Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rafu kirjoitti:Eikös tuo etanoli syö ajan kanssa nuo "normiauton" tiivisteet?
Jos joku kumi/muovi kestää bensaa, niin kyllä se aika hyvin kestää myös etanolia, noin niinkuin yleisesti ottaen.
Suurempi onkelma taitaa olla etanolin metallia ruostuttavat ominaisuudet, koska se kerää kosteutta bensaa herkemmin.

http://www.st1.fi/index.php?id=2804
Flexifuel-auto toimii aivan samoin kuin bensiinikäyttöinen auto. Teknisiä eroja toki on. Polttonestesäiliö, -varustus ja -putkistot valmistetaan korroosion kestävistä materiaaleista ja tiivisteet etanolin kestävistä materiaaleista. Moottorin ohjauksessa käytetään erityistä sekoitussuhteen tunnistavaa anturitekniikkaa.
Nuo nordicin yms. tuuninkipajojen biopower konversiosetit ei sisällä kun E85-yhteensopivan softan Trionicille, uudet suuttimet ja sytytystulpat joissain tapauksissa. Mitään tiivisteitä ei vaihdella.
http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... 85&lang=se
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 ei tarvitse mitään anturia flexifuel-käyttöön, Saabin Biopower-softilla se osaa kakkoslambdan avulla päätellä todella tarkasti polttoaineen etanolisisällön aina tankkauksen jälkeen. Toimii erittäin hyvin.

Eli T7-pohjainen auto on varsin helppo päivittää Biopoweriksi, jos täällä olisi tuota refuelia tarjolla niin saattaisi auto vaihtua. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Hyvin on taas GM finlandin puolesta tuo markkinointi hoidettu, saab.fissa ei ole vieläkään mitään. Täältä löytyy jopa parille hinta:
http://www.metroauto.fi/tlist.asp?tsort ... -5&tpage=2

Olis nyt voinu edes pientä hypeä yrittää saada aikaiseksi, mutta kun ei niin ei.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Arcer kirjoitti:Hyvin on taas GM finlandin puolesta tuo markkinointi hoidettu, saab.fissa ei ole vieläkään mitään. Täältä löytyy jopa parille hinta:
http://www.metroauto.fi/tlist.asp?tsort ... -5&tpage=2
On kyllä karut hinnat karussa suomenmaassa, 2.0t linear griffin biopower 42466€. Ruotsista sama vehje n. 20k€ halvemmalla:
http://www.anatrollhattan.com/nya-bilar/saab/saab
248900kr ~ 23k€.
Arcer kirjoitti: Olis nyt voinu edes pientä hypeä yrittää saada aikaiseksi, mutta kun ei niin ei.
Todella surkuhupaisaa touhua GM-finlandilta. Joko niillä on oikeasti rahahanat suljettu eivätkä yksinkertaisesti pysty mainostamaan, tai sitten ne on täysin ammattitaidottomia idiootteja koko helkkarin markkinointiosasto. Nyt jos koska olisi mahdollista nostaa Saabin profiilia, mutta nämä tampiot ei saa edes nettisivuja päivitettyä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Kysyin AKE:lta ihan varmuuden välttämiseksi tuota normiautolla bioetanolilla ajamisesta ja siis sitä, että onko olemassa jokin pykälä, jonka takia joutuisi esim. polttoaineveron maksamaan.

...ja vastaus oli:
Aamupäivää

Ette joutuisi maksumieheksi mikäli ajatte "virallisella" huoltoasemalta saatavalla etanolilla. Tämä rinnastetaan normaaliin bensiiniin.

Aurinkoista viikonloppua

Xxxx Xxxxxxxx
tarkastaja
Ajoneuvoverotus
Eli kunhan tuota alkaa Oulun seudulla olemaan myynnissä, niin saattaa softapäivityksen harkitseminen tulla ajankohtaiseksi.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Suutinvakio pitäisi nostaa ~40% jos aikoo ajaa puhtaasti E85:llä.
Samoin sytytyskäyrille tarvii tehdä muutoksia.
On myös monia muita karttoja johon tehdään muutoksia johtuen etanolien eroista.

Kyhään tässä päiväni kuluksi E85-ohjelman tuohon T5-kolkkiin, tankki on sopivasti tyhjä, joten illalla kurvaan aseman kautta, lorautan ~15litraa puhdasta menovettä ja kokeillaan miten toimii.
Jos toimii hyvin, ja lähtee kylmänäkin nätisti käymään, niin testiajot ja hienosäädöt jatkuu.

Laajakaistalambda olis tietty POP, onneksi kesä on tulossa, joten tuo talviauto joutaakin telakalle :roll:

Päviän Bonuskysymys:
Miten Webasto/Eberi suhtautuu etanoliin?
Tähän en ole vielä vastausta saanut.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Märkäkorva kirjoitti:Kysyin AKE:lta ihan varmuuden välttämiseksi tuota normiautolla bioetanolilla ajamisesta ja siis sitä, että onko olemassa jokin pykälä, jonka takia joutuisi esim. polttoaineveron maksamaan.

...ja vastaus oli:
Aamupäivää
Ette joutuisi maksumieheksi mikäli ajatte "virallisella" huoltoasemalta saatavalla etanolilla. Tämä rinnastetaan normaaliin bensiiniin.
Aurinkoista viikonloppua

Xxxx Xxxxxxxx
tarkastaja
Ajoneuvoverotus
Eli kunhan tuota alkaa Oulun seudulla olemaan myynnissä, niin saattaa softapäivityksen harkitseminen tulla ajankohtaiseksi.
Eli kotipolttoisilla korpikuusen kyynelillä ei vieläkään saa ajaa. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nappe kirjoitti: Päviän Bonuskysymys:
Miten Webasto/Eberi suhtautuu etanoliin?
Tähän en ole vielä vastausta saanut.
Ja kestikös polttoainelinjastot ja muut tuota etanolin korrosoivaa vaikutusta?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne E85:n kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä auto muuten kestää etanolia, ovat ruotsissa ajaneet jo jonkun aikaa mm. tonnareita pelkällä E85-softa, mutta tuosta minun OG900:sta revitystä Ardic-lämmittimestä en kyllä menis takuuseen :)

Suurempi kysymys webaston suhteen on:
- Muodostuuko siihen palavaa seosta "vakiosäädöllä"
- Syttyykö seos vakiosytyttimellä?
- Riittääkö lämmitysteho mihinkään?
Tosin tuo lämmöntuoton riittävyy on toissijainen.
Ehkä keskityn ensin siihen auton softaan, on täysin yhdentekevää käykö poltin etanolilla jos auto ei sillä käy :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jei :mrgreen:
Se käy ja kukkuu edelleen, ei sulannut vielä motarille :lol:

Ajoin asemalle, SIDi näytti että vielä olis päässyt 50km, tuuppasin 15litraa ihanaa sinistä biojätettä tankkiin (maksoi jopa kympin :lol: ), vaihdoin ecun, käytin parit kerrat virrat päällä toivossa että viimeisetkin pahat bensat poistuis bensatukista, täräytin käyntiin, ja kävi kun bensalla yleensä 8O
Pari polkasua, vastas hyvin kaasuun, vaihde silmään ja baanalle.

Puhti vähän puuttuu (oli _vähän_ enemmän ennen), mutta pehmeästi meni normi liikenteessä.
Parit varovaiset liikennevalolähdöt, ei mitään ihmeellistä...
Vihdintielle, reippaammin lämää, ei mitään ihmeellistä...
Muutama WOT veto, ei mitään ihmeellistä...
Kuskilla vähän kaksjakonen hymy.

Oli 1.35bar ahdot, ja meno sen mukaista, nyt WOT-vedossa keikkuu siinä just vajaan barin huitteilla, ja meno tietty vastaavan surkea :|

"normiajossa" tuntuis ahtaavan paljon vähemmän kun ennen, mutta toisaalta sitä edellistä softaa oli puukotettu niin paljon että siihen tuskin tarvii verrata.
Ensi tostaina voisin koittaa raahautua tuolla jopa keimolaan...

Summa sumarum, sikäli kun lähtee huomenna aamulla käyntiin odotusten mukaisesti, niin vanha sanonta pitää erinomaisesti paikkansa.

Viritys on onnistunut, tehoa ei hävinnyt kun 30%
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ok, monologin puolelle menee tämä topicci...

n.50km ajettu, muutama aamukäynnistys takana, kehrää kuin kissa.
SID näyttää kulutukseksi 13,8 joten about 2.5l/100km olis kulutus noussut, takana on kuitenkin niin vähän matkaa että tuon lukeman luotettavuutta voi hyvin kyseenalaistaa.

Testit jatkuu, tankki täynnä ihanaa biojätettä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Mimmi kirjoitti:Ajathan nyt "puhtaalla" biojätteellä?

Tuo biojäte kiinnostaa pyhäautoon. Softahan on ainoa tarvittava muutos?
Niin puhtaalla mitä st1:n pumpusta saa :)

Mitään muuta en tehnyt kun uuden softan.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vääntäkääs rautalangasta kaikille asiasta kiinnostuneille, joilla on vuoden 2000 - 2005 Saab (Trionic 7) ja jotka haluavat ajaa etanolilla ilman suuria ja kalliita muutostöitä, miten homma hoidetaan.

1) Tarvitaanko esim. NordicUhrin pakettia (softa + suuttimet ym.)?
2) Myykö Saab valmista kittiä tyyliin tee-se-itse?
3) Kuinka saadaan tehot pysymään entisellään tai jopa lisääntymään 30% lupausten mukaisesti?
4) Voiko tavallisen Saabin moottori vioittua ko. systeemistä (ilmeisesti jo vanhatkin osat kestävät etanolin)?

Mimmi voisi rohkeana testata ensin asiaa ja sitten saataisiin muutkin klubin Saabit päivitettyä etanoliaikaan. :D

Näyttää toimivan kohtuudella 900:ssa ja Napen 9-3:ssa, mutta erityisesti kiinnostaisi toimivuus 9-5:ssä (kaikki bensakoneet).
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tartte ostaa mitään valmista pakettia, valmis Biopower-softa esim. ecuprojectilta toimii hienosti.

Tehojen lisääntyminen tai pysyminen samana erityisesti valmiiksi tehokkaammissa malleissa vaatii isommat suuttimet (630cc/min siemens-dekat on suosituimmat ja helposti saatavilla). Näille löytyy valmiita softia siis. Matalapaineilla ei ole pakko vaihtaa suuttimia ellei halua lisätehoa.

Toisaalta E85 ja bensa ja kaikki niiden sekoitussuhteet toimii ongelmitta hienosti T7 biopower-ohjelmilla joten jos sietää alemman huipputehon E85 tankissa niin voi käyttää ihan täysin vakioraudallakin. Bensaa tankkaamalla tehot palaavat.

Vakio-osat kestää ongelmitta, ainakin tähänastisella kokemuksella.

Tämä siis kaikissa Trionic7 autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin