GALLUP: Minkälaisia saabisteja täällä on??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Nö, kai tää mun nikki on jonkin sortin etu- ja sukunimen yhdistelmä, syntynyt jo ala-asteella. Yks kaveri vaihto 626 Gti:n tonnariin ja etsiskelin samaan aikaan itelleni ekaa autoa, josta olin päättänyt, että japsi! No soittelin innoissani kaverilta Mazdaa muutaman kuukauden päässtä, oli mennyt ja myi minulle tonnarinsa -87 turbo. Auto kotiin ja odottamaan korttia, pientä tutkiskelua ja autosta: etulokarit, ovet, takalokarienkaaret, yms. pientä vaihtoon. No nyt on vastamaalattu, sisäänajettu (460 000) tukeva talviauto.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Nimimerkki tulee siis suoraan nimestä, Kalle ja sukunimen eka kirjain. Saabeja on harrastettu niin kauan kuin on kortti ollut. Taustaa on perheessä Saabeihin, isä ollut saabi-liikkeessä 70-luvulta alkaen, itse melkeen 6v.
Viritelty on jos mitäkin, oma kulkine 900 CD T16 -84, hieman muunneltu. Muita Saabeja 900 Aero -85 ja 99 -81 josta tehdään rassia...

Kalle #1178
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mun nicci tulee tämänhetkisen auton nimestä, eli vm. 1997 Saab 900 S Turbo Sensonicista.

Meikäläisen saabismin syntymisestä: faijalla oli vikan vuosimallin 96 80 -luvun alussa. Siitä ei kuitenkaan vielä tauti tarttunut, mutta ilmeisesti jotain jäi kytemään pikkupojan mieleen.

90 -luvun alussa ajelin Fordeilla, kunnes 90 -luvun puolivälissä eräs "ystävällinen" naishenkilö ajoi Escorttini lunastukseen punaisella Corollallaan. Fordin kori vääntyi, joten ei siitä enää kannattanut tehdä autoa.

Sitten hommaamaan uuttaa autoa. Kaverilla oli siihen aikaan Pösön 405, joten ajattelin hommata sellaisen. Nyt en tosin ikimaailmassakaan enää koskisi noihin "ranskanperunoihin" :wink: Faija sanoi mulle, että sen eräällä työkaverilla olis aika paljon ajettu Saab 900i16V vm. 1991, mutta se on tosi hyväkuntoinen, mutta "eihän sua noi Saabit kiinnosta, kun katselet noita Pösöjä."

Sillä silmäyksellä sanoin faijalle, että pääsiskö sitä Saappia koeajamaan? Otin sen yhdeksi viikonlopuksi koeajoon ja se oli siinä - tämän auton mä halusin. Ostin auton ja se palveli mua 327 tkm:n saakka, kunnes ajattelin, että haluan turbosaabin ja uudempaa versiota.

Olin kuullut "kauhujuttuja" siitä, että "NG900 ei ole läheskään yhtä hyvä kuin OG900" ja ennakkoluuloisesti seurailin, että mistä voisi löytää hyvän NG900 Turbon.

Sitten löysin hyvän pelin, 66 tkm ajetun valkoisen Saabin NG900 Turbo Sens. Kysyin eräältä saabistikaveriltani, että mitä toi Turbo Sens tarkoittaa. Kaveri kertoi mulle, että siinä autossa ei ole lainkaan kytkinpoljinta ja kysyi, että muistanko sellaista saappimainosta, jossa mies kurvailee radalla NG900:lla ja nousee autosta vasen jalka paketissa? Muistin mainoksen ja aloin kiinnostua tuosta valkoisesta ajopelistä, joka oli aluksi väriltään kuitenkin melko vastenmielinen kokemus. Selvitin itselleni Sensonicia koskevia juttuja ja soitin auton edelliselle haltijalle. Auto oli ollut Länsiauton leasingautona eräällä naishenkilöllä, joka työskenteli mainostoimistossa, joka tekee mainoksia Saabille.

Sitten ei muuta kuin auton koeajolle vielä ennakkoluuloisella mielellä (olihan kysymyksessä NG900) :wink: Koeajon jälkeen oli selvää, että tässä on mun seuraava auto. Ostin auton pois ja nyt olen ajellut sillä jo monta vuotta.

Virityskärpänen puri meikäläistä, kun sain jostain kuulla, että turboautoja pystyy lastuvirittämään. Pistin "vahingossa" nettiselaimeen hakusanaksi "Saab Tuning" ja sieltä tuli vastaukseksi Nordic Uhrin -nettisivun osoite. Vähän sen jälkeen selvisi, että on olemassa sellainenkin firma kuin BSR, joka myy virityssettejä vielä halvemmalla kuin Nordic. Ostin BSR:ltä steg 1:n.

Nälkä kasvaa syödessä, joten kun kuulin, että Speedparts antaa samat alennukset Suomen Saabklubin jäsenille kuin STCS:n jäsenille, niin ostin heiltä autooni steg 3:n.

Ja edelleen nälkä kasvoi syödessä: tänä keväänä tilasin autooni Maptunilta steg 3+ softan, joka toimii yhdessä tehokkaamman välijäähdyttimen kanssa ja olen ollut softaan tosi tyytyväinen :wink:

Kaikenlaista muuta on myös tullut tuohon autoon laitettua ja korjailtua. On oikeastaan sääli, että sitten kun hommaa toisen Saabin, niin täytyy aloittaa lähes kaikki hommat taas alusta :)

Sekakäytöstä: jos on tosi saabisti, niin ajaa vain ja ainoastaan Saabeilla, se on mun mielipide. Ja sori vaan, jos se nyt ärsytti jotakuta :wink: Itse voisin vaihtaa Saabini Volvoon, jos Saab lakkaisi tekemästä autoja tai niiden laatu menisi todella heikoksi. Eli Volvon omistajia ymmärrän jotenkuten :wink:

Muita harrastuksia (Saabien lisäksi): kerään CD -levyjä (lähinnä hard rock, heavy -osastolta). Kotona "lojuu" noin 1500 CD -levyä. Lisäksi skulaan skebaa ja siksi kotona lojuu myös 5 keppiä :wink:

Unelma-autoista: Saabin cabbe, cosmic blue 9-5 Hirsch Wagon tai Porsche 911 Turbo AWD :wink: Ranskalaisista en kelpuuta mitään, japseista ainoastaan Subarun WRX STi ja Mitsun EVO vois olla sellaisia, joilla kehtais ajella :wink:
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Loka 07, 2003 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No kai minäkin sitten...

Aksu on lempinimi ja 900t16 vuodelta 1984 auto.

Isukki on ollut Saabisti jo kauan, ensin istuin vaahtosammuttimen kokoisena -78 99:n kyydissä, sitten -81 GLS:n jonka jälkeen -84 99.

Isoveljellä taasen oli 99-84 joka vaihtui 900i16:seen. (musta viistokeulasedani alupalloilla ym. ym. se oli niin hieno ja tehokas ;) )

Sitten tuli oman auton hankinnan aika ja tutulla oli "hieno" kustom kajakki joka oli jäänyt mätänemään pellon reunalle. Sehän vaihtoi omistajaa välittömästi ja sen fiksailin ennen ajokortin saantia. Hieno peli oli muuten, kirkkaanpunainen kromipuskureilla ja kaikki muut osat mattamustia. Madallettu ihan tiehen kiinni ja nykyaikaiset 185/65 kumit alla. Kone oli varustettu Saabin omalla "stage 1" :llä ;). Lisäksi siinä oli peltisarja ja 2" Simons putki. Kyllä kuluki.

Tässä välissä isukki meni ja osti 900 turbon. Voitte arvata miten nuorelle miehelle käy kun sellaista koittaa, varsinkin kun se isukin kanssa härnättiin pitkälti kolmannelle sadalle hevoselle..

Bongasin sitten kanssasaabistilta konevikaisen -84 900 turbon, joka piti hakea pois. Autossa on sähkölasit edessä ja takana, sähkökattoluukku, sähköpeilit, cruise ja k-lukko. Alakerta vaihtui kaverilta ostettuun tehtaan paketissa olevaan 9000 lohkoon(0km ajettu!!) ja kansi portattiin ja palotilat avarrettiin. Lisäksi auto maalattiin uudelleen alkuperäisellä värillä.

Nyttemmin satasessa on mm. viistokeulapuskurit, 16" alut, madallussarja. Konehuoneessa vapaavirtaussuodatin, iso keulacooleri, 2X bosch by-pass, säädettävä bensanpaineensäädin, 3"JT, laatikossa pidempi ensiövälitys, ym. ym.. Luonnollisesti myös APC:ta on puukotettu.

Tulossa :wink: : kitkalukko, isompi turbo, parempi APC, ruiskuchippi, jäykempi alusta, paremmat renkaat ja paljon kilometrejä. Tosin ensin on tulossa talvi, jonka satanen viettää kuivassa vajassa pukkien päällä.

Itse olen reilu parikymppinen opiskelija. Opiskelen konetekniikkaa Oulun yliopistossa vielä monta vuotta.. (jonka takia saab saa seistä talvet)Harrastuksina monipuolinen liikunta ja musiikki lähinnä kuuntelupuolelta.
900SCoupe
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 07:25
Paikkakunta: Ylä-Savo

oma saabbini

Viesti Kirjoittaja 900SCoupe »

Minulla tuo nikki on kanssa samaan tyyliin kuin Sensonicilla, eli kertoo auton mallin täydellisesti, eli kyseessä on ilman turboa. Auton ostin uutena vuonna -96 lokakuussa, autoa sai odotella 6 viikkoa ja ne olivatkin aika pitkiä viikkoja....Sentään eka oma saabbi kyseessä.

Autoon tuli silloin tilattua se alkuperäinen varashälytin kauko-ohjauksella ja hopea metallihohtoväri, sillä hetkellä ei muuta. Vuosien saatossa autoa on tullut varustettua lähes kaikilla mahdollisilla saabin alkuperäisillä "irto-varusteilla", alusta asti on ollut mielessä että en tule myymään tai vaihtamaan saabbiani, tulee jätettyä "harraste-autoksi" jos sitten on tarvetta enemmän ajella tulee varmaan hankittua toinen auto, eihän sitä "mobilistilla" malta ajaa kaikkia ajoja..

Toisaalta tuo moottoripyörä harrastus vie aikaa jo turhankin paljon saabismista...nyt talven aikana Shadow menee vaihtoon ja tilalle tulee Hondan Pan European ja sittenhän se taas tulee uutuuden viehätyksessä ajeltua koko kesä pyörällä ja eihän sitä sitten jouda saabilla ajelee, mitä nyt sitten talvella. Mittariin on siis kertynyt nyt "vasta" 94500 km
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

Kai minäkin kun kaikki muutkin...
Juuso on vain lempinimi(oikee nimi juho).Saappeja perheessä on ollut jo 5. Ensin isällä oli joku 80-luvun alun satku ,sitten 900 i -88, sitten tuli 900s 2.3 -94 ,jonka jälkeen 900 T16 -90. Itellä on 2-ovinen T8 -89. Muuta ei voi sanoo kun että "saabismi on parasta huumetta!!!" :D
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

eipä tullu mielee mikään nikki niin otin oman nimen käyttöön saabbeja on ollu ja tulee olemaan 99 , 900 , 900 , 900 , ja nyt myös 900.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tässä tarinaa...

Aiemmin en ollut kiinnostunut euroautoista lainkaan. V8 magazine tuli kotiin vaikkei ollut korttiakaan. Eli jenkkiautot kiinnosti kovasti, ja cruisingeissa tuli tottakai käytyä. Myöhemmin oma autokin piti saada jottei vuosia sitten opittuja ajotaitoja kovin pahasti pääsis unohtumaan. Ensimmäisen auton oli oltava vanha jenkki, mieluiten Satellite, Dartti, Duster tai El calmino ja tietenkin juuri sopivaa tiettyä vuosimallia ja isolla lötköttävällä veekasilla ja automaatilla, se oli päätetty kauan sitten.

Vuonna -97 faija oli vaihtamassa uudesta asti omistamansa ruusukvartsisen vm88 900i 4d sedanin uuteen, saksalaiseen, massakansalaisten autoon. Vanhasta, mutta ikäisekseen erittäin hyväkuntoisesta ja vähän ajetusta saabista ei tuntunut saavan vaihdossa niin paljoa että se olisi kannattanut ja raaskinut väliin vaihtaa. Saabi siirtyi mulle. Vai että saabi. Menkööt nyt jonkun aikaa, olihan se mun ensimmäinen auto. Ja hyvähän sillä olikin ajaa.

Silloisessa opinahjossani olin tutustunut uusiin luokkakavereihini, muuan 'siipisaabistiin' jonka hienoja erilaisia saabiprojektien vaiheita sivusta seurailin. Tuon myötä autohifikärpänen pääsi puremaan ja hetkeä myöhemmin saabi oli pakattava täyteen kallista mutta laadukasta ja raskaamman sarjan hifiä.

Saabin ainoa mutta mulle iso miinus oli se i-kirjain takaluukussa eli turbon puute. Kuten tunnettua, 8 venasen vaparin virittäminen edes vakioturboja vastaaville tehoille ei ole järkevää, joten ainoa vaihtoehto oli turbo, ja turbotekniikkaa etsittiinkin tositarkoituksella. Tarjolla oli muutamia T8 koneita, mutta mielummin kuustoistatappinen kiitos, pyyntihinnat oli kuitenkin sen verran kovat ja tarjonta hyvin vähäistä vähemmän ajetuissa T16 koneissa. Silloin taisi olla iivarissa vajaat 150tkm, joten +250tkm ajettu kone ei luonnollisesti kiinnostanut, vaikka eihän se paljoa sekään ole. Asennuskin olosuhteiden pakosta olisi ollut teetettävä muualla, joten eihän se olisi ollut loppujen lopuksi kannattavaa vaikka kori ja muut paikat olikin hyvässä kunnossa

Hifien ohessa tuunauskuume alkoi nousta. Ja samalla alkoi jenkkiautot feidautua pikkuhiljaa pois mielestä. Myös v8-magazinen kestotilaus päättyi. Onneksi kuitenkaan kyseiseen saabiin ei ainakaan silloin ollut saatavilla tuning-kamaa ja se jäikin alkuperäiseksi. Vanha og ysisatku, sedan, on parhaimmillaan sellaisenaan. 17" kiekot siihen tuli kuitenkin hommattua ja olihan se pramee.

Tehoa oli kuitenkin saatava pian lisää ja kokonainen turbosaabi oli laitettava hakuun. Siis, turbo_SAABI_. Se oli jo itsestäänselvyys, eikä jostain syystä ollut muita vaihtoehtoja. Joko OG900 sedan tai 9000, ehkä mielummin CD, no kunhan se on turbo ja manuaalilaatikolla. Ysisatasia turbo sedaneita tuntu olevan ihmeen vähän, ainuttakaan T16 sedania ei tuolloin tullut reilun vuoden aikana vastaan, silloiseen budjettiin sopivia tonnareita sitten olikin enemmän mutta paljon oli huonokuntosia, ruosteisia ja liikaa ajettuja. Silloinen saabi oli kuitenkin se hyväkuntoinen ja edelleen vähän ajettu faijan vanha helmi joten selvästi huonompikuntoisempaan vaikkakin turbolla varustettuun ei sitten kuitenkaan ollut kiinnostusta. Ei meinannu löytyä millään sopivaa, vuodenkaan etsinnän jälkeen, oli joko liikaa ajettuja tai sitten muuta vikaa ja piti kasvattaa budjettia uudempia silmälläpitäen. Oli kuitenkin huomioitavaa se että paljon jäisi tee-se-itse asioita tekemättä oman tallin puutteen takia.

Kevät on aina autokuumeen aikaa ja vuonna 2001 keväällä bongasin satatonnia ajetun vm95 NG900T:n ja kaupat tehtiin. Vanha helmi meni haikein mielin vaihtoon ja se olikin päässyt miltei välittömästi uuteen kotiin, eikä ihme. Sainpas kuitenkin vihdoin sen kauan kaipaamani turbosaabin ja vähän uudemman kuin alunperin oli tarkoitus :D

Noiden muutamien vuosien jälkeen ja tuon nykyisen saabini myötä vaikuttas että muuhun merkkiin ei taida olla kovin helpolla paluuta. Lottokuponki on aina vetämässä, joten ainoastaan iso osuma voisi käännyttää saabismin audismiin. RS6.

Muuten seuraavana ehkä joskus tulevaisuudessa perseen alla vois olla 9000 aero tai 9-3 aero, 900/9-3 turbo cabbekin olis kiva. Nämä luonnollisesti vähintää jollain steg-tasolla varustettuna. :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Saab-kärpänen puri vuonna 1979, kun isä osti ekan Saabinsa, vm-74 Saab 99 L (1.85 kone :oops: ). Sillä sitten ajeltiin vuoteen 1989 ja viimeisenä tekonaan ajoin vanhuksella korttini :wink:

Sen jälkeen on ollut Saabeja ykkös-ja kakkosautoina, nykyään sattuneesta syystä, meillä on viisi koiraa, ykkösautona on Toyota Corolla farmari vm.95, joka on kokoluokassaan tilava ja ÄÄRIMMÄISEN luotettava, joka on tärkein kriteeri kun muija ajaa joka päivä ympäri Etelä-Suomea ja välillä pitkin Eurooppaa. Kun ei noi finanssit nimittäin riitä 9-5 farkkuun.

Kakkosautona olen pitänyt Saabia, että pysyy tuntuma yllä. Tällä hetkellä on alla 900i 16 v autom vm.89. Kilometrejä takana 334 000, pientä laittoa alkaa olla pelleissä ja muutenkin, mutta kaikkiaan kivaa kyytiä kun kulkee.

Nickistä huomaa, että en paljoa perusta näistä vuoden -93 jälkeisistä tekeleistä ja aion pysyä klassikossa niin kauan kuin niissä henki pihisee.

Tulevaisuudessa olisi tarkoitus siirtää Saabismi kolmosluokkaan, eli pari japsifarmaria arkiajossa ja sitten harrasteautona kauniiden kesäpäivien ajoon esim. 99 tai 900 jota sitten laittelen hiljakseen itseni näköiseksi :lol: Kas kun toi koirien kuljettaminen Saabeissa ei ole oikein niiden arvolle sopivaa, siis Saabien 8)

Niin, onhan näitä tosiaan ollut:

Saab 900i 8v 4d vm.84
Saab 900C 4d vm.89
Saab 900i 8v 4d vm.88
Saab 900i 2.1 16v 5d vm.92
Saab 900 2d vm.89
Saab 900i 16v 5d vm.89
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Toi nikki tulee tuolta harrastepuolelta eli vanhojen Z 1000 Kawasaki motskarien piiristä. Mad Max filmistä se mp-poliisi oli sen niminen. Ite oon sähkäri leipätyökseni. Helsingissä asustelen.

Tuo Saab innostus tuli aika puhtaasti työkavereiden puolelta. Piti saada luotettava peli johon mahtuu 2 omilla penkeillä matkustavaa ja 2 aikuista kohtuuhintaan. Eräs musta,900i -87 5-ovinen manuaali, joka oli taivaltanut vain 220000 kilsaa ja oli viettänyt nuoruutensa suolattomassa ympäristössä ainakin peltien kunnosta päätellen, tuli sopivasti tyrkylle. Kaupathan siitä tuli samantien. Viripuolta siinä ei ole muutakuin 15 mm matalampi alusta.
Varkaiden suosiossakin peli on tuntunut olevan, 1 varkaus ja 1 yritys. Enään tuskin ajamalla liikkeelle lähtee.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mun nicki tulee ihan omasta nimestä.

Saabit tulivat mulle pienellä viivellä.
pikkupoikana tuli kyllä leikittyä muovisilla saabeilla, ja on vieläkin talessa semmoinen metallinen matchbox:in saab.

vanhemillani oli saab 99L ja ford transit rakennusautona. Transit tosin vaihtui bedfordiin, mutta saabi pysyi. Ja jossain vaihessa saatan tämän 99:n ottaa työn alle. katsoo mitä kivaa sitten keksii 8O

1987 sitten isä päätti että saab jätetään eläkkeelle ja tilalle tuli mitsu galant. No olihan se hieno auto silloisesta mielestä, ainakin tilavampi kuin saab. Mitsu osoitti jo parin vuoden päästä hajoamisen merkkeja. joten tilalle otetiin samanlainen galant, tosin 2.0 konella ja hieman uudempi. Tässä oli minun tuleva ensi auto.mitä en vielä tiennyt tosin. itse haaveilin jenkkiautoista jo hieman ja luin v8 magazinea.

Galant alkoi lahota jo muutaman vuoden ikäsenä suuremassa mittapuussa. Kerran kun isän kanssa otetiin lattiamatot siitä auki tuumasi isä vaan että nyt kyllä tuli autokauppaan lähtö. Parin viikon päästä pihaan tuli punainen saab 900i (mikä on vieläkin vanhemillani, 10 vuotta ovat ajaneet nyt sillä.)

Galantin pellit paikattiin, ja kun vuonna 96 sain ajokortin, oli mulla jo auto. No galantia virittelin hieman. vaihdoin siihen gsr sapporon yläkerran ja kulkihan se ihan kivasti. Tässä vaiheessa iski jenkkiautokuume niiiiiin pahasti että nyt mitsu sai lähteä ja tilalle sitten tulikin jenkki. no eihän se tietysti ihan unelmien auto ollut, mutta pienellä siistimisellä siitä tuli särmän näköinen farkku. Intin jälkee vielä noin vuoden ajoin jenkillä, kunnes alkoi opiskelut ja tiesin että nyt voi tuolla autolla rahat loppua.

Alkoi taas armoton auton etsintä. ja ja ja se liike mistä menin katsomaan oli scan auto!! joskus muistan kun sanoin isälle että ei ikinä mitään 900 saabia. ja nyt katselin itselleni sellaista. noh naiset vaihtuivat ja sitten myös uudella tyttöystävällä oli 900c.

Etsinnän jälkee löytyi lopulta 900S!!! kun toin auton kotia isä kyseli että tuollaista turboako sä meinaat? noh itse olin naama messingillä että joo joo tää kulkeekin ihan kivasti :lol: Siitä se sitten alkoi. parin vuoden päästä ostin 900 T16, minkä pistin sulattoo viime perjantaina, ja viime talvena hain ruotsista 9000TurboS :än. Niin ja viime perjantaina myös kävin hakemassa 900i:n minkä keulalle pitäisi vaihtaa tuo sulattoon menneen tekniikkä :wink:

Tänä päivänä voi olla yksi kaveri vaarassa, kun lainasin sunnuntaina sille työautoksi tuon mun ekan saabin. saa nähdä käykö se mikä monille jenkkeihin vannoutunella :?: kun tuo ässä on myynnissä alkoi hän jo eilen puhua että mitä jos hakisi pankista vähän lisää lainaa ja.... Oli yllätynyt kuinka vähällä bensalla voi töihin mennä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Käyttäjänimeä varmaan tarvitse selitellä, tuota käyttää kaikki muut paitsi isoäitini :) Oma suuntaukseni edustaa varmaankin ns. käytännöllistä saabismia. Olisiko jopa liikaa sanoa, että en ole saabisti, satun vain aina välillä ajamaan Saabilla. Minulla on ollut myös pari Audia ja aika liuta Fordeja useiden muiden lisäksi, joten ei voine pitää sairaalloisen merkkiuskollisena minkään valmistajan suhteen.

Ei liene yllätys että perheessä on ollut välillä Saabeja, ukillani oli sammaleenvihreä 99 joskus 70-luvun alkupuolella, isällä '80 900GLs Combi automaatti, '86 900 4d karvismalli ja '87 900i 5d.

Ensimmäinen oma kosketukseni Saabin omistajuuteen olisi voinut olla auvoisampikin, tarvitsin nimittäin nopeasti halpaa autoa ja tarjolla oli 99 GLs Combicoupe automaatti '75, loppuun asti raiskattu vessa ja huonot talvirenkaatkin vielä :) Ajelin sillä kotvan tekemättä muuta remppaa kuin vaihdoin sytytystulpat toisiin käytettyihin kun ilmaiseksi sai... Bensaa meni 13-17 L/100km.

Sitten kuluikin kuutisen vuotta ennenkuin "piti saada turbo", ja kotiin hommattiin '87 9000 automaatti kaikilla mausteilla. Ihan mukavaa kyytiä tuolla sai, mutta pientä vikaa oli aivan sairaasti. Tonnaria voisi harkita vieläkin, mutta selkeästi 90-lukuista ja paremmin pidettyä.

Saabitonna pärjäiltiin tällä kertaa reilu vuosi, kunnes lähdin Saksaan autonhakuun. Piti tuoda joku kiva Audi tai Bemari, mutta NG-satkun kanssa sieltä pois tultiin.

Heti tämän jälkeen homma alkoi saada huolestuttavia piirteitä, hankin nimittäin toisen Saban, tuossa allekirjoituksessa sekin komeilee. Tuolla pitäisi talvi ajella, vähän kyllä hirvittää, on se sellainen savuttava helistin tuon uudemman jälkeen. Toivottavasti kuitenkin hauskaa piisaa!
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Gallup

Viesti Kirjoittaja kostape »

Saabi-ajelut alkoivat kohdaltani jo jokin aikaa sitten eli 1965, jolloin kupla vaihtui -63 malliseen 96:een. Sitä seurasi pitkänokka -65 ja farmari -66, eli vajaatahtisilla tuli joku 100 tkm mukavaa kokemusta, myöhemmin on ollut useita muitakin merkkejä, mutta parikymmentä viime vuotta vain näitä kotimaisia.
Nyt on arkiajossa 9000CS 200hv -93 ja 900S 145 hv -92, joilla tuntuu ehtivän ja peräkärrytkin saavan tarvittaessa hyvää kyytiä. Vaativampiin tarkoituksiin on kilvissä 95 66 hv -73 ja 96 38 hv -64. Ilman kilpiä seisoo käyttömaksun vuoksi (ennen niitä katsastelin vuorovuosin) rekisteristä poistettuja: 96 -78, 96 -79, 96 -72, 06 -75, 96 -80, 99 Turbo -79, 99 -71, 99 -82, ja lisäksi joku 5 kpl 96 ja 99 projekteja.
Harrastuksen myötä on kertynyt useampi laatikollinen purkuosia, purettujen määrää kuvannee että nurkissa oli noin 16 kpl V4- moottoreita, joista viikonloppuna romutin 5 huonointa.
Kaikkea tätä kamaa on myynnissä realistisiin hintoihin tarvitsijoille, koska isompia kunnostusprojekteja en aio tehdä, vaan elvytellä näitä kertaalleen entisöityjä (ja kesken olevia).
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vähän matkaa kuljettu

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nickinä on nimi + syntymävuosi, tylsää mutta tehokasta. Autoja on eri mallisina (varsinkin jenkkejä) kuolattu aina, mutta taloudelliset rajoitteet toimivat tehokkaasti yksityisautoilua vastaan.

Ensimmäinen autoni tuli vasta tammikuussa 2002 ja se oli 900i -85 -karvalakkimalli. En ollut mitenkään erityisesti katsellut Saabia, mutta kieltämättä se oli kivaa, kun autona oli tyylikäs 5-ovinen Combi Coupé, 5 vaihdetta ja ruiskumoottori (118 hv!). Heti aluksi auto meni korjaamolle mm. kannentiivisteen ja oik. etulaakerin vaihtoon, molemmat rengaskerrat piti hankkia, autoa tuli nysvättyä joka viikko ja muutenkin puunattua. Kaiken tämän aikana tuli tajuttua, että vaikka kuinka pesisi ja kiillottaisi autoa, se olisi silti "vain" vanha karvalakki-900:nen. Siispä haluamaan parempaa, eli turboa. Onneksi äitini osti tämän auton, ja kyllähän päivittäinen käyttö sille ehdottomasti hyvää teki (itselläni lähinnä vain vk:nloppukäytössä). Nyt tämä auto on myynnissä (550e), jos jotain kiinnostaa.

Ensimmäinen ostamani turbo oli projekti, -83 T8 4-ov Sedan (jota olen yrittänyt myydä täälläkin), auto näytti hienolta päälle, sillä oli ajettu vähän (211 tkm), mutta pohjan ruostehitsaukset olisivat ylittäneet (maksu)kykyni kokonaan - niinpä se jäi makaamaan talliin.

Seuraava turbo tuli vastaan hiukan yllättäen; Suomi24.fi:n Saab-palstalla tämän oululainen omistaja tiedusteli kiinnostusta vähänajettuun turboon (224tkm); pari viikkoa myöhemmin otin uudestaan yhteyttä spostitse. Auto oli vielä myymättä, ja tuli lisätietojakin (-84 T8A ruuvattu 5 ov Combi Coupe + ilmastointi). No, soitto viikolla ja perjantaina yöjunaan ja aamulla Oulun asemalla odottikin kivan näköinen turbo. Autolla tuli sitten ajettua silloiseen kotiin Vantaalle, ja olihan se kivaa ajella siistiä autoa vaikka automaatti veikin terävyyttä pois - manuaaliturboa kun ei ollut tullut kokeiltua vielä lainkaan. Tämän kanssa kaikenlaisia normaalitoimenpiteitä (esim. lämpöhana) ja keväällä ilmastointikin lähti taas käymään, kun täytettiin 200 eurolla. Kesällä olikin sitten juhlaa ajella kun ei tarvinnut autossa hikoilla..:) Suosittelen.

Jokin vain jäi vaivaamaan, ei edes oikein tiedä, mikä. Kävin katsomassa Mikkelissä toista vanhaa automaatti-Turboa, jonka melkein ostinkin, mutta onneksi jäi väliin, koska loppujen lopuksi siinä oli liian monta parempaa tutkimista vaatinutta vikaa suht. korkeaan hintaansa nähden. Sitten kun kirjoittelin tämän projekti-83:n myyjälle, heitti hän (puolittain vitsinä?) mahdollisuuden ostaa häneltä Italiasta tuomansa (ja kovasti kunnostamansa) 900 Aeron vuodelta -90. No, tämähän oli tavallaan unelmien huipentuma, joten pikaista laskeskelua joka huipentui varojen akuuttiin puutteeseen. No, kallista Joustoluottoa kehiin ja auto vaihtoi omistajaa juuri syntymäpäiväni alla. Automaatti-turboni meni jälleen kerran - äidilleni :)

Nyt on Aero ollut ajossa vajaan kuukauden, ja onhan se kivaa kun on 175hv pitkillä välityksillä käytössä, ja autollakaan ei ole ajettu vielä paljoa. Ostohinnan lisäksi tulivat/tulevat tietenkin iskarit + vaihdatus, talvirenkaat + vanteet (jos jollain on edulliset 4 x 108mm 5-6", niin ilmoitelkaa?), ruostesuojaus, lohkolämmitin sekä hälytin, joten ei tämä todellakaan halpaa lystiä ole, mutta ei ole aikomusta vaihtaa autoa enää aivan pian. Lisäksi ruuvaus tulee jäämään nollaan (tai no, ehkä coolerin vaihtaa alkup. 9000:en isompaan), auto on nyt makuni mukainen.

Oho, tulipas pitkä.. No, joka tapauksessa V8-Magazine tulee edelleen, nätti jenkki olisi unelmana vieläkin (ovat vain kallistuneet koko ajan), muitakin autoja arvostetaan jne.

Pitänee liittyä Saab-klubiin :)
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

nicci tulee osittain autosta (ng900t), osittain nimestä (rs)

noin se kulkee... lähes kaikilla on ollut perheessä saappeja, josta lähtenyt "huuma" 8O
mun kohdalla ei menny niin, perheessä ollut paljon volvoja. vanhempien perusteluja;iso, turvallinen, ruotsalainen auto, joka syö paljon polttoainetta :wink:

mun saabismi alko noin vuosi sitten, ajeltuani tarpeeksi alitehosilla t***tan räpsyillä...ostin 9000icc ja nyt turbo satku :evil: +että tätänykyä veljelläni ja äidilläni on jo saapit, faija sinnittelee vielä camryllänsä, mut kyllä se kohta joutuu taipumaan kun on aina jaloissa :roll:
ikinä en enää hommaa turbotonta autoa :!:

on ilo ajella kun on susi lampaan vaatteissa :wink:
Vastaa Viestiin