Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On se jännä juttu, kun itseltä on Saabit pihasta tai tallista ainakin toistaiseksi kadonneet, niin sukulaisille niitä sitten alkaa kertymään.
Siskon pojalle ostettiin 4 vuotta sitten oikein hyvä 9-3SS manuaali biopower. Se sitten siirtyi siskolleni pojan uuden Saabin tieltä. Pojalla teki mieli automaatti vaihteista ja sehän sitten löytyi.
Kaukaa se piti täältä pohjoisesta katsoen hakea, kun matkaa tuli reippaasti yli tuhat kilometriä edestakasin. Ilmeisen kannattava reissu se kuitenkin oli. Poika sai 9-3SC faceliftin. Biopoweri se on tämäkin ja lisäksi vähän vaihdettu osia, joten tehoja kutiteltu reilummin. Myyjä ei ollut klubilainen, mutta joku aikaisempi ilmeiseti ollut klubitarrasta päätellen. Hänen jäljiltään kai nämä muutoksetkin, oletan.
Tulipa nyt sitten tietenkin näin vanhana saabistina koeajettua tätä ja ihan Saabin tuntuma siinä oli. Tehoja nyt toki enemmän kuin minun Saabeissani oli. Täytyy näissä autoissa sitten ottaa tuntumaa ja muistella miltä Saabismi tuntuu, kun itsellä ei niitä enää ole. Tästä tulikin mieleeni, että kuinkahan monta kertaa käsi hapuili virtalukkoa rattiakselilta. Noin äkkiä se yksi legendaarisimmista saabismeista unohtuu. Ennen se oli suorastaan refleksi Saabissa istuessa.
Siskon pojalle ostettiin 4 vuotta sitten oikein hyvä 9-3SS manuaali biopower. Se sitten siirtyi siskolleni pojan uuden Saabin tieltä. Pojalla teki mieli automaatti vaihteista ja sehän sitten löytyi.
Kaukaa se piti täältä pohjoisesta katsoen hakea, kun matkaa tuli reippaasti yli tuhat kilometriä edestakasin. Ilmeisen kannattava reissu se kuitenkin oli. Poika sai 9-3SC faceliftin. Biopoweri se on tämäkin ja lisäksi vähän vaihdettu osia, joten tehoja kutiteltu reilummin. Myyjä ei ollut klubilainen, mutta joku aikaisempi ilmeiseti ollut klubitarrasta päätellen. Hänen jäljiltään kai nämä muutoksetkin, oletan.
Tulipa nyt sitten tietenkin näin vanhana saabistina koeajettua tätä ja ihan Saabin tuntuma siinä oli. Tehoja nyt toki enemmän kuin minun Saabeissani oli. Täytyy näissä autoissa sitten ottaa tuntumaa ja muistella miltä Saabismi tuntuu, kun itsellä ei niitä enää ole. Tästä tulikin mieleeni, että kuinkahan monta kertaa käsi hapuili virtalukkoa rattiakselilta. Noin äkkiä se yksi legendaarisimmista saabismeista unohtuu. Ennen se oli suorastaan refleksi Saabissa istuessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mut ei se määrä vaan se laatu

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jotenkin tuntui, että tämä ketju olisi sopiva paikka tälle tilannepäivitykselle Tokiosta. Suonette anteeksi.
Porschet, Ferrarit, S-Mersut, G-Mersut, Maseratit ym. ovat täällä niin arkinen näky, etteivät osu linssiin. Jos nyt muutenkaan.
Mutta ne arjen sankarit!
Tässä ketjussa usein mainitut Hiacet, oikein uutena mallina. Usein niitä näkee vain liikeellä, siihen kun luotuja ovat. Päivässä vähintään kymmenin kappalein. Mutta joskus harvoin myös pysähtyneenä:


Ja väliin on kromisemmalla keulalla:

Muutamia mm. tuplaputkin varustettuja kovisversioitakin on näkynyt.
Mutta mutta, se tärkein. Ja miksipäs se unohtumaanakaan pääsisi. Siinä, Harajukussa keskellä kirkkainta päivää. Desingpuotien keskuksessa. Se kaunein:

Porschet, Ferrarit, S-Mersut, G-Mersut, Maseratit ym. ovat täällä niin arkinen näky, etteivät osu linssiin. Jos nyt muutenkaan.
Mutta ne arjen sankarit!
Tässä ketjussa usein mainitut Hiacet, oikein uutena mallina. Usein niitä näkee vain liikeellä, siihen kun luotuja ovat. Päivässä vähintään kymmenin kappalein. Mutta joskus harvoin myös pysähtyneenä:


Ja väliin on kromisemmalla keulalla:

Muutamia mm. tuplaputkin varustettuja kovisversioitakin on näkynyt.
Mutta mutta, se tärkein. Ja miksipäs se unohtumaanakaan pääsisi. Siinä, Harajukussa keskellä kirkkainta päivää. Desingpuotien keskuksessa. Se kaunein:

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Isot kiitokset, todellakin tämmöinen päivitys sopii ! Siinähän oli kuvissa suuret automaailman rakkauteni,
(vieläpä se kaikkein rakkain malli) ja Hiace. Helkuta sentään, mitähän maksaisi tuommoisen Haisun tuottaminen Suomeen saakka. Hmmm
Ja takaisin kotiin.
Kävin Hiacella vähän romua viemässä ja samalla parin pysähdyksen taktiikalla marketti ja kauppareissu. Ostoksiin sisältyi myös Osramin Ultra Life H4-lähivalopolttimot, jotka vaihdoin Hiaceen osana "hyvän sään huoltoa" mittarilukemalla 522820 km.

Pisti taas hymyilyttämään, kun otin kolminapaisen liittimen irti, oikein pelästyin kuinka helposti lähti. Ihan joka paikassa ja asiassa mitä teen tälle, tulee vastaan, että edellinen omistaja oli wanhan liiton automies. Tässäkin tapauksessa liitin oli asianmukaisesti voideltu, ei tarvittu hirvittävää nitkuttelua ja voimasanoja, että irtoaa.

Operaatio on Hiaceen suht helppo, kuskin puolella on tilaa riittävästi ja pelkääjän puolella justiinsa riittävästi, jos ei käsi nyt mikään lapio ole. Ei tarvitse irrottaa mitään ylimääräistä. Paikoillaan oli hyvännäköiset Philipsin Premiumit, laitoin ne talteen varapolttimoiksi. Noissa Osrameissa on valmistajan 4v takuu ja Tokmannilta kuittia vastaan 3v, eli tuskin tarvitsee enää vaihtaa, eikä ainakaan pakkasella, tuulessa ja tuiskussa.
Jokin aika sitten helmat hioin ja päälle meni Crc:n Galvacolor, nyt muistin kauppareissulla ostaa kilon Mastonia ja pensselöin kummallekin puolelle pari kerrosta, eilen pesin auton ja nyt vain poistin pölyt ja rasvan. Piti kokeilla tätä, tuo Hiaceen laittamani tavara oli siihen sopivan jytäkkää, mutta Accordiin halusin vähän lievempää. Tämä oli oikein sopivaa, helppo pensselöidä, mutta silti sopivan tuhtia tuohon päällimmäiseksi.



Ja takaisin kotiin.
Kävin Hiacella vähän romua viemässä ja samalla parin pysähdyksen taktiikalla marketti ja kauppareissu. Ostoksiin sisältyi myös Osramin Ultra Life H4-lähivalopolttimot, jotka vaihdoin Hiaceen osana "hyvän sään huoltoa" mittarilukemalla 522820 km.

Pisti taas hymyilyttämään, kun otin kolminapaisen liittimen irti, oikein pelästyin kuinka helposti lähti. Ihan joka paikassa ja asiassa mitä teen tälle, tulee vastaan, että edellinen omistaja oli wanhan liiton automies. Tässäkin tapauksessa liitin oli asianmukaisesti voideltu, ei tarvittu hirvittävää nitkuttelua ja voimasanoja, että irtoaa.

Operaatio on Hiaceen suht helppo, kuskin puolella on tilaa riittävästi ja pelkääjän puolella justiinsa riittävästi, jos ei käsi nyt mikään lapio ole. Ei tarvitse irrottaa mitään ylimääräistä. Paikoillaan oli hyvännäköiset Philipsin Premiumit, laitoin ne talteen varapolttimoiksi. Noissa Osrameissa on valmistajan 4v takuu ja Tokmannilta kuittia vastaan 3v, eli tuskin tarvitsee enää vaihtaa, eikä ainakaan pakkasella, tuulessa ja tuiskussa.
Jokin aika sitten helmat hioin ja päälle meni Crc:n Galvacolor, nyt muistin kauppareissulla ostaa kilon Mastonia ja pensselöin kummallekin puolelle pari kerrosta, eilen pesin auton ja nyt vain poistin pölyt ja rasvan. Piti kokeilla tätä, tuo Hiaceen laittamani tavara oli siihen sopivan jytäkkää, mutta Accordiin halusin vähän lievempää. Tämä oli oikein sopivaa, helppo pensselöidä, mutta silti sopivan tuhtia tuohon päällimmäiseksi.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nää meikäläisen touhut on vähän tämmöistä vanhan toistoa ja uusintaa, mutta näillä mennään. Tänään alkoi jurppia, kun kävelin kymmenettä kertaa Hiacen ohi, ne tuulilasinpyyhkimien varret. Irrotin pyyhkimet, mutterin muovisuojat pois ja 12mm avaimella auki. Itse varret lähtivät irti helposti ja nätisti ja kuinka ollakaan, täältäkin löytyi riittävästi rasvaa, jotain kuparimössöä tällä kertaa 

Aika kauheathan nuo kyllä olivat, on se kumma kun ei edes puolta miljoonaa km kestä ruostumatta/kauhtumatta.

Dremel ja siihen karhunkieli karkeudella 80 oli aika sopiva väline ruosteenpoistoon, ei kauaa nokka tuhissut.

Sitten menikin pari tuntia, kun vetelin ensin 3-4 kerrosta ruosteenestopohjamaalia ja perään päällimaalia, aina välillä vartin odottaen. Lopuksi varret roikkumaan ja kuivumaan. Ihan kohtuullinen pinta tuli, sen verran kova tuuli oli ulkona, ettei paljon samaan paikkaan väriä kerääntynyt.

Täytyy kehittää itselle joku "henkari", johon ripustaa noi maalatessa, että saa kerralla joka puolelta tämäntyyppiset hoideltua.
Civicin helmoissa kyykistelin taas pari tuntia, hioin ylempänä olevia rupia auki ja paikkailin. Semmoisia hyvin pieniä. Jossain vaiheessa on pakko nostaa kiveniskumaalausta ylemmäs kohti ovien alareunaa, siltä tuo alkaa näyttää. Jos auto muuten vielä käy ja kukkuu ensi vuonna, niin voisi harkita, että hioisi tuon helman auki ihan ylös asti ja poistaisi nuo kaikki pienet pintaruosteen alut, tekisi vaaleat pohjat ja paukulla omaan väriin, josko se sellaisella pari vuotta menisi. Ihan vielä en ole valmis vaan vetämään kiveniskulla/massalla ylös saakka. Accord oli jo menetetty peli ja on se ja sama miltä näyttää, kunhan pysyy kasassa eikä tarvitse hitsuutella lisää. Nyt näyttää siltä, että on pensselillä maalattu, kuten onkin !


Aika kauheathan nuo kyllä olivat, on se kumma kun ei edes puolta miljoonaa km kestä ruostumatta/kauhtumatta.

Dremel ja siihen karhunkieli karkeudella 80 oli aika sopiva väline ruosteenpoistoon, ei kauaa nokka tuhissut.

Sitten menikin pari tuntia, kun vetelin ensin 3-4 kerrosta ruosteenestopohjamaalia ja perään päällimaalia, aina välillä vartin odottaen. Lopuksi varret roikkumaan ja kuivumaan. Ihan kohtuullinen pinta tuli, sen verran kova tuuli oli ulkona, ettei paljon samaan paikkaan väriä kerääntynyt.

Täytyy kehittää itselle joku "henkari", johon ripustaa noi maalatessa, että saa kerralla joka puolelta tämäntyyppiset hoideltua.
Civicin helmoissa kyykistelin taas pari tuntia, hioin ylempänä olevia rupia auki ja paikkailin. Semmoisia hyvin pieniä. Jossain vaiheessa on pakko nostaa kiveniskumaalausta ylemmäs kohti ovien alareunaa, siltä tuo alkaa näyttää. Jos auto muuten vielä käy ja kukkuu ensi vuonna, niin voisi harkita, että hioisi tuon helman auki ihan ylös asti ja poistaisi nuo kaikki pienet pintaruosteen alut, tekisi vaaleat pohjat ja paukulla omaan väriin, josko se sellaisella pari vuotta menisi. Ihan vielä en ole valmis vaan vetämään kiveniskulla/massalla ylös saakka. Accord oli jo menetetty peli ja on se ja sama miltä näyttää, kunhan pysyy kasassa eikä tarvitse hitsuutella lisää. Nyt näyttää siltä, että on pensselillä maalattu, kuten onkin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Miten sitä ihminen voikin tulla onnelliseksi pienistä asioista. Pyyhkimien varret asennettu takaisin paikoilleen pyyhkimineen ja nyt kelpaa, kun epäpuhtaudet ovat poissa ja musta on valttia.


Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Toivottvasti onni kestää pitkään..painevaletuissa ei tahdo maali paistamatta pysyä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Näkee jos elää, eiköhän nyt ainakin parempana kuin oli pysy niin kauan kuin auto pysyy kasassa ja tuonhan voi tehdä uusiksi vaikka joka kesä jos siltä tuntuu. Siihen saakka iloitsen joka päivästä 

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Saappiharrastajan kelpaa olla vielä iloisempi, kun ostaa uudet pyyhkijänvarret 27e kipale ->
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4381018
Eski
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4381018
Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ No eipä ne kalliit ole. Ei tullut edes katsottua, mitä nuo maksaisivat uusihankintana tai saako ylipäätään mistään. Tänään nautittiin, mukava katsella ulos autosta, kun on siistipintaiset pyyhkijänvarret. Esteettistä nautintoa sekä ulkoa, että sisältäpäin. Hyvin pyyhkikin, kun oli aamulla töihin mennessä suorastaan kaatosade.
^Täytyy koittaa pitää positiivista virettä yllä ja nauttia joka päivästä mitä pystyy, monella suunnalla on asiat huonommin, ei valiteta turhista.
^Täytyy koittaa pitää positiivista virettä yllä ja nauttia joka päivästä mitä pystyy, monella suunnalla on asiat huonommin, ei valiteta turhista.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Verottaja lähetti lopullisen tuomion viime vuodelta ja 914 euroa tuli lisää maksettavaa. Eihän se kivaa ole, mutta toisaalta, alkuperäinen pyyntö oli 1600 euroa, joten mukavasti aleni kun matkakulut vähennettiin. Yritys on kovasti ollut päästä verotuksessa aina nollatulokseen ja aika hyvin siinä olen onnistunut, mutta nyt parin osakkeisiin liittyvän pakkomyynnin takia kävi näin, kun en veromyyntejä erikseen tehnyt niiden lisäksi. No, tänä vuonna ei pakkomyyntejä ole tullut enkä usko että tuleekaan, joten toivottavasti tämä oli nyt tämmöinen satunnainen epäonnistuminen.
Ilon puolelta haetaan semmoinen homma, että työkaveri osti 2010-mallisen 2.4-litraisen farkku-Accordin, nyt meillä on työpaikalla neljällä henkilöllä tuollainen kasikoppainen 2.4-litrainen farkku. Saadaan nätti rivi parkkiin tarvittaessa, kaikki eri värisiä
Kaverilta tulee nyt myyntiin -04 mallinen farkku-Accord, jolla on ajanut viimeiset vajaat kuusi vuotta. Bensawebastolla varustettu, automaatti ja 2.4-litrainen, pellit poikkeuksellisen hienossa kunnossa, täysin virheettömät lokarit ym. Täytyy vähän miettiä ja jutella nuoremman pojan kanssa, vähän polttelisi ostaa se ja pistää Civic myyntiin. Onhan se vanha ja 280 tkm ajettu, mutta silti, webasto on juuri kunnostettu, uusi tuulilasi, hyvät renkaat ja tuore leima. Käyttökuluiltaan olisi kalliimpi jne. Katsotaan.
Ilon puolelta haetaan semmoinen homma, että työkaveri osti 2010-mallisen 2.4-litraisen farkku-Accordin, nyt meillä on työpaikalla neljällä henkilöllä tuollainen kasikoppainen 2.4-litrainen farkku. Saadaan nätti rivi parkkiin tarvittaessa, kaikki eri värisiä

Kaverilta tulee nyt myyntiin -04 mallinen farkku-Accord, jolla on ajanut viimeiset vajaat kuusi vuotta. Bensawebastolla varustettu, automaatti ja 2.4-litrainen, pellit poikkeuksellisen hienossa kunnossa, täysin virheettömät lokarit ym. Täytyy vähän miettiä ja jutella nuoremman pojan kanssa, vähän polttelisi ostaa se ja pistää Civic myyntiin. Onhan se vanha ja 280 tkm ajettu, mutta silti, webasto on juuri kunnostettu, uusi tuulilasi, hyvät renkaat ja tuore leima. Käyttökuluiltaan olisi kalliimpi jne. Katsotaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Missä hintaluokassa tuollainen -04 olisi. Yv:näkin voi laittaa.
Hese
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Reilu kuukausi sitten öljynvaihdon yms. hommien yhteydessä Accordin akku kyykähti. Sen jälkeen kaikki on toiminut kuten pitääkin. Tänään töistä lähtiessä parin km jälkeen, pintakaasulla neljänkympin alueella, kuten viimeksikin, moottorin vikavalo lävähti ruutuun. Ajelin kauppaan, tein ostokset, käynnistys ja kotiin, ihan normaalisti toimi.
Kun sain ostokset kaappeihin, starttasin, käynnistyi normaalisti ja laitoin testerin kiinni. Testeri ei näyttänyt vikakoodeja moottorille tai vaihteistolle, ainoa koodi mikä löytyi oli sama kuin ennenkin, eli takakorkeuden tunnistimen vika.
Auto oli käynyt tyhjänkäyntiä vajaat 10 minuuttia, kun huomasin että ilmastointi sammui ja mittaristossa alkoi valoshow, eli kaikki vikavalot välähtivät tauluun vuorotellen, xenonit välkkyivät ja sitä rataa. Vaihdoin testerin näyttöön akun diagnostiikan ja totesin, että akun jännite oli romahtanut 8 volttiin. Sammutin auton, eikä se enää käynnistynyt, naksutteli vaan.
Tulipa sitten koeponnistettua onnistuneesti tämäkin ostos, muutaman sekunnin startti ja hyvin käynnistyi, eli toimiva laite ! Akun jännite nyykähti pahimmillaan 4.5 volttiin.

Auto kävi ok ja järjestelmät päällä, testeri näytti akun jännitteeksi 11.8-11.9 v tässä vaiheessa. Nappasin boosterin pois ja siitä ei mennyt kuin 30 sekuntia, kun auto aloitti valoshown välkyttämällä xenonit sammuksiin jne. Akun jännite laski 8.5 volttiin.
Taitaa tuo ei niin kovin uuden näköinen 45 Ah:n Exide tosiaankin olla tiensä päässä, tai ainakin siitä on hyvä aloittaa. Kyllähän nuo oireet vahvasti siihen viittaavat. Jännä, että toimi kuukauden ok tässä välissä, toki pääosin ihan ajoin, eikä mitään tyhjäkäyntiä tai muuta pätkä-ajoa juurikaan ollut. Käyn Hiacella ensi viikolla hakemassa uuden akun, ei viitsi tuon kanssa enää pelleillä. Haluan uskoa, että tuo moottorin vikavalon syttyminen liittyy myös tähän akkuhommaan, eikä ole mitään muuta, tämähän olisi se helpoin ja edullisin ratkaisu. Laturivika tai joku "jännä" sähkövika ei kauheasti kiinnosta. Toki näin paljon ajetussa voi olla mitä vaan.
Kun sain ostokset kaappeihin, starttasin, käynnistyi normaalisti ja laitoin testerin kiinni. Testeri ei näyttänyt vikakoodeja moottorille tai vaihteistolle, ainoa koodi mikä löytyi oli sama kuin ennenkin, eli takakorkeuden tunnistimen vika.
Auto oli käynyt tyhjänkäyntiä vajaat 10 minuuttia, kun huomasin että ilmastointi sammui ja mittaristossa alkoi valoshow, eli kaikki vikavalot välähtivät tauluun vuorotellen, xenonit välkkyivät ja sitä rataa. Vaihdoin testerin näyttöön akun diagnostiikan ja totesin, että akun jännite oli romahtanut 8 volttiin. Sammutin auton, eikä se enää käynnistynyt, naksutteli vaan.
Tulipa sitten koeponnistettua onnistuneesti tämäkin ostos, muutaman sekunnin startti ja hyvin käynnistyi, eli toimiva laite ! Akun jännite nyykähti pahimmillaan 4.5 volttiin.

Auto kävi ok ja järjestelmät päällä, testeri näytti akun jännitteeksi 11.8-11.9 v tässä vaiheessa. Nappasin boosterin pois ja siitä ei mennyt kuin 30 sekuntia, kun auto aloitti valoshown välkyttämällä xenonit sammuksiin jne. Akun jännite laski 8.5 volttiin.
Taitaa tuo ei niin kovin uuden näköinen 45 Ah:n Exide tosiaankin olla tiensä päässä, tai ainakin siitä on hyvä aloittaa. Kyllähän nuo oireet vahvasti siihen viittaavat. Jännä, että toimi kuukauden ok tässä välissä, toki pääosin ihan ajoin, eikä mitään tyhjäkäyntiä tai muuta pätkä-ajoa juurikaan ollut. Käyn Hiacella ensi viikolla hakemassa uuden akun, ei viitsi tuon kanssa enää pelleillä. Haluan uskoa, että tuo moottorin vikavalon syttyminen liittyy myös tähän akkuhommaan, eikä ole mitään muuta, tämähän olisi se helpoin ja edullisin ratkaisu. Laturivika tai joku "jännä" sähkövika ei kauheasti kiinnosta. Toki näin paljon ajetussa voi olla mitä vaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634