Raje kirjoitti:Heh käytin katsastuksessa Tonnarini tiistaina Savonlinnassa, hintaa 63€ (paikkakunnan halvin). Join kahvit ja menin hallin puolelle katselemaan tilannetta. Herra katsastusmies sanoi että ei löytynyt vikaa, muuta kuin että Abs-jarrujen merkkivalo ei pala. Ihmettelin asiaa ja menin pyynnöstä katsomaan, mielestäni kaikki toimi niinkuin piti. Sanoin ettei ole valoa missä lukee "abs", vain anti-lock+p-jarrun valo+jarrupalojen valo vilahtaa käynnistäessä. Kaikki sammuvat kun auto käynnistyy.
Katsoimme kaksi kertaa taskulampulla ettei siellä sellaista "abs" valoa edes ole koko mittaristossa. Höpisi jotain ajonestosta ja kun käännyin antoi lapun jossa luki hylätty! Sanoi että selvitä vaikka ohjekirjasta mikä se Abs valo on! Tuohtuneena ajoin kotiin (20km suuntaansa) jonka jälkeen menin herralle näyttämään autoni ohjekirjasta että "anti-lock"-valo tarkoittaa "abs" meillä näissä Saabeissa! Tuhahti, kävi vielä tarkistamassa että anti-lock valo toimii niinkuin pitää (testasi sen toiminnan kyllä jo 10 kertaa varsinaisessa katsastuksessa) ja haki lapun jossa lukee hyväksytty. Itse uusintanäyttö maksoi 0€ mutta olihan siinä oma vaivansa!
Että tällainen katsastusmies sattui tällä kertaa! Pulaute asemalle on vielä tekemättä, mutta saatan vielä muistaa asemaa kirjeellä jossa syvästi suosittelen työntekijöitä hakeutumaan koulutukseen/ hommaamaan puhelimen jolla asian voipi tarkistaa ko. automerkin lähimmästä merkkiliikkeestä jos epäselviä asioita ilmenee. Ainahan apua saa kysyä, ei kukaan kaikkea tiedä. Mutta pahoitella mielstäni saisi turhasta vaivasta.
Älä ota tollaselta tohelolta mitään lappua, vaan keskeytä katsastus ja mene muualle katsastamaan.
Monikaan ei tiedä, että katsastuksen voi keskeyttää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
"An anti-lock braking system, or ABS is a safety system which prevents the wheels on a motor vehicle from locking up (or ceasing to rotate) while braking." (wikipedia)
Kannattaiskohan kysästä katsastajan lukutaidosta tuon anti-lockin osalta
Jos pilkkua viilataan, niin alunperin ABS tulee saksankielisestä sanasta Antiblockiersystem. Toki kyllä terveellä järjellä varustetun luulisi tajuavan, mikä se ABS-valo on vaikkei ko. kirjainyhdistelmää valossa lukisikaan.
Monikaan ei tiedä, että katsastuksen voi keskeyttää.
Miten tuo toimii käytännössä? Sanot että keskeytät ja haet kassalta rahasi takaisin? Jos asia olisi näin helppoa, niin siinä tapauksessahan kannattaa aina keskeyttää katsastus kun saa selville ettei auto tule menemään läpi... Jos taas rahoja ei saa takaisin, ei keskeytyksessä ole mitään järkeä. Kyllä virheet täytyy korjata ilman lisäkuluja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Raje kirjoitti:Heh käytin katsastuksessa Tonnarini tiistaina Savonlinnassa, hintaa 63€ (paikkakunnan halvin). Join kahvit ja menin hallin puolelle katselemaan tilannetta. Herra katsastusmies sanoi että ei löytynyt vikaa, muuta kuin että Abs-jarrujen merkkivalo ei pala. Ihmettelin asiaa ja menin pyynnöstä katsomaan, mielestäni kaikki toimi niinkuin piti. Sanoin ettei ole valoa missä lukee "abs", vain anti-lock+p-jarrun valo+jarrupalojen valo vilahtaa käynnistäessä. Kaikki sammuvat kun auto käynnistyy.
Katsoimme kaksi kertaa taskulampulla ettei siellä sellaista "abs" valoa edes ole koko mittaristossa. Höpisi jotain ajonestosta ja kun käännyin antoi lapun jossa luki hylätty! Sanoi että selvitä vaikka ohjekirjasta mikä se Abs valo on! Tuohtuneena ajoin kotiin (20km suuntaansa) jonka jälkeen menin herralle näyttämään autoni ohjekirjasta että "anti-lock"-valo tarkoittaa "abs" meillä näissä Saabeissa! Tuhahti, kävi vielä tarkistamassa että anti-lock valo toimii niinkuin pitää (testasi sen toiminnan kyllä jo 10 kertaa varsinaisessa katsastuksessa) ja haki lapun jossa lukee hyväksytty. Itse uusintanäyttö maksoi 0€ mutta olihan siinä oma vaivansa!
Että tällainen katsastusmies sattui tällä kertaa! Pulaute asemalle on vielä tekemättä, mutta saatan vielä muistaa asemaa kirjeellä jossa syvästi suosittelen työntekijöitä hakeutumaan koulutukseen/ hommaamaan puhelimen jolla asian voipi tarkistaa ko. automerkin lähimmästä merkkiliikkeestä jos epäselviä asioita ilmenee. Ainahan apua saa kysyä, ei kukaan kaikkea tiedä. Mutta pahoitella mielstäni saisi turhasta vaivasta.
Mikäs asema oli kyseessä, kenties tämä uusi yksityinen firma Pääskylahdessa?
Raje kirjoitti:Heh käytin katsastuksessa Tonnarini tiistaina Savonlinnassa, hintaa 63€ (paikkakunnan halvin). Join kahvit ja menin hallin puolelle katselemaan tilannetta. Herra katsastusmies sanoi että ei löytynyt vikaa, muuta kuin että Abs-jarrujen merkkivalo ei pala. Ihmettelin asiaa ja menin pyynnöstä katsomaan, mielestäni kaikki toimi niinkuin piti. Sanoin ettei ole valoa missä lukee "abs", vain anti-lock+p-jarrun valo+jarrupalojen valo vilahtaa käynnistäessä. Kaikki sammuvat kun auto käynnistyy.
Katsoimme kaksi kertaa taskulampulla ettei siellä sellaista "abs" valoa edes ole koko mittaristossa. Höpisi jotain ajonestosta ja kun käännyin antoi lapun jossa luki hylätty! Sanoi että selvitä vaikka ohjekirjasta mikä se Abs valo on! Tuohtuneena ajoin kotiin (20km suuntaansa) jonka jälkeen menin herralle näyttämään autoni ohjekirjasta että "anti-lock"-valo tarkoittaa "abs" meillä näissä Saabeissa! Tuhahti, kävi vielä tarkistamassa että anti-lock valo toimii niinkuin pitää (testasi sen toiminnan kyllä jo 10 kertaa varsinaisessa katsastuksessa) ja haki lapun jossa lukee hyväksytty. Itse uusintanäyttö maksoi 0€ mutta olihan siinä oma vaivansa!
Että tällainen katsastusmies sattui tällä kertaa! Pulaute asemalle on vielä tekemättä, mutta saatan vielä muistaa asemaa kirjeellä jossa syvästi suosittelen työntekijöitä hakeutumaan koulutukseen/ hommaamaan puhelimen jolla asian voipi tarkistaa ko. automerkin lähimmästä merkkiliikkeestä jos epäselviä asioita ilmenee. Ainahan apua saa kysyä, ei kukaan kaikkea tiedä. Mutta pahoitella mielstäni saisi turhasta vaivasta.
Älä ota tollaselta tohelolta mitään lappua, vaan keskeytä katsastus ja mene muualle katsastamaan.
Monikaan ei tiedä, että katsastuksen voi keskeyttää.
Saako myös rahat takaisin? Yleensä katsastus veloitetaan etukäteen.
Firges9000 kirjoitti:Älä ota tollaselta tohelolta mitään lappua, vaan keskeytä katsastus ja mene muualle katsastamaan.
No, mitä järkeä olisi enään keskeyttää katsastusta kun on jo läpi mennyt? Nehän vois toisessa paikassa pompauttaa jostakin muusta ja sitten se vasta ketuttaiskin ja lisäkulujahan tuosta vain voisi vielä koitua!
Mulla viime kesänä katastusmies vaihatti ehjän pallonivelen (yläpällonivelen) ja "mikä parasta" SÄRKI KYTKIMEN mun Saabista ja tappelin kuukauden vikaa etsien ja turhaan tuli työsylinterikin vaihdettua ennen kuin vika löytyi pääsylinteristä (johon olin kyllä kumet vaihtanut heti ensimmäisenä)! En tiijä että miten se on polkenut siellä sitä kytkintä kun en ollut katsomassa mutta lähes vuoden (ostin auton edellisenä kesänä) täysin moitteetta toiminut kytkin ei toiminut enään kun lähdin ajamaan katsastuskonttorilta kotiin!
keskikonsoli kirjoitti:En tiijä että miten se on polkenut siellä sitä kytkintä kun en ollut katsomassa mutta lähes vuoden (ostin auton edellisenä kesänä) täysin moitteetta toiminut kytkin ei toiminut enään kun lähdin ajamaan katsastuskonttorilta kotiin!
Tokkopa sitä insinöörikään pystyy polkemalla kytkintä rikkomaan. Järjenkäyttö on sallittua.
keskikonsoli kirjoitti:En tiijä että miten se on polkenut siellä sitä kytkintä kun en ollut katsomassa mutta lähes vuoden (ostin auton edellisenä kesänä) täysin moitteetta toiminut kytkin ei toiminut enään kun lähdin ajamaan katsastuskonttorilta kotiin!
Tokkopa sitä insinöörikään pystyy polkemalla kytkintä rikkomaan. Järjenkäyttö on sallittua.
No, mitenhän siihen kytkimeen saadaan vika aikaiseksi muutoin kuin polkemalla sitä, ajatuksen voimallako?
On se minusta kuitenkin erikoista että kytkin ei ollut oireillut mitenkään vuoden aikana mutta konttorilta lähtiessäni kytkimestä hävisi paineet kun sitä piti pohjassa? Kyllähän tuossa sattuman mahdollisuus on tietenkin olemassa ja eihän tuo uusi ole tuo auto (-89) mutta silti.
Ei tunnu kuule kovin mukavalta kun hirveä hinta pitää maksaa katsastuksesta ja sitten siellä saadaankin uusi vika autoon ja ehyt osakin piti vielä vaihtaa uuteen.
keskikonsoli kirjoitti:Ei tunnu kuule kovin mukavalta kun hirveä hinta pitää maksaa katsastuksesta ja sitten siellä saadaankin uusi vika autoon
Hajoaminen vain tapahtuu joskus.
Juu, mutta kyllä se on mukavampi jos se hajoaminen tapahtuu itsellä eikä toisella etenkin kun ei itse ole paikalla kun hajoaminen tapahtuu, mutta aivan vapaasti saatte viisastella mulle tuosta, uskon kuitenkin että todellisuudessa teitä viisastelijoita v-tuttas kans jos autoonne tulis vika jonkun toisen toimesta ja velä siten että ette itse olisi paikalla!
suorsa kirjoitti:Tokkopa sitä insinöörikään pystyy polkemalla kytkintä rikkomaan. Järjenkäyttö on sallittua.
No, mitenhän siihen kytkimeen saadaan vika aikaiseksi muutoin kuin polkemalla sitä, ajatuksen voimallako?
Kuten 9-5T sanoi niin hajoaminen vaan tapahtuu joskus. Toinen vaihtoehto on, että insinööri on kiusallaan ruvennut polkemaan kytkintä niin monta kertaa, että sen saa rikki. Se kuinka kovaa kytkintä painaa ei vaikuta pääsylinterin tiivisteiden kestoon - liian kovalla voimalla saa korkeintaan kuopan lattiapeltiiin, mutta siitähän ei tällä kertaa ollut kysymys. Hulluinta asiassa on se, että jos aikoo kytkimen polkemalla rikkoa niin aloittaessa ei tiedä montako sataatuhatta kertaa sitä joutuu polkemaan
Eihän vaan sattunut katsastusajan kohtana olemaan kuuma kesäpäivä?
suorsa kirjoitti:Tokkopa sitä insinöörikään pystyy polkemalla kytkintä rikkomaan. Järjenkäyttö on sallittua.
No, mitenhän siihen kytkimeen saadaan vika aikaiseksi muutoin kuin polkemalla sitä, ajatuksen voimallako?
Kuten 9-5T sanoi niin hajoaminen vaan tapahtuu joskus. Toinen vaihtoehto on, että insinööri on kiusallaan ruvennut polkemaan kytkintä niin monta kertaa, että sen saa rikki. Se kuinka kovaa kytkintä painaa ei vaikuta pääsylinterin tiivisteiden kestoon - liian kovalla voimalla saa korkeintaan kuopan lattiapeltiiin, mutta siitähän ei tällä kertaa ollut kysymys. Hulluinta asiassa on se, että jos aikoo kytkimen polkemalla rikkoa niin aloittaessa ei tiedä montako sataatuhatta kertaa sitä joutuu polkemaan
Eihän vaan sattunut katsastusajan kohtana olemaan kuuma kesäpäivä?
Joo, en nyt tietenkään ajattele että se katasastusinssi kiusallaan on polkenut mutta jos on muutamia kertoja ronskimmin syystä tai toisesta pumpannut edestakaisin kytkintä niin se saattoi riittää että pääsylinteriin tuli sisäpuolelle kolo (oisko joku hapettuma irronnut tms.?) ja paineet hävis kytkimestä heti kuin lähdin ajamaan. Itse aika rauhallisesti ajelen niin olisi voinut toimia vielä kauankin tuo kytkin koska mitään oireita ei ollut vielä esiintynyt kytkimessä. Kilometrejä ei Saabissa ollut vielä 160 000 tuolloin mutta ikää kylläkin lähes 20 vuotta.
No, kerroinhan tuolla jo aiemmin että saattoihan se olla vain pelkkää sattumaa että se korkkas sillä inssillä mutta eikö nämä kuitenkin melko rosnskisti polje jarruja ja kytkimiä etenkin kun on vanha auto kyseessä? Ja oli kyllä kuuma kesäpäivä tuolloin.
keskikonsoli kirjoitti:Joo, en nyt tietenkään ajattele että se katasastusinssi kiusallaan on polkenut mutta jos on muutamia kertoja ronskimmin syystä tai toisesta pumpannut edestakaisin kytkintä niin se saattoi riittää että pääsylinteriin tuli sisäpuolelle kolo (oisko joku hapettuma irronnut tms.?) ja paineet hävis kytkimestä heti kuin lähdin ajamaan. Itse aika rauhalliseti ajelen niin olisi voinut toimia vielä kauankin tuo kytkin koska mitään oireita ei ollut vielä esiintynyt kytkimessä.
Uskotkohan itsekään tähän juttuusi?
Jos hapettuma tms kolo tulisi ainoastaan reipaasti polkemisesta, niin väitän ettei se olisi toiminut yhtään pidempään rauhallisetikaan polkiessa.
No ENPÄ tietenkään usko!!
Sori nyt hirveesti kun kirjoitin tuosta tänne, fakta on kaikesta huolimatta se että kytkin oli toiminut moitteetta vuoden mutta ei tominut enään katsastuksen jälkeen P.I.S.T.E. ja perään!
Waro ettei tunkkis hajonnut, kun viskasit sen meille
Mulla sai , vuonna miekka ja kirves, katsastaja etujarrupalojen kulutuspinnat kerralla kadulle. Oli aika erikoinen "nariseva" jarrutustyyli.
Päällikkö Koponen sanoi katsastajalle, että nyt toi leikki loppuu ( oli viides näyttö menossa) ja lyöt leiman paperiin ja soitat Autonovolta ajan jarrupalojen vaihtoon ja HETI
Että kyllä sielläkin osataan, kuten myös myöhemmin Håkansbölessäkin whittuilla asiakkaalle ja autolle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3