Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakari kirjoitti:
Ke Maalis 05, 2025 14:42
Mertmi kirjoitti:
Ke Maalis 05, 2025 09:50
... matalalla profiililla oleva rengas ei ole paras mahdollinen valinta talvirenkaaksi muutenkaan. Suosittelen kaikille valitsemaan auton rekisteriotteelta löytyvät mahdollisimman pienet vanteet, mitä autoon saa laittaa ja kapeimman rengaskoon, mikä sieltä löytyy. Näin saat parhaat mahdolliset talviominaisuudet autoosi.
Perusteletko hieman? Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin vahvasti subjektiivinen kokemus.
Sohjossa ja kumikelillä kapeampi rengas on parempi. Ei nouse liirtoon. Tietysti jos asuu alueella, missä ei ole talvea, niin...

Tuolla joku meni jo ihan asiasta ohi. Puhuin pienimmän auton rekisteriotteella olevan vannekoon puolesta. Tietenkin renkaan pitää olla autoon tarkoitettu. Eli kantavuus jne.

Täällä itärajalla on nytkin talvi ja lunta. Sitä jotenkin aina ajattelee että talvella on talviolot. Yhdistelmänä leveä rengas, matalaprofiili, vähän ajoa eli tod. näk. renkaita ei vaihdeta kahden kolmen vuoden välein, vaan ne kovettuu ja viisivuotiaita on vielä täydet kuviot. Oikein maksimaalinen soveltumattomuus talveen, jos on huono sää. Tietysti voisi mennä siihen päätelmään että ajaa vain hyvällä säällä. Paljon ajavallahan on tietenkin suurempi todennäköisyys, että ajaa huonollakin säällä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kyllä tuossa vanhassa viisaudessa on pointtinsa ja sillä on perustelunsa.

Ne perustelut vaan pohjaa oikeasti käytännössä pahimpiin keleihin, joka on ihan ymmärrettävää. Ns. perustalvikelillä (ei kauheata loskaa tai hankea eikä ihan peilijäätä, eli edes vähän röpelöinen jääpinta tai pieni lumikerros) se ero kapenee eli peruste heikkenee ja nuo kelit on isossa osassa maata aika yleisiä. Sitten kun tilanne pyörähtää ympäri ja ajetaankin paljon sulalla (tai suolalla sulatetulla) asfaltilla, niin etenkin löysä runko alkaa taas kääntää kortteja toistepäin.

Eli kannattaa suhteuttaa sekä vanhat että uudet viisaudet siihen, missä ajaa ja millaisella ajoprofiililla, niin pääsee optimaalisempaan tulokseen. Minä mieluummin optoimoin enimmän ajan ja varon enemmän pahemmilla hetkillä kuin optimoin pahimmat hetket ja harmittelen paremmilla keleillä ja pinnoilla. Enkä muuten muista, koska olisin liian pahan kelin takia jättänyt lähtemättä liikenteeseen, tosiaan myös ne pahimmat vesikaljamat on pärjätty juurikin kysyjän rengaskoolla ja vieläpä kitkarenkailla, vaikkei siihen keliin optimoitu olekaan.

Ja sitten kun talvirenkaiden ajo-ominaisuuksista puhutaan, niin heitetään tähän osittaisena off-topicina että jos tykkäätte ajaa talvirenkaita kesällä loppuun, niin ottakaa keväällä aurinkoisella kelillä asfaltilla kokeeksi pari täysjarrutusta 80->0 tai 100->0. Tiedätte sitten miten niiden kanssa pitää ennakoida, kun ollaan selvästi suunniteltua käyttöympäristöä lämpimämmässä tilanteessa. Kevät on käsillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mertmi kirjoitti:
To Maalis 06, 2025 20:04
Pakari kirjoitti:
Ke Maalis 05, 2025 14:42
Mertmi kirjoitti:
Ke Maalis 05, 2025 09:50
... matalalla profiililla oleva rengas ei ole paras mahdollinen valinta talvirenkaaksi muutenkaan. Suosittelen kaikille valitsemaan auton rekisteriotteelta löytyvät mahdollisimman pienet vanteet, mitä autoon saa laittaa ja kapeimman rengaskoon, mikä sieltä löytyy. Näin saat parhaat mahdolliset talviominaisuudet autoosi.
Perusteletko hieman? Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin hyvin vahvasti subjektiivinen kokemus.
Sohjossa ja kumikelillä kapeampi rengas on parempi. Ei nouse liirtoon.
Renkaissakin on todella paljon eroja ihan saman merkin ja mallin sisällä. Ottamalla summassa kapemman, tai halkaisijaltaan erilaisen renkaan muuttuu monesti esimerkiksi nastojen määrä joka vaikuttaa aika moneen asiaan. Myös renkaan runko on erilainen koska profiili ja niin edelleen. Asia ei ole näin musta-valkoinen.

Tästäpä katsomaan videota: https://www.youtube.com/watch?v=wf_mIlU82Ac
Harmi ettei testiin saatu kapeinta rengasta samalla kuviolla kuin leveämmät. Mutta videosta saa hyvän osviitan. Pieni paljastus: Renkaan leveydellä ei käytännössä ole merkitystä...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuossa hienosti testataan mainitsemani ns. perustalvikelit. Sitä loskapatjaa, jonka päälle voi nousta liirtoon ja jonka periaatteessa ainakin pitäisi olla kapeamman renkaan vahvin vahvuus, ei testissä näkynyt.

Sinänsä mielenkiintoinen argumentti, että valitsemalla talvirenkaisiin pienemmät vanteet voi kätevästi suojella kesävanteita. Ei mulla vielä ole talvivanteiden koko vaikuttanut kesävanteiden osumiin millään tapaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minua nyt vaivaa se että käytiin suositusteni kimppuun. Jokainen saa tietenkin ajaa vaikka nyppiksillä, jos siltä tuntuu. Tuolla kysyttiin suositusta ja toki erehdyin ehdottamaan muuta rengaskokoa. Oma filosofiani on ollut tosiaan pienin mahdollinen vannekoko ja ihan rekkarilta kapein gummi. Isoin etu on rahassa. Esim. kehonsiirtimen renkaina nastat koossa 185/65R15. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja aero »

Ihan hyvä ehdotus se peruslinjana on ja kahdesta pointista (käytetyistä ja pinnatuista) olen lähtökohtaisesti samaa mieltä.

Huomasin vaan, että kysyjän profiilissa on paikkakunnaksi mainittuna Espoo ja siksi nostan esiin keli- ja ajoprofiilien huomioinnin nimenomaan eteläreunalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
To Maalis 06, 2025 20:21

Ja sitten kun talvirenkaiden ajo-ominaisuuksista puhutaan, niin heitetään tähän osittaisena off-topicina että jos tykkäätte ajaa talvirenkaita kesällä loppuun, niin ottakaa keväällä aurinkoisella kelillä asfaltilla kokeeksi pari täysjarrutusta 80->0 tai 100->0. Tiedätte sitten miten niiden kanssa pitää ennakoida, kun ollaan selvästi suunniteltua käyttöympäristöä lämpimämmässä tilanteessa.
Talvirenkaista puhuttaessa, jos on nastarenkaat, tuskin enää monikaan nyppii nastoja pois ja ajaa sitten kesällä loppuun. Kitkarenkaiden ollesssa talvirenkaina, niin sitten näin saattavat jotkut tehdäkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kitkoilla lie yleisempää.

Tuo kokeiluvinkki tulee siitä, että vedettyäni kerran liinat kiinni keväisesä +10°C kelissä X-Iceillä opin jotain uutta siitä, miltä tuntuu kun renkaat sulaa alle ja pito häviää. Ei meinaan ollut hidastuvuus ihan kehuttavalla tasolla. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä ja tilaa, mutta jäi silti mieleen aika hyvin. Tuon jälkeen en ole edes harkinnut talvirenkaiden loppuunajoa kesällä enkä ympärivuotiskitkoja.

Kaikki renkaat ei toki välttämättä tee samaa. Mutta jos kokeilee, niin tietää ja jos ei kokeile, niin ei tiedä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Pakari »

On käsittämätöntä että näkyy paljon "ajajan autoja" ja sitten niiden ajo-ominaisuudet pilataan täysin ajamalla kitkoilla kesällä... Talvirenkailla/talvikäyttöön hyväksytyillä renkailla ajamisen kesällä saisi mielestäni kieltää kokonaan aeron mainitsemilla perusteilla. Kerran itsekin kokeneena tuon aeron mainitseman asian, kun myyntiautoon jätin kitkat alle..oli meinaa märällä tilannetta kun ei mitään pitoja ollut jarrutuksessa.

Ja kyllä, olen omistanut useammatkin kitkat aina merkkilitkoista halpiksiin. Nytkin varastossa on yhdet kitkat tyhjän panttina. Omasta mielestä ja omista kokemuksista kitkarenkaista ei ole talvirenkaiksi. Ne soveltuvat ainoastaan ns. Välileleille syksyihin ja keväisiin jos haluaa säästellä nastoja.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Makuja on monia, itse taas en enää nastoja halua, ihan sama mikä auto alla tai missä päin Suomea ajelen. :lol:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Eurokitkat pitää aika hyvin suomen kesäkelissä, pohjoismaiset kitkat taas ei. Kumiseos on optimoitu eri lämpötiloihin.
Nykyaikaiset asfaltille optimoidut kesärenkaat taas ei pidä lainkaan soratiellä, koska näissä on pelkät pitkittäisurat lähinnä asfaltilla tapahtuvaa vesiliirtoa ajatellen. Sellainen testivoittaja kesärengas on oikeastaan jopa vaarallisen liukas irtosoralla ja mudassa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tessukassa on maltillinen 21" vannekoko ja kumit 275/35. Nokian Hakkapeliitta R5ev alla ja kyllä oli iloinen yllätys ekoilla loskakeleillä, kun sluidattiin loskapatjan päällä komiasti vailla pidon häivääkään :D
Hiukan myös vaati totuttelua toi väkisin päällä oleva regenerointi, ihan kauheen äkkinäisesti ei kannata kaasupedaalia nostaa, kun lähtee perä alta...
Vaan kun tuon kanssa pääsi sinuiksi, niin on kyllä kiva peli ajaa talviliukkailla. Subarun, Pajeron ja Audin (Quattro) lisäksi ainut auto, jolla ei ole tarvinnut jäädä myöskään pihamäkeen jumiin, vaikka onkin ensimmäinen kitkarenkaallinen auto tässä taloudessa (aina ollut nastat aiemmissa vekottimissa, tuohon Elon Muskin kostoon ei ensiasennuskumeina ollut nastoja edes saatavilla).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jos kokokeskusteluun palataan niin femma on aika hirveä ajettava 15" talvirenkailla. Painava auto ja 65-sarjan rengasprofiili ei ole paras yhdistelmä. Päivitys tuuma isommaksi ja 205/55-16 parantaa ajettavuutta huomattavasti ja hinnanero tänäpäivänä 195/65-15 vs 205/55-16 on olematon.
Päivitys vielä tuumaa isommaksi parantaa edelleen ajettavuutta enkä itse ole huomannut suurta eroa onko 205/50 vai 225/45-17. Enemmän eroa tulee rengasmerkistä ja mallista. Continentalit on paljon jämäkämmät rungoltaan kuin nokialaiset. Seuraavaan kehonsiirtimeen voisi ostaa goodyearit kun pienellä tinkimisellä jääpidosta saa paljon paremmat ajo- ja pito-ominaisuudet asfaltilla.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, eikös hinnan eron vähättely ole sekin niin hankala aihe, kun toiset miettii käytettyjen renkaiden hankkimista? Se minusta kertoo maksimaalisen kustannustehokkuuden tavoittelusta. Jos se on kriteerinä, toivon kuitenkin että ei uhrata samalla turvallisuutta. Tässä hiljattain ajoivat kuolonkolarin täällä Joensuussa ja sohjoinen tie kuulemma oli. Huomenna vaimo taas ajaa juuri samaa tietä kahdesti. On kyllä oikeasti fiksua panostaa renkaisiin turvallisuuden takia, vaikka autot ei olisi niitä uusimpia. (Meidän 9-5:n markkina-arvoa kun katsoo vaikka nettiautosta, niin se kattaa renkaat ja vanteet hädin tuskin.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1660
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024-2025

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mitkäs renkaat Volvoon ens talveksi? Hyvähköt mutta ei kalleimmat mielellään. Jos vaikka nyt keväällä sais halvemmalla ne jostain laitettua kuin syksyllä.

Saa suositella niin kitkoja kuin nastoja.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin