Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Yleensä normaali arkilataus on 80%, millä suojellaan akkua ja toisessa päässä piuha pannaan kiinni samasta syystä viimeistään 20% tienoilla. Täydestä tyhjään ajetaan vaan sillä Lapin reissulla, eikä silläkään enää matkalla täyteen ladata, koska se viimeinen viidennes on hidasta ja kuumaa puurtamista. Näin minun on annettu sähköautoilusta ymmärtää :D .
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Aina täyteen, ne akun suojelut 80% latauksella ovat jotakin vanhojen Nissan Leafien ajatusjäänteitä, eikä hidaslatauksella sillä ole muutenkaan merkitystä. Pikalataukset matkan päällä on järkevää vedellä välillä 20-80%, myös tämän auton tapauksessa, koska se viimeinen viidennes pidentää matka-aikaa enemmän kuin jos tekee yhden pysähdyksen enemmän jos on tarvis. Aika moni auto rajoittaa latausnopeutta ensimmäisen kerran jo 60-70% paikkeilla. No, tämä on hidas pikanakin :D

Justiinsahan julkistettiin kännyköiden akuista joku tutkimus, 80% vs. 100%, pitkässä juoksussa oli eroa, mutta kovin vähän. Jokainen akkuhan kestää vain määränsä lataussyklejä kunnes tulee tien pää. Onpahan tien pää vaan aika kaukana nykyisin niin autojen kuin puhelimienkin akuissa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ford suosittaa valemusselle säännöllistä latausta 80 %:iin, vaikka autossa taitaa olla markkinoiden suurimpia puskureita eli erotus brutto- ja nettokapasiteetin välissä.

Joku muinainen tutkimus sanoi että litiumakku kestää normisti n. 2000 lataussykliä tyhjästä täyteen (toim. huom. jos auton akulla pääsee 300 km per sykli, se on 600 000 km, eli siitä pohdintaa niille jotka edelleen uskoo että sähköauton akku on loppuun käytetty 100-200 tkm ajoilla). Sama tutkimus kertoi että jos ladattiin vain jotakuinkin 40-80 % varausvälillä, akku kesti tyyliin ikuisesti. Siis ei mitään 3000 sykliä vaan jotain 30 000.

Itse testasin kolmisen vuotta ladaten kännykkää yleensä vain 80 %:iin, kun vaimo veteli samaan aikaan hankitulla melko vastaavalla kännykällä (Samsung Galaxy S10 vs S10+) aina akun yöllä ladaten täyteen. Siinä kolmen vuoden jälkeen kun meni puhelimet molemmilla vaihtoon, ei akkujen kunnossa ollut Accubattery-sovelluksen mukaan juurikaan eroa.

Ei mikään tieteellinen tutkimus, mutta alkoi siinä olemaan yli tuhat latauskertaa alla, enkä pystynyt eroa todentamaan.

Tiedä sitten mikä on totta ja mikä ei. Akkutekniikka on täynnä myyttejä ja vanhentuneita tietoja siitä miten mikäkin toimii ja mikä on oikea tapa käyttää akkua. Itse olen noudattanut autonvalmistajan ohjeita ja valemusse latautuu yleensä 80-90 %:iin ja useimmiten piuhan päähän auto päätyy viimeistään kun ruudussa on kolmosella alkavat prosentit. Toinen määräävä tekijä on toki pörssisähkön hinta, esim just tänään auto latautui 51 -> 75 % kun sattui olemaan katoksessa halpoina tunteina ja huomenna sähkön hinta yli kymmenkertaistuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, taitaa se 80% battery care moodi olla vielä aika monella merkillä. Myös MG:ssä ja Eenakissa. Ja välillä kannattaa sitten ladata, vaikka kerran kuussa tai kahdessa se akku täyteen niin lataus huolehtii että kennot balansoituvat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IC1970 kirjoitti:
Su Loka 13, 2024 19:51
^Aina täyteen, ne akun suojelut 80% latauksella ovat jotakin vanhojen Nissan Leafien ajatusjäänteitä, eikä hidaslatauksella sillä ole muutenkaan merkitystä.
Ei kaikilla uusillakaan autoilla täyteen: https://www.kaleva.fi/audi-kutsunut-suo ... n/11353355
Suositellaan toistaiseksi vain latausta 80 % asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Optimaalisiin lataussykleihin ja -tapoihin on yllättäen vaikutusta akun kemialla, joten kaikkiin ei ihan täysin päde samat säännöt, toki täyteen lataamista sinänsä kannattaa pääsääntöisesti karttaa about kaikilla autoilla, joita suunnittelee pitävänsä pitkään. Lyhyellä omistuksellahan ne 30+tkm/2v öljynvaihtovälitkin polttomoottoreissa on ihan jees....

Englannintaitoisille Jason avaa aihetta vähän syvemmälti NMC:n osalta tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U

Ja LFP:n osalta tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s

Ja vielä pikalatauksen osalta tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=qYJk1Qljwgg
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin, hyvää päivitystä moneltakin taholta. Näköjään aika autokohtaista on lataaminen edelleen ja liittyy ohjelmistoihinkin vahvasti.

Näyttää kelit siltä, että renkaanvaihtoihin ei tarvitse ryhtyä ihan heti, ei ole näköpiirissä kelejä, että kehtaisi nastoja veivata alle. Sen verran katselin eilen Seatia, siinä kun on paholaisen keksintö eli lukkopultit, että niiden hylsy löytyi ja sai kaikki aukikin. Näytti olevan Eta-Betoihin toisenlaiset pultit, täytyy ihmetellä käyvätkö vain niihin. Edellinen renkaanvaihtaja oli ollut laiska ja noitten kesävanteiden pulttien muovisuojat olivat pussissa, 12 kpl pienempiä ja 4 kpl isompia niille lukoille.

On meinaan tuo lukkopulttien hylsyn rakenne sellainen, että yksikin huolimaton vääntäisy niin on hampaat sileinä ja jää renkaat vaihtamatta. Vielä kun joutuu laittamaan hylsyn hylsyn päälle vääntäessä, niin aivan perseestä. Kuka prkl nyt tommosia kärrynpyöriä jostain sähkötötteröstä varastaisi...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sattu silmään kaupan oleva unelma: jokapyörävetoinen automaattihiace, eikä auton kuntokaan liene kaupan este:

https://www.gaaclassiccars.com/vehicles ... yota-hiace

Siitä huutamaan!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No niin, kaikennäköisiä. Tuota mallia Hiacea en ostaisi, vaikka vähän maksettaisiin. Vm.1995 vanhemmat ovat ns. nou-nou osastoa.

Katsoin mustan Accordin kitkojen rengaspaineet kuntoon, jos ne vaihtaisi ekana. Muuten hyvä, mutta yksi oli kesän aikana tyhjentynyt. Sillä lailla. Pistin siihen nyt 2.6 baria ja katsellaan missä ajassa vajenee. Jos oikein vauhdilla tyhjenee, niin pitää selvittää miksi. Paikkuulle sitten varmaan, yhtä rengasta en ala ostamaan. Äkkiseltään ei sihissut tai suhissut mistään, venttiiliin ruiskuttelin vettä jne.

Ei olis yhtään tarvinnut tommosta, toisaalta hyvä, että huomasin nyt, enkä alle laitettaessa. Tampereelta Porvooseen mä noilla ajoin silloin kun auton ostin ja vaihdoin sitten kesikset alle, 5kk ovat olleet säilössä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hetkonen, eiks toi oo vähän kuin sanoisi että satkun voi ostaa jos se on NG, Saabit ennen GM-aikaa on nounou? :mrgreen:

Tuo linkin autohan on aito-Hiace eikä mikään badge-engineerattu Granvia, joka puritaanien jutuissa vale-Hiacena tunnetaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuollane seisonnassa tyhjentyvä monesti vaatii vain poiskäytön ja vanteen putsauksen.

Pihi saattais kokeilla lykätä lapiolla palteen alas, putsata, vähä fairyy ja ilmaa. Sama toiselle puolelle ja ilmaa välis sen takia ettei tasapainotus liikahda :mrgreen:

Olikos noissa japan importeissa joku vuosmalliraja minkä jälkeen niitä ei tuoda/saa rekisteriin kun kauhean uusii ei näy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Päivän laskiessa mailleen kävelin postilaatikolle ja vasta kun käännyin takaisinpäin huomasin...
Kuva

Liekehtivä Accord oli tietenkin ikuistettava. Kaikenlaisia, ilmiöitä.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sää senkus paranee, seuraavat 10 päivää on luvattu pääosin aurinkoista keliä, lämpötila ympäri vuorokauden 5-12 plusasteen välissä. Ou jee.

Tänään otin työn alle naapurin -07 mallisen Nissan Noten. Ykköshommana ajovaloumpioiden elvytys ja sen päälle sitten pesu + pinnoitus. Tämä päivä meni ajovalojen kanssa askarrellessa. Sanotaanko vaikka, että tuo homma olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten ja nyt on vähän myöhäistä, koska ulkopintaa kiillottamalla ei kellastunutta sisäpintaa saa korjattua...

Varsinkin kuskin puoli oli aivan ummessa, ihme, ettei näistä ole tullut leimalla sanomista.
Kuva

Päristelin aika monta kertaa 1000/3000 Abraloneilla, kiillottelin aineella ja lopuksi suojasin. Kyllä ulkopinnalta lähti se mitä oli lähteäkseen, nyt ainakin näkee sitten ne sisäpinnan virheet, jännästi oli muovi myös "revennyt/ratkennut/pirstaloitunut", ihan kuin säröllä oleva lasi. Sekin tuli esiin, kun myllytti tuon ulkopinnan. On se nyt parempi, jospa pari vuotta menisi vielä leimasta ok.
Kuva

Pelkääjän puolella umpio oli hieman paremmassa kunnossa, mutta ei siitäkään hyvä tullut. Se on umpioiden vaihto sitten seuraavaksi, kun nämä eivät enää kelpaa.
Kuva
Kuva

Huomenna sitten tosiaan maalipinnan pesu ja pinnoitus ym. Sain myös toiselta naapurilta tilauksen samasta hommasta, tuttuun autoon, eli tähän.
Kuva

Tuonhan minä hankin 10/2020 ja myin nykyiselle omistajalle 04/2021, kolme ja puoli vuotta on jo sillä ajellut. Mittarissa taitaa olla reilut 460000 km tällä hetkellä. Siihen taisin silloin syksyllä 2020 tehdä kunnostuksen sumuvaloille, mutta ajovaloja en kiillottanut. Nyt on aika.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minä hoidin anopin notessa nuo samat valo-ongelmat nakkaamalla entiset roskapönttöön ja hakemalla uudet, vaihdossa meni vajaa 30 min per puoli kun ei laittanu sitä alapulttia ollenkaan ja entisistä väänsi paskaksi irroittaessa :lol: Tuossa lopunaikojen raadossa oli ihan hyvä ratkaisu..

Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mistä hankit ja mitä kustansi, muistatko ? Sanoin naapurille, että jos meinaa tuota loppuun saakka pitää, autollahan on ajettu vasta 155 tkm, niin voi olla että nuo joutuu uusimaan jossain vaiheessa, kun ei noista enää parempia saanut.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin