tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pykälä kirjoitti:Toissa viikolla kymppitiellä kävi meikäläiselle niin, että ohittamani rekka ajoi välin kiinni edellä ajavaan toiseen rekkaan. Ei mahtunut saappi väliin. Täysperävaunuja meni siis 2 peräkkäin.
Joko rekat ajoivat todella lähekkäin tai sitten saappi ei kulkenut mihinkään. Omalla autolla ajaessa tuollaista ei pääse tapahtumaan kun koko täysperävaunun ohitus kaikkineen kestää sen 7-8 sekuntia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minua ihmetyttää niinkin yksinkertainen seikka, että nyt kun meillä on näitä keskikaitella varustettuja ohitusalueita teillämme, niin miksi lainsäätäjä ei rajoita ohitettavan kaistan nopeutta 80:neen, ja salli ohittavalle kaistalle nopeutta esim. 100Km/h?

Näin päästäisiin ainakin siitä ongelmasta mikä nykyään on ikävän tuttua, että ohitettava alkaa kiihdyttämään, syystä taikka toisesta, ehkä useimmiten johtuen asenteesta: "minustahan et perkeleen kaahari ohi päästele! Minähän pidän tieliikenteen turvallisena ja opastan kaikkia ajamaan sitä turvallista alinopeutta! (ettei itselle tulisi kouluajat mieleen kun sai karttakepistä näpeille)"

Tietääkseni ulkomailla on toimivia järjestelmiä missä eri kaistoille on olemassa eri rajoitukset, mutta Suomalaisella lainsäätäjällä on perusasenne ja lähtökohta missä ohittaminen tuntuu olevan kertakaikkiaan kiellettyä, ja JOS ohittaminen jonkin jo menetetyn Isänmaan vuoksi tahi muuta pakottavaa tarvetta varten, kuten nykyään esim. markkinatalouden vaatimuksien, on AIVAN PAKOLLISTA niin silloinkin OHITTAMINEN ON SUORITETTAVA OHITETTAVAN AJONOPEUTTA YLITTÄMÄTTÄ!

Tämä tuntuu olevan lain henki, ja lakeja säädettäessä tulisikin pitää aina mielessä se, että kuinka laki ja sen järjellisyys tulee vaikuttamaan ihmisten yleiseen kunnioitukseen lakeja kohtaan, koska on aina olemassa vaara että nyt säädettävä uusi laki, ja yleensä kielto, murentaa monenkin ennestään kuuliaisen kansalaisen uskoa, ja voi jopa koitua yhteiskunnan tappioksi naurettavuudellaan.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Minuteman kirjoitti:Minua ihmetyttää niinkin yksinkertainen seikka, että nyt kun meillä on näitä keskikaitella varustettuja ohitusalueita teillämme, niin miksi lainsäätäjä ei rajoita ohitettavan kaistan nopeutta 80:neen, ja salli ohittavalle kaistalle nopeutta esim. 100Km/h?
Tuosta tuli mieleen Turuntien kolmikaistat KehäI:stä lähestyttäessä. Oikeanpuoleisin kaista kääntyville 80km/h ja kaksi muuta 100km/h. Ensinnäkin tuo kaheksankympin kaista on niin huonossa kunnossa, ettei sitä mielellään edes tuota ajele ja tosi tarpeessa ruuhka-aikana se jonoutuu pitkältä matkalta ja jonottaessa pääsee seuraamaan ties minkä S-line listapaketti Audin kiilamista viime hetkellä ennen risteystä. Tämä taas aiheuttaa lisää jonoutumista ja jarruvalojen vilkkumista. Ei nyt suoraan tähän taas liittyny.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Henkka #2283 kirjoitti: Tuosta tuli mieleen Turuntien kolmikaistat KehäI:stä lähestyttäessä. Oikeanpuoleisin kaista kääntyville 80km/h ja kaksi muuta 100km/h. Ensinnäkin tuo kaheksenkympin kaista on niin huonossa kunnossa, ettei sitä mielellään edes tuota ajele ja tosi tarpeessa ruuhka-aikana se jonoutuu pitkältä matkalta ja jonottaessa pääsee seuraamaan ties minkä S-line listapaketti Audin kiilamista viime hetkellä ennen risteystä. Tämä taas aiheuttaa lisää jonoutumista ja jarruvalojen vilkkumista. Ei nyt suoraan tähän taas liittyny.
Aikanaan tuossa kohdassa muuten ei ollut edes mitään opastintauluja kehä ykköselle Kilon liittymän jälkeen joten jokaisen Helsinkiinkin matkalla olevan piti siirtyä oikealle kaistalle ajamaan 80 km/h jos tie on tyhjä. En muista onkohan asia jo korjattu. Motarillahan kaistaa ei saa Suomen TLL mukaan valita suuremman nopeusrajoituksen perusteella.

Aivan älytön järjestely sikäli että tuossahan ruuhka-aikana taas suurempi rajoitus Hesaan menevällä kaistalla kannustaa kaistanvaihtoon vasta ennen risteystä. Onko joku muuten nähnyt onko ko. paikassa järjestetty tutkamittauksia 80 kaistalla ? Olis ainakin helppo paikka automaattivalvontaan ?

Kehä 1 liittymän jonoutumisen perussyyhän on sekä älytön järjestely itään mennessä silmukkaliittymä ja liittyminen bussikaistan yli sekä leppävaaran valot joissa kehä 1 muutenkin ruuhkautuu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

wesku kirjoitti: Aikanaan tuossa kohdassa muuten ei ollut edes mitään opastintauluja kehä ykköselle Kilon liittymän jälkeen joten jokaisen Helsinkiinkin matkalla olevan piti siirtyä oikealle kaistalle ajamaan 80 km/h jos tie on tyhjä. En muista onkohan asia jo korjattu. Motarillahan kaistaa ei saa Suomen TLL mukaan valita suuremman nopeusrajoituksen perusteella.

Aivan älytön järjestely sikäli että tuossahan ruuhka-aikana taas suurempi rajoitus Hesaan menevällä kaistalla kannustaa kaistanvaihtoon vasta ennen risteystä. Onko joku muuten nähnyt onko ko. paikassa järjestetty tutkamittauksia 80 kaistalla ? Olis ainakin helppo paikka automaattivalvontaan ?

Kehä 1 liittymän jonoutumisen perussyyhän on sekä älytön järjestely itään mennessä silmukkaliittymä ja liittyminen bussikaistan yli sekä leppävaaran valot joissa kehä 1 muutenkin ruuhkautuu.
Juu. Nykyään siinä on ainakin kyltit KehäI:lle 1,5km ja 750m kohdalla.

Enpä oo koskaan nähny tutkamittausta tuolla paikalla, kuten en muutenkaan paikoissa, joissa olisi valvonnan paikka ruuhka-aikana niin nopeuden kuin muunkin liikennekäyttäytymisen suhteen.

Tuo järjestely on totta kyllä älytön. Ja Kehää lännestä tultaessa tarjoaa jälleen helpon valvonnan paikan, kun röyhkeimmät voi karsia bussikaistalta jo ennen kuin kerkiävät jatkaa sitä sillalle asti ja häiritsemään sääntöjen mukaan Turuntielle ryhmittyviä.

Enemmän kuin tyhjillä motareilla ja maanteillä valvontaa tarvitaan em. kaltaisiin paikkoihin, mutta ei, sehän ei kait ole tarpeeksi jotain.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

wesku kirjoitti: Kehä 1 liittymän jonoutumisen perussyyhän on sekä älytön järjestely itään mennessä silmukkaliittymä ja liittyminen bussikaistan
Tienpitäjä on itsekin myöntänyt ko. rampin järjestelyn älyttömyyden mutta ei kuulemma ollut mahdollisuutta rakentaa toisin. Toisaalta, onhan tuo suuri parannus aikaisempaan, jolloin siinä sillan päällä oli liikennevalot ja vielä pahemmat ruuhkat.

Onneksi uutta aletaan tekemään jo tänä vuonna Parannustoimet kartalla-dokumentista saa hyvän käsityksen mitä ovat tekemässä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 02/1056635

Poliisi valvoo tästä päivästä aina sunnuntaihin asti tehostetusti turvalaitteiden käyttöä ja ajonopeuksia koko Suomessa. Valvontaa tehdään erityisesti taajamissa ja vilkkaimmilla liikennepaikoilla.

Nopeusvalvonnassa noudatetaan viime lokakuussa voimaan tulleita, entistä alhaisempia puuttumisrajoja.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Hyvä tietää. Tuossa aiemmin kävinkin jo sitten sopivasti karstoja polttelemassa talon tuoreemmasta saabista. :lol:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:... Valvontaa tehdään erityisesti taajamissa ja vilkkaimmilla liikennepaikoilla.
Meinaakohan ne taas tulla Paippisten kärrypolkuja ratsaamaan, joilla liikennetiheys n. kolme autoa viikossa, kuten viimeksi tekivät jollain tehovalvontaviikolla :D
Toivittavasti älyävät tällä kertaa laittaa tutkaa pystyyn tohon Jokelantielle sinne neljänkympin alueille, niin saa jokaikinen tasanopeusnutaajakuski sakot.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lauantaina ( 13.2.2010 ) Kuopion moottoritie n. klo 9 maissa.
9-5 näkyi kiihtyvän melko reippaasti, rampista piti keretä vagineen edelle.
Ja myöhemmin toisen vagineen edelle.
Hyvä että oli padassa puhtia, ettei jäänyt jalkoihin... :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Lauantaina ( 13.2.2010 ) Kuopion moottoritie n. klo 9 maissa.
9-5 näkyi kiihtyvän melko reippaasti, rampista piti keretä vagineen edelle.
Ja myöhemmin toisen vagineen edelle.
Hyvä että oli padassa puhtia, ettei jäänyt jalkoihin... :roll:
Mitenkäs tämä nyt tähän topikkiin liittyi?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Lauantaina ( 13.2.2010 ) Kuopion moottoritie n. klo 9 maissa.
9-5 näkyi kiihtyvän melko reippaasti, rampista piti keretä vagineen edelle.
Ja myöhemmin toisen vagineen edelle.
Hyvä että oli padassa puhtia, ettei jäänyt jalkoihin... :roll:
Mitenkäs tämä nyt tähän topikkiin liittyi?
Eikös tässä tapahtunut ns..hurjastelun tunnusmerkistö.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja oju »

9000CD23T kirjoitti:Eikös tässä tapahtunut ns..hurjastelun tunnusmerkistö.. :o
Ei, tuota kutsutaan BMW-kielellä dynaamiseksi ajamiseksi. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

oju kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Eikös tässä tapahtunut ns..hurjastelun tunnusmerkistö.. :o
Ei, tuota kutsutaan BMW-kielellä dynaamiseksi ajamiseksi. :wink:
Minun mielestä rivakka kiihdytys rampilla ei täytä "hurjastelun" merkistöä. Itse ainakin ilahdutan kanssa-autoilijoita syöksemällä synkän Woimasavupilven ilmaan täyskaasukiihdyttäessäni poikkeuksetta rampilta moottoritielle tolla alavääntöihmeellä (volovo). Näin talvella se tosin ei aina onnistu, kun tuppaa jäisessä rampissa sutimaan vielä "jopa" kolmos/nelosvaihteilla, tuossa Jöötteporin ihmeessä kun "vetopidon hallintajärjestelmä" TRACS ei toimi yli 40km/h nopeuksissa. :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No mutta saappipa sutii liukkaalla vielä vitosellakin. On nääs niin rutosti Woimaa! :lol: Tosin nyt ei sudi yhtään mihinkään, kun ei lähde edes liikkeelle...

Eikö Kehä III kuulu näiden vilkkaasti liikennöityijen väylien joukkoon? Tai sitten ratsasivatkin, mutteivät uskoneet rellukan kulkevan yhdeksääkymppiä. Tai sitten mittarivirhettä on tavanomaista enemmän...
Ota tässä nyt sitten mistään selvää.
Vastaa Viestiin