Auton akut
Re: Auton akut
Mulla on exiden akun ympärillä joku suoja. Varmaan suojaa akun napoja lialta ja myös vähän akkua kylmyydeltä. En keksi muuta tarkoitusta tuolle suojalle. Ainakin tuon nelisen vuotta toiminut akku moitteetta, tai en tiedä milloin auton edellinen omistaja vaihtanut akun.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Auton akut
Kävi sit kerrankin säkä. Paikallisessa puljussa oli tarjouksessa, 85 euroa Varta sekä Exide. Otin Exiden koska oli paremman näkönen
#3272
Re: Auton akut
Kyllä Exide on varmasti hyvä akku!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Mielenkiintoista. Mitähän teen väärin, kun oma kokemus on aivan päinvastainen. Kesämökin jo 7 vuotiaat aurinkokennoakut ovat talvet kiinni C-Tekissä (XC3600). Samoin autojen akut ovat kestäneet tyypillisesti 5-6 vuotta, kun niitä väillä olen talvellakin ladannut. Viime vuosina juurikin C-tekillä. Tupliksen akku taitaa olla keväällä 8 vuotias, tosin sitä ei ole käytetty talvisin vuoden 2003 jälkeen.ng900aero kirjoitti:Ettei vaan ole kyseessä jokin luokkaa 5-8A minilaturi, tai "älykäs"- C-tek? Molemmilla saanee uudenveroisenkin akun ihan tyystin toimimattomaksi hyvinkin helposti
Tavallinen ohjaamaton laturi keittää valvomattomana akusta vedet pois hyvinkin nopeasti sen jälkeen, kun napajännite nousee yli 14.2 voltin.
Toki laturin pitää olla suhteessa akun kapasiteettiin. 3A laturilla ei kannata paljon yli 60 Ah akkua latailla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Auton akut
Yllättävän hyvin "heräsi" Bilteman huoltovapaa. Unohtui kiinni useammaksi kuukaudeksi pakkasenkin puolella olevaan tilaan. Silti lataamalla lähti toimimaan. Seuraava koetus on parinkymmenen asteen pakkasesta, saas nähdä miten käy.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Auton akut
Helppo uskoa. Sana "Bosch" liittyy kokemusteni mukaan prosentuaalisesti ylivoimaisesti eniten yksittäisenä merkkinä Saabeissani olleisiin vikoihin joten osaan jo itsekin sivuuttaa luontevasti nuo tuotteet kaupan hyllyillä.jcarlson kirjoitti:Kuten on tullut ennenkin todettua Bosch ja Varta on roskaa. Samalta tehtaalta tulee (olikohan Sloveniasta) eri tarroilla.
Kokemuksia on sekä itseltä että kavereilta, ei voi suositella. Pari kappaletta olen ostanut enkä enää ikinä osta, vanha Biltemakin oli huomattavasti parempi (ei-huoltovapaa versio jota ei enää myydä). Käyttöikä lyhyt ja varsin useita aika uutenakin sipanneita.
Exide on ollut aina perus OK, kahdesta Bannerista myös erittäin positiivisia kokemuksia.
Jos nyt johonkin testeihin haluaa vedota niin muistaakseni Varta ja Bosch oli jokunen aika sitten siellä häntäpäässä ja Banner kärjessä. En muista oliko Huulilasin vai TM:n testi.
Oli noita tarjolla Motonetissakin - parin-kolmen kympin Bosch-lisällä - kuin ostin eilen akkua 9000:een. Päädyin siihen toiseen (kai) saksalaiseen oliko se joku Sczhneizser, wienerschchnitzel tjsp. 65 euroa on akusta verraten kohtuullinen hinta
9000CS 2,3
Re: Auton akut
Kohtuullinen hintahan tuo Schneizserista on myös minunkin mielestäni, mutta liekkö sitten laatu paljon parempi kuin Boschin. Voi olla, että vuoden päästä tuo akku on loppu, mutta ainakin näin uutena toki on pelannut hyvin. Bilteman akkua en tule ostamaan, entinen oli kyllä aika loppu tuossa autossa, vaikkakin ikä oli noin vuosi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Jos ja kun tuo Bosch-akku antaa periksi, niin voisi kokeilla Banneria. Jotenkin muistelen, että noita saisi myös Motonetista? Taidan muistaa väärin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Auton akut
2 vuoden takuu on Motonetin schwaizerissa, bilteman akuissa 3v. Aivan sama, 3-4 vuotta nuo halpisakut näyttää kestävän joka tapauksessa. Eipä noilla takuilla kai muuta virkaa ole kuin valmistusvikojen varalta.
9-5:ssä on Exide ja se näyttää antavan periksi nyt 5-6 vuotiaana.
9-5:ssä on Exide ja se näyttää antavan periksi nyt 5-6 vuotiaana.
9000CS 2,3
Re: Auton akut
Mielestäni tuolla 2-3 takuulla ei ole paljon merkitystä sellaisella akulla, joka kestää enintään vuoden kaksi. Kovin moni ei varmaan ala vaihtelemaan samaa akkua vuodesta toiseen.Saappi Kuski kirjoitti:2 vuoden takuu on Motonetin schwaizerissa, bilteman akuissa 3v. Aivan sama, 3-4 vuotta nuo halpisakut näyttää kestävän joka tapauksessa. Eipä noilla takuilla kai muuta virkaa ole kuin valmistusvikojen varalta.
9-5:ssä on Exide ja se näyttää antavan periksi nyt 5-6 vuotiaana.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Mutta onhan tuo 5-6 vuotta ihan hyvä arvo kuitenkin. Mitä Banneri kestää? Täällä taisi joku todeta ja mainita, että nämä ks. testin testimenestyjät eivät kestä montaa vuotta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
No Saabissa on ollut viimetalvesta asti, Transporteriin tuli pari viikkoa sitten asennettua kun alle 2 vuotta vanhat akut vaihdettiin molemmat takuuseen, jäätyneet paskaksi. Työn puolesta laitteista kokemusta on pidemmältäkin ajalta, omiin peleihin hommannut vasta kun todennut niiden antavan tiettyä mielenrauhaa näin pakkaskeleillä.2,3T sport kirjoitti:-paljonko olet maksanut noista?mursu kirjoitti: Mulla on kolmessa akussa, Saabissa ja Transporterin molemmissa akuissa, ei tarvii vaihdella enää akkuja tai murehtia niiden lataamisesta tai elvyttämisestä.
Toimi helvetin hyvin.
Transporterissa on myös tuo Arcticheatin polttoaineen lämmitin.
-onko tuoreita hankintoja vai useamman talven takaa jo kokemuksia?
Hinnoista en tiedä, ihan siitä syystä ett KO. firma on yhteistyökumppani.
Akkulämppäristä on periaatteessa kaksi eri versiota. Perusversio lämmittää akun kun auton laturi pyörii, joten akku ottaa virtaa vastaan huomattavasti paremmin kuin jäisenä. Lisäoptiona saa sitten 230VAC verkkolaturin, haarat lohkolämmittimeen jos sellainen on olemassa ja tällöin johdossa ollessaan akkulämmitin lämmittää akun ja hakkuri lataa akun. Molempiin paketteihin kuuluu myös tarvikkeet akun lämpöeristykseen.
En 100% varma ole mutta latureineen ja polttoainelämmittimineen päivineen oli muistaakseni jotain 300e pintaan...
Re: Auton akut
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Auton akut
Itselläni on trane. Mielestäni aika paska akku.
Ei jaksaa antaa kunnolla virtaa kylmästartissa. Vaikka on laturi ollut yön kiinni, niin aamulla startatessa pyörittää ainavaan yhtä mitäänsanomattomasti. Tonnarin "lahjomaton" EDU näyttää 9-8V käynnistyksen jälkeen.
Ainakin oli halpa, 83€ akkuliikkeestä ja vielä asennettuna.
Kokeiltiin kaverin Optimalla, auto suorastaan tärähti käyntiin ja EDUn jännitelukematkin oli korkeemmat.
EDITtiä:
Trane ostettu kesällä, eli murkulan ensimmäinen talvi. Ei ole syväpurkautunut eikä auto seisonut pitkiä aikoija. Eli aina on ollut "riittävästi" sähköä akussa säilyvyyden takaamiseksi.
Eli eipä nuo halvat akut mitään hyviä ole.
Ei jaksaa antaa kunnolla virtaa kylmästartissa. Vaikka on laturi ollut yön kiinni, niin aamulla startatessa pyörittää ainavaan yhtä mitäänsanomattomasti. Tonnarin "lahjomaton" EDU näyttää 9-8V käynnistyksen jälkeen.
Ainakin oli halpa, 83€ akkuliikkeestä ja vielä asennettuna.
Kokeiltiin kaverin Optimalla, auto suorastaan tärähti käyntiin ja EDUn jännitelukematkin oli korkeemmat.
EDITtiä:
Trane ostettu kesällä, eli murkulan ensimmäinen talvi. Ei ole syväpurkautunut eikä auto seisonut pitkiä aikoija. Eli aina on ollut "riittävästi" sähköä akussa säilyvyyden takaamiseksi.
Eli eipä nuo halvat akut mitään hyviä ole.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ke Tammi 27, 2010 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Auton akut
Tässä onkin ollut keskustelua, mitä todella ajallisesti auton akut kestävät vuosia. Halvat 1-3 vuotta ja paremmat yli 5 vuotta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003