Svc kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan oikeasti melkoisen loukkaava ja ammattikuntaa aliarvioiva kommentti.
Kerropa ensin, mitä edellytyksiä itselläsi on arvioida kyseisen ammatin vaatimuksia.
Aliarvioitsä mun mutsia?

En minä mitään loukkaa. Olen katsonut niitä hommia 25 vuotta joka vuosi, joskus useammankin kerran vuodessa vierestä parin metrin päästä joten on muodostunut käsitys. No on minulla parivuotinen autotekniikan koulutuskin käytynä pojankloppina jos sillä on mitään väliä.
Minun kohdallani katsastus on viime vuosina edennyt tällä tavalla:
1. ajetaan dynamometrille. Luetaan numerot.
2. Räpsytellään valot, vilkut ja töötätään ja kastellaan tuulilasi.
3. Ajetaan ovesta sisään, laitetaan tötterö pakoputkeen, luetaan numerot ja merkitään ne paperiin
4. Ajetaan taas 4 metriä eteenpäin, nostetaan auto.
5. Hetkutellaan autoa sillä auton hetkuttimella ja tsiigaillaan välyksiä taskulampulla. Käännellään eturenkaita ja katellaan vetoniveliä. Yleistä huolimatonta alustan katselua.
6. Auto alas ja paperityöt.
Ajetaan neljä-viissataa mummoa köyhämpänä kotia.
Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole..
Esitän kysymyksen että mihinkäs tuossa tarvitaan teknikkoa tai insinööriä?
Siis oikeasti, esim. jarruputkia ei tutkita kunnolla ollenkaan. Viime viikollakin soitteli kaveri että meinasi ajaa kolarin kun vasta katsastetusta 8v vanhasta Fiat Ducatosta oli katkennut puhkiruostunut putkin kesken ajon ja yhtäkkiä polijn meni pohjaan.
Varmasti niiden heppujen työhön kuuluu paljon muutakin ja vaativampia hommia mutta niistä en olekaan puhunut mitään. Autokorjaamoilla tehdään paljon vastuullisempia hommia. Jostain syystä siellä vaan ei saa lätkiä leimoja papereihin.. Perusvuosikatsastukset eli tämä mistä on tullut se pahin lakisääteinen rahasampo olisi aika helppo tehdä missä vaan.