Kiitokset vastauksesta. Jos haluan joskus päivittää softan Biopoweriin mahtaneeko pääkaupunkiseudulta löytyä tarvittaessa joku asiantuntija, joka voisi korvausta vastaan ajaa softan sisään?
Eli kun tähän lisätään vielä isommat suuttimet niin se on siinä ja ei muuta kuin etanolia tankkiin
HMK kirjoitti:Kiitokset vastauksesta. Jos haluan joskus päivittää softan Biopoweriin mahtaneeko pääkaupunkiseudulta löytyä tarvittaessa joku asiantuntija, joka voisi korvausta vastaan ajaa softan sisään?
Eli kun tähän lisätään vielä isommat suuttimet niin se on siinä ja ei muuta kuin etanolia tankkiin
Kerrot vain millaisen softan haluat, niin katsotaan mitä voidaan tehdä
Jos raudallesi löytyy valmis softa niin homma onnistuu vaikka parkkipaikalla, jollei valmista löydy niin sitten ei ihan parkkipaikalla onnistu.
T7-koneesta saa aidosti Bifuel/Flexifuel, T5 vaatii toistaiseksi purkkijumppaa polttoaineen vaihtuessa
HMK kirjoitti:Kiitokset vastauksesta. Jos haluan joskus päivittää softan Biopoweriin mahtaneeko pääkaupunkiseudulta löytyä tarvittaessa joku asiantuntija, joka voisi korvausta vastaan ajaa softan sisään?
Eli kun tähän lisätään vielä isommat suuttimet niin se on siinä ja ei muuta kuin etanolia tankkiin
Kerrot vain millaisen softan haluat, niin katsotaan mitä voidaan tehdä
Jos raudallesi löytyy valmis softa niin homma onnistuu vaikka parkkipaikalla, jollei valmista löydy niin sitten ei ihan parkkipaikalla onnistu.
T7-koneesta saa aidosti Bifuel/Flexifuel, T5 vaatii toistaiseksi purkkijumppaa polttoaineen vaihtuessa
Rafu kirjoitti:Edelleen olisin huolissani korroosiosta tuolla etanolikäytöllä. Alkaako pidemmän ajan päästä tiivisteet ja metalliosat haperoitua?
Mitä metalliosia siellä oikeastaan on: bensansuodatin, suutintukki, bensanpaineensäädin, jne?
Eikös etanoli pikeminkin kerää kaiken tankissa olevan kosteuden pois, ja poltata sen moottorissa?
En usko että tekee mitään Saabin tiivisteille tai metalliosille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
HMK kirjoitti:Vääntäkääs rautalangasta kaikille asiasta kiinnostuneille, joilla on vuoden 2000 - 2005 Saab (Trionic 7) ja jotka haluavat ajaa etanolilla ilman suuria ja kalliita muutostöitä, miten homma hoidetaan.
Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.
Itse en vähäisillä kemian ym. tiedoillani voi uskoa mihinkään Etanolin erinomaiseen metalleja tai nimenomaan rautametalleja syövyttävään tai hapettavaan ominaisuuteen, ehkä kylmempi palolämpötila palotiloissa ja siitä aiheutuvat erilaiset hapot ja ohipuhallustuotteet voisivat kenties pitkällä aikavälillä jotakin aiheuttaakin itse moottorin tai ensikädessä moottoriöljyn ja sitämyöten moottorin kestävyydelle, mutta tankin, pumpun ja polttoainelinjaston syöpymiseen en todellakaan usko.
Jo nykyinen bensiimmehän on ns. reformuloitua eli jo valmiiksi happea runsaasti sisältävää, ja jo nykyisessä bensiinissä on sen lisäksi "bioaineita" eli etanolia myyjäketjusta riippuen n. 2,5-5% eli ns. Masinolit ovat jo pitkään olleet turhia mutta silti sitkeästi mainostettuja tuotteita.
Ennemminkin sellaiset syöpymisjutut lehdistössä ja muussa mediassa joilleka ei löydy luotettavaa lähdettä, vaikuttavat äkkiseltään joko jälkijunassa tulevan Valtion, tai arabiöljyihin sidoksissa olevien kilpailijoiden keksimiltä paniikkijauhannoilta.
Valtiota tietenkin kiinnostaa se, että ihmiset eivät heräisi Autoillen melkeinpä puoli-ilmaiseen "ilmastoasiaan" ennenkuin Valtio keksii keinon tai rangaistuksen saadakseen tarvittavansa rahat.
J8 kirjoitti:
Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.
Ainakin Maptuni ja Nordic myy noita. Sitten T5Suiten ohjeissa on vielä erikseen maininta E85:lle.
HMK kirjoitti:Vääntäkääs rautalangasta kaikille asiasta kiinnostuneille, joilla on vuoden 2000 - 2005 Saab (Trionic 7) ja jotka haluavat ajaa etanolilla ilman suuria ja kalliita muutostöitä, miten homma hoidetaan.
Ja vielä voisi kertoa asiasta kiinnostuneille että miksi 1998-1999 vuosimalleihin ei saisi viinasoftaa..? on vain yksi lambda, turbon imuputki pienempi ja mitäs muuta eroa on? Viriputiikit ei ainakaan tarjoa biopoweria 1998-1999 vuosimalleihin.
Eikös siinä ole T5? Eli saahan siihen viinasoftaa, kun vain kysyy esim. foorumin virivelhoilta. Mutta ng-T5:n tavoin toimii sitten ainoastaan etanolilla, ei molemmilla samaan aikaan. Näin ainakin itse olen asian käsittänyt.
Etanolin korroosiota aiheuttavien ja joitain muovilaatuja syövyttävien ominaisuuksien vuoksi Biofuel 9-5 on muistaakseni vaihdettu seuraavat komponentit:
Tulppina käytetään melko kylmiä tulppia koska etanolia käytettäessa (oikealla sytytysennakolla ja syöttömäärällä) palamislämpötila on bensiiniä _korkeampi_.
Saab ei suosittele käytettäväksi muissa kuin biofuel moottoreissa 10% korkeampia etanolipitoisuuksia.
Voisi käyttää termiä "hätävarjelun liioittelu", mutta Saabilla luonnollisesti on tarve saada em. palikat kestämään etanoliseoksia vaikka sen 20 vuotta. Jos jälkikäteen etanolikäyttöisestä korrosoituu joku letku puhki 10 vuoden jälkeen niin eipä paljon ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta. Ja ongelmahan on enemmänkin e85/bensasekoituksilla jonka biofuel-softa mahdollistaa, pelkkää e85 tai pelkkää bensaa tankkaamalla riski lienee aika olematon.
ECM:hän oli moottorinohjausyksikkö eli softassa se merkittävin ero on. Tulppinahan on hyvä olla muutenkin ne NGK BCPR7ES-11:t jotka Biofueleissa tulee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Onhan siinä osia, mutta toisaalta Ruotsissa ovat ajaneet ongelmitta pitkään jopa perusosilla ja eikös esim. BSR myy pelkkää E85 softaa eli edes suuttimia ei vaihdeta, mikä lienee se tärkein vaihtokohde. Kukaan tuskin lähtee tankkia tai venttiilejä vaihtamaan ja vaikea uskoa, että E85 olisi niin kovaa tavaraa, että muoviosat sulaisivat pois tai harvat metalliosat ruostuisivat puhki vaikka esim. 100tkm ajaisi. Saab on todennäköisesti halunnut pelata vain 2x varman päälle.
Asiantuntijat korjatkoon käsitystä.
Etanolin "syövyttävyys" metalleihin perustuu todennäköisesti siihen, että se pystyy sitomaan itseensä suuria määriä vettä. Palaahan vielä 60/40% viina-vesiseoskin.
Vesi ja bensa eivät sekoitu, joten pienikin vesimäärä tankissa paljastuu pian käyntihäiriöinä.
Etanolin vettä sitova ja sähköä johtava ominaisuus vaikuttaa korroosioriskin kasvamiseen. Esimerkiksi 9-5:n pa-anturille ei tule jatkuvaa sähköä vaan pulssittain, juuri korroosion vähentämiseksi. Ruotsissa tosiaan ollaan noilla konversioilla jo pitkään, mutta tuo on vaan tietoa mitä on saatavissa tehtaan kautta.
Bensansuodattimen vaihtoväliä sopii ehkä hiukan tihentää tuon vuoksi (ja ensimmäisen etanolitankillisen jälkeen muutenkin suositellaan vaihdettavaksi näissä jälkikäteen etanolikonvertoiduissa). Bensatankin anturia sun muuta voi vaihtaa sitten kestävämpään jos ja kun hajovat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com