Jos ja kun otsikon firman tai vastaavien toiminta on tulevaisuudessa laillista, niin toivottavasti sama asenne jatkuu.liteFun kirjoitti:"Meillä on ollut tosi hyvä porukka, jolla on riittänyt alalla tarvittavaa asennetta" ei kai tossa pahemmin asennetta oo että kytätään ja kun uhri selkänsä kääntää juostaan laittamaan lappu lasiin...
ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Maksajana on sitten mahdollisesti toimeksiantaja.Kaide kirjoitti:Toisaalta kun rahaa ei ole kassassa ja koko ParkCom Oy tai ParkPatrol Oy nimistä lafkaa ei enää ole olemassa niin mistäs maksavat. Koko tämä juttu on kyllä erittäin nokkela puhallus
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Siinä on toisaalta sitten myös uuden firman huono alkaa karhuta vanhalle firmalle maksamatta jääneitä maksuja, joita itsellekin on jo erinäisiä ehtinyt kertyä.Kaide kirjoitti:Tekee käytännössä saman kuin ParkPatrol
- Keskeyttää toiminnan
- Siirtää toiminnan uudelle perustettavalle firmalle
- Putsaa rahat välistä
- Ajaa uuden firman nurin
Tossa on sitten hyvä alkaa autoilijoiden vaatimaan rahojaan takaisin . Tosin, luulisin että oikeus pakottaa noi huuhaa firmat palauttamaan rahat autoilijoille ilman erillista takaisin anomisen tarvetta. Toisaalta kun rahaa ei ole kassassa ja koko ParkCom Oy tai ParkPatrol Oy nimistä lafkaa ei enää ole olemassa niin mistäs maksavat. Koko tämä juttu on kyllä erittäin nokkela puhallus
Toki potentiaalisesti ikävämpi juttu kusetusmaksut jo maksaneille, mutta ei pidäkään olla liian kiltti huijarien kanssa. Oppimisrahoina menevät - jos nyt saa tylysti sanoa.
.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Rafu kirjoitti:Maksajana on sitten mahdollisesti toimeksiantaja.Kaide kirjoitti:Toisaalta kun rahaa ei ole kassassa ja koko ParkCom Oy tai ParkPatrol Oy nimistä lafkaa ei enää ole olemassa niin mistäs maksavat. Koko tämä juttu on kyllä erittäin nokkela puhallus
Oman oikeustajuni mukaan ei olisi mahdollista, koska tavan "kuluttaja" on saanut lapun esim. ParkCom Oy nimiseltä lafkalta eikä siinä ole mitään mahdollisuutta puuttua ParkCom Oy.n ja toimeksiantajan väliseen sopimukseen.
Tämä toiminta on muuten ollut toimeksiantajalle täysin ilmaista ja he ovat joutuneet jopa maksamaan ParkComin kyltit omalle alueelleen. Myöskään valvontamaksuista ei ole toimeksiantajalle tullut senttiäkään. Tämän perusteella luulisin että toimeksiantajan ei voida katsoa saaneen "rikoshyötyä" joten mitään korvausvelvollisuutta ei sitä kautta tulisi
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Leikattu täältä:Jos taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä tekevät ulkopuolisen kanssa sopimuksia, jotka rikkovat lakia tai ovat muutoin sopimusoikeudellisten periaatteiden vastaisia, talohallituksen jäsenet sekä isännöitsijä ovat vastuussa taloyhtiön osakkaille tai ulkopuoliselle aiheuttamastaan vahingosta. Käytännössä, mikäli isännöitsijä tai hallituksen jäsen ei ole rikkonut yhtiöjärjestystä, asunto-osakeyhtiölakia tai osakeyhtiölakia korvausvastuu ei suoranaisesti ole henkilökohtainen. Vastuussa on yhtiö, eli kaikki osakkeen omistajat. Koska sopimuksen ovat kuitenkin tehneet yhtiön puolesta hallitus ja isännöitsijä he ovat vastuussa sopimuksen yhtiölle aiheuttamasta vastuusta eli korvausvelvollisuudesta.
Korvausvastuu ei välttämättä rajoitu pelkästään valvontayhtiöön, vaan se voidaan laajentaa koskemaan myös laittoman palvelun tilaajia eli toimeksiantajia. Myös heillä on vastuu toimistaan. Kansanomaisesti voisi todeta, että jos tilaat ulkopuolisen pahoinpitelemään vihamiehesi, olet aivan samalla tavoin vastuussa tapahtuneesta kuin itse pahoinpitelyn suorittanut henkilö.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/200 ... astuu.html
Varmasti tuokin tie oikeudessa selvitetään. Oikeuden kannalta ongelmallista. Voiko jollekin antaa toimeksiannon jonkin laittomuuden tekemisestä siten että toinen saa siitä vielä rahallista hyötyä ja selvitä siitä täysin rangaistuksetta?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Parkcom on sitten saanut valitusluvan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /03/829509
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /03/829509
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/p ... origin=rss
Valtionsyyttäjä on sitä mieltä, että koska autoilija on pysäköintialueelle mennessään nähnyt ja hyväksynyt maanomistajan pysäköinnille asettamat ehdot, tämä on samalla sitoutunut myös mahdollisiin seuraamuksiin sopimusrikkomuksista.
Valtionsyyttäjä on sitä mieltä, että koska autoilija on pysäköintialueelle mennessään nähnyt ja hyväksynyt maanomistajan pysäköinnille asettamat ehdot, tämä on samalla sitoutunut myös mahdollisiin seuraamuksiin sopimusrikkomuksista.
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Kärjistettynä valtionsyyttäjä on siis sitä mieltä että jos laitat omalle pihallesi lapun jossa lukee että pihallesi on luvaton pysäköinti kielletty sillä uhalla että pihan omistajalla on oikeus rusikoida auto lunastuskuntoon niin tämä on täysin laillista toimintaa. Perusteluna se että "Valtionsyyttäjä on sitä mieltä, että koska autoilija on pysäköintialueelle mennessään nähnyt ja hyväksynyt maanomistajan pysäköinnille asettamat ehdot, tämä on samalla sitoutunut myös mahdollisiin seuraamuksiin sopimusrikkomuksista. "wesku kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/p ... origin=rss
Valtionsyyttäjä on sitä mieltä, että koska autoilija on pysäköintialueelle mennessään nähnyt ja hyväksynyt maanomistajan pysäköinnille asettamat ehdot, tämä on samalla sitoutunut myös mahdollisiin seuraamuksiin sopimusrikkomuksista.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Rusikoimisen sijasta voisi olla kannattavampaa jos sopimuskyltissä lukisi että luvattomasti pysäköity auto siirtyy samantien maanomistajan omistukseen.
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Aika harhaanjohtavia nuo tuollaiset "lainaukset". Tuossahan puhutaan kuitenkin täysin eri asioista. Valtionsyyttäjän on vain ilmoittanut, ettei tule nostamaan RIKOSsyytettä asiassa, vaan että ratkaisu kuuluu SIVIILIoikeuden alaan. Tuosta lainauksesta taas voisi joku saada sellaisen kuvan, että ko. henkilön mielestä nuo ParComin ehdot ja toimintatavat olivat laillisia ja osapuolia sitovia. Tätä en kyllä usko valtionsyyttäjän tarkoittaneen, kun oikeuskin on asiasta jo kaksi vastakkaisensuuntaista päätöstä antanut. (Vaikka käsittely onkin vielä toki kesken.)YLE kirjoitti: Valtionsyyttäjä on sitä mieltä, että koska autoilija on pysäköintialueelle mennessään nähnyt ja hyväksynyt maanomistajan pysäköinnille asettamat ehdot, tämä on samalla sitoutunut myös mahdollisiin seuraamuksiin sopimusrikkomuksista.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Lakialoite etenee:
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSela ... iId=149383
Klikkaa linkkiä "Kuultava aineisto.doc"
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSela ... iId=149383
Klikkaa linkkiä "Kuultava aineisto.doc"
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Mitä liittyen yksityiseen pysäköinnin valvontaan ?Svc kirjoitti:Lakialoite etenee:
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSela ... iId=149383
Klikkaa linkkiä "Kuultava aineisto.doc"
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Esitys sallisi valelaskujen jakamisen juuri siten, kuin nykylain mukaan tuomitut ovat niitä ennen tuomioitaan jakaneet.wesku kirjoitti:Mitä liittyen yksityiseen pysäköinnin valvontaan ?Svc kirjoitti:Lakialoite etenee:
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSela ... iId=149383
Klikkaa linkkiä "Kuultava aineisto.doc"
Harvoin näkee, että lain valmistelussa on mukana lakia aikaisemmin tietoisesti ja ammattimaisesti rikkonut osapuoli. Ehkä seuraavaksi Fouganthine otetaan mukaan valmistelemaan lakia vankilapaoista, onhan hän asiantuntija.
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Mielenkiintoinen ehdotus "Pysäköinninvalvonnasta yksityisellä alueella tai maastossa huolehtii kiinteistön omistaja tai haltija." ja "
Tämän lain nojalla saadaan veloittaa valvontamaksu
1) tieliikennelain (267/1981) tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäköintikiekon käyttöä yksityisellä alueella tai maastossa koskevan säännöksen tai määräyksen taikka"
Tässä yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyvä osuus:
2.
Laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Soveltamisala
Tämän lain nojalla saadaan veloittaa valvontamaksu
1) tieliikennelain (267/1981) tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäköintikiekon käyttöä yksityisellä alueella tai maastossa koskevan säännöksen tai määräyksen taikka
2) maastoliikennelain (1710/1995) tai sen nojalla annetun moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäyttämistä toisen maalla koskevan säännöksen tai määräyksen
vastaisesta menettelystä (luvaton pysäköinti).
Valvontamaksu saadaan veloittaa vain, jos pysäköimistä tai pysähtymistä koskeva kielto tai määräys taikka pysäköintikiekon käyttöä koskeva määräys sekä valvontamaksu luvattoman pysäköinnin seuraamuksena on yksiselitteisellä ja selvästi havaittavalla tavalla ilmoitettu.
Valvontamaksua ei saa periä, jos:
1) luvattomasta pysäköinnistä määrätään pysäköintivirhemaksu;
2) luvatonta pysäköintiä koskeva asia käsitellään rikosasioista säädetyssä järjestyksessä;
3) luvattomasti pysäköinyt ei teon hetkellä ole täyttänyt viittätoista vuotta.
Pysäköintivirhemaksusta ja ajoneuvoon kiinnitettävästä rengaslukosta säädetään julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetussa laissa ( / ). Ajoneuvon siirtämisestä säädetään ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa (828/2008).
2 §
Valvontamaksu
Valvontamaksu ei saa olla rahamäärältään suurempi kuin vastaavalla alueella tehdystä pysäköintivirheestä määrättävä pysäköintivirhemaksu.
Jatkuvasta luvattomasta pysäköinnistä saadaan veloittaa enintään viisi valvontamaksua. Uutta valvontamaksua ei saa veloittaa ennen kuin on kulunut vuorokausi edellisen maksun asettamisesta. Rengaslukon kiinnittämisen jälkeen ei saa veloittaa valvontamaksua.
Jos sama teko on vastoin useaa pysäköintiä tai pysähtymistä koskevaa kieltoa tai määräystä taikka pysäköintikiekkoa koskevaa määräystä, veloitetaan yksi valvontamaksu.
3 §
Valvontamaksua koskeva vaatimus
Valvontamaksua koskevassa vaatimuksessa on mainittava:
1) vaatimuksen tekijä;
2) vaatimuksen tekijän katu- ja sähköpostiosoite sekä muut yhteystiedot
3) kuljettajan henkilötiedot tai ajoneuvon yksilöimiseksi tarvittavat tiedot;
4) luvattoman pysäköinnin tekoaika ja –paikka, sen laatu sekä muut teon kuvaamiseksi tarvittavat tiedot;
5) maksun suuruuden määräytymisperuste ja sovellettavat lainkohdat;
6) maksettava määrä, maksuaika ja muut maksamista varten tarvittavat tiedot;
7) seuraus maksun laiminlyönnistä;
vaatimuksen tekemispäivä ja kellonaika;
9) kiinteistön omistaja ja haltija.
Valvontamaksua koskevaan vaatimukseen on liitettävä ohjeet maksun riitauttamisesta.
Valvontamaksua koskeva vaatimus annetaan henkilökohtaisesti ajoneuvon kuljettajalle kirjallisesti. Jollei kuljettajaa tavata, voidaan vaatimus kiinnittää ajoneuvoon näkyvälle paikalle. Jollei valvontamaksua suoriteta säädetyssä ajassa, valvontamaksua koskeva vaatimus lähetetään ajoneuvon omistajalle tai haltijalle.
Maksuaika on oltava vähintään 30 päivää valvontamaksua koskevan vaatimuksen antamisesta, kiinnittämisestä tai lähettämisestä.
4 §
Vastuu valvontamaksusta
Valvontamaksu on ajoneuvon luvattomasti pysäköineen kuljettajan suoritettava.
Valvontamaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että valvontamaksun veloittamiselle ei ollut edellytyksiä.
5 §
Valvontatoimi
Pysäköinninvalvonnasta yksityisellä alueella tai maastossa huolehtii kiinteistön omistaja tai haltija. Kiinteistön omistaja tai haltija voi siirtää toiselle oikeuden valvoa pysäköintiä kiinteistöllä.
6 §
Valvontamaksun perintä
Valvontamaksua ei saa siirtää toimeksisaajan perittäväksi eikä siitä saa vaatia maksua tuomioistuimessa ennen kuin vähintään yksi maksamatta jäänyttä valvontamaksua koskeva maksumuistutus on annettu tai lähetetty ja siinä mainitut saatavan maksamiselle ja huomautusten esittämiselle asetetut määräajat ovat päättyneet.
Valvontamaksun veloittamisesta kuluttajalta on voimassa, mitä kuluttajansuojalaissa (38/1978). Valvontamaksun perinnästä on voimassa, mitä saatavien perinnästä annetussa laissa (513/1999) säädetään.
7 §
Maksun palauttaminen
Jos luvattomasta pysäköinnistä on peritty valvontamaksu 1 §:n 3 momentissa tarkoitetusta esteestä huolimatta, maksun saaneen on pyynnöstä palautettava suoritettu maksu asianomaiselle henkilölle.
Jos sama valvontamaksu on suoritettu kahdesti, maksun saaneen on palautettava liikaa suoritettu määrä. Jos sekä kuljettaja että omistaja tai haltija ovat suorittaneet maksun, on liikaa suoritettu määrä palautettava omistajalle tai haltijalle.
8 §
Takautumisoikeus
Ajoneuvon omistajalla tai haltijalla on oikeus saada suorittamansa valvontamaksun määrä kuljettajalta, jollei maksua ole palautettu 8 §:n 2 momentin nojalla.
Tämän lain nojalla saadaan veloittaa valvontamaksu
1) tieliikennelain (267/1981) tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäköintikiekon käyttöä yksityisellä alueella tai maastossa koskevan säännöksen tai määräyksen taikka"
Tässä yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyvä osuus:
2.
Laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Soveltamisala
Tämän lain nojalla saadaan veloittaa valvontamaksu
1) tieliikennelain (267/1981) tai sen nojalla annetun ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäköintikiekon käyttöä yksityisellä alueella tai maastossa koskevan säännöksen tai määräyksen taikka
2) maastoliikennelain (1710/1995) tai sen nojalla annetun moottorikäyttöisen ajoneuvon pysäköintiä taikka pysäyttämistä toisen maalla koskevan säännöksen tai määräyksen
vastaisesta menettelystä (luvaton pysäköinti).
Valvontamaksu saadaan veloittaa vain, jos pysäköimistä tai pysähtymistä koskeva kielto tai määräys taikka pysäköintikiekon käyttöä koskeva määräys sekä valvontamaksu luvattoman pysäköinnin seuraamuksena on yksiselitteisellä ja selvästi havaittavalla tavalla ilmoitettu.
Valvontamaksua ei saa periä, jos:
1) luvattomasta pysäköinnistä määrätään pysäköintivirhemaksu;
2) luvatonta pysäköintiä koskeva asia käsitellään rikosasioista säädetyssä järjestyksessä;
3) luvattomasti pysäköinyt ei teon hetkellä ole täyttänyt viittätoista vuotta.
Pysäköintivirhemaksusta ja ajoneuvoon kiinnitettävästä rengaslukosta säädetään julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetussa laissa ( / ). Ajoneuvon siirtämisestä säädetään ajoneuvojen siirtämisestä annetussa laissa (828/2008).
2 §
Valvontamaksu
Valvontamaksu ei saa olla rahamäärältään suurempi kuin vastaavalla alueella tehdystä pysäköintivirheestä määrättävä pysäköintivirhemaksu.
Jatkuvasta luvattomasta pysäköinnistä saadaan veloittaa enintään viisi valvontamaksua. Uutta valvontamaksua ei saa veloittaa ennen kuin on kulunut vuorokausi edellisen maksun asettamisesta. Rengaslukon kiinnittämisen jälkeen ei saa veloittaa valvontamaksua.
Jos sama teko on vastoin useaa pysäköintiä tai pysähtymistä koskevaa kieltoa tai määräystä taikka pysäköintikiekkoa koskevaa määräystä, veloitetaan yksi valvontamaksu.
3 §
Valvontamaksua koskeva vaatimus
Valvontamaksua koskevassa vaatimuksessa on mainittava:
1) vaatimuksen tekijä;
2) vaatimuksen tekijän katu- ja sähköpostiosoite sekä muut yhteystiedot
3) kuljettajan henkilötiedot tai ajoneuvon yksilöimiseksi tarvittavat tiedot;
4) luvattoman pysäköinnin tekoaika ja –paikka, sen laatu sekä muut teon kuvaamiseksi tarvittavat tiedot;
5) maksun suuruuden määräytymisperuste ja sovellettavat lainkohdat;
6) maksettava määrä, maksuaika ja muut maksamista varten tarvittavat tiedot;
7) seuraus maksun laiminlyönnistä;
vaatimuksen tekemispäivä ja kellonaika;
9) kiinteistön omistaja ja haltija.
Valvontamaksua koskevaan vaatimukseen on liitettävä ohjeet maksun riitauttamisesta.
Valvontamaksua koskeva vaatimus annetaan henkilökohtaisesti ajoneuvon kuljettajalle kirjallisesti. Jollei kuljettajaa tavata, voidaan vaatimus kiinnittää ajoneuvoon näkyvälle paikalle. Jollei valvontamaksua suoriteta säädetyssä ajassa, valvontamaksua koskeva vaatimus lähetetään ajoneuvon omistajalle tai haltijalle.
Maksuaika on oltava vähintään 30 päivää valvontamaksua koskevan vaatimuksen antamisesta, kiinnittämisestä tai lähettämisestä.
4 §
Vastuu valvontamaksusta
Valvontamaksu on ajoneuvon luvattomasti pysäköineen kuljettajan suoritettava.
Valvontamaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että ajoneuvo oli tuolloin luvattomasti kuljettajan käytössä tai että valvontamaksun veloittamiselle ei ollut edellytyksiä.
5 §
Valvontatoimi
Pysäköinninvalvonnasta yksityisellä alueella tai maastossa huolehtii kiinteistön omistaja tai haltija. Kiinteistön omistaja tai haltija voi siirtää toiselle oikeuden valvoa pysäköintiä kiinteistöllä.
6 §
Valvontamaksun perintä
Valvontamaksua ei saa siirtää toimeksisaajan perittäväksi eikä siitä saa vaatia maksua tuomioistuimessa ennen kuin vähintään yksi maksamatta jäänyttä valvontamaksua koskeva maksumuistutus on annettu tai lähetetty ja siinä mainitut saatavan maksamiselle ja huomautusten esittämiselle asetetut määräajat ovat päättyneet.
Valvontamaksun veloittamisesta kuluttajalta on voimassa, mitä kuluttajansuojalaissa (38/1978). Valvontamaksun perinnästä on voimassa, mitä saatavien perinnästä annetussa laissa (513/1999) säädetään.
7 §
Maksun palauttaminen
Jos luvattomasta pysäköinnistä on peritty valvontamaksu 1 §:n 3 momentissa tarkoitetusta esteestä huolimatta, maksun saaneen on pyynnöstä palautettava suoritettu maksu asianomaiselle henkilölle.
Jos sama valvontamaksu on suoritettu kahdesti, maksun saaneen on palautettava liikaa suoritettu määrä. Jos sekä kuljettaja että omistaja tai haltija ovat suorittaneet maksun, on liikaa suoritettu määrä palautettava omistajalle tai haltijalle.
8 §
Takautumisoikeus
Ajoneuvon omistajalla tai haltijalla on oikeus saada suorittamansa valvontamaksun määrä kuljettajalta, jollei maksua ole palautettu 8 §:n 2 momentin nojalla.
Re: ParkCom hävisi hovikoikeudessa
Kerrankin voin olla jokseenkin samaa mieltä viranomaisen kanssa
Kommentteja Espoosta: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat ... upunki.doc
"Suhtaudun hyvin kielteisesti valvontamaksun tyyppisten rangaistusluontoisten yksityisoikeudellisten maksuseuraamusten käyttöönottoon. "
"Julkisessa pysäköinninvalvonnassa päätehtävänä on huolehtia siitä, että kaupungin pysäköintipolitiikkaa noudatetaan ja siten pysäköinninvalvonta on suorittanut tehtävänsä hyvin silloin, kun virheellistä pysäköintiä ei enää esiinny. Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa pyrkimys on maksutulon maksimointiin, ei virheellisen pysäköinnin estämiseen. On hyvin vaikeaa nähdä hyväksyttävää päämäärää sillä, että säädetään laki, joka sallii maksutulon maksimoinnin rankaisuluontoisia valvontamaksuja määräämällä."
Tampereen kommentit suunnilleen samat: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat ... upunki.pdf
Kommentteja Espoosta: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat ... upunki.doc
"Suhtaudun hyvin kielteisesti valvontamaksun tyyppisten rangaistusluontoisten yksityisoikeudellisten maksuseuraamusten käyttöönottoon. "
"Julkisessa pysäköinninvalvonnassa päätehtävänä on huolehtia siitä, että kaupungin pysäköintipolitiikkaa noudatetaan ja siten pysäköinninvalvonta on suorittanut tehtävänsä hyvin silloin, kun virheellistä pysäköintiä ei enää esiinny. Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa pyrkimys on maksutulon maksimointiin, ei virheellisen pysäköinnin estämiseen. On hyvin vaikeaa nähdä hyväksyttävää päämäärää sillä, että säädetään laki, joka sallii maksutulon maksimoinnin rankaisuluontoisia valvontamaksuja määräämällä."
Tampereen kommentit suunnilleen samat: http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat ... upunki.pdf