Raser kirjoitti:Vieläkö se pitäisi Nokian Hakkapeliitta 8 nastarenkaat ostaa???
Kyllä noita edelleen uskaltaa suositella. Tosin löysin ominaisvärähtelytaajuuden GPS-nopeudella 65 km/h, mutta ei niin häiritsevä että haittaa. Jääpito on edelleen mallia "ihan älytön" ja sitä on tarvittukin peilijäisillä sivuteillä joissa vettä vielä jään päällä. Mietin jo että onkohan ne huijanneet jotenkin sitä tienkulutustestiä tai löytäneet jonkun porsaanreijän? Tuossa kun on noita nastoja vaikka toisille jakaa ja koko leveydeltä, niin ei kai nuo voi olla tieystävälliset? Ainakin tuntuu hieman pahalta ajella paljaalla asfaltilla noilla rapinoilla. On muuten kiva jos sutaisee kirkkaalla jäällä. Jos aikaisemmin jäi muutama rantu jäähän, niin nyt raapii koko renkaan leveydeltä jään täysin naarmuille. Harmittaa ainoastaan se vannesuojan puuttuminen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Eikös tuo useamman nastan käyttö perustunut ainakin osittain siihen , että kun on enemmän , niin paine yhdelle nastalle on pienempi, jolloin taas tiehen kohdistuva paine on pienempi >> vähän niinkuin piikkimatto vs naskali
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Coltti kirjoitti:Ne nordman 4:sethan on hakkapeliitta nelosen kuviolla, joka aiheuttaa ainakin uutena sen jurinan (myös originaaleissa hkpl4:ssa). Vanhemmiten neloset ei jurise niin pahasti, joten samaa lienee odotettavissa nordmanniltakin.
Kumiseokseen ja nastojen kokoon vs original hkpl4 en ota mitään kantaa .
Taannoin kun omistin hkpl4:t niin muutamia kertoja oikein kuluneella krkeapintaisella tiellä melu kasvoi niin kovaksi että piti tienvarteen pysähtyä tarkastamaan että kaikki on kunnossa. Meteli oli tosi kova nimenomaisessa tilanteessa. Lumella ja jääpolanteisella tiellä ne oli ihan niinkuin muutkin renkaat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
RacerX kirjoitti:
Aivan samaa mieltä, älkää arvon istit ikinä ostako Nordmaneja!
Seatissa ainakin toimii ihan sen mitä odotin 50€/kpl hinnan renkailta. En eroa huomaa edellisiin hakka 7 renkaisiin pidossa ja meteliäkin on vähintään yhtä paljon
Tosin sitä meteliä tässä autossa on jo muutenkin kohtuullisesti.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Autonvaihto olisi varmaan tulossa loppu vuodesta ehkä. Uusiksi renkaiksi talveksi joko (luultavasti varmempi) HKPL7, mutta HKPL8 kiinnostaisivat. Kitkoja en ota missään nimessä, syrjäseudulla ajaminen niillä ei onnistu.
Mertmi kirjoitti:
Taannoin kun omistin hkpl4:t niin muutamia kertoja oikein kuluneella krkeapintaisella tiellä melu kasvoi niin kovaksi että piti tienvarteen pysähtyä tarkastamaan että kaikki on kunnossa. Meteli oli tosi kova nimenomaisessa tilanteessa. Lumella ja jääpolanteisella tiellä ne oli ihan niinkuin muutkin renkaat.
Vähän sama juttu. Saabissa on alla HKPL neloset, ja joka syksy saa ihmetellä sitä metelin määrää kun vaihtaa talvirenkaille. Eilen käytin jopa auton keulan vuoropuolin ylhäällä ja kierrätin eturenkaita moottorilla testatakseni, että onko jommalta kummalta puolelta laakeri menossa. Sellainen jurina kuuluu asfaltilla että aloin olla varma laakerivauriosta. Mutta ei ainakaan pyörät ilmassa tyhjää sutien kuulunut mitään ihmeellisiä ääniä.
Pidon puolesta kyseiset renkaat on olleet ihan ok. Varmasti on kehitys mennyt eteenpäin ja seiskat tai kasit voittaisivat nuo pidossakin ihan 100-0.
juhokare kirjoitti:Autonvaihto olisi varmaan tulossa loppu vuodesta ehkä. Uusiksi renkaiksi talveksi joko (luultavasti varmempi) HKPL7, mutta HKPL8 kiinnostaisivat. Kitkoja en ota missään nimessä, syrjäseudulla ajaminen niillä ei onnistu.
Olen ajanut femmalla molemmilla renkailla, ja en näe mitään syytä miksi valita 7.
Kasi on tosi hiljainen ja pito on tosi hyvä. Voittaa seiskan molemmissa.
juhokare kirjoitti:Autonvaihto olisi varmaan tulossa loppu vuodesta ehkä. Uusiksi renkaiksi talveksi joko (luultavasti varmempi) HKPL7, mutta HKPL8 kiinnostaisivat. Kitkoja en ota missään nimessä, syrjäseudulla ajaminen niillä ei onnistu.
Olen ajanut femmalla molemmilla renkailla, ja en näe mitään syytä miksi valita 7.
Kasi on tosi hiljainen ja pito on tosi hyvä. Voittaa seiskan molemmissa.
Eri koko, joten en löysyydestä osaa sanoa mitään kovin tarkkaa.
Eli 7 oli 195/65-15 ja 8 205/60-16. Myöskin eri autot joten vaikea sanoa. Melu ja pito mielestäni helpompi arvioida vaikka onkin hieman noita muuttujia.
juhokare kirjoitti:Jos verrataan 4kpl:n sarjaa koolla 205/55R16 HKPL7 ja HKPL8, niin minkälainen hintaero näillä kahdella rengasmallilla on?
54€ ainakin Treella ylösellä.
Otin itselleni seiskat 215/55/16 koossa ja on aika liukkaat asfaltilla nuokin...
En hintaa ajatellut, heitin lähinnä kolikkoa, että otanko kasit vai seiskat tuossa koossa.
juhokare kirjoitti:Jos verrataan 4kpl:n sarjaa koolla 205/55R16 HKPL7 ja HKPL8, niin minkälainen hintaero näillä kahdella rengasmallilla on?
54€ ainakin Treella ylösellä.
Otin itselleni seiskat 215/55/16 koossa ja on aika liukkaat asfaltilla nuokin...
En hintaa ajatellut, heitin lähinnä kolikkoa, että otanko kasit vai seiskat tuossa koossa.
Olen keskustelusta ollut vähän poissa. Kummat otit, seiskat vai kasit? Juu.u, kasit alkaa kiinnostamaan...
Itselläni on nelosista, vitosista ja myös seiskoista ja kaikki ovat olleet mieluisia. Koko ajan ovat parantuneet uuden mallin tullessa vs. aikaisempi malli.
MIN 1 oli myös minulla. Talvella suorastaan vaaralliset ajaa talvikeleillä! Kesäkeleistä tai kuivan kelin ajo-ominaisuuksista ei muistikuvaa. Misukat olivat löysät! Oikeasti!