AZP kirjoitti: ↑Ma Huhti 01, 2019 20:28
Aloin sitten miettimään lähipiiristäni kaikkia T(F)SI-autoilijoita ja sitä montako heistä on ajellut pidempää matkaa huolettomasti. Ei tullut kyllä yhtäkään mieleen, jolla olisi takana luokkaa 100 tkm ja olisi kysyttäessä kertonut, että koneessa ei ole ollut mitään ongelmia. Tässä tositarinoita jotka muistan edellä mainittujen lisäksi:
...
- MY2014 Skoda Octavia 1.2 tai 1.4 TSI (en muista kumpi iskutilavuus). Autoja täysin tuntematon kaveri osti uutena, viime kesänä haastattelin hieman, niin sanoi että muuten hyvä auto, mutta "öljyvalo palaa vähän liian usein". Ilmeisesti kyseessä öljytason varoitusvalo, ja kaveri osaa kaataa koneeseen valon syttyessä oikean määrän lisäöljyä. Ajettu jotain 80 tkm haastatteluhetkellä.
...
Tämä kaveri soitti äsken ja sanoi, että oli määräaikaishuollossa maininnut kysyttäessä, että kyllä tämä vähän tiuhaan öljyä syö, noin kuukauden (n. 2000 km) välein saa lisäillä litran. Oli sitten tehty joku virallinen 1000 km testi ja huolto oli todennut, että liikaa vie, sylinterikansi pitää vaihtaa. Pari viimeistä huoltoväliä hieman venähtänyt, mutta muuten ohjelman mukaan huollettu 12/2013 rekisteröity 105 hv 1.2 TSI kyseessä, kilsoja tällä hetkellä 144 tkm.
Huolto oli sanonut että kolmen tonnin remontti ja maahantuoja maksaa tästä 55 %. Samalla kannattaisi vaihtaa jakohihna ja jotain muuta, jolloin maksettavaa jäisi omistajalle pari tonnia. Mulle asti ei kantaututut tietoa, mikä siinä kannessa hajoaa niin että johtaa öljynsyomiseen.
Kaveri soitti ja kysyi mitä tehdä, vastasin että kuntoon se kannattaa joka tapauksessa laittaa, mutta se on omasta tappelunhalusta kiinni tyytyykö 55 % vastaantuloon kannen osalta. Onhan tuo toki jo yli kuusivuotias ja 144 tkm ajettu, joten ei sitä ihan uuden auton takuulla voi olettaa saavansa kuntoon.