Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Todennäköisesti kuski olettanut että joku on jäänyt auton nokan alle ja peruutti sen vuoksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti: Kääntyvä kuorma-auto lipuu hiljalleen risteykseen, joutuu ehkä pysähtymään siihen poikittain...
Tuota olen monasti ihmetellyt miksi se auto pitää oikealle kääntyessä kääntää vinoon ennenkuin on selvää että pääsee ajamaan suojatien yli. Kyseessä näyttää monasti olevan jonkinlainen väkisin tunkeminen jossa ei ole tarkoituskaan nähdä mitä suojatiellä kulkee vaan vain vähitellen tungetaan eteenpäin luottaen siihen että jalankulkijat väistävät eivätkö uskalla kiertää edestä.

Sitten kun jotain sattuu on aina vakioselityksenä ettei kuorma-autosta näe mitään. Tuntuu melko omituiselta että liikenteessä saisi liikkua ajoneuvoja joista ei pysty havaitsemaan liikennettä lain edellyttämässä määrin. Pitäisi sitten varmaankin panostaa enemmän peilitekniikkaan ja miksei vaikka sivu- ja keulakameroihinkin, jos se näkeminen on niin vaikeaa.

Itse olen usein koputellut oviin ja keulaan tapauksissa joissa olen epäillyt näkyvyydessä ongelmia, kiitokseksi tullut mm. torvensoittoa ja keskisormea. On se kummallista että jos jalankulkija varmistaa tulevansa huomatuksi, siitäkin sitten tarvitsee alkaa temppuilemaan. Suurin osa näissä jalankulkijoiden joukkoon tunkemisissa on kyllä ihan isomman oikeudella menoa ja asennevammaisuutta, ei siinä oikeasti ole näkyvyydellä paljoakaan tekemistä. Näyttäähän se useimmille "pikkuautoilijoillekin" olevan ylivoimaista nähdä jalankulkijoita :)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kyllä se niin on ainakin täällä ruuhkasuomessa että jos ei sitä nokkaa lähde työntämään sinne risteykseen niin ei sinne koskaan pääse, ajoi sitten henkilö tai kuorma autolla. Sinne kun jää risteyksen taakse seisomaan ja parit punaiset ehtii vaihtua niin alle puolen minuutin tulee joku takana seisovista koputtelemaan oveen ja torvet soi. Taas oli tappajarekka muiden haittana liikenteessä.
Mutta sulla Wesku tuntuu olevan raskaan liikenteen ammattilaisia kohtaan valmis järkähtämätön asenne jota ei helposti horjuteta. :)
9000CS 2,3
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:Itse olen usein koputellut oviin ja keulaan tapauksissa joissa olen epäillyt näkyvyydessä ongelmia, kiitokseksi tullut mm. torvensoittoa ja keskisormea
8O Siis oikeasti? Ja vielä ihmettelet että tööttäilevät ja näyttävät keskaria... :lol: :lol: Ehkä kannattaa kuitenkin jalankulkijana katsoa mihin väliin sitä itsensä tunkee eikä ala paukuttelemaan autojen peltejä huomatuksi tulemisen toivossa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009011 ... 3_uu.shtml
Ilta-pulu kirjoitti:Lehden mukaan Rauman suunnasta tullut kuorma-auto oli kääntymässä Raumantieltä Tuorsniementielle, kun takaa tullut henkilöauto ajoi sen perään tuntuvalla nopeudella
Taas on kuljetusammattilainen vauhdissa. Minkä ihmeen takia kuljettaja ei ole risteykseen pysähdyttyään seurannut herkeämättä peilejänsä ja kaasuttanut äkkiä pois alta, kun on huomannut takaa tulevan viattoman yksityisautoilijan ajavan kovaa vauhtia päin? :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

V.J.S kirjoitti:
wesku kirjoitti:Itse olen usein koputellut oviin ja keulaan tapauksissa joissa olen epäillyt näkyvyydessä ongelmia, kiitokseksi tullut mm. torvensoittoa ja keskisormea
8O Siis oikeasti? Ja vielä ihmettelet että tööttäilevät ja näyttävät keskaria... :lol: :lol: Ehkä kannattaa kuitenkin jalankulkijana katsoa mihin väliin sitä itsensä tunkee eikä ala paukuttelemaan autojen peltejä huomatuksi tulemisen toivossa...
Ei varmaan tarvitse edes kertoa, kummalla on se väistämisvelvollisuus tilanteessa, kun molemmille palaa vihreä valo?
Maalaisjärki on sitten asia erikseen, mutta turha siitä on kimmastua, jos jalankulkija vaikka haluaa mennä niillä vihreillä tien yli yhtenä kokonaisena kappaleena. Vai näytätkö mahdollisesti itse keskisormea ja soitat torvea kaikille, jotka erehtyvät suojatielle samaan aikaan, kun olet itse ajatellut ajaa sen yli? Tuskinpa, ja toivottavasti et.
Saappi Kuski kirjoitti:Kyllä se niin on ainakin täällä ruuhkasuomessa että jos ei sitä nokkaa lähde työntämään sinne risteykseen niin ei sinne koskaan pääse, ajoi sitten henkilö tai kuorma autolla. Sinne kun jää risteyksen taakse seisomaan ja parit punaiset ehtii vaihtua niin alle puolen minuutin tulee joku takana seisovista koputtelemaan oveen ja torvet soi. Taas oli tappajarekka muiden haittana liikenteessä.
Niin, ehkä lienee alanvaihto kohdallaan, jos kiireen ja mahdollisen pikku pikku stressin takia pitää kiilata suojatiellä jalankulkijoiden eteen. Ei ne liikennesäännöt siitä miksikään muutu, vaikka vähän kiire olisikin ja vaikka ihan vähän olisi siinä oman auton takanakin autoja jonossa odottamassa vuoroaan päästä kadun yli.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti: Vai näytätkö mahdollisesti itse keskisormea ja soitat torvea kaikille, jotka erehtyvät suojatielle samaan aikaan, kun olet itse ajatellut ajaa sen yli? Tuskinpa, ja toivottavasti et.
En toki kaikille, vain niille jotka käy koputtelemaan mun autoa ohi kävellessään. Ja mikä tekee siitä jalankulkijan kiireestä isomman kun autoilijan? Kulkuvälineen valinnasta (apostolinkyyti vs. auto) voisi päätellä, että pääsääntöisesti autoilijalla on enemmän kiire :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:Itse olen usein koputellut oviin ja keulaan tapauksissa joissa olen epäillyt näkyvyydessä ongelmia, kiitokseksi tullut mm. torvensoittoa ja keskisormea.
Vähällä olet päässyt, mun autoa kun koputtelisi pysähtyisi liikenne joksikin aikaa kuljettajan poistuessa autosta.
Onhan näitä poistujiakin nähty. Harvemmin enää nykyään, isommankokoiselle nelikymppiselle ei välttämättä viitsi kovin monet tulla uhoamaan. Alle kaksikymppisenä kyllä riitti opettavaisia autonkuljettajia.

Osoittavat kyllä nämäkin tapaukset ettei kyse ole siitä että olisi kiire vaan siitä että jalankulkija on alempiarvoinen yksilö. Ensin ei anneta tilaa mutta sitten onkin aikaa pysähtyä ja tulla keskustelemaan minuuttitolkulla :)

Tervetuloa Turkuun yrittämään päästäisiinkö vaikka iltapäivälehtien etusivulle !
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Vai näytätkö mahdollisesti itse keskisormea ja soitat torvea kaikille, jotka erehtyvät suojatielle samaan aikaan, kun olet itse ajatellut ajaa sen yli? Tuskinpa, ja toivottavasti et.
En toki kaikille, vain niille jotka käy koputtelemaan mun autoa ohi kävellessään. Ja mikä tekee siitä jalankulkijan kiireestä isomman kun autoilijan? Kulkuvälineen valinnasta (apostolinkyyti vs. auto) voisi päätellä, että pääsääntöisesti autoilijalla on enemmän kiire :)
Ei niitä väistämissääntöjä muuta kiire yhtään mihinkään, siihen on ihan turha vedota.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Olisi ihan hyvä kaikkien neitikorttilaistenkin :) ( B ) käydä joskus raskaan kaluston kyydissä, jos ajamiseen ei kyvyt riitä. Saattaisi hyvällä tuurilla vaikuttaa joihinkin mielipiteisiin.
9-5 Aero - 00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Julle kirjoitti:Olisi ihan hyvä kaikkien neitikorttilaistenkin :) ( B ) käydä joskus raskaan kaluston kyydissä, jos ajamiseen ei kyvyt riitä. Saattaisi hyvällä tuurilla vaikuttaa joihinkin mielipiteisiin.
Ihan tolta poikien kortin (BC) pohjalta latelen näitä mielipiteitä.
Outoa on, että kukaan pystyy edes itselleen perustelemaan jalankulkijoiden eteen kiilaamisen liikenteessä esim. kiireen perusteella. Aiemminkin voi lähteä liikkeelle. Ja jos ei pysty ja silti tulee kiire / rupeaa ärsyttämään / tuntee olevansa jonkin sortin puolijumala raskaan kaluston ratissa, niin edelleen sitä alaa voi vaihtaa. Omat mielipiteet kun eivät kuitenkaan niihin oikeisiin liikennesääntöihin vaikuta.
Empatiat ovat useinkin näiden kuskien puolella, koska tiedän millaista se työ on, mutta ei liikenteessä silti tarvitse perseillä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Nisse kirjoitti:
mursu kirjoitti:...
Tätä tekstiä lukiessa voisi melkeinpä todeta, ettet itsekään taida olla penaalin terävimpiä kyniä...
En välttämättä ole, mutta kuvitteliko tuo herra että jätän autoni aivan huvikseni "automaattipumpulle" ja alan keksimään jotain muuta viihdykettä itselleni? Vai olisinko kumminkin tankattuani vain jatkanut matkaani?

Ja miksi tuo ammattilainen oli sullonut yhdistelmänsä tuonne mittarikentän katoksen alle josta ei osannut omin avuin peruuttamalla ulos? Ei kyllä mikään harvinainen näky kun tälläinen tukkii koko huoltoaseman pihan kun yrittää kaikin mahdollisin keinoin välttää 30metrin kävelymatkan etuovelle. :)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja mursu »

et kirjoitti:Onko sulla kaikki ihan OK ?
Ei ole, tuosta koiran yliajamisesta jäi niin pahat lapsuuden traumat etten pysty vieläkään nukkumaan kuin valot päällä.

Samainen kuski muuten tykkäsi ajaa tasoristeyksestä puomien läpi jossei junaa ollut näköpiirissä. Sama ukko myös ajoi pari kertaa ojaan koulumatkoilla, pari kertaa peruutti ojaan niin että takapyörät jäivät ilmaan. Ja sama ukko kärysi muutama vuosi takaperin koulubussin ratista(luin lehdestä) ja on nykyisin ansaitulla eläkkeellä. :lol:

Terveisiä vaan Jussulle sinne etelä-pohjanmaalle! :)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Onhan sitä alaa tullut vaihdettua. Eikä pienimpiä syitä päätökseen kieltämättä ollu se että liian moni amatööri neitikorttilainen :wink: matolaatikkokuski on vankasti sitä mieltä että kuorma-auton kuljettaja on maantiellä ihan vaan toisten kiusaksi. Ja käytös on sen mukaista.

Jossain vaiheessa keskustelu muuttui suojatien lähestymisestä rattia kääntämällä jalankulkijoiden kiilaamiseksi. Eihän jalankulkijoita saa kiilata. Ihan vaan näköhavaintopohjalta sanon että siinä ei ammattiliikenne ole yhtään pahempaa kuin mikä tahansa keskiverto autoilija. Törkeästi sitä autoa käytetään pelotteena ja uhkailuna monessa risteyksessä joka hetki.

Liian usein muuten kuvitellaan että jalankulkija on joku jumala suojatiellä joka tilanteessa. Ei se ole. Jos ihmiset ymmärtäisivät lakitekstiä niin siellä sanotaan että on annettava esteetön kulku jalankulkijalle joka on "suojatiellä tai astumassa sille". Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että jos se auto on sille suojatielle ajanut ennen sen jalankulkijan saapumista niin jalankulkija on lähtökohtaisesti se väistämisvelvollinen.
No, miten ne jalankulkijat ajattelee? Eihän tuollainen mummeli ole varmaan asiasta koskaan kuullutkaan kun ei varmaankaan ole edes autokoulua käynyt.
Sitten kävellään naama norsunvitulla siitä keulan ohi mielenosoitusilme naamalla että sinä olet MINUN TONTILLA. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on tehnyt mieli mennä opettamaan pykäliä luuvitosen avustuksella.

Että kun automaattisesti syyllistetään tässä mummon jyrännyttä kuorma-auton kuljettajaa niin voisi ajatella tuotakin puolta. Se on tottakai oikein että tutkinta kuolemantuottamuksesta käynnistetään tai mitä sitten tapahtuikin.
MInä vetoaisin ko. tapauksessa kuskina ehdottomasti tuohon pykälää jos mummelia ei näkynyt suojatien lähelläkään silloin kun kuormuri sinne nokkansa laittoi.
9000CS 2,3
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ihmettelen tätä jahnaamista kuorma/linja-auton katvealueista. Jos ei usko, kannattaisikohan käydä vaikka ihan itse tutustumassa ko. autoista katvealueet? Esim. pikavuoro linja-autoista ei todellakaan näe oikealle takaviistoon - ellei sitten satu olemaan kunnollista laajakulmapeiliä (se, onko peilit kunnossa, ei riipu kuljettajasta, vaan auton omistajasta), ja korkeasta kuorma-auton hytistä ei tahdo nähdä edes aivan auton eteen! Väkisinkin tahtoo jäädä vaarallisia katvealueita etenkin oikealle käännyttäessä. Jokainen voisi käyttää omaa järkeä liikenteessä, eikä heti olla valittamassa suuremman oikeuksista yms. Eräänlainen yleisönosastokirjoituksen huipentuma oli joku vuosi Turun Sanomissa, kun linja-autoliikennettä oltaisiin haluttu turvallisuussyistä siirtää pois Aurakadun alamäestä (suojatie heti mäen alla) - linja-autoissa on kuulemma jarrut! Asiaan ei tietysti vaikuta mitenkään, vaikka jyrkkä alamäki olisi peilijäässä...
Vastaa Viestiin