Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

turbotalladega kirjoitti:Tuo 80-120km/h mittaus ei anna aina oikeata kuvaa suorituskyvystä paitsi silloin kun tehdään maksimisuoritus kaikilla vaihteilla, silloinkin se olisi liian lyhyt. Hyvä mittaus väli olis 60-160 tällöin ratkaisee huipputeho ja välitykset ei ratkaise niin paljoa kuin 80-120 tietyllä vaihteella, jokuhan lähtee tossa 2500rpm liikkeelle ja toisella on 4000rpm.

Varttimailin loppuvauhti ei anna armoa vaan kertoo totuuden!
Itse olemme käyttäneet mittauksissamme (olemme muitakin arvoja mitanneet toki, mutta tuota arvoa pidetään tärkeimpänä) väliä 50-150, koska siinä tulee suurimmalla osasta autoista vain yksi vaihto. Joillakin sopivasti kaksi. Ykkösellä on turha venyttää, joten saadaan lentävä lähtö kakkosella, sitten useimiten kolmonen riittää saavuttamaan 150. Jos on 6-pykäläinen loota saa neloselle vaihtaa, mutta usein jo hyvissä ajoin, joten uusi tehoalue ehtii taasen parantamaan aikaa.

Jos kiinnostusta on voin pistää ajoista listaa.
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vigge kirjoitti:Kuudestakympistä ei näillä tehoilla/väännöllä tarvitse enää lähteä, menee savuna ilmaan. Tästä syystä en itse tuota väliä kannata.
Tuota uskallan hieman epäillä, kun asiat saadaan kuntoon. ;) Erityisesti jos saat alustan kuntoosi. Tänä kesänähän sinulla oli aika kovat ja kuluneet renkaat. Osta tilalle PZeroa tai vaikka sportcontact 2 (ovat sitten tod. pehmeät ja hajoavat vähän rata-ajossa). Niillä luulisi pidon pysyvän kakkosella vielä aika hyvin kurissa kun tekee todellakin sen tasaisen kiihdytyksen jostain 20 eteenpäin. Ahdot nousee sulla vissiin suht tasaseen, joten ei tule pitoa huonontavaa piikkiäkään.

Tuossa 9-3 Aerossakin vanhoilla kesiksillä loppu pito kakkosellakin! Nyt uusilla ei saa suoralla sutimaan sitten millään kakkosella. Toki tehot ja väännöt ovat eriluokkaa, mutta kuitenkin...

Mutta mitäpä minä tässä jossitella, ens kesänä uusilla nakeilla kokeilemaan!
STCF #3
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Speedou kirjoitti:
Tuota uskallan hieman epäillä, kun asiat saadaan kuntoon. ;) Erityisesti jos saat alustan kuntoosi. Tänä kesänähän sinulla oli aika kovat ja kuluneet renkaat. Osta tilalle PZeroa tai vaikka sportcontact 2 (ovat sitten tod. pehmeät ja hajoavat vähän rata-ajossa). Niillä luulisi pidon pysyvän kakkosella vielä aika hyvin kurissa kun tekee todellakin sen tasaisen kiihdytyksen jostain 20 eteenpäin. Ahdot nousee sulla vissiin suht tasaseen, joten ei tule pitoa huonontavaa piikkiäkään.
Rohkenen epäillä että pitoa löytyisi kakkosella, vaikka olis mitkä gummit alla (en tarkoita slicksejä tai muita täysin radalle suunnattuja gummeja). Alustan kun saan kuntoon niin voi hieman helpottaa.
En nyt tiedä miten tasaisesti ne ahdot nousee, jos mylly torpaa ahdot suoraan kaakkoon pienellä "over boost" efektillä. Tämä siis silloin jos kaasun torppaa pohjaa tasaisesta vauhdista. Jos alhaalta lähtee keräämään vauhtia pikkuhiljaa kaasua koko ajan enemmän painamalla, niin rajoitin tulee aikaisemmin vastaa kun mitä pedaalia pystyy pidon rajoissa painamaan.
Speedou kirjoitti: Mutta mitäpä minä tässä jossitella, ens kesänä uusilla nakeilla kokeilemaan!
Noita nykyisiä kesägummeja ei tarvitse enää alla laittaa :lol:
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vigge kirjoitti:Rohkenen epäillä että pitoa löytyisi kakkosella, vaikka olis mitkä gummit alla (en tarkoita slicksejä tai muita täysin radalle suunnattuja gummeja). Alustan kun saan kuntoon niin voi hieman helpottaa.
En nyt tiedä miten tasaisesti ne ahdot nousee, jos mylly torpaa ahdot suoraan kaakkoon pienellä "over boost" efektillä. Tämä siis silloin jos kaasun torppaa pohjaa tasaisesta vauhdista. Jos alhaalta lähtee keräämään vauhtia pikkuhiljaa kaasua koko ajan enemmän painamalla, niin rajoitin tulee aikaisemmin vastaa kun mitä pedaalia pystyy pidon rajoissa painamaan.
Ok, no toivotaan, että uudet nakit helpottaisivat asiaa edes paljon, vaikka "ongelma" sitten jäisikin.
Noita nykyisiä kesägummeja ei tarvitse enää alla laittaa :lol:
Joo, en suosittele, tai no jos slicksit haluaa halvalla patentilla :D
STCF #3
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Speedou kirjoitti:
Ok, no toivotaan, että uudet nakit helpottaisivat asiaa edes paljon, vaikka "ongelma" sitten jäisikin.

Joo, en suosittele, tai no jos slicksit haluaa halvalla patentilla :D
Mitä onko mun silestoneissa jotain vikaa?
#1730
500whp.net member
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Kävin taas mittailemassa ja tuo 80-120 taas käsipelillä mitattuna 3.1s. nuo 100-150 ajat onkin sitten jo suhteessa huonompia kun koneessa ei ole tarpeeksi löylyä, vielä :twisted:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jarska sull on sen verran pätevii aikoja että valase vähän mitä sun koneelle on tehty :?:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Siis auto oli 89 tonnari. Vakio garrett te05 ahdin, omavalmiste 3"downpipe+3"koko muukin rööri, BMC kartiosuodatin, FSE-progressiivinen bensapaineensäädin peruspaineet n.4bar,ehkä hieman ylikin ja silti FMI:N seosmittari näyttää että käy korkeilla laihalla, bleederi, ahdot käy n1.3 ja laskee n1baariin...tulossa SP stage3 lastu ja bensa-lastu+parempi ahdin+isompi IC ja ehkä lisäsuutin...pistin vigelle videon pätkän niin saa laittaa näytille,siinä tuo väli menee n.3.1-3.4sekunnissa, siinä videolla ahtoja hivenen vähemmän ja peruspaineita olen myös säädellyt hieman matalammaksi kuvaamisen jälkeen nakutuksen pelossa kun on tuo bleed valve paikallaan.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jarska kirjoitti:Siis auto oli 89 tonnari. Vakio garrett te05 ahdin, omavalmiste 3"downpipe+3"koko muukin rööri, BMC kartiosuodatin, FSE-progressiivinen bensapaineensäädin peruspaineet n.4bar,ehkä hieman ylikin ja silti FMI:N seosmittari näyttää että käy korkeilla laihalla, bleederi, ahdot käy n1.3 ja laskee n1baariin...tulossa SP stage3 lastu ja bensa-lastu+parempi ahdin+isompi IC ja ehkä lisäsuutin...pistin vigelle videon pätkän niin saa laittaa näytille,siinä tuo väli menee n.3.1-3.4sekunnissa, siinä videolla ahtoja hivenen vähemmän ja peruspaineita olen myös säädellyt hieman matalammaksi kuvaamisen jälkeen nakutuksen pelossa kun on tuo bleed valve paikallaan.
Video tuli juu :lol: eri asia on sitten mitä siitä näkee.
Video löytyy
http://195.237.18.60/viggen/80-120.avi
Parempi on kuulema tekeillä, joten sitä odotellessa tämä saa kelvata.
Mikä lambda-anturi sulla on tossa FMI:n perässä?
Viimeksi muokannut Vigge, Ma Touko 03, 2004 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Jos katsoo ohjelmalla jolla kuvan kirkkautta voi säätää niin videosta saa silloin jotain selvää, itsellä taitaa olaa vissiin joku mediaplayerin uus versio, sillä ainakin näkee...

Lambda-anturin merkkiä en muista, saattoi ehkä olla bosch...Se on kuitenkin selainen yksijohtoinen eli pitää lämmittää kunnolla ennenkuin näyttää oikein (pakokokaasujen lämpötilan oltava yli 350'c jotta alkaa toimia ja näyttää oikein kun lämpötila yli 600'c)
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Nyt toimii kotisivut ainakin jotenkin osoitteessa http://www.streetcarsoulu.cjb.net Sieltä voi käydä kattomassa tarkemmin tuota mun kuljetinta mutta videita en ikävä kyllä saanut vielä sinne...
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vaikka ideana taisi ollakin tuon matkan suorittaminen kolmosella, niin muistakaa RS6:sta se, että se on automaatti ja kulkee kakkosella n. 120km/h. Joten tosi tilanteessa audimiehellä lienee kakkonen silmässä ja auto voi olla silloin paljonkin nopsampi. Ja vaihdothan eivät automaatissa juurikaan hidasta menoa.
STCF #3
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

80-120km/h yhdellä vaihteella on käytännön suorituskykyä hyvin kuvaava testi

eli ohitus 100km/h rajoitusalueella turvallisesti rekan tai kahden perästä

uraisella tiellä ei kannata vaihdella kesken kaiken leveillä renkailla

eikä kyllä viitsikkään vaihteilla reuhata tuollaista ohitusta

jos pääsee lentävänä ohi niin 5. vaihde ja kaasun painallus

muuten 4. vaihde ja kaasu pohjaan

jos on mutkainen tai mäkinen tie niin tukeva ote ratista, 3. vaihde ja kaasu pohjaan... :)

sitähän tuo testi kuvaa

miten muuten ohitat _turvallisesti_ rekan tai kaksi esim vanhalla heinolan tiellä ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

T16 kirjoitti: miten muuten ohitat _turvallisesti_ rekan tai kaksi esim vanhalla heinolan tiellä ?
Jep, itsdellä olen huomannut sen, että nuorena kloppina tuli ohitettua sillä lailla, että kertakaikkiaan EI ollut takuuta siitä, että tuleeko ketään vastaan. Pari kertaa"lähellä piti" opetti sen verran, että EN lähde ohittamaan, ellei ole VARMA, että auton tehoreservi riittää ohitukseen. Vielä on sen verran "kapinaa" veressä, että turvamarginaali EI riitä siihen, jos alkaa auto nykimään (esim heittää peruspaineille) ohituksen aikana. Tähän liittyen, kyllä ottaa otsaan valtatie 45:lle ilmestyneet nopeuskamerat (ajan töihin sitä pitkin Tuusula-Hml motari), tämä saa ihmiset ylivarovaiseen ajotapaan, eli ajetaan 80 km/h:n alueella max. 70km/h. Ennen kameroita kieltämättä tiellä ajettiin liian kovaa (100-120km/h), mutta hyvänen aika sentään, KUKAAN ei saa sakkoja, vaikka ajaa kameraan 85km/h mittarinopeutta...Hiukan järkeä taas liikenteeseen, kiitos.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

On myös autoja, jotka eivät juurikaan noista urista piittaa. 9-3:sta saa kyllä pidellä kaksin käsin, mutta 9-5:lla (Ainakin Aero noilla renkailla) voi ajella kädet rentoina ja toinen käsi vaikka pelkääjän paikalla istuvan...
STCF #3
Vastaa Viestiin