GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ei yhdistymisessä ole järkeä kun jo nykyisellään GM:llä on liikaa brändejä ja liikaa päällekkäisyyttä tuoteasettelussa. Ei tule synergia-etua ku brändejä pitää lakkauttaa ja jengiä potkia pihalle.
Luultavasti GM vetää http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11 ja karistaa vanhat eläke sun muut painolastit harteiltaan. Tähän menee kyllä aikaa kun on kaikenmoista mitä myydä ennenkuin tilillä on liian vähän rahaa liikevaihdon ylläpitoon. Viimeksi taisivat kaupata nykyistä päämajaansa.
Toinen on sitten USA:n hallinto, iso läjä työttömiä, eläkkeet ja sairasmaksukykynsä menettäneitä ihmisiä kaatuu taas sen osapuolen niskaan tavalla tai toisella. Silloin voi olla halvempaa pitää GM ja kumppanit keinotekoisesti pystyssä.
Kolme isoa on kuitenkin liikaa USA:n markkinoille, jonkun pitää kadota tai supistua pieneksi, tavalla tai toisella.
Luultavasti GM vetää http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11 ja karistaa vanhat eläke sun muut painolastit harteiltaan. Tähän menee kyllä aikaa kun on kaikenmoista mitä myydä ennenkuin tilillä on liian vähän rahaa liikevaihdon ylläpitoon. Viimeksi taisivat kaupata nykyistä päämajaansa.
Toinen on sitten USA:n hallinto, iso läjä työttömiä, eläkkeet ja sairasmaksukykynsä menettäneitä ihmisiä kaatuu taas sen osapuolen niskaan tavalla tai toisella. Silloin voi olla halvempaa pitää GM ja kumppanit keinotekoisesti pystyssä.
Kolme isoa on kuitenkin liikaa USA:n markkinoille, jonkun pitää kadota tai supistua pieneksi, tavalla tai toisella.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jokos noita GM:n osakkeita kannattaisi alkaa ostamaan? Osakekurssi on nyt alimmillaan kuuteenkymmeneen vuoteen ja dollarin kurssi taitaa olla edullisempi kuin koskaan.
12 kk:n aikana kurssi on ollut korkeimmillaan 42-43 USD paikkeilla (vaikka GM on ollut silloinkin jo kriisiyhtiö), nyt ollaan jo alle viiden dollarin. Tehtaiden lisäksi GM:llä on omistuksessaan valtavasti tuotekehitysosaamista ja iso kasa brändejä, joista osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja, osa paikallisesti tunnettuja jollain pienemmillä alueilla. Joku arvo niilläkin on, jos ei henkilöautoteollisuudessa, sitten jollain muulla toimialalla.
Jos yhtiö fuusioidaan esim. Chryslerin kanssa, GM:n osakkeenomistaja voi saada uuden yhtiön osakkeita ja uudesta yhtiöstä saattaisi rajuilla leikkauksilla tulla kannattavakin. Ja jos GM pilkotaan, voisi GM-osakkeidensa tilalle halutessaan ehkä saada vaikkapa Saab Automobile Ab:n osakkeita?
http://finance.yahoo.com/q?s=GM&d=t
http://www.gm.com/corporate/investor_information/
12 kk:n aikana kurssi on ollut korkeimmillaan 42-43 USD paikkeilla (vaikka GM on ollut silloinkin jo kriisiyhtiö), nyt ollaan jo alle viiden dollarin. Tehtaiden lisäksi GM:llä on omistuksessaan valtavasti tuotekehitysosaamista ja iso kasa brändejä, joista osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja, osa paikallisesti tunnettuja jollain pienemmillä alueilla. Joku arvo niilläkin on, jos ei henkilöautoteollisuudessa, sitten jollain muulla toimialalla.
Jos yhtiö fuusioidaan esim. Chryslerin kanssa, GM:n osakkeenomistaja voi saada uuden yhtiön osakkeita ja uudesta yhtiöstä saattaisi rajuilla leikkauksilla tulla kannattavakin. Ja jos GM pilkotaan, voisi GM-osakkeidensa tilalle halutessaan ehkä saada vaikkapa Saab Automobile Ab:n osakkeita?
http://finance.yahoo.com/q?s=GM&d=t
http://www.gm.com/corporate/investor_information/
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos uskot, että markkinat eivät ole oikealla tavalla ottaneet yllä mainitsemiasi ja muita seikkoja huomioon GM:n hinnan määrittämisessä, niin siitä vain äkkiä osakeostoksille!Juha96 kirjoitti:Jokos noita GM:n osakkeita kannattaisi alkaa ostamaan? Osakekurssi on nyt alimmillaan kuuteenkymmeneen vuoteen ja dollarin kurssi taitaa olla edullisempi kuin koskaan.
12 kk:n aikana kurssi on ollut korkeimmillaan 42-43 USD paikkeilla (vaikka GM on ollut silloinkin jo kriisiyhtiö), nyt ollaan jo alle viiden dollarin. Tehtaiden lisäksi GM:llä on omistuksessaan valtavasti tuotekehitysosaamista ja iso kasa brändejä, joista osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja, osa paikallisesti tunnettuja jollain pienemmillä alueilla. Joku arvo niilläkin on, jos ei henkilöautoteollisuudessa, sitten jollain muulla toimialalla.
Jos yhtiö fuusioidaan esim. Chryslerin kanssa, GM:n osakkeenomistaja voi saada uuden yhtiön osakkeita ja uudesta yhtiöstä saattaisi rajuilla leikkauksilla tulla kannattavakin. Ja jos GM pilkotaan, voisi GM-osakkeidensa tilalle halutessaan ehkä saada vaikkapa Saab Automobile Ab:n osakkeita?
http://finance.yahoo.com/q?s=GM&d=t
http://www.gm.com/corporate/investor_information/
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tässä vielä samasta aiheesta. Ainoa parannuskeino on saada vauhdilla markkinoille niitä oikeita uusia malleja eikä vain konseptia konseptin perään.KAPU2 kirjoitti:http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/a ... _-15102008
-------------
Tässä automaailman suurimmat häviäjät
Keskiviikko 15.10.2008 klo 10:29
Euroopan autovalmistajien liiton Acean tilaston mukaan talouskriisin pelästyttämät kuluttajat ovat alkuvuonna ostaneet vähemmän autoja kuin viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.
Euroopassa rekisteröitiin uusia autoja 4,4 prosenttia viime vuotta vähemmän. Läntisessä Euroopassa laskua oli viisi prosenttia, mutta itäisessä osassa kasvua oli kome prosenttia.
Eniten myyntiään ovat Euroopassa menettäneet Alfa Romeo, Land Rover ja Lexus.
- Uusien autojen kysyntä on laskussa koska (ihmisten) taloustilanne on heikentynyt, järjestö kertoo ilmeisen totuuden.
- Asiakkaat ovat yhä varovaisempia tekemään isoja hankintoja ja samalla kokevat vaikeaksi löytää rahoitusta ostolleen.
Lue Acean tiedote asiasta täältä .
Eniten myyntiään menettäneet automerkit
Alfa Romeo -30,6%
Land Rover -28,1%
Lexus -26,1%
Saab -17,8%
Chrysler -15,3%
Eniten myyntiään kasvattaneet merkit
Nissan +16,7%
Jaguar +15,8%
Smart +15,7%
Dacia +11,1%
Mini +8,8%
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Ei hyvältä näytä
----------------
Saab ja Volvo liipasimella - konkurssi uhkaa emoyhtiötä
Torstai 16.10.2008 klo 09:39 Kauppalehti
Luottoluokituslaitos Standard & Poor's ennustaa, että yhdysvaltalaiset autovalmistajat General Motors ja Ford voivat mennä konkurssiin.
Autojättien mahdollisella konkurssilla olisi tuhoisat vaikutukset myös Ruotsin autoteollisuudelle. General Motors omistaa Ruotsissa Saabin autotehtaat. Ford hankki puolestaan omistukseensa Volvon henkilöautojen valmistuksen vajaat kymmenen vuotta sitten.
- Riski että yrityksiltä loppuvat kerta kaikkiaan rahat on noussut. Siksi pohdimme, täytyykö meidän laskea edelleen niiden luottokelpoisuutta, toteaa Standard & Poor'sin analyytikko Andreas Zsiga ruotsalaisessa Dagens Industri -verkkolehdessä.
Synkän ennusteen taustalla on jyrkästi laskenut autojen myynti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kun myös luottokriisi kurjistaa samanaikaisesti yrityksiä, amerikkalaisille autojäteille voi tulla vaikeuksia selviytyä maksuistaan, kirjoittaa Dagens Industri.
Kirsi Hantula
Kauppalehti
----------------
Saab ja Volvo liipasimella - konkurssi uhkaa emoyhtiötä
Torstai 16.10.2008 klo 09:39 Kauppalehti
Luottoluokituslaitos Standard & Poor's ennustaa, että yhdysvaltalaiset autovalmistajat General Motors ja Ford voivat mennä konkurssiin.
Autojättien mahdollisella konkurssilla olisi tuhoisat vaikutukset myös Ruotsin autoteollisuudelle. General Motors omistaa Ruotsissa Saabin autotehtaat. Ford hankki puolestaan omistukseensa Volvon henkilöautojen valmistuksen vajaat kymmenen vuotta sitten.
- Riski että yrityksiltä loppuvat kerta kaikkiaan rahat on noussut. Siksi pohdimme, täytyykö meidän laskea edelleen niiden luottokelpoisuutta, toteaa Standard & Poor'sin analyytikko Andreas Zsiga ruotsalaisessa Dagens Industri -verkkolehdessä.
Synkän ennusteen taustalla on jyrkästi laskenut autojen myynti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Kun myös luottokriisi kurjistaa samanaikaisesti yrityksiä, amerikkalaisille autojäteille voi tulla vaikeuksia selviytyä maksuistaan, kirjoittaa Dagens Industri.
Kirsi Hantula
Kauppalehti
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
voivoivoi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Perusuutinen jo... http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Genera ... 5240311031
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: GM:n konkurssi lähellä?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1603292
GM:n ja Chryslerin fuusiohuhut kiihtyvät
19.10.2008 10:35
Huhut kahden suuren amerikkalaisen autovalmistajan yhdistämisestä ovat kiihtyneet.
Detroit News -sanomalehti kertoi lauantaina, että General Motors GM ja Chrysler pistettäisiin yhteen jo ennen Yhdysvaltain presidentinvaaleja 4. marraskuuta. Molemmat yhtiöt ovat tuottaneet suuria tappioita pitkään.
Lehden mukaan yhtiöiden yhdistämishalujen taustalla on toive saada presidenttiehdokkailta lupauksia valtion avusta.
GM:n ja Chryslerin yhdistyminen nostaisi yhteenliittymän maailman suurimmaksi autojen valmistajaksi. Nyt ykköstilaa pitää japanilainen Toyota.
Yritysten yhdistämistä ajaa sijoitusyhtiö Cerberus, joka omistaa Chrysleristä 80 prosenttia. Loppu on saksalaisella autotehtaalla Daimlerilla.
GM:n pääjohtaja Rick Wagoner on puolestaan esittänyt epäilyjä kahden pahasti tappiollisen autovalmistajan liiton eduista.
Chrysleriä on naitettu julkisuudessa myös ranskalaiselle Renault-Nissanille.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kauppalehti 27.10.2008
General Motorsin ja Chryslerin fuusioneuvottelut jatkuivat viikonloppuna. Wall Street Journal -lehden tietojen mukaan kaksikko hakee liittovaltion apua fuusion toteuttamiseksi. Ilman fuusiota GM ja Chrysler ovat vaarassa ajautua konkurssiin, WSJ kertoi maanantaina.
Fuusio mahdollistaisi massiiviset kustannusleikkaukset. Analyytikot arvioivat, että fuusion läpivienti vaatisi 11-14 miljardin dollarin pääomaruiskeen.
Finanssikriisi pahentaa GM:n ja Chryslerin tilannetta: kaksikko polttaa käteistä niin kovaa tahtia, että rahat ovat loppumassa jo vuoden sisällä. General Motorsilla on kassassaan noin 20 miljardia dollaria.
WSJ:n mukaan myös GM ja Chrysler haluavat rahaa kongressin rakentamalta 700 miljardin dollarin roskapankilta (TARP).
Jos General Motors hakisi Chapter 11 -menettelyyn, voisivat seuraukset olla dramaattisia. Autoteollisuus työllistää suoraan tai välillisesti satojatuhansia ihmisiä. Kaksikolla on yhteensä lähes 150 000 työntekijää ja 110 tuotantolaitosta.
Chryslerillä ja GM:llä on noin 10 000 kauppiasta, ja heidän vuosimyyntinsä on noin 130 miljardia dollaria. Se vastaa lähes prosentin osuutta USA:n bruttokansantuotteesta.
Chrysler ja GM vastaavat myös 600 000 eläkeläisen terveydenhuollosta ja sosiaaliturvasta.
GM, Ford ja Chrysler käyvät läpi historiansa vaikeimpia aikoja. J.D. Power -tutkimusyhtiö ennustaa, että tänä vuonna USA:ssa myydään vain 13,6 miljoonaa autoa. Vuoden 2000 huipulla niitä myytiin 17,4 miljoonaa kappaletta, ja 2000-luvulla totuttiin 16-17 miljoonan yksikön vuosimyynteihin.
WSJ:n keräämän ennusteen mukaan USA:n autokauppa jää vuonna 2009 hitaimmilleen sitten 1980-luvun alun taantuman.
General Motorsin ja Chryslerin fuusioneuvottelut jatkuivat viikonloppuna. Wall Street Journal -lehden tietojen mukaan kaksikko hakee liittovaltion apua fuusion toteuttamiseksi. Ilman fuusiota GM ja Chrysler ovat vaarassa ajautua konkurssiin, WSJ kertoi maanantaina.
Fuusio mahdollistaisi massiiviset kustannusleikkaukset. Analyytikot arvioivat, että fuusion läpivienti vaatisi 11-14 miljardin dollarin pääomaruiskeen.
Finanssikriisi pahentaa GM:n ja Chryslerin tilannetta: kaksikko polttaa käteistä niin kovaa tahtia, että rahat ovat loppumassa jo vuoden sisällä. General Motorsilla on kassassaan noin 20 miljardia dollaria.
WSJ:n mukaan myös GM ja Chrysler haluavat rahaa kongressin rakentamalta 700 miljardin dollarin roskapankilta (TARP).
Jos General Motors hakisi Chapter 11 -menettelyyn, voisivat seuraukset olla dramaattisia. Autoteollisuus työllistää suoraan tai välillisesti satojatuhansia ihmisiä. Kaksikolla on yhteensä lähes 150 000 työntekijää ja 110 tuotantolaitosta.
Chryslerillä ja GM:llä on noin 10 000 kauppiasta, ja heidän vuosimyyntinsä on noin 130 miljardia dollaria. Se vastaa lähes prosentin osuutta USA:n bruttokansantuotteesta.
Chrysler ja GM vastaavat myös 600 000 eläkeläisen terveydenhuollosta ja sosiaaliturvasta.
GM, Ford ja Chrysler käyvät läpi historiansa vaikeimpia aikoja. J.D. Power -tutkimusyhtiö ennustaa, että tänä vuonna USA:ssa myydään vain 13,6 miljoonaa autoa. Vuoden 2000 huipulla niitä myytiin 17,4 miljoonaa kappaletta, ja 2000-luvulla totuttiin 16-17 miljoonan yksikön vuosimyynteihin.
WSJ:n keräämän ennusteen mukaan USA:n autokauppa jää vuonna 2009 hitaimmilleen sitten 1980-luvun alun taantuman.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kauppalehti 30.10.2008
Hummer ja Saab jäävät kauppoihin
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 8/10/15927
Hummer ja Saab jäävät kauppoihin
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 8/10/15927
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saabin kalenteri tyhjää täynnä...
Trollhattan Saab:
Saab 9-4x: This is the other nearly-done model in the Saab range, but if the 9-5 is going to be delayed, then the 9-4x is almost certainly going to feel the pinch as well.
Saab 9-3x: If anything on the horizon for Saab could be seen as non-essential, this is it. I’d already heard from Djup Strupe that the 9-3x was delayed until 2010. This could kill it completely.
Saab 9-3: Any plans for a final refreshing of the Saab 9-3 prior to it’s move to Delta architecture are most likely going to be placed on hold. And that move to Delta? The exact timing’s unknown, but with this slowdown I don’t think it’s going to come any sooner.
Saab 9-1: There’s been no decision as yet as to whether this model would even get a green light. If they’re delaying a more mainstream compact car like the Chevrolet Cruze, I don’t think we can expect something about the 9-1 anytime soon.
Trollhattan Saab:
Saab 9-4x: This is the other nearly-done model in the Saab range, but if the 9-5 is going to be delayed, then the 9-4x is almost certainly going to feel the pinch as well.
Saab 9-3x: If anything on the horizon for Saab could be seen as non-essential, this is it. I’d already heard from Djup Strupe that the 9-3x was delayed until 2010. This could kill it completely.
Saab 9-3: Any plans for a final refreshing of the Saab 9-3 prior to it’s move to Delta architecture are most likely going to be placed on hold. And that move to Delta? The exact timing’s unknown, but with this slowdown I don’t think it’s going to come any sooner.
Saab 9-1: There’s been no decision as yet as to whether this model would even get a green light. If they’re delaying a more mainstream compact car like the Chevrolet Cruze, I don’t think we can expect something about the 9-1 anytime soon.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Käsittämätöntä touhua. Toki eihän meikäreikä tiedä pätkääkään mitä tuolla päätösten taustalla on, mutta jos esim 9-3X vieläkin vain lykätään niin ihmetellä täytyy? Auto joka on jo vuosia myöhässä lykätään edelleen. Sama pätee myös 9-5:n. Uuden ois pitänyt olla jo kovaa kyytiä automessuilla näytillä suurelle yleisölle. Pelottaa, että tämän "salailun" taustalla on juuri mahdolliset lykkäykset. Ei haluta näyttää mitään ennenkuin tiedetään itse milloin (jos milloinkaan) kyseiset autot aiotaan tuoda myyntiin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Joko pian rytisee?
General Motors: Rahat kohta lopussa (KL)
General Motors: Rahat kohta lopussa (KL)
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001