorin testeriin kiinni, joka sitten näyttää ongelman ytimen suoraan ja kiertelemättä, mutta tämmöinen kuluttajalle suunnattu testeri ei näytä. Kaikkea mielenkiintoista sillä kyllä pystyi lukemaan, tsekkailin tyhjäkäynnin, lambdat, akun, moottorin lämpöanturit jne jne., kaikki vaikutti normaalilta.

Siinä kun tsekkailin koodeja, auto kävi lämpimäksi ja vaihdoin automaattivaihteiston öljyt, luonnollisesti Hondan oma DW-1 ATF. Amerikan Honda-setä sanoo, että tähän laatikkoon ei vaihdeta suodattimia tms. kun ei sellaisia ole, ei tehdä huuhteluvaihtoja eikä mitään muutakaan hifiä, eikä laatikkoon laiteta yhtään mitään muuta kuin Hondan omaa ATF:ää. Näin laatikko kestää sen mitä autokin, kun säännöllisesti ottaa ulos sen mitä tulee ja laittaa saman verran sisälle. Amerikan Honda-sedän mukaan ulos tulee 2.6 Quartia, joka on litroissa 2.46 litraa. Aika lähelle pääsin gurun ilmaisemaa määrää, koska imuttelin ulos 2.35 litraa, uutta laitoin 2.4 litraa ja tarkastuksen jälkeen öljyn pinta mittatikussa oli juuri maksimitäplän alapuolella. Erittäin tyylikäs suoritus, vaikka itse sanonkin. Öljynpinnan tarkastus: Kone kuumaksi, kun flekti käynnistyy ensimmäisen kerran virrat pois ja kone sammuksiin, konepelti auki, tasan 60 sekunnin kuluttua koneen sammutuksesta tikun luku.

Kysymys viisaammille. Tässä on kaksi kaukosäädintä, toista on käytetty paljon ja toinen on kuin uusi. Haluaisin sen käyttöön, koska käytetymmän kaukkarin avainkin on vähän soppakauhan oloinen, mutta paristo on loppu.
Kuva

Purkaminen aloitetaan ruuvaamalla minikokoinen ruuvi auki kaukkarin päästä. Siihen se sitten loppuukin, koska prkeleen ruuvi vaan pyörii tyhjää. Kuten näette, olen yrittänyt kangottaa muovia raolleen pienellä ruuvarilla samalla kun pyörittelen ruuvia josko siitä lähtisi. Ei lähde.
Kuva

Millä hem-me-tillä tuon saa auki rikkomatta kaukkaria ? Olen aukonut näitä kaukkareita kymmenistä autoista kymmeniä ja aina on auennut, tämä nyt on eka kerta, kun vastustaa tähän malliin.

Vastausta odottaen nimimerkki "kädetönkö"
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Vahvan magneetin omaava meisseli (tai vahva magneetti meisselin runkoon kiinni) jotta saa vetää magneetin voiman verran ruuvia ulospäin samalla kun kiertää?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Neulan kärki kuoren ja ruuvinkannan väliin ja kampeat neulalla ruuvia ulos samalla kun ruuvaat.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja patse »

Ruuvia katsoessa tulee mieleen, että olisiko jo laitettu tuohon muovin ja metallin väliin pikaliimaa. Jotain kiiltävää siinä on jo :| Eli ruuvi on joskus jo laitettu vähän reiluun rannemomenttiin.

Meillä pihalla oleva Civic omaa vastaavanlaisen avaimen ja hellin sormin pitää/saa patterin vaihdettua.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Vastaa Viestiin