Mulla ei ihan noin hc-touhusta oo kokemusta, mutta kyllä munkin lapsuudessa viime vuosi tuhannen loppupuolella haettiin kamaa kaukaa kaupasta. Ja tässä tapauksessa ajomatka oli Porin isoista kaupoista sen n. 100 km. Eli kaupas lastattiin kärryt ääriään myöten täyteen, neljän tappelevan kakaran kans kassalle, siitä autoon. Siinä meni eka puoli tuntia helposti kylmäketjun katkeamisesta jo.
Autona oli tietty '83 900 kattoluukulla, mut kamat kesähelteellä siä takakontis. Siitä sit köröteltiin ainaki se 1,5 h kotiin, jossa taas tappelevien kakaroiden kans kamat roudattiin sisälle ja tappelun kans lapset täytti jääkaapin. Eli taas meni vähintään 2 h.
Summa summarum: alle kolmen tunnin ei käytännös kama kulkenu kylmäaltaasta kodin jääkaappiin. Maitotuotteet oli muovises pärekopan korvikkees ja loput kangaskasseis. Ei siin paljoa katteltu oliko kysees tuore kala, kuohukerma vai joku muu "helposti pilaantuva", vaan kaikki syötiin ja täällä ollaan edelleen. Tänä päivänä hysteerisimmät pakkaa kamat jo kylmäaltaa edes kylmälaukkuun, ettei kylmäketju katkea. Kyl mä niille tavallaan vähän nauran, toisaalta moni nauraa mun jääkaapillekkin, kun kyllähän se metukkaleipä varmaan olis ihan syötävää viä 10 h jälkeen.
Niin tai näin, porukoilla käydes ällöttää, kun joku maitopurkki on tunnin pöydällä. Ite en kamalasti maitoa juo, mutta lapselle annan aina suoraan jääkaapista, ettei se maitopurkki lämpiä pöydällä. Mut kaupas en sentään käy kylmälaukun kans