Ja ajat kuitenkin kiinalaisomisteisella automerkillä ilmeisen tyytyväisenä?
e-farkku
Re: e-farkku
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: e-farkku
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: e-farkku
V60 versio 1 ei ole kiinalainen ja tyyppikilvessäkin lukee made in Sweden. Aika kaukana zeekeristä kuitenkin
Re: e-farkku
Itselleen valehtelu on taitolaji...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: e-farkku
Noh, paremmin volvolle kuitenkin kävi kuin saapille.
Onkos patonki jotenkin enemmän saab, vai mikä hiertää?
Vai joko on zeekeri tilattu?
Onkos patonki jotenkin enemmän saab, vai mikä hiertää?
Vai joko on zeekeri tilattu?
Re: e-farkku
Fanaattisen oloista kiinavihaa ihmettelen, vaikka fakta on, että ilman kiinan teollisuutta elämä olisi kovin torsoa ja ankeaa nykypäivänä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: e-farkku
Jep, periaatteeni on, että en huoli kinuskia, jos on muita vaihtoehtoja tarjolla. Usein onneksi vielä on, tosin halvemmalla usein löytyisi kiinalainen tuote.
Volvon tapauksessa tiedostan asian, mutta vedän rajan siihen että made in China ei kelpaa. Volvossa on moni asia kuitenkin lähempänä Saabia, kuin monessa muussa ajopelissä. Myös muissa harrastuksissa ja hankinnoissa pelaan samalla tavalla.
Eski
Volvon tapauksessa tiedostan asian, mutta vedän rajan siihen että made in China ei kelpaa. Volvossa on moni asia kuitenkin lähempänä Saabia, kuin monessa muussa ajopelissä. Myös muissa harrastuksissa ja hankinnoissa pelaan samalla tavalla.
Eski
Re: e-farkku
Kiinahan on nyt hieman kuin Lada ja erityisesti Skoda sen jälkeen, kun VW-konserni sen hankki rosteriinsa. Eli on totuttu tiettyihin Länsi-Eurooppalaisiin valmistajiin, merkkeihin ja valmistusmaihin ja muita sitten vieroksutaan eri syistä.
Osalla voi olla periaate, halu tukea länsimaista tuotantoa, poliittiset syyt kuten Neukkulan ja muun entisen itäblokin kommunismi tai vaikkapa ihmisoikeus- ja ympäristökysymykset, jotka eivät välttämättä Kiinassa ja politiikassaan aina ole keskiössä. Ne jotka vielä muistavat kultaista 70-90 lukua, muistanevat myös sen, että Ladalla ajaminen oli usein myös jonkinlainen poliittinen kannanotto. Sitten taas osalle ihmisistä Ladalla ajaminen oli täysin poissuljettua, poliittisista syistä.
Itselläni ei tähän tosin ole kovin selkeää linjaa (no Venäjä nyt tietysti). Mitään lukkarinrakkautta minulla ei myöskään ole Volvoja kohtaan, mutta olen silti ollut hyvilläni, että kiinalaisomistuksessa perinteikäs ja laadukas merkki säilyi ja säilytti vieläpä ruotsalaiset ominaispiirteensä.
Harmillista, että Saab ei pelastunut vastaavalla tavalla. NG95 ja 94X olivat edellä aikaansa ja olisivat ansainneet jatkon ja tokihan 12 vuoden ainana olisi pitänyt tulla sitten jo muutakin, uusi 93, plugareita ja sähkömallejakin jne.
Osalla voi olla periaate, halu tukea länsimaista tuotantoa, poliittiset syyt kuten Neukkulan ja muun entisen itäblokin kommunismi tai vaikkapa ihmisoikeus- ja ympäristökysymykset, jotka eivät välttämättä Kiinassa ja politiikassaan aina ole keskiössä. Ne jotka vielä muistavat kultaista 70-90 lukua, muistanevat myös sen, että Ladalla ajaminen oli usein myös jonkinlainen poliittinen kannanotto. Sitten taas osalle ihmisistä Ladalla ajaminen oli täysin poissuljettua, poliittisista syistä.
Itselläni ei tähän tosin ole kovin selkeää linjaa (no Venäjä nyt tietysti). Mitään lukkarinrakkautta minulla ei myöskään ole Volvoja kohtaan, mutta olen silti ollut hyvilläni, että kiinalaisomistuksessa perinteikäs ja laadukas merkki säilyi ja säilytti vieläpä ruotsalaiset ominaispiirteensä.
Harmillista, että Saab ei pelastunut vastaavalla tavalla. NG95 ja 94X olivat edellä aikaansa ja olisivat ansainneet jatkon ja tokihan 12 vuoden ainana olisi pitänyt tulla sitten jo muutakin, uusi 93, plugareita ja sähkömallejakin jne.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: e-farkku
Vähän tämmöistähän tää on nykyään. Mersustakin kiinalaiset omistaa lähes 20 % ja suurin yksittäinen omistaja on kiinasta.
Vaikea on välttää sikäläistä vaikutusvaltaa, ja turha kuvitella ettei siellä ois pyrkimyksiä sen kasvattamisesta. Ja mun mielestä se ei ole sama kuin sanoa et "Kyl jenkitkin", itselle noi vaan edustavat niin eri lähtökohtia ja arvoja.
Vaikea on välttää sikäläistä vaikutusvaltaa, ja turha kuvitella ettei siellä ois pyrkimyksiä sen kasvattamisesta. Ja mun mielestä se ei ole sama kuin sanoa et "Kyl jenkitkin", itselle noi vaan edustavat niin eri lähtökohtia ja arvoja.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: e-farkku
Joo määkin oon niitä miehiä...
Minä haluan pelastaa maailman ja yritän välttää kaikkea made in kiina...
Joku toinen taas haluaa pelastaa maailman ja ajaa kitkarenkailla...
Jos tää on fanaattista kiinavihaa, niin olkooon vaan. Kyllä mä tän ismin kanssa pystyn elämään.
Minä haluan pelastaa maailman ja yritän välttää kaikkea made in kiina...
Joku toinen taas haluaa pelastaa maailman ja ajaa kitkarenkailla...
Jos tää on fanaattista kiinavihaa, niin olkooon vaan. Kyllä mä tän ismin kanssa pystyn elämään.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: e-farkku
On ihan ok välttää kiinalaisia tuotteita siksi että ei halua tukea Kiinan taloutta, oli sitten kyse poliittisesta tai muusta näkemyksestä. Mutta Kiinan ihmisoikeus-, ympäristö- tai yleisellä pullistelutilanteella taikka muilla poliittisilla tahi taloudellisilla näkökulmilla ei ole mitään tekemistä kiinalaisen tuotteen teknisen laadun, tyylikkyyden tai toimivuuden kanssa.
Siis se että haukkuu tuotteen huonoksi, rumaksi tai laaduttomaksi vain siksi että se on kiinalainen, kertoo tietynlaisesta fanatismista. Sen sijaan jos tietää tuotteen olevam huono tai laaduton tai on sitä mieltä että se on ruma, niin kukin tuokoon näkemyksensä esille, oli tuotteen kotimaa mikä hyvänsä.
40 vuotta sitten moni vannoutunut kommunisti haukkui länsituotteet paskoiksi ja kehui edistyksellisiä neukkutuotteita. Ihan vain koska lännen politiikka ei miellyttänyt. Miten älykkäältä tämä nyt pienen ajallisen etäisyyden jälkeen kuulostaa? Sen sijaan se, että ei ole halunnut poliittisen näkemyksen takia hankkia länsituotteita kuulostaa ihan loogiselta ajattelulta kommunistille.
Pidetään siis mielellään asiat asioina, mielipiteet mielipiteinä ja politiikka politiikkana.
Niin ja sanoo Volvon lippulaput mitä vain niin ladattava Volvo on kyllä kiinalaisomistuksen aikana valmistettu, se on varma.
Siis se että haukkuu tuotteen huonoksi, rumaksi tai laaduttomaksi vain siksi että se on kiinalainen, kertoo tietynlaisesta fanatismista. Sen sijaan jos tietää tuotteen olevam huono tai laaduton tai on sitä mieltä että se on ruma, niin kukin tuokoon näkemyksensä esille, oli tuotteen kotimaa mikä hyvänsä.
40 vuotta sitten moni vannoutunut kommunisti haukkui länsituotteet paskoiksi ja kehui edistyksellisiä neukkutuotteita. Ihan vain koska lännen politiikka ei miellyttänyt. Miten älykkäältä tämä nyt pienen ajallisen etäisyyden jälkeen kuulostaa? Sen sijaan se, että ei ole halunnut poliittisen näkemyksen takia hankkia länsituotteita kuulostaa ihan loogiselta ajattelulta kommunistille.
Pidetään siis mielellään asiat asioina, mielipiteet mielipiteinä ja politiikka politiikkana.
Niin ja sanoo Volvon lippulaput mitä vain niin ladattava Volvo on kyllä kiinalaisomistuksen aikana valmistettu, se on varma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: e-farkku
Vautsi mikä kötöstys ja sattuu tulemaan Kiinasta
Jos joku noita yhdistää, aika kärkevää alkaa fanaattiseksi leimaamaan. Aika kevyessä vielä ollaan. Ja tehdään ja ajatellaan täällä miten tahansa, tuollaista järjestelmää edustavat valtiot varmasti sotkevat ja yhdistävät asioita, omaksi edukseen.
Mutta ylipäätään tosiaan hyvä pitää eri asioita erillään, esimerkiksi kuten mikä on muuhun tasoon nähden perusteltua verottamista ja mikä rankaisua, oli sille perinne tahi ei.
Jos joku noita yhdistää, aika kärkevää alkaa fanaattiseksi leimaamaan. Aika kevyessä vielä ollaan. Ja tehdään ja ajatellaan täällä miten tahansa, tuollaista järjestelmää edustavat valtiot varmasti sotkevat ja yhdistävät asioita, omaksi edukseen.
Mutta ylipäätään tosiaan hyvä pitää eri asioita erillään, esimerkiksi kuten mikä on muuhun tasoon nähden perusteltua verottamista ja mikä rankaisua, oli sille perinne tahi ei.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: e-farkku
Volvon omistaja on kiinalainen, mutta osa autoista VALMISTETAAN edelleen Ruotsissa ja osa Kiinassa ja joku malli USAssa. Oma valintani on mielummin naapurimaa, kuin nuo kaukaisemmat. Vanha V60 on tietääkseni ford-sukuinen, eli pussihousuille se on ford, kuten GM-saapit olivat ooppeleita...
Kiinalainen laatu on oma käsitteensä, kuten venäläinenkin ja olen edelleen hyvin epäileväinen sen suhteen. Useiden kiinalaisten tuotteiden, kuten autonrenkaiden laatu on usein testeissä todistettu olevan huonompaa kuin perinteisten länsimerkkien. Saan onneksi vielä itse valita misukat tai contit, jos putjetti kestää
Minulla ei siis ole mitään poliittista agendaa tässä takana, mutta kiinalainen laatu epäilyttää edelleen vahvasti.
Eski
Re: e-farkku
Kerroppa paljonko tietämysta, teknologiaa ja teollisuutta länsimaista siellä kopioutu ja viety. Kyllä nuo hommat oli länsimaissa jo hallussa, vaan jotkut fiksut sitten laittoi hieman tekno vientiä.Fanaattisen oloista kiinavihaa ihmettelen, vaikka fakta on, että ilman kiinan teollisuutta elämä olisi kovin torsoa ja ankeaa nykypäivänä.
En nyt koe olevani kiinavihaaja, vaan itse ollut ihan työn parissa siellä pari reissua tehnyt, ja "do not feed the dragon".
Kiina kuitenkin on yleensä on diktatuuri, ja moni yrittää hakeutua pois sieltä.
Ja eiköhän täällä Suomessa on jokin tietty puhelias hlö joka ensin siellä venäjällä seikkaillut ja peli loppui, ja nyt sitten siihen Kiina vienti juttuihin siirtyi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: e-farkku
Kun ny otetiin tuokin näkökanta tähän soppaan/soopaan, niin kysymys
Jos tuote X on valmistettu Amerikan yhdysvalloissa kiinalaisen omistuksen aikana niin tekeekö se tuotteesta X kiinalaisen?
Mikä on fakta? Miten tuo virallisesti menee?
Sininen Saab 9-3, '99