Rengaspaineiden tärkeys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Znttilz
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 14:39
Paikkakunta: Ulvila

Rengaspaineiden tärkeys

Viesti Kirjoittaja Znttilz »

Millaiset paineet on autoni renkaissa ?

Luin tuossa pari artikkelia siitä kuinka tärkeää on ajaa juuri oikeilla rengaspainella. On huomioitava mitattaessa renkaiden lämpötila, onko ajettu hiljan vai onko auto seisonut pitkään. Auton käsikirja antaa tarkat ohjepaineet matkustajamäärän mukaan, ero voi olla vain 0,2 - 0,3 baria.Taulukoita ulkolämpötilan merkityksestä kylläkin näkee harvemmin. Muistellaampa viime talvea ja tätä kesää. Eroa -30 ja +30 asteen välillä on 60 celsiusastetta. Siispä tarkistuksia on tehtävä tunnollisesti liikenneturvalllisuuden nimissä. Tätä varten hankein jopa oman rengaspainemittarin.
Mutta siitäkös riemu syntyi!

Kävin siis vertailemassa uutta mittariani muutamalla huoltoasemalla, yhdessä rengasliikkeessä ja yhdessä paineilmaan erikoistuneessa liikkeessä. Hommassa ei ollut mitään tolkkua. Vertailumittaukset osoittivat että renkaissani oli kaikki mahdolliset paineet 1,8 - 2.6 barin väliltä.

Tämän "rengasmatkani" aikana kiinnitin huomiota kahteen asiaan, eri mittarien toistokykyyn ja todellisen, oikean mittarinäyttämän löytämiseen. Huomasin että viimemainitusta on luovuttava.
- Toistettavuus oli yleisesti ottaen riitävä. Eli kun tein eri mittareilla useita perättäisiä mittauksia noin 10 sekuntin välein, tulokset mittarikohtaisesti eivät olennaisesti vaihdelleet.
- Näyttämän oikeellisuudesta, johon olisin sitten verrannut omaa mittariani, oli luovuttava. En löytänyt minkäälaista keskimääräistä, edes jotenkin luotettavalta tuntuvaa "keskiarvoa". Lopuksi tyydyinkin vertailemaan vain oman (halvan) mittarini näyttämien eroa muihin nähden. Luotin siihen että mittarini näyttää aina samalla tavoin, oli se sitten oikein tai väärin. (Sen toistokyky oli hyvä.) Eroja todella löytyi kuten yllä näkyy. 8O

Kysymykset siitä miten he mittareitaan tarkastavat, jäivät usein vastausta vaille. "Tämä on tosi kallis mittari ja se näyttää ehdottoman oikein". Toki huoltoasemilla on ymmärrettävästi käytössä vaatimattomampia mittareita joiden kunnosta jokaisella on varmaan oma näkemyksensä. Mutta niiden antamien paineiden mukaan meidän on ajomme ajettava.

Ainoa poikkeus osui kohdalleni poiketessani myöhemmin satunnaisesti Kittilässä olevaan rengasliikkeeseen. Kysyessäni he esittelivät oman "emomittarinsa" johon muita "käyttömittareita" määrävälein verrataan. Missä tämä "emomittari" sitten vuorostaan tarkastetaan, siihen ei nuori reipas rengasasentajakaan osannut vastata. Mutta painemittareita kuitenkin tarkastettiin. Hyvä. Uskon että näitä tapauksia löytyisi enemmänkin, joskaan suppean "otokseni" takia en niihin törmännyt.

Kuten sanottu, artikkeleita löytyy siitä miten rengaspaineet olisi pidettävä parin kymmenysosa barin tarkkuudella. Kiintoisampaa olisi lukea, miten ja missä tämä tarkkuus mitataan. Missä voin tarkistutta (kalibroida) oman mittarini jotta edes jonkinmoisella tarkkuudella tietäisin millaiset rengaspaineet autossani on.
Mahdollisesti sellaisia artikkeleita on jo kirjoitettukin, kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita. Älkää kätkekö kynttiläänne vakan alle, mutta älkää silti itse ottako tästä paineita.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Rengaspaineiden tärkeys

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Itse onnistuin talvella huoltoasemalla rikkomaan renkaan paskan mittarin takia.

Takarenkaasas oli pieni vuoto jo entuudestaan, niin ajattelin tarkastaa paineet. Yllätyksekseni mittari näytti 0.8 bar renkaassa. Olin näkevinäni että rengas onkin vähän lytyssä.

Noh, aloitin renkaan täytön, tavoitteena 2,5bar. Aikani laskin ilmaa ja kerkesin ja vaimokkeelle kirota että ompa sellilla väsyny kompura kun ei jaksa nostaa painetta.
Sain mittarin näyttämään 2,5 bar ja tarkistelin muitakin gummeja. Tosin kaikki muutkin renkaat näytti 0,8 bar.

Siinävaiheessa alkoi tilanne haiskahtamaan sen verran että en lähtenyt täyttämään muita renkaita vaan ajoin toiselle huoltikselle.
Siellä renkaasta kuuluikin jo pieni pihinä ja kun laitoin mittarin kiinni näytti sen miltei 5 baaria! 8O , muissa renkaissa n. 2,3...

Vahinko oli jo tapahtunut. Rengas oli rikki, kello oli 22 ja aamulla piti olla Vaasassa töissä. Eiku takaisin Porvoossa renkaanrikkoneelle huoltoasemalla ja norsunspermapulloa hyvitykseksi tinkamaan.
Matkalla vaasaan menikin k.o. pulloja 6 kappaletta...

Mitä tästä opittiin.
Huoltamon mittarit on on niin huonoja kuin niiden käyttäjätkin.
Niitä raahataan letkun perassä pitkin maata. Ne pudotetaan maahan renkaan viereen ennen kuin itse kyykistytään.
Harvalla bensa-asemalla on veden erotinta paineilmalinjassa, ja siihen kun lisää talvipakkasen ja sen saatanan mulkun joka jättää oven auki tai mittarin kaapin ulkopuolelle...


Ostinkin toisen saabistitoverin inspiroimana tuollaisen analogisen rengaspainemittarin. Sen varassa tarkastan paineet, ja luotan bensa-aseman mittareiden näyttämään lähinnä viitteellisenä.


Kuva liittyy, siinä K.O mittari.
Kuva
aatovua
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 10:53
Paikkakunta: vantaa

Re: Rengaspaineiden tärkeys

Viesti Kirjoittaja aatovua »

Bilteman mittari (maksoi n.6-7€) voitti muutama vuosi sitten jonkun lehden rengaspainemittari testin. Saman näköinen, kun tuo kuvassa, mutta mustaa kumia ympäriinsä.
sc 1.8t -o6
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaspaineiden tärkeys

Viesti Kirjoittaja 3J »

aatovua kirjoitti:Bilteman mittari (maksoi n.6-7€) voitti muutama vuosi sitten jonkun lehden rengaspainemittari testin. Saman näköinen, kun tuo kuvassa, mutta mustaa kumia ympäriinsä.
Ostin Biltemasta taannoin tämän testivoittajan, ensimmäisessä mittauksessa viisari meni tappiin asti ja sinne jäi. Kävin sen vaihtamassa uuteen, ja nyt ensimmäinen mittaus meni ok. Viisari ei kuitenkaan palautunut nollille ollenkaan, ja kun mittasin toisen renkaan, viisari meni taas tappiin ja sinne jäi. Tästä viisastuneena ostin samasta puljusta digitaalisen version ja se on pelittänyt vallan mainiosti tähän asti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin