Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Nonniin, lupaamaani porinaa tuosta uudesta mersun GLB 350 4matic lauch edition, joka mulla on nyt ollut ajossa kaks ja puoli kuukautta ja n. 5200km. Auto on todella mukava ajaa. Siitä kertoo sekin että ensimmäisen kerran saabien jälkeen joutuu keskustelemaan emännän kans "kumpi saa ajaa" :lol: .

Alusta on todella mukava. Se syö kyllä teiden epätasaisuuksia sen minkä nyt suomalaisilta teiltä voi. Aivan eri kaliperiä kuin EV6. Teho-painosuhde jotakuinkin sama kuin EV6:ssa, mutta tässä on kaksi pykälää eteenpäin. Sehän tarkoittaa sitä että tapahtuu-paljon-nopeasti, kun tuota oikeaa jalkaa ojentaa, varsinkin paikoiltaan. Kokonaispaino on vähän yli 2700kg, joten eipä tarvii peräkärry-auto-yhdistelmää lainata omille muksuille. Harmittavasti vaan Mammakaan ei saa sitä ajaa. Hinnaksi varusteineen vähän reilut 70keur.

Kulutus on hämmästyttävän pieni, vaikka on tuollainen möhkäle. Kialla en muista että olisi kulutus jäänyt alle 20kWh/100km juurikaan koskaan.
- Kalajoelta Liminkaan 112km, 1:18h, keskinopeus 85kmh, kulutus 14.7kWh/100km. Matkavauhtina tikkari+5kmh todellista nopeutta. Rasitteena vielä epätavallisen paljon rekkoja ja karavaanareita ja yksi liettualainen motskari. Tuo viimeinen jäi hyvin mieleen, kun ohitin sen ainakin 5 kertaa. Hän kun päätti ohittaa minut kun kyttäsin rekasta ohituspaikkaa, jolloin minä ohitin sen yhtäkyytiä rekan kans. Ja tämä toistui ärsyttävästi ainakin tuon 5 kertaa. Niin, ja se piti matkavauhtina reilut 90 satasen alueella.
- Parin viikon ajot, 1093km, 22:49h, keskinopeus 48kmh, kulutus 15.9kWh/100km. Arvioisin että puolet matka- ja puolet kaupunkiajoa. Lisäksi vielä muutama tunti parkissa ilmastointi ja radio päällä, formulat auki, mamma marjassa.

Muutama pieni murhekin on tähän mennessä ollut. Ensimmäisenä nuo digitaaliset lisäpalvelut. Niitä ei siis ollut eikä tullut itsekseen autoon, vaikka kaiken piti olla kunnossa. Lopulta Mersulta tuli tieto, että palauttaapi keskusyksikölle tehdasasetukset. Tämä tehtiin emännän avustuksella yks ilta. Lähes kaks tuntia painittiin ja ihmeteltiin mm. kun puhelin ilmoittaa "jatka keskusnäytöllä" ja keskusnäyttö ilmoittaa "jatka mobiililaitteella", mutta maaliin päästiin ja kappas, seuraavana päivänä oli ilmaantunut läjäpäin internettiin liittyviä sovellutuksia, joista tärkeimpänä selain. Pääsee kattomaan formuloita yms. kun Mamma marjastaa mettässä. Pikkujuttu siis.

Toisena pikkujuttuna oli poistumisavustin. Tämän siis pitäisi siirtää kuskin penkki haluttuun asentoon autosta poistumista varten. Tämä siirsi minun profiililla penkkiä vain satunnaisesti, emännän kohdalla ei koskaan. Mulle isompi harmi, kun emäntä on sen verran persjalakanen, etten ratin taakse mahdu millään hänen asetuksillaan :lol: . Sekin ratkesi ilmeisesti omin voimin. Manuaali tai käyttöliittymä ei kerro asiasta oikeastaan muuta kuin että kuinka se toimii. Keksittiin sitten muutama päivä sitten säätää se poistumisasento käyttämällä pelkästään penkin pituussäätöä. Nyt on jo monta päivää toiminut virheettömästi molemmilla :lol: . Tästä pitänee ilmoitella Mersulle kuinka korjasin ihan itse :oops:

Kolmantena on "Radio Service Following" palvelu. Sen pitäisi vaihtaa normi radiokanava internettiin, jos on huono kuuluvuus. Se ei toimi vieläkään, vaan tulee pitkä pölötys "Tämän palvelun toimittaminen laitteeseesi on lopetettu. Käytä osoitetta radioplay.fi..." tai jotain sinnepäin. Tuo täsmälleen sama ilmoitus samalla äänellä tuli joskus kun etsin tietokoneella jotain radiokanavaa internetin syövereistä. Noh, tuollehan minä en voi mitään, kun on mersun konfiguraatio-ongelma jossain. Itseasiassa, eikä vois vähemmän kiinnostaakaan :lol: . Jos oikein harmittaa, niin ainahan voi pistää selaimeen radiopooki.fi ja antaa matkan jatkua.

Eli, pieniä murheita uudessa automallissa Mersullakin, mutta todella pieniä. Noiden kahden EV6:n jälkeen nämä vaan naurattaa. Hinuriakaan ei ole tarvittu vielä kertaakaan KOPKOP :lol: . Nekin kun ovat tulleet saabien jälkeen tutuiksi.
Antti
MB 350 4Matic Launch Edition -26
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin