Hyvä kuulla, voi hyvillä mielin sit ajella ens kesän loppuun saakka
Auto oli 120 tkm huollossa marmorilla. Tällä kertaa alla oli se kauan himoitsemani Qashqai, jotta tiedän, miltä tuntuu kuulua valtavirtaan.
Jokanen tietty ajaa millä ajaa, mutta henkilökohtasesti en voi ymmärtää, että miten ihmeessä tollanen voi pitää kärkipaikkaa myyntitilastois

Ihan jäätävää paskaa.
Moni kritisoi Astran kaistavahtia, joka siis rehdisti kääntää rattia, mutta itse kun nyt kolmatta kertaa ajelin kaistavahdillisella Datsunilla (aikasemmat Pulsar ja Micra), niin ei niis Datsunin kaistavahdeis kyllä ole mitään järkeä. Pieni piippiippiippiip kuuluu ja se siitä. Ei herätä, ei kuulu radio kovalla jne. Eli jos nukahdat rattiin niin joko ihmettelet mikä piippaa tai et herää ollenkaan. Sama homma puhelimen näpyttelys. Tai sätkän käärimises. Tai nenän kaivamises. Tai missä tahansa, jossa tietokone haluaa puuttua ajolinjaan. Eli aika turha varuste. Astran on toimiva, silloin kun sattuu kaistaviivat tunnistamaan. Ainut poikkeus on leveäkaistatiet, mutta sielläki selviää ajamalla keskellä kaistaa niinku muukki maalaisjuntit.
Huollos vaihtui samalla myös peruutustutkaan anturi (taas saa hajota piippailuun), vyö ja ratti. Kyllä kelpaa, niinku uuden auton olis ostanu
120 tkm huoltohan on pitkän ja turhan listan lisäksi:
-tulpat
-moottoriöljyt + suodatin
-ilmansuodatin
-raitisilmasuodatin
Eli Tampereen Metroautoa lainatakseni siihen "vaihdetaan kaikki". Ei siis mikään saabistin normiremontti männänrenkaista kaasuläppään, vaan ihan "vaihdetaan kaikkI".
Normaalihinta 400 €, nyt tarjoukses vain 320 €. En ole tarkemmin tutustunut osien hintoihin, mutta tulpat maksaa eBayssä reilu 20 €, öljyt taitaa olla Motonetis 35 €, suodattimen saanee kympillä, raikkarille ja koneen suodattimelle laskettakoon 50 €. Eli 185 € jää harrastajalle lapaan tunnin työstä. Normaalihinnalla 265 €. Okei, menee siinä kaksi tuntia, kun pitää ne osakki hakea kaupasta.
Mutta joo. Sovittu hinta, ei lisätöitä. Mainitsin viä erikseen, ettei "turhaa paskaa kuten takalasinpyyhintä". Opelifoorumilla kun joku oli raportoinut senkin kuuluvan johonkin huolto-ohjelmaan
Luottavaisin mielin siis olin liikenteessä. Kuitenkin tuli tekstari, että ottivat vapauden vaihtaa jarrupalat taakse. Tietenki tiedustelin uteliaana, että kuka saa laskun, kun takuuehdoissakin lukee, että ei ainakaan sen piikkiin mene. No ei sitte lopulta vaihdettu. 110 € olisi pitänyt maksaa. Ei turhaa vääntöä, mutta vähän vitutti.
Huollosta noukkiessa tietenki selasin check listin ja vararenkaan ilmanpainetarkistuskohdassa oli "ok". Kyselin uteliaana, että onko mahdettu kattoa kun takakontissa on ämpäritolkulla öljysoraa, lapio, metrin vesuri, jätesäkillinen roskia... Et ku laiskuus voi helposti iskeä sen romumäärän nähtyään. Vähä hekotellen vastasi, että jos siinä ruksi on kohdassa ok, niin on se sillon varmaan tehty.
No ei siinä, avaimet käteen ja autolle. Siä sitte selasin, että mistä tulikaan maksettua kun oli oikeen erittely. Sovittu hinta oli 320 € ja siinä pysyttiin, siinä ei valittamista.
Tuo 0,5 l jäähdytysnestelisäys kyllä pistää silmään. Tarkistan jäähdytysnesteen viikottain ja se näytti samalta sekä perjantaina että tänään. Eli tältä.
Autolla on ajettu kahden tarkistuksen välillä Nokia - Sastamala - Nokia. Voin olettaa, että huomenna on lohko kuiva, jos se tolla matkalla syö puoli litraa vettä suuntaansa. Se on ihan ok roikottaa kaikkea paskaa laskussa ja väittää tehdyksi, mutta ei sekään olisi väärin, että jos mitään ei ole tehty niin mitään ei myöskään laskulla eritellä. Sovittu hinta 320 €, miksi sinne pitää keksimällä keksiä töitä? Coltin pajalla lisättiin ekassa huollossa vettä tehtaan vajaatäytön jäljiltä ja sen jälkeen pinta on ollut tasan se mikä se on. Jos se nyt yhtäkkiä sitä hukkaa, niin ei lisääminen sitä vuotoa korjaa
Mua niin rupes vituttaan tää pelleily, että vannoin tän olevan viimenen takuunalanen auto. Tähän kesään on sattunu pelkkää paskaa ja harmia. Kerran tuli öljyt auton alle. Pelkkää vaivaa ja vitutusta aiheutti seki. En vain vieläkään tiedä, että kenelle siitä pitäisi vitutus purkaa. Ei ainakaan itselle. Rengasliikkeet vetää kaiken sellaseen momenttiin, että ei varmana saa renkaita tien päällä vaihdettua. Ja aina kun rattiin kosketaan, niin ratti on vinossa. Niinku nytki. Hihasta heittäisin, että boorin verran vinossa.
Ihan sama mitä teettää, niin aina saa jälkikäteen ruikuttaa. Volvon ruuvaamisen takia täytyy taas huomenna pitää pekkasvapaa, jotta pääsee taivasalla ropaan vanhaa paskaa. Ei sekään kivaa ole, mutta siinä sentään ei tartte sataslappusia kantaa jollekki, jotta saa itselle vain vitutuksen.
Sitäki olen pohtinut, että olenko minä vain paska asiakas, joka tilaa Ladan ja odottaa Mersua. Voihan se olla. Vai johtuuko se vain siitä, että ainakin luulen tietäväni autoista keskivertoasiakasta enemmän. Ja sitte olen kuitenki aavistuksen nuuka, eikä jaksais aina maksaa turhasta. Pitäis varmaan vaan tyytyä ruikuttamaan nurkassa paskaa elämää ja julmaa maailmaa, mutta ei se auta, jos perusluonne on tämmönen suorasanainen avautuja.