Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Kuluuko biodieseliä vähemmän kuin tavallista? Näinhän ainakin Neste vinkkaa markkinoinnissaan. Itse olen aina suhtautunut melko skeptisesti näihin ihmebentsiinijuttuihin, mutta nyt alkaa itsellä olla dataa jonkin verran koossa. NImittäin olen ajanut nyt vuoden pelkällä Neste Myllä, sitä ennen tuli reiln kahden vuoden ajorupeama fossiilisilla. Tankkauksissa oli mukana muutaman ProDiesel-tankkaus, mutta muuten mentiin ihan perinteisillä halvimmilla diesellaaduilla.
Joka tankillinen on hieman yksilö, joten on vaikea vetää johtopäätöksiä vain siitä, mitä SID näyttää tai paljonko on mennyt keskimäärin viimeisen vuoden aikana per 100 km verrattuna aikaisempiin vuosiin. Otan kuitenkin aina tankatessa ylös SIDin keskinopeuden, tankatun polttoainemäärän ja mittarilukeman, jonka oikaisen vielä mitatun mittarivirheen mukaa. Kesä- ja talvirenkaille on omat nopeus/matkamittarisäätönsä, jotka renkaanvaihdon yhteydessä aina ohjelmoin OP-Comilla autoon, joten mittarivirheet ovat samat kesäisin ja talvisin. Talvella dieseliä kuluu kesää enemmän johtuen Eberistä ja muutenkin kylmemmistä keleistä. Koska biodieselillä on nyt ajettu täysi vuosi, ja fossiilisellakin melko tarkasi kaksi vuotta, ja ajosuoritteet minulla jakautuvat melko tasaisesti kalenterivuoden aikana, tasaantuu tämäkin ero mittauksissa.
Laitoin tankillisten kulutukset pistekaavioon keskinopeuden mukaan, ja tässä tulos:
Keltaiset pisteet asettuvat pääosin vaihteluvälin alalaitaan, ja Excelin automaattinen trendiviivakin osoittaa, että biodieseliä näyttäisi kuluvan vähemmän kuin fossiilista. Biodieselille on vielä sen verran vähän otosta (10 tankkausta), että tuloksia ei voi vielä pitää täysin luotettavina, ja trendiviivan muotoon ei myöskään voi täysin luottaa. Silti alan skeptismistä huolimatta olla taipuvainen uskomaan, että kyllä tätä jätedieseliä vain kuluu vähemmän kuin tavallista
Joka tankillinen on hieman yksilö, joten on vaikea vetää johtopäätöksiä vain siitä, mitä SID näyttää tai paljonko on mennyt keskimäärin viimeisen vuoden aikana per 100 km verrattuna aikaisempiin vuosiin. Otan kuitenkin aina tankatessa ylös SIDin keskinopeuden, tankatun polttoainemäärän ja mittarilukeman, jonka oikaisen vielä mitatun mittarivirheen mukaa. Kesä- ja talvirenkaille on omat nopeus/matkamittarisäätönsä, jotka renkaanvaihdon yhteydessä aina ohjelmoin OP-Comilla autoon, joten mittarivirheet ovat samat kesäisin ja talvisin. Talvella dieseliä kuluu kesää enemmän johtuen Eberistä ja muutenkin kylmemmistä keleistä. Koska biodieselillä on nyt ajettu täysi vuosi, ja fossiilisellakin melko tarkasi kaksi vuotta, ja ajosuoritteet minulla jakautuvat melko tasaisesti kalenterivuoden aikana, tasaantuu tämäkin ero mittauksissa.
Laitoin tankillisten kulutukset pistekaavioon keskinopeuden mukaan, ja tässä tulos:
Keltaiset pisteet asettuvat pääosin vaihteluvälin alalaitaan, ja Excelin automaattinen trendiviivakin osoittaa, että biodieseliä näyttäisi kuluvan vähemmän kuin fossiilista. Biodieselille on vielä sen verran vähän otosta (10 tankkausta), että tuloksia ei voi vielä pitää täysin luotettavina, ja trendiviivan muotoon ei myöskään voi täysin luottaa. Silti alan skeptismistä huolimatta olla taipuvainen uskomaan, että kyllä tätä jätedieseliä vain kuluu vähemmän kuin tavallista
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
^Osaako joku moottoriprofessori sanoa/arvata, johtuuko tulos (jos on merkittävä) jätedieselin isommasta polttoarvosta vai onko siinä joku ominaisuus, joka parantaa kyseisen moottorin hyötysuhdetta?
Vähän samansuuntaisia käyriä etanolin ja bensan välillä (siis korjattuna polttoarvolla) jäte-etanolin hyväksi olen saanut aikanaan aloittaessani etanoliajon, mutta bensiinitankilliset ovat sittemmin jääneet niin vähäisiksi, ettei niillä mittapisteillä taida olla enää merkittävyyttä vertailuun. Johtopäätöshän tässä oli siis paremman nakutuskestävyyden aikaansaama hyötysuhteen paraneminen hyvin laaditulla softalla .
Vähän samansuuntaisia käyriä etanolin ja bensan välillä (siis korjattuna polttoarvolla) jäte-etanolin hyväksi olen saanut aikanaan aloittaessani etanoliajon, mutta bensiinitankilliset ovat sittemmin jääneet niin vähäisiksi, ettei niillä mittapisteillä taida olla enää merkittävyyttä vertailuun. Johtopäätöshän tässä oli siis paremman nakutuskestävyyden aikaansaama hyötysuhteen paraneminen hyvin laaditulla softalla .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Mielenkiintoista! Kyllähän tuossa ois vahvat viitteet ei-kusetukseen markkinoinnissa .
Meinaakohan ne tuoda tuota Myytä tännekin joskus myyntiin...
Meinaakohan ne tuoda tuota Myytä tännekin joskus myyntiin...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Itsellä oikeastaan kiinnostaa eniten, pysyykö esim. imusarja puhtaampana tuolla, kun ei ole EGR:ää tulpattu. Eberikään ei varmaan pistäisi pahitteeksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Mitä noita alentuneita savuarvoja viime kesänä katseli niin en usko että My ainakaan voi fossiilistä tavaraa enempää liata paikkoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
My Diesel maksoi perjantaina Espoossa yli 1,4 e litralta
95E10 bensa maksoi eilen Hyvinkäällä 1,352. Joku raja ekologisuudellakin.
Toki siellä Lommilan Nesteellä myös 95E10 oli kalliimpaa, mutta bensan ja dieselin pieni hintaero syö nykyään dieselin etua todella rankasti.
95E10 bensa maksoi eilen Hyvinkäällä 1,352. Joku raja ekologisuudellakin.
Toki siellä Lommilan Nesteellä myös 95E10 oli kalliimpaa, mutta bensan ja dieselin pieni hintaero syö nykyään dieselin etua todella rankasti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Aika normaalia nykyisin, tavallinen diesel maksaa 10 snt vähemmän kuin 95E10, ja My maksaa 15 snt enemmän kuin tavallinen diesel.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Olin näköjään täällä luvannut kokeilla myytä, kunhan sitä sattuisi kohdalle ja nythän tuo tuli tehtyä. Kirrin/Palokan Citymarketin pihassa olevan Nesteen kylmäaseman järkyttävän korkealle löpön hinnalle löytyikin sellainen selitys, että sehän onkin tätä MY:tä. Tankkasin litkua noin puoli tankkia ja hyvin tuntui toimivan TTIDissä. Mitään eroa en ainakaan havannut kulutuksessa tai suorituskyvyssä... Hintaeroa ABC smarttiin oli kuitenkin liki 20snt/litra, joten ihan kokonaan en vielä ole valmis siirtymään näihin ilmastotalkoisiin
Eski
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Ei siinä mitään eroa ajossa huomaa. Marginaalinen etu kulutuksessa voi olla, mutta vaatii kirjanpitoa että sen huomaa, jos on vähänkään vaihtelua ajosyklissä ym. tekijöissä.
Löpösuodatinta vaihtaessa sen huomasi että ei haise miltään ja mukissa litku oli kirkasta kuin vesi. Melkein olisi voinut hörpätä
Löpösuodatinta vaihtaessa sen huomasi että ei haise miltään ja mukissa litku oli kirkasta kuin vesi. Melkein olisi voinut hörpätä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
En tiiä onko sattumaa mut kun leimasin vääränmerkkist vuodenvaihteessa (2005, ilman dpf:ää) ja tankissa MYytä niin nokiarvo 0.27. Ainoo vertailuarvo on vuodelta 2016, 0.89 normi diisselil.
Joku viiskyttonnii körötelty välis.
Joku viiskyttonnii körötelty välis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Saman olen huomannut kun noita savutestejä vuosittain tehnyt. Fossiilisellä nokiarvot 1,25-1,4 kun Myllä tullut alle ykkösen lukuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Sitähän minä tuolla aikaisemmin tässä ketjussa jo epäilin, että meidän dpf-ttidillä ei taida tuota etua tulla, kun tähänkin asti on leimakonttorilla aina savutestin tulos ollut 0,0, joten siitä on vaikea parantaa
Eski
Eski
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
En ole tohtori enkä kemisti, mutta liittynee biopolttoaineen korkeampaan setaanilukuun, mikä tekee uusiutuvasta helpommin ja puhtaammin palavaa. Alla kuvakaappaus muutaman vuoden takaisesta esitelmästä jonka löysin googlaamalla. Koko matsku löytyy täältä.HEV kirjoitti: ↑Ke Helmi 14, 2018 11:41^Osaako joku moottoriprofessori sanoa/arvata, johtuuko tulos (jos on merkittävä) jätedieselin isommasta polttoarvosta vai onko siinä joku ominaisuus, joka parantaa kyseisen moottorin hyötysuhdetta?
Vähän samansuuntaisia käyriä etanolin ja bensan välillä (siis korjattuna polttoarvolla) jäte-etanolin hyväksi olen saanut aikanaan aloittaessani etanoliajon, mutta bensiinitankilliset ovat sittemmin jääneet niin vähäisiksi, ettei niillä mittapisteillä taida olla enää merkittävyyttä vertailuun. Johtopäätöshän tässä oli siis paremman nakutuskestävyyden aikaansaama hyötysuhteen paraneminen hyvin laaditulla softalla .
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Korkeampi setaaniluku tarkoittaa nopeampaa syttymistä joka parantaa tehoa ja hyötysuhdetta. Matalamman tiheyden takia lämpöarvo per litra vähän matalampi, tätä osittain kompensoi lyhytketjuisemmat hiilivedyt joissa on korkeampi lämpöarvo per kg.
Litramääräisessä kulutuksessa tuskin juurikaan eroa on siis vaikka sinänsä moottorin hyötysuhde olisikin korkeampi, mutta tosiaan hieman vähemmän nokeaa ja korkeammalla setaaniluvulla pitäisi saada pieni etu tehossa. Käyntiääni pitäisi olla vanhanaikaisessa (ei-CR) dieselissä myös hieman rauhallisempi mutta nykyaikaisissa joissa on moninkertainen pilottiruiskutus pienillä kuormilla melun minimoinniksi tuskin huomaa juuri eroa. Korkeammilla kierroksilla ja kuormilla tosin pilottiruiskutusten määrää vähennetään oleellisesti.
Litramääräisessä kulutuksessa tuskin juurikaan eroa on siis vaikka sinänsä moottorin hyötysuhde olisikin korkeampi, mutta tosiaan hieman vähemmän nokeaa ja korkeammalla setaaniluvulla pitäisi saada pieni etu tehossa. Käyntiääni pitäisi olla vanhanaikaisessa (ei-CR) dieselissä myös hieman rauhallisempi mutta nykyaikaisissa joissa on moninkertainen pilottiruiskutus pienillä kuormilla melun minimoinniksi tuskin huomaa juuri eroa. Korkeammilla kierroksilla ja kuormilla tosin pilottiruiskutusten määrää vähennetään oleellisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Aikanaan neste perusteli pro dieselin matalampaa kulutusta aineen korkeammalla setaanilla, joten miksihän kulutus ei enää putoa tällä ympäristöystävällisellä myyllä..?
Eski
Eski