Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Maalis 15, 2026 14:05
Kävin hakemassa kevään valmisteluna kanisteriin 15 litraa ysikasia kuplavolkkaria varten tänään. Sillä ajaa kuplaa vajaa 200 km. Melko tarkkaan 30 oiroa meni että hujahti. Mutta mitä sitä ei harrastuksensa eteen tekis? Ja lohduttaa tietenkin se ajatus myös, että Oldsmobilea tuolla fossiilimäärällä ajaisi vain noin 50 km :mrgreen:
Minä puolestani kaatelin tänään puita ja ai että, on se luksusta kun ei sahaan tartte kaadella muita litkuja kuin teräketjuöljyä ja sitäkin kohtuu harvoin. Akku kiinni ja saha surisemaan, Niin se rojahtaa rötkölleen paju kuin kohtuukokoinen koivukin. Noissa kotona pysyvissä vehkeissä seinästä tankkaus on huikeata voittoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
AZP
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja AZP »

^mikä vehje, minkä kokoiset akut ja kauanko sellasella yhellä latinkilla ajelee? Minkä tehonen vehjes, eli riittääkö puhti paksuun työskentelyyn?

Ite kattoin kolmisen vuotta sitten speksejä sähkösahoille, mutta päädyin lopulta muinaismoottori-Stihlin (MS 251) hankintaan, kun totesin ettei akkuvehkeissä mun käytössä oikein välttämättä toiminta-aika ja/tai teho piisaa.Tai hinta nousee kamaluuksiin ja mun käyttömäärällä se ei bensa vs. sähkö -säästössä oikein oikenis.

Varmasti ovat taas sähkövrhkeet siitä kyllä kehittyneet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

viggen kirjoitti:
Su Maalis 15, 2026 15:03
Mikä on Ruotsin dieseliä :?:
Tuolla tarkoitin Ruotsin puolelta tankattua dieseliä ja vielä sellaisesta ketjusta jota Suomessa ei ole esim. Ingo.
Jotkut väittävät, että on huonoa dieseliä (Ruotsin puolella) ja suuttimet ovat menneet tukkoon 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Ryobin 36V akkusaha, ostettu 2020* eli ei nyt ihan tuoreinta. Samalta ajalta on 5Ah akku ja nyt kun tarttee kaataa enempi niin ostin kaveriksi 6Ah akun. Jos urakkaa tekisi niin ottasin varmaan 3 noita isompia akkuja ja 2 laturia, niin ehtii aika hyvin latautuakin. On mulla uudempikin, kun kaverin tutulla oli moinen ylimääräsenä niin ostin halvalla varalle pois, mutta siinä on lyhömpi (12") laippa (toisessa on 14") niin noihin isompiin puihin otan tuon vanhemman.

Ei se varmasti ammattimetsurisahan tahtiin pääse, mutta kotioloissa vetää kyllä ainakin mun tarpeisiin riittävästi. Isoin koivu jonka pari viikkoa sitten tömäytin nurin oli sahuukohdalta about 55cm halkasijaltaan.

*) Mulla oli ennestään Stihlin 1,7kW seinäsähkösaha, mutta kun ostettiin tämä tönö jossa on ~400m käytännössä pihatietä, niin piti löytää myös jotain mille ei tartte vetää roikkaa jos kaatuu puu kujalle. Eipä ole juuri tullut Stihliä hyllystä kaiveltua, joskin se onkin taas rikki (Ryobi kestää käyttöä, Stihl näköjään ei...). Valinta oli sinänsä helppo, että tuollanen 36V Ryobi oli saanut ihan hyviä arvosteluita ja syö samoja akkuja kuin meidän ruohonleikkuri.
Viimeksi muokannut aero, Su Maalis 15, 2026 19:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
viggen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja viggen »

petrisa kirjoitti:
Su Maalis 15, 2026 17:44
viggen kirjoitti:
Su Maalis 15, 2026 15:03
Mikä on Ruotsin dieseliä :?:
Tuolla tarkoitin Ruotsin puolelta tankattua dieseliä ja vielä sellaisesta ketjusta jota Suomessa ei ole esim. Ingo.
Jotkut väittävät, että on huonoa dieseliä (Ruotsin puolella) ja suuttimet ovat menneet tukkoon 8O
Ok. Tuollaista en ole kuullut, että jonkun yhtiön polttoaine olis tukkinut suuttimet. Itse olen suurimmaksi osaksi tankannut ST1 ja niin tehty yritys autoihinkin viimeiset kymmenen vuotta ilman mitään ongelmia. Ingosta en osaa sanoa mitään.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin