Ja taas syö miestä (huolto)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Ja taas syö miestä (huolto)

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tästä asiasta saa kyllä syyttää vain omaa persette, mutta sapettaa kuitenkin sen verran ja siksi kirjoitan sen myös tänne. Autoni oli tänään 90tkm huollossa ja katsoin ennakkoon ettei huoltoon kuulu mitään kallista joten en jaksanut hankkia osia muualta. Olin sitten katsonut sen verran huolimattomasti huolto-ohjelmaa, etten huomannut raitisilmasuodatinta.
Tunnetusti saab rokkottaa ko. osasta reilut 80E. :evil:
Saman pahvifläbärin saa motonetistä noin 10E hintaan...että näin.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Motonet kirjoitti:GM-900/9-3 Kuitu/Paperi ENSIasennus (12x39cm) 19-2133 19.90eur
GM-900/9-3 Aktiivihiili ENSIasennus 19-2087 19.50eur
Motonetin hinta noille eli hyvin on katteen suodattimelle laitettu.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Apinaa koijataan tuolla Saabin huollossa kyllä aika urakalla. Taitaa olla spesiaalisuodatin. :D
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Musti kirjoitti:Kirjoitan asiasta jota en täysin tunne, eli 9-3:sta. Mutta korviini on vuosien varrella kantautunut, että ainakin joidenkin mallien motonet-suodatin olisi jotenkin 'vajaa' eli siitä puuttuu kehys tms. Siksi se ei asetu paikalleen tiiviisti päästäen osan virtauksesta ohi. Onko näin 9-3:n kohdalla - viisaammat kertokoon.

Musti
Ilmanputsarissa oli tota ongelmaan, jos valitsi väärän mallin. Potku voi valottaa?

Raitisilmasuodin sen sijaan pitäisi olla plug&play.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulla on kummatkin suodattimet mallia Motonet ja kummassakin tapauksessa ovat toimineet kuten pitääkin. Omasta mielestä en ole havainnut ongelmia :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

9-3:n suodattimista ei mulla ole mitään kokemusta, mutta tossa motonetin hinnastossa lukee noiden suodattimien kohdalla "ensiasennus".
Tarkoittanee myös tässä tapauksessa, että osa on just eikä melkein samanlainen mikä on alunperin autossa ollutkin. Ainakin bemarin "ensiasennus" suodattimet ovat motonetissa ihan orkkiskamaa.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Varaosakauppa se on mikä kannattaa, varsinkin merkkiliikkeessä.

Suostuvatko merkkihuollossa laittamaan itse tuodun suodttimen paikoilleen?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

putsari

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Motonetin raitisilma suodatin (ei aktiivihiili) on ScanTech merkkinen joka valmistaa Saabille juuri saman putsarin ja mm.alapalloniveliä...made in Sweden.
Aktiivihiili oli joku italialainen.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Itte vaihdoin motonetin raitisilmasuodattimen (scantech) kuluneena kesänä.
Vanha oli aivan hirveessä kökön peitossa. koko suodattimen ympäristökin siellä pyyhkimien ja muovin alla oli kuin tunkio. Liekö kukaan vaihtanut koskaan, ainakaan reunuksia ei oltu putsattu, siltä se ainakin näytti; paakkuuntunutta kosteeta hiekkaa ja maatuneita lehtiä, möhnää ja havun neulasia, kompostori se on perkele.

Suosittelen tekemään tuon välillä ihan itse, huollossa tuskin näkevät enempää vaivaa kuin nykäsee vanhan irti ja napsauttaa uuden tilalle
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Otan osaa!
Keväällä auton kattohuollossa VIGGEN cabrioletiin sopivaa katon hydrauliikkaöljyä ei löytynyt mistään koko Euroopasta. Tavallisen avosaabin öljy ei kuulemma kelvannut! Öljyä sitten löytyi jostain ja se olikin yllättävän halpaa (19.95 pullo , taisi olla litra.) Samalla vaihdettiin yksi mikrokytkin ja päästettiin katosta ilmat! pois 8O
Osat ei paljoa maksaneet, mutta se työ. Auto oli kaksi päivää korjaamolla. Joka tapauksessa kuntoon tuli ja katto toimii kuin junan vessa. Itse en kyllä lähtisi korjaamaan tai veisi muualle kuin merkkihuoltoon kun katosta on kysymys ja pääasia, että katto tuli pään päälle :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Musti kirjoitti:Kirjoitan asiasta jota en täysin tunne, eli 9-3:sta. Mutta korviini on vuosien varrella kantautunut, että ainakin joidenkin mallien motonet-suodatin olisi jotenkin 'vajaa' eli siitä puuttuu kehys tms. Siksi se ei asetu paikalleen tiiviisti päästäen osan virtauksesta ohi. Onko näin 9-3:n kohdalla - viisaammat kertokoon.

Musti
Jep, Vantaan tai Tampereen Motonetissa kerran vain katselin moottori-ilmansuodatinta (9-3), joka oli täysin merkitön. Tässä suodattimessa reunatiiviste oli kyllä ihan biltema-tason luokkaa joka ei varmasti olisi tiivis suodatinkotelossa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Herätellääs vanha topic.
Olis 110tkm huolto NG:ssä ajankohtainen. Jos haen motonetistä ton sisäilmansuodattimen, niin vaihtaako ne ton huollossa paikoilleen mukisematta?

Onko muita hyviä vinkkejä osista, joita vois kannattaa ostaa itse.
Kai sitä vähän pitää yrittää nuukailla :oops:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Miten Bosch-osat uudempiin Saabeihin? Ainakin 99:iin (ja samalla aika moneen Saabiin joihin tuo osa menee) ilmanputsari menee ku isä äitiin putsarin kotelossa olevaan pohjaan tai putsarikotelon kanteen ja pysyy paikoillaan ilman pitämistä eli tiivis on. Voisin jopa väittää, että samaa luokkaa kuin alkuperäisissä osissa.

Mutta on suolanen hinta, jos maksaa 80€. Loppu syksystä tein "puolivuotishuollon" omaan Saabiin ja laitoin v-jakajan kannen, pyörijän, yhden tulpan johdon (vedin vahingossa yhden poikki :oops: ), tulpat, ilmanputsarin, pyyhkijät, uuden äänimerkin ja 2 kappaletta laturin remmejä (toinen meni varahihnaksi takakonttiin); olivat Bosch-osia ja hintaa oli ~80€ 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Teemu kirjoitti:Herätellääs vanha topic.
Olis 110tkm huolto NG:ssä ajankohtainen. Jos haen motonetistä ton sisäilmansuodattimen, niin vaihtaako ne ton huollossa paikoilleen mukisematta?

Onko muita hyviä vinkkejä osista, joita vois kannattaa ostaa itse.
Kai sitä vähän pitää yrittää nuukailla :oops:
Turbo kyseessä?

Motonetistä saat Saabin orkkis öljynsuodattimet 5e/kpl, huollossa maksaa 15e ylöspäin.
Tulpat NGK BCPR7ES ja öljytkin kannattaa viedä mukana jos tietää mitä öljyä käyttävät muuten (Taitaa olla mobil 5W-40?).
Pitää muistaa sanoa, että ei tarvitse laittaa pissapojan nestettä, muuten laskuttavat varmasti 4litraa á 5e Saab-tuulilasinpesuneste :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin joku kälvi oli kriminalisoinut etumaskista "turbo" merkin, tilautin
Laakkosella uuden ( paikallinen SAAB huolto ).
Tänään soittivat että merkki olisi haettavissa huimaan 3.80,- hintaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin