Omavastuu merkkaamatta koeajolla, pitääkö maksaa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

2.3i-16 kirjoitti:
JKen kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: En tiedä oliko kädettömyyttä vai ei, hänen vikansa se kuitenkin oli.
2.3i-16 kirjoitti: Kolmion takaa oli tultu eteen, ja kaveri väisti menettäen autonsa hallinnan loskaisella tiellä ja ajautui sillantolppaan. Kolmion takaa tulija lähti pakoon.

En ole silminnäkijä, joten tämä on ainoastaan kuskin kertomaa.
En mä ihan suoraan pitäis tuota koeajajan vikana (edellyttäen, että pitää paikkansa ...)

Ei se olisikaan kaverini vika, jos vaan olisi mitään mahdollisuuksia saada tuota toisen auton kuljettajaa kiinni... Rekisterinumeroa hän ei ollut saanut ylös eikä yhtään todistajaa ole.

Autokin oli sellainen (Volvo V70) että niitä tässä kaupungissa kyllä riittää.
Ja mitä tuosta opimme.. Aina pitää koittaa hipaista sitä kolarin aiheuttajaa sen verran että sekin joutuu jäämään paikalla ja saadaan vastuuseen.
Oliskin vaan noin helppoa :roll: Nelipyöräluisussa ja ohjaamo täynnä käsiä tuo voi olla hieman hankalaa :) Eikä tuo ole oikein suositeltavaa jos vastapuoli on vaikka polkupyöräilijä tai jalankulkija :oops:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

9-5T kirjoitti:Usein syyllinen on hirvi mutta tietty lumisena aikana kannattaa ensin katsoa olisko sopivia jälkiä lähellä.
Tästähän on menossa mielenkiintoinen oikeusprosessi, jossa auto oli väistänyt hirveä ja mennyt metsään. Vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta. Viimeisimmän lehtijutun mukaan (tosin jo parin kk:n takaa) siitä ollaan yhtä mieltä, että hirvi oli ollut olemassa, nyt vain luodaan oikeuskäytäntöä sen suhteen, kannattaako sittenkin siihen hirveen osua vai mennä omalla kustannuksellaan metsään. Foorumin oikeustieteilijät osaavat varmasti paremmin setviä juttua.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Tapahtumapaikalla ei ole kyllä hirveän lähellä kolmiota...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

kallek kirjoitti:Tapahtumapaikalla ei ole kyllä hirveän lähellä kolmiota...
Niin poliisi ainakin kirjasi, muustahan ei ole väliä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Onhan. Kaveris oikea tilannenopeus... Kukaan ei usko hänen ajaneen 45-50 m/h ko. alueella, tai sitten hänen pitää olla todellinen turvelo, jonka ei pitäisi ajokorttia edes omistaa. Itse olen ajanut useaan otteeseen tapahtumapaikan ohi, enkä kertaakaan ole, tahallisista väistöliikkeistä huolimatta, päässyt edes lähelle tien ylittävän sillan tukipilareita.
Onni onnettomuudessa, ettei hänelle annettu STI mallia, joka olisi kerinnyt kelaamaan tuplanopeuden kolaripaikkaan, nyt alla olleeseen autoon verrattuna. Eikö sillä myöskään ole merkitystä, että kaahari säilyi hengissä, sanoi miliisi mitä tahansa?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Missä tarkemmin tämä oikein tapahtui?
Ja autona on siis ollut Subaru ja Impreza -malli, mutta ei kuitenkaan STI?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JugiBoy kirjoitti:Onhan. Kaveris oikea tilannenopeus... Kukaan ei usko hänen ajaneen 45-50 m/h ko. alueella, tai sitten hänen pitää olla todellinen turvelo, jonka ei pitäisi ajokorttia edes omistaa. Itse olen ajanut useaan otteeseen tapahtumapaikan ohi, enkä kertaakaan ole, tahallisista väistöliikkeistä huolimatta, päässyt edes lähelle tien ylittävän sillan tukipilareita.
Onni onnettomuudessa, ettei hänelle annettu STI mallia, joka olisi kerinnyt kelaamaan tuplanopeuden kolaripaikkaan, nyt alla olleeseen autoon verrattuna. Eikö sillä myöskään ole merkitystä, että kaahari säilyi hengissä, sanoi miliisi mitä tahansa?

Kenenkään muun mielipiteellä ei oikeastaan ole väliä kenenkään kannalta kuin poliisin. Ja poliisi ei ainakaan saanut kaveriani tunnustamaan väittämäänsä ylinopeutta, vaikka kuinka yritti, eikä heillä toisaalta ollut mitään todisteita siitä häntä vastaan. Edes renkaanjälkiä ei ollut.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9000CS... kirjoitti:Missä tarkemmin tämä oikein tapahtui?
Ja autona on siis ollut Subaru ja Impreza -malli, mutta ei kuitenkaan STI?
Ei ollut impreza.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

2.3i-16 kirjoitti:
9000CS... kirjoitti:Missä tarkemmin tämä oikein tapahtui?
Ja autona on siis ollut Subaru ja Impreza -malli, mutta ei kuitenkaan STI?
Ei ollut impreza.
Harvesteri? :D
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Ei vaan tämä.



Kuva
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Kitkat on vaan osaaville ajajille ... jotenkin tuntuu, että liukas keli yllätti, kuten iltapäivälehdissä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kitkat pitää sen minkä pitää.

Itse olen koeajotilanteessa mielissäni, jos turhia planketteja ei tarvitse täyttää. Joskus tulee sutastua nimmari johonkin, joskus riittää kun ajokortti käy kopiokoneen läpi ja joskus annetaan avaimet suoraan kouraan. Tosin harvemmin kyllä tulee koeajeltua autoja mihin ei perse kestä.

Jos olen saanut osakseni luottamusta ja höveliä palvelua, niin tuleeko vahinkotilanteessa minun vaatia liikettä siitä vastuuseen? Miettikääpä oikeuden oppineet sitä. Aina ei ole sama asia mitä laki sanoo ja mikä on oikeus ja kohtuus.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Hah, liukas keli muka. Sula asfaltti koko päivän. Vatasen jalat mutta omat kädet... Poliisilla oli kaverista oma näkemyksensä, mutta olkoon sanomatta.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:
CarChipE/X with 300 hours of trip details. (The actual number of hours will vary, depending on how frequently you log data. When full, CarChipE/X "rolls over" and begins to overwrite the oldest data with the newest.) All the details of standard CarChip, plus an accident log and the ability to monitor any 4 out of 23 user-selectable engine parameters. New! Records every second of every trip!
Tuollainen 250e palikka joka koeajoautoon ja kolarissa katsotaan vauhti, kaasuläpän asento yms. ja sopimuksessa omavastuu 99% auton arvosta jos hurjastellut. Voisi ajoelämyksiä haluavat vastuuta pelkäävät jättää ajamatta.
Ei muuten ollenkaan huono idea.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JugiBoy kirjoitti:Hah, liukas keli muka. Sula asfaltti koko päivän. Vatasen jalat mutta omat kädet... Poliisilla oli kaverista oma näkemyksensä, mutta olkoon sanomatta.
Poliisin näkemyksellä ei muuten ole paskan vertaa merkitystä, jos todisteita ei ole.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin