Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

No no puita pystyy kadaileennjo aika helposti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, se aika on jo käsillä, mutta kuka pystyy kuka ei. Autohommiin lähinnä viittasin, en minä pakkasta muuten pelkää. Tässä kun leikkausjonossa odottelen yhden vaivan takia ja toisen vaivan takia keskiviikkona magneettiin, niin ei ihan ensimmäisenä ole puuhommat mielessä ! Täytyy koittaa silleen olla, että menee homma suunnitellusti, eikä joudu kiirepäivystykseen. Onneksi on niin paljon puita pienittynä, että voi ihan hyvin jättää yhden kevään väliin, eikä lopu poltettava kesken. Toiveissa toki on, että pikkuisen pysyisi touhuamaan puuhommiakin, mutta sen näkee sitten.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
Su Helmi 16, 2025 17:41
Aika jännä. Varmaan tosi paljon vaikuttaa siihen vanerin alaiseen elämään, millaisessa käytössä on ollut ja mitä on kuskattu. Jos on jatkuvasti märkää tavaraa ja varustetta ympäri takaluukkua tai tulee muuten vaan märkiä vahinkoja tasaisesti, eikä kukaan kiinnitä asiaan suurempaa huomiota, niin siinä se. Siihen päälle vielä sopivasti iskuja, kun paiskotaan ja rojautellaan työkaluun tavaraa sisään niin...
Nii toki kun kysees on kaupungin puistopuolen auto, niin en ihmettelis vaikka sillä olis 10 talvea kuskattu suolaämpäreitä ja -lapioita, joilla on pidetty puistojen rappuset talvikuljettavina. Eli todennäkösesti normikäyttäjällä voi olla eri tilanne, etenki kun tää on tosiaan pohjastaan parempi mitä sisältä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei liity taas juurikaan aiheeseen, mutta nuorena tuli oltua yhdessä vuokraamossa duunissa ja yleensä palautuvien tuotteiden putsaus oli nopeaa hommaa, pl. maastoharjoituksissa olleet pikkubussit oli välillä kuraisia sisältä. Mutta kerran palautui bygga-käytössä ollut Transiitti ja voi hemmetti sitä tavaratilaa, laastia, nauloja, ruuveja, puusäleitä ja päällä jätettä, työkaluja ja puoliksi käytettyjä paketteja ikkunatasolle saakka. :mrgreen:

Ei ne julkishallinnon pakut aina ole huonoimmassa kunnossa. Itse asiassa erään vesilaitoksen käytössä ollut yli 20v vanha Hiace oli kuin pakasta vedetty. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mun toinen Hiace, se sininen, oli vesilaitoksen vanha ja pirun hyvässä kunnossa. No, eihän sillä ollut ajettukaan juuri mitään. Mutta kyllä toi Juhon puisto-auto on varmaan ollut just sellaisessa käytössä, että siinä saattaa vanerinalainen maailma olla ollut aika vetinen !

Tänä aamuna joutui manuaalin herättelemään parin päivän unien jälkeen taas tämmöiseen maisemaan, luulin jo ettei enää tarvitse. Webasto oli kyllä jo tohissut sivulasit ja tuulilasin puhtaiksi, vaikka pakkasta kymmenkunta astetta.
Kuva

Ainoa mikä harmittaa on se, etten tajunnut kokeilla sitä syksyllä appiukolta saamaani akkukäyttöistä lehtipuhallinta, olisi ollut tosi hyvä puhallella auto ja ympäristö puhtaaksi sillä, Mutta ei, harjan kanssa piti äheltää, kun muistin sen vasta kun olin jo matkalla. Tyhjä pää jne.

Mutta hienot oli maisemat kotiin ajellessa, pari päivää saa vielä nauttia näistä, sitten näyttää lämpenevän rajusti ja kohta on taas musta maa. Voisi kai pistehiekkapuhallusssetin ja sitä fosforihapppogeeliä hakea loppuviikosta, jos sattuisi viikonloppuna olemaan lähempänä viiittä plusastetta kuin nollaa, niin voisi jatkaa vähän hommeleita automaatin kanssa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hi Ace and Low Sun. Mikäs siinä kotiin körötellessä laskevan auringon kilossa 8)
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Minulle jäi noista 10pv takaisista käynnistystesteistä kaivertamaan tuo automaatin akkujen kunto. Mittailin tänään jännitteitä, tässähän on ollut välissä kovia yöpakkasia päivätolkulla ja tallissa oli vieläkin -2 astetta, automaatti on ollut koskematta 10 päivää. Etummaisessa akussa jännite 12.40 ja takimmaisessa 12.34. Periaatteessa nuo pitäisi olla samat, kun on rinnan kytketty. Akuthan eivät ole tasaparit, vaan etummainen on vm.2022 "Toyota" ja takimmainen Hankook jonka ikä ei tiedossa, kapasiteetti on sama 70Ah, kuten pitääkin. Tuossa miinusasteessa täysikin akku antaa kolmanneksen vähemmän virtaa joka tapauksessa.

Noilla lukemilla kun käyttää webastoa reilut 20 minuuttia, sitten hehkuttaa ja kääntää avaimesta, niin enpä yhtään ihmettele, jos jännite kyykkää ja käynnistyminen on vaivalloista. Voipi tosiaan jäädä esim. jälkihehku pois kokonaan ja sitä kautta lähtee, jos lähtee, liian kylmällä polttoaineella käyntiin.

Manuaalilla on ajettu koko viikko eiliseen asti se n. 35 km per päivä ja auto on ollut käynnissä pidempään, kuin mitä webastoa on käytetty tuona aikana. Jännite näytti kummallekin akulle lukemaa 12.52, eli kuten kuuluukin.

Laitoin manuaalin akut huoltolataukseen ja huomenna kytken Defan automaatin akkuihin. Sunnuntaina katsotaan, josko kokeilisi täräyttää sen käyntiin 1000A Nocolla höystettynä. Erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka suuri vaikutus apuvirralla on käynnistykseen ja etenkin siihen, mitä tulee putkesta. Kertonee aika paljon siitä, mikä saattaa olla ongelmana.

Pesaisin tänään manuaalin kyljet, nyt kun autolla ajetaan enemmän ja kurat ynnä suolapaska makaa kyljissä alvariinsa, niin kovasti haluaisi pisteruosteet ja muut sanomisen paikat pillastua. Keväistä työsarkaa kertyy, mutta eiköhän siitä selvitä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin. Kotiasentajan vianetsintäpalvelusta hyvää päivää... Viesti on pitkä, toivottavasti jaksatte lukea.

Aloitin päivän helposta hommasta, eli lisäsin harmaaseen Accordiin puoli litraa moottoriöljyä, kun nyt pitkästä aikaa oli pihassa samaan aikaan kun minä. Öljyillä ajettu 11000 km ja lisätty 1.1 litraa, samassa kohtaa ollaan kun vaihdon jälkeen, eli tuo kuluttaa 1DL/1000km. Vielä on elämää jäljellä, kilsoja mittarissa yhden vajaa 308000. Keväthuolto tuloillaan, kunhan lämpenee.

Mutta, ne Hiacet. Akkujen sielunelämää pitkän kaavan kautta. Hiacen kaksi akkuahan ovat konetilassa näin.
Kuva

Kuvassa automaatin akut, etualalla on tyhmempi veli, eli taaempi on "käynnistysakku", johon tulee paksu kaapeli starttimoottorilta. Oikealla näkyy rinnankytkentäkaapeli, joka yhdistää miinusnavat ja parittaa akut keskenään.

Manuaalin akut ovat varmasti kunnossa, joten näin homma menee kun kaikki on ok:
1. Defan akkulaturi oli hoitanut hommansa yön aikana ja akkujen jännitteet 12.68V. Ei eroa. Jännite pysyy samana, on Defa päällä tahi ei, kun se ilmoittaa että homma on valmis.
2. Kytkin Webaston toimintaan, 20 minuutin jälkeen kummankin akun jännite 12.03V, kun webasto edelleen päällä
3. Yksi hehkutus ja käyntiin kuin palmun alta.
4. Auton käydessä ja auton oman laturin ladatessa kummankin akun napajännite aluksi 13.9V ja muutaman minuutin päästä 14.05V. Käytin autoa viisi minuuttia ja auto sammuksiin.
5. Puoli tuntia sammuttamisen jälkeen kummankin akun jännite 12.71V.

Summa summarum, akut menevät käsi kädessä joka tilanteessa ja jännite-eroa akkujen välillä ei ole.

Entäpä automaatti. Niinpä. Putsasin akkujen ulkopinnat, kengät ja liitokset eilen. Taaempi Hankook näyttää tarkistussilmästään vihreää, eli olen ok.
1. Aamulla jännitteet edessä 12.37V ja takana 12.38V.
2. Defan älylaturi kiinni, alkaa ladata indikaattorin mukaan selvästi alempaa kuin manuaalissa, joka käy järkeen, koska aloitusjännite on 0.15V alempi.
3. Reilun 1.5 tunnin kuluttua kun tsekkaan, väittää Defa, että homma ok. Minun kokemuksella pitäisi mennä yli puoli vuorokautta. Mitäs mitäs.
4. Taaemman käynnistysakun jännite on 13.96V ja etummaisen 12.52V. Kun sammuttaa Defan, reagoi taaimmaisen jännite ja alkaa laskea, etummainen pysyy samana.
5. Kytken Webaston päälle, 20 minuutin jälkeen etummainen on samoissa lukemissa kuin manuaali, eli 12.05V, mutta takimmainen eli käynnistysakku on kyykännyt 11.74V. Aika tyhjä.
6. Kytken Nocon 1000A boosterin käynnistysakun napoihin ja yksi hehkutus, käynnistän auton. Alla video. Kun on apuvirtaa, ei kyykähdä kuten viimeksi, vaan käynnistyy hyvin. Toki pieni epäröinti on, koska apuvirta ei ole ihan samalla viivalla kuin heikossa hapessa oleva käynnistysakku. Pöläyttää kyllä, mutta ei valkoista, vaan ihan normaalia vähillä ajoilla olleen vanhan dieselin pakokaasua. Ei pukkaa valkoista myöskään kun kaasuttelee ja savutus häviää tyhjäkäynnillä, minuutin päästä alkaa manuaalin tapaan taas pakokaasu näkyä, kun putki lämpenee ja vesihöyry pääsee sekaan.
phpBB [video]


7. Auton käydessä ja auton oman laturin ladatessa taaimmaisen akun napajännite 14.24V, eli kovasti ladataan kun alhaalla kävi, mutta etummaisen jännite 12.36V, josta se hitaasti nousee ylöspäin ihan omaan tahtiinsa.
8. Kolmen tunnin päästä takimmaisen jännite on vielä 12.75V ja etummainen on noussut siihen, mihin se näköjään aina nousee, eli 12.50V.

Eli kumpiko noista nyt sitten on kaputt ? Taaimmainen laskee jännitteen aivan liian alas webastoa käytettäessä, mutta vaikuttaa ottavan virtaa vastaan. Etummainen tuntuu, ettei se reagoi Defan älylaturiin eikä auton omaan laturiin, vaan jännite pysyy samoilla huitteilla, laskee rasituksessa samoihin lukuihin kuin manuaalin kunnossa olevat, ynnä nousee sieltä hitaasti 0.01V kerrallaan n. 12.50V paikkeille.

Akkukaupoille, se on selvä. Tuo etummainen Toyotan-akku on aika tuore eli reipas parivuotias, takimmaisen Hankookin ikä ei tiedossa. Se kai tässä temppuilee ja toinen vaan hengailee mukana. Vai ? Minä sanoisin, että näihin kannattaa aina vaihtaa akut pareittain.

Jos jotain hyvää haetaan, niin nythän alkaa näyttää siltä, että automaatin kone onkin minttikunnossa ja puristuksia löytyy, noilla luvuilla mitä noissa mittauksissa sen käynnistysakku näytti, ei pitäisi lähteä käyntiin ollenkaan. Edellisen ilman apuvirtaa tehdyn käynnistyksen valkoinen pakokaasu oli aika varmasti seurausta alentuneen jännitteen takia vaillinaiseksi jääneestä hehkutuksesta ja/tai jälkihehkun kokonaan puuttumisesta, jolloin polttoaine oli aivan liian kylmää ja siksi valkoinen savu ja savutus yleensä. Että jospa tästä nyt selviäisi yhden tai kahden akun vaihdolla !

Jos jaksoit tänne saakka, saa ja pitää kommentoida.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Miten kytket sen Defa-laturin kiinni? Etummaisen akun napoihin, takimmaisen akun napohin vai johonkin muualle?

Mittaatko jännitteet akun navasta vai siihen liitetystä kengästä?

Ainakin automaatin etuakun kaapelointi olisi syytä tarkistaa. Sinne ja sieltä ei virta kulje kuten pitäisi, kun jännite ei reagoi latuuseen eikä purkuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JKen »

Virran puute aiheuttaa vanhoissakin autoissa kaikenlaista. Uutta akkua vaan kehiin.

Aiheeseen liittyen, entisestä elämästä on jäänyt talliin bemarissa vm. 2011 ollut alkuperäinen 100 Ah akku, jonka vaihdoin uuteen "varmuuden vuoksi" oston jälkeen 2016. Syyskuussa latasin viimeksi täyteen ja eilen näytti 12,7 V lepojännitettä, taitaa olla Bannerin valmistama.
Kerran sillä on nykäisty naapurin paku (ei hiace) käyntiin, ihmetteli kun starttasi noin pirteästi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Navoista mittaan jännitteen. Ei ole väliä minne Defan kytken, latautuvat yhteistuumin kun ovat kunnossa. Ja kyllähän tuo automaatin etummainen reagoi, kun Webastoa käytettäessä jännite laski sinne samaan, kuin mitä manuaalin kummatkin akut. Suurin poikkeus oli tuon automaatin käynnistysakun kyykkäys alle 12 voltin Webastoa käytettäessä.

Sopivan hetken tullen vaihdan akut autosta toiseen, siinähän sen näkee onko ongelma jossain muualla. Toisaalta taas oma intuitio sanoo, että vaihdan tuon automaatin käynnistysakun uuteen ja se on siinä.

Eiköhän tämä selviä, todellakin toivon, että akussa on vika eikä jossain kaapeloinnissa 8O
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mittaatko akkujen jännitteet siten että ovat kytkettynä yhteen?
Entä lataus, lataatko ne yhdessä?

Mä ottaisin etummaisesta akusta miinuksen irti ja kattoisin miten jännite sitten käyttäytyy. Näillä keleillä kyllä pitäis lähtee yhdelläkin akulla käymään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 19:06
Ei ole väliä minne Defan kytken, latautuvat yhteistuumin kun ovat kunnossa.
Ei olekaan silloin kun kaikki on kunnossa, mutta nyt ei selkeästi ole. Ainoa hyväksyttävä tilanne noin koville jännite-eroille akkujen kesken olisi se, että ne olisi kytketty eri sähköjärjestelmiin, syöttäisivät eri laitteita ja ladattaisiin eri tavalla. Miinuksissa näkyy suora piuha akkujen välillä kuvasta - periaatteessa plussat voisi olla jaettu tyystin erikseen, mutta jotenkin en uskoisi moiseen konfiguraatioon. Todennäköisemmin Toyota on hakenut luotettavuutta ja vetänyt vaan tarpeeksi akkukapaa pistämällä kaksi akkua rinnan.

Nyt ne akut reagoi eri tavalla ja virta ei kulje etuakulle/etuakulta kunnolla. Jos törkkäsit Defan etuakun napoihin/kenkiin, niin se tulkkaa tilanteen sen etuakun jännitteen ja virran perusteella. Jos törkkäät sen kiinni taka-akkuun, voi sen mielipide olla ihan eri tasolla.
IC1970 kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 19:06
Ja kyllähän tuo automaatin etummainen reagoi, kun Webastoa käytettäessä jännite laski sinne samaan, kuin mitä manuaalin kummatkin akut.
Reagoi, muttei läheskään tarpeeksi, etenkään ladatessa.
IC1970 kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 19:06
Suurin poikkeus oli tuon automaatin käynnistysakun kyykkäys alle 12 voltin Webastoa käytettäessä.
Mun silmään suurin poikkeus on automaatin etuakun alhainen napajännite auton käydessä.

Jos se etuakku olisi entinen, niin se kyykkäisi kuormittaessa, mutta se ei sitä tee. Se ei kuitenkaan myöskään lataudu kunnolla auton käydessä, kun kerran napajännite ei nouse latauksen tasolle.
IC1970 kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 19:06
Sopivan hetken tullen vaihdan akut autosta toiseen, siinähän sen näkee onko ongelma jossain muualla.
Tuo on hyvä testi, samalla saa jumppaa kun nostelee pieniä ja keposia akkuja eestaas :). Mielenkiintoista olisi myös vaihtaa automaatin akut vaan keskenään ristiin ja katsoa, miten ne sitten reagoi.
IC1970 kirjoitti:
La Helmi 22, 2025 19:06
Eiköhän tämä selviä, todellakin toivon, että akussa on vika eikä jossain kaapeloinnissa 8O
Ei sen kaapelointiviankaan tartte olla kummonen - heikko kontakti kengällä tai liitännässä riittää tuohon efektiin, että jotain liikkuu mutta kunnolla ei, eli inhimillinen sellainenkin on yleensä korjata. Mutta se sopisi tosin hyvin oireisiin noiden mittausten perusteella.

Edit: jaa niin, jos etuakun kontaktit on heikossaan, niin taka-akun vaihtaminen uuteen voi kyllä parantaa oireilun kun tulee hyvä ja tuore patteri, mutta silti auto toimii yhä pääsääntöisesti yhdellä akulla. Eli pelkkään oireen katoamiseen taka-akku vaihtamalla ei kannata tyydyttyä, että kaikki olisi kunnossa ja vika oli siinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voi se takimmainen olla kans viallinen kun vaihtelee jännite noin nopeasti. Kuten itsekkin ihmettelin niin ehjä akku ei nouse kovin äkkiä ja silloin tuossa käy niin ettei se koskaan täyty koska etummaisen akun mukaan säätyy laturin jännite.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Itse en kyllä koskaan vaihtaisi kaks-akku-järjestelmään vain yhtä saatikka erikokoista, se huonompi syö uuden tasolleen melko nopeasti..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Vastaa Viestiin