Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Pitää katsoa jos pääsisi vähän vertailemaan vakio Aeroon RS6:sta (kahden kaverin vanhemmilla mokoma on).

Mutta ainakin S6:nen on tehoihin (340hp) nähden automaatilla toivottoman laiska. Ei meinannu ST220 Mondeo tipahtaa kyydistä sitten millään. Ja tuo ST menee aikalailla tasoihin 9-3 Aeron kanssa.
STCF #3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei meinannu ST220 Mondeo tipahtaa kyydistä sitten millään. Ja tuo ST menee aikalailla tasoihin 9-3 Aeron kanssa.
Hassua, että mainitsit tuon ST Mondeon...Tuli tuossa jokunen aika sitten "kiusattua" yhtä rampilta kiihdyteltäessä. Poika (isin autolla :?: ) luuli ilmeisesti pääsevänsä vanhasta Saabinrähjästä eroon polkaisemalla, mutta eihän siitä mittään tullu...kolmosella piti mun himmailla ettei olis menny liian lähelle voortin takapuskuria 8) Eikä tuo saanu etumatkaa kurottua ollenkaan ennen kuin hiljenneltiin, kun alkoi tulla autoja perä edellä vastaan. Ja mulla oli tankissa kaiken lisäksi 95:ta, 98:lla pitää tonnari paineet pidempään (eli isommille kierroksille) punaisella :!:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vigge kirjoitti:Uusimmasta tuulilasista

Audi RS6 avant 4.2 V8 biturbo quattro tiptronic

Vääntö 560Nm/ 1950-5600 rpm
Teho 331Kw(450hv) 5700-6400rpm
omamassa 1880 kg
Ihmetys:

Ohituskiihtyvyys 80-120km/h
3.3 s.

Mikä tässä yhtälössä mättää?
Autoa ei pysty lukitsemaan ylä vaihteelle, joten se ei ainakaan ole selitys.
Tietty jos ei lähdetä lentävällä lähdöllä niin spoolaus vie oman aikansa.
Oli miten oli niin kyllä mun mielestä noilla tehoilla ton etapin pitäisi sujua hiukkasen nopeammin.
Jaa kyllä meidän Sabat kattelee perävaloja jos RS6 kiihtyy 0-100 on 4,7 sek ja 0-200 17,8 sek. Yksikään meidän vehkeistä ei kiihdy samalla tavalla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

V.J.S kirjoitti:Hassua, että mainitsit tuon ST Mondeon...Tuli tuossa jokunen aika sitten "kiusattua" yhtä rampilta kiihdyteltäessä. Poika (isin autolla :?: ) luuli ilmeisesti pääsevänsä vanhasta Saabinrähjästä eroon polkaisemalla, mutta eihän siitä mittään tullu...kolmosella piti mun himmailla ettei olis menny liian lähelle voortin takapuskuria 8) Eikä tuo saanu etumatkaa kurottua ollenkaan ennen kuin hiljenneltiin, kun alkoi tulla autoja perä edellä vastaan. Ja mulla oli tankissa kaiken lisäksi 95:ta, 98:lla pitää tonnari paineet pidempään (eli isommille kierroksille) punaisella :!:
Älä vaan sano, että punainen farmari ja Espoossa tai pks?

Paljos pitäisi tehoa olla tonnarissa? Tästä voimme siis vetää johtopäätöksen, että sinun tonnarisi on vakio 9-3 Aero nopeampi!
STCF #3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Älä vaan sano, että punainen farmari ja Espoossa tai pks?
Nope. Oli sininen sedani, Tuusulan motarin rampilta lähdettiin Korson liittymästä stadeihin päin.
Paljos pitäisi tehoa olla tonnarissa?
No vakioasussa -92 2.3T katilla 143kW (lukema rekisteriotteessa)=193hv. Itse en ole autolle mitään viriviriä tehnyt, mutta hyvissä olosuhteissa punaisen puolessa välissä seilaavat ahtopaineet viittaisi, että joku on saattanut DI/APC boksille joskus jotain tehdä. En ole saanut aikaiseksi ottaa boksia esiin tarkempaa tutkimusta varten...
Tästä voimme siis vetää johtopäätöksen, että sinun tonnarisi on vakio 9-3 Aero nopeampi!
Niin, no, tiedä hänestä. Mitä lie painaa 9-3? Tonnarin (CS) rekisteriotteessa omapaino on 1360kg, eli ei mikään älyttömän raskas peli kuitenkaan. Ja kyllä se noissa kiihautuksissa on se vääntö joka ratkaisee "inhimillisissä" nopeuksissa, ja sitähän kyllä Saabin 2.3 litran pannu turbolla kehittää vallan penteleesti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

itse ottaisin mielummin vertailu kohteeksi vain nelisylinterisiä malleja. En itse ole ainakaan vielä keksinyt millä muulla merkillä samana vuonna olisi ollut tehokkaampi neli pyttynen ku saabilla. paitsi saattoi olla joskus 80luvun lopussa cossu sierra tehokkaampi ku saab mutta jos vertaa vaikka kaverin cossua mun aeroon:

-89 cossu sierra 206hp/270-280nm vääntöö

-84 aero 900 175hp/270-280nm vääntöö.

eli vaikka tehoissa joku pääsis lähelle niin ei väännössä ainakaan ohi.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

potkuhousu kirjoitti:
Jaa kyllä meidän Sabat kattelee perävaloja jos RS6 kiihtyy 0-100 on 4,7 sek ja 0-200 17,8 sek. Yksikään meidän vehkeistä ei kiihdy samalla tavalla.
Tottakait tuo on selviö :x
Mutta nyt vertailua ei tehty 0-*** aikojen perusteella.
#1730
500whp.net member
Saabikas

Audi...

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Ajelin kesällä tuollaisella RS6:lla muutaman viikon ja kyydissä toisen mokoman. Tuo 80-120 väli on kieltämättä Audille vähän tukkoinen. Aikaa hukkaantuu pieneen arpomiseen. Tehoa kyllä on mutta jotenkin fiilis on kovin "ahdistuneen" oloista. Tosin se kyllä pitää todeta, että kyytiä piisaa loppuun saakka. Autossa ei ollut rajoitinta ja 200- ? menee kyllä varsin liukkaasti ! No mutta on autolla hintaakin, ei kuitenkaan paini samassa sarjassa Saabin kanssa. Ajoin tuossa E 55 AMG:llä eräänä sunnuntaina pienen lenkin ja Audiin verrattuna auto oli huomattavasti "räväkämpi". Kulku oli reippaasti räyhäkkäämään ja agressiivisemman oloista.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Audi...

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Saabikas kirjoitti:Ajoin tuossa E 55 AMG:llä eräänä sunnuntaina pienen lenkin ja Audiin verrattuna auto oli huomattavasti "räväkämpi". Kulku oli reippaasti räyhäkkäämään ja agressiivisemman oloista.
Sähän kivoja vehkeitä oot päässyt ajelemaan. Mutta tommosen eemelin kyydissä on itsekin tullut oltua ja sehän on todistetusti NOPEA. Tuolloin oli pito-ongelmia (kylmä sää) ja 0-100 ei sujunut alle viidessä sekuntissa, mutta 100-200 vei reilut 10sek =)
STCF #3
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Vigge!?! Minkälaiset välitykset viggenissä on 3-vaihteelle ja mitä tuo sinun auto tarkalleen painaa ja mitkä oli tarkalleen tehot/väännöt? Olisi kiva tietää minkä verran tonnarissa pitäisi olla tehoa/vääntöä että olisi sama tehopaino suhde kuin viggenissä, jotta nuo minun tuoreet mittaustulokset vois suhteuttaa edes jollain tavalla...

Siis kysyn tätä koska haluan tietää itselleni realistisiksi vertailuksi noita sun 80-120 kiihdytys aikoja. Aikaisemmin sanoin ite kiihdyttäneeni ilman alkuvauhtia tuon 80-120 n.3.9s. Sulla tais olla jotain 3sekunnin pintaan!?

Nyt mittasin ajat uudestaa ja nostin sitävarten ahdot niin että käy n1.3 ja laskee n.1 baariin, bensanpaineet nostin niin että peruspaineet 4bar tai ehkä hivenen ylikin...Tämä siksi että korkeilla kierroksilla FMI seosmittari näyttää seoksien menevän vieläkin aika laihalle...

Nyt otin kunnolla vauhtia ennen kuin kello pistettiin päälle 80:ssä ja n.70km/h vauhdissa käytin vielä kaasun ylhäällä ja sitten talla pohjaan jolloin repäisee vielä hiukan paremmin. Tuloksena 80-120 3.1sekuntia! Tulos tuntuu aika reippaalta tämäntasoiselle autolle ja käsipelillä mittauksissa tulee tietysti virhemarginaalia mutta varmuudella mentiin kunnolla alle 3.5sekunnin. Autossa luulisi olevan yli 200hv ja n350Nm. Painoa on se 1340 eli tehopaino suhde ainakin 6.7kg/hv ja väännön ja painon suhde n 3.8kg/Nm. Auto kulkee 3-vaihteella mittarin mukaan n.160 ennen kuin rajoitin tulee vastaan. Kuvasin noista myös videota mutta koska digikamerasssa ei ollut valoa niin videoista tuli liian pimeitä eikä saa oikeen mitään selvää...Yritän saada kuvattua uudestaan noita pätkiä!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jarska kirjoitti:Vigge!?! Minkälaiset välitykset viggenissä on 3-vaihteelle ja mitä tuo sinun auto tarkalleen painaa ja mitkä oli tarkalleen tehot/väännöt? Olisi kiva tietää minkä verran tonnarissa pitäisi olla tehoa/vääntöä että olisi sama tehopaino suhde kuin viggenissä, jotta nuo minun tuoreet mittaustulokset vois suhteuttaa edes jollain tavalla...

Siis kysyn tätä koska haluan tietää itselleni realistisiksi vertailuksi noita sun 80-120 kiihdytys aikoja. Aikaisemmin sanoin ite kiihdyttäneeni ilman alkuvauhtia tuon 80-120 n.3.9s. Sulla tais olla jotain 3sekunnin pintaan!?

Nyt mittasin ajat uudestaa ja nostin sitävarten ahdot niin että käy n1.3 ja laskee n.1 baariin, bensanpaineet nostin niin että peruspaineet 4bar tai ehkä hivenen ylikin...Tämä siksi että korkeilla kierroksilla FMI seosmittari näyttää seoksien menevän vieläkin aika laihalle...

Nyt otin kunnolla vauhtia ennen kuin kello pistettiin päälle 80:ssä ja n.70km/h vauhdissa käytin vielä kaasun ylhäällä ja sitten talla pohjaan jolloin repäisee vielä hiukan paremmin. Tuloksena 80-120 3.1sekuntia! Tulos tuntuu aika reippaalta tämäntasoiselle autolle ja käsipelillä mittauksissa tulee tietysti virhemarginaalia mutta varmuudella mentiin kunnolla alle 3.5sekunnin. Autossa luulisi olevan yli 200hv ja n350Nm. Painoa on se 1340 eli tehopaino suhde ainakin 6.7kg/hv ja väännön ja painon suhde n 3.8kg/Nm. Auto kulkee 3-vaihteella mittarin mukaan n.160 ennen kuin rajoitin tulee vastaan. Kuvasin noista myös videota mutta koska digikamerasssa ei ollut valoa niin videoista tuli liian pimeitä eikä saa oikeen mitään selvää...Yritän saada kuvattua uudestaan noita pätkiä!
Noi mun mittaukset on lentävällä lähdöllä.

Välitykset:

1st 3.38
2nd 1.76
3rd 1.18
4th 0.89
5th 0.66

Curb Weight 2900 lbs = 1315 Kg (oliko tämä nyt se omamassa?)

Ton mukaaan jos laskee, niin saadaan suunnilleen

4.78kg/hv

(olettaen että autossa olisi potkua 275, en tiedä mikä tarkka luku on. Tällä ei kuitenkaan niin suurta merkitystä kuin väännöllä tässä yhteydessä)


3.04 kg/Nm
(laskettu dynossa mitatun maksimi arvon perusteella)

Yritä saada filmi aikaiseksi, niin päästään analysoimaan. Mulla mittari heittää huntin vauhdissa noin 1km/h nopeusnäytön mukaan. Tämä todettu viimeksi Lauantaina.
#1730
500whp.net member
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Mittailin sekuntaattorilla äsken vielä tuolta videoltakin tuota 80-120 aikaa ja miten vain mittaakin niin aika näyttäisi oleva 3.1 ja 3.3s välillä, eikä missään tapauksessa yli 3.5sekunnin ja käsipelillä mitattiin siis viikonloppuna n 3.1s! Siis aika helkkarin hyvin, oli oikea tulos sitten mikä tahansa noista ed.mainituista luvuista! Kun nuo sunpointin sivut suostuis toimimaan niin saisin päivitettyä kotisivut valmiiksi ja voisitte käydä kattomassa sen videon ja muutakin tarkempaa juttua tuosta mun mossesta! Ilmottelen pikimiten kun sivut toimii....
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jarska kirjoitti:Mittailin sekuntaattorilla äsken vielä tuolta videoltakin tuota 80-120 aikaa ja miten vain mittaakin niin aika näyttäisi oleva 3.1 ja 3.3s välillä, eikä missään tapauksessa yli 3.5sekunnin ja käsipelillä mitattiin siis viikonloppuna n 3.1s! Siis aika helkkarin hyvin, oli oikea tulos sitten mikä tahansa noista ed.mainituista luvuista! Kun nuo sunpointin sivut suostuis toimimaan niin saisin päivitettyä kotisivut valmiiksi ja voisitte käydä kattomassa sen videon ja muutakin tarkempaa juttua tuosta mun mossesta! Ilmottelen pikimiten kun sivut toimii....
Voit myös pistää mulle sen videon, niin nakkaan mun servolle.
oruosaar@cc.hut.fi
#1730
500whp.net member
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Tuo 80-120km/h mittaus ei anna aina oikeata kuvaa suorituskyvystä paitsi silloin kun tehdään maksimisuoritus kaikilla vaihteilla, silloinkin se olisi liian lyhyt. Hyvä mittaus väli olis 60-160 tällöin ratkaisee huipputeho ja välitykset ei ratkaise niin paljoa kuin 80-120 tietyllä vaihteella, jokuhan lähtee tossa 2500rpm liikkeelle ja toisella on 4000rpm.

Varttimailin loppuvauhti ei anna armoa vaan kertoo totuuden!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

turbotalladega kirjoitti:Tuo 80-120km/h mittaus ei anna aina oikeata kuvaa suorituskyvystä paitsi silloin kun tehdään maksimisuoritus kaikilla vaihteilla, silloinkin se olisi liian lyhyt. Hyvä mittaus väli olis 60-160 tällöin ratkaisee huipputeho ja välitykset ei ratkaise niin paljoa kuin 80-120 tietyllä vaihteella, jokuhan lähtee tossa 2500rpm liikkeelle ja toisella on 4000rpm.

Varttimailin loppuvauhti ei anna armoa vaan kertoo totuuden!
Aivan samaa mieltä.
Aiemmin väläyttelin 100-150 väliä (hieman pidempi ja kuorma huomattavasti suurempi)
Kuudestakympistä ei näillä tehoilla/väännöllä tarvitse enää lähteä, menee savuna ilmaan. Tästä syystä en itse tuota väliä kannata. No kolmosella voi tietysti läheteä, mutta kiihtyvyys on kaikkea muuta kuin mitä se voisi olla.

Ainoa ongelma noiden yli 120 menevien nopeuksien kanssa on mittauksen toteutus lakien rajoissa. Ratoja kun tunnetusti on niin pirusti,
jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi hiljainen maantie. Sekin on huono vaihtoehto, jos miliisi on mittaamassa loppunopeutta läheisessä pusikossa.

Lentokentät on hyviä paikkoja mittauksiin, mutta tapahtumia ei kuitenkaan ole ihan joka viikko. Itse voi toki myös järjestää, jos kukkaro antaa myöden.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin