Joo, noin se tais olla jo joskus 2000-luvun alkupuolella. Eli siihen "ajopäiväkirjaan" raapustettiin vaan, että joo-joo, on ajettu pimeällä tänä päivänä tms. Ei tainnut olla mitään ennakkoilmoittamispakkoa silloinkaan.nimismies kirjoitti: Opettajan
on kuitattava pimeällä ajamisen näyttöjen ja harjoitusten asianmukainen suorittaminen Todistus
saadusta kuljettajanopetuksesta ja suoritetusta kuljettajantutkinnosta- lomakkeeseen
(E100).
Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Offtopiccina pitää tässä kertoa joitain huomioita, kun on nyt jo vähän liikenteen seassakin käyty harjoittelemassa.
Kun tämä valkoinen torspoilukolmio on auton persuuksissa, kannattaa suosiolla jättää aavistuksen turvaväliä risteyksissä. Tai ainakin itse olen yleensä ollut tavallista enemmän varuillaan, jos edessä ajavalla kolmio on käytössä.
Muutaman kerran, kun olimme pysähtyneenä ensimmäisenä liikennevaloissa (ylämäessä), takanaoleva tuli n. metrin päähän meidän takapuskurista. Sitä voi vain kuvitella miten 'sulavasti' ensikertalainen lähtee liikkeelle ylämäkeen. Mäkilähtöjä harjoiteltiin kyllä ennen liikenteeseen lähtöä, mutta eipä ne heti selkäytimessä ole.
Suurin osa onneksi jäi suosiolla vähintään 5 metrin päähän odottelemaan valojen vaihtumista, jos olimme ensimmäisenä
Kun tämä valkoinen torspoilukolmio on auton persuuksissa, kannattaa suosiolla jättää aavistuksen turvaväliä risteyksissä. Tai ainakin itse olen yleensä ollut tavallista enemmän varuillaan, jos edessä ajavalla kolmio on käytössä.
Muutaman kerran, kun olimme pysähtyneenä ensimmäisenä liikennevaloissa (ylämäessä), takanaoleva tuli n. metrin päähän meidän takapuskurista. Sitä voi vain kuvitella miten 'sulavasti' ensikertalainen lähtee liikkeelle ylämäkeen. Mäkilähtöjä harjoiteltiin kyllä ennen liikenteeseen lähtöä, mutta eipä ne heti selkäytimessä ole.
Suurin osa onneksi jäi suosiolla vähintään 5 metrin päähän odottelemaan valojen vaihtumista, jos olimme ensimmäisenä
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Höpökolmiokuski on varmasti kokematon kuljettaja, joten tosiaan kannattaa pitää toleranssit kunnossa. Ainakin mulle iskee myös "hyvyyden peikko" höpökolmion bongatessani, eli tarkennan ajoani entisestäni ja vahdin, että vilkutukset, kaistanvaihdot, ennakoinnit tulee mahdollisimman oikeaoppisesti. Lasken, että jos yksikään ajo-opettaja osoittaa autoani ja sanoo oppilaalle "Tuossa oli hyvä esimerkki, noin vaihdetaan kaistaa/ryhmitytään/lähestytään risteystä/tms oikein", niin suoritus on kannattanut.nimismies kirjoitti:Kun tämä valkoinen torspoilukolmio on auton persuuksissa, kannattaa suosiolla jättää aavistuksen turvaväliä risteyksissä. Tai ainakin itse olen yleensä ollut tavallista enemmän varuillaan, jos edessä ajavalla kolmio on käytössä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Itse heitän aina törkeästi woimasavut opetuskolmiolla tai autokoulun autolla ajelevien naamalle, eli ohitan ensi tilassa, ettei tartte tuskastua siihen nutailuun. Lisää muutenkin turvallisuutta kun ei tarvitse olla ajo-opiskelijan tötöilyjen vaikutuspiirissä yhtään enempää kuin on pakko. Oppivatpahan samalla, että kuinka tuolla liikenteessä OIKEASTI ajetaanaero kirjoitti: Höpökolmiokuski on varmasti kokematon kuljettaja, joten tosiaan kannattaa pitää toleranssit kunnossa. Ainakin mulle iskee myös "hyvyyden peikko" höpökolmion bongatessani, eli tarkennan ajoani entisestäni ja vahdin, että vilkutukset, kaistanvaihdot, ennakoinnit tulee mahdollisimman oikeaoppisesti. Lasken, että jos yksikään ajo-opettaja osoittaa autoani ja sanoo oppilaalle "Tuossa oli hyvä esimerkki, noin vaihdetaan kaistaa/ryhmitytään/lähestytään risteystä/tms oikein", niin suoritus on kannattanut.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
No niin, meitä näyttää löytyvän joka junaan. Itse en muuta ajotapojani, vaan ajan niin kuin muutenkin. Todennäköisesti ohitan kun on tilaa, koska meillä on n. 10 km/h eri vauhti. Jätän kyllä tilaa mäessä ym. Enkä opeta "katso kuinka kukuu ajaa" tyyliin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
En tokikaan väittänyt että en ohita (päinvastoin, menen toki ohi heti kun tilanne sallii, jos edellämenijä on mua hitaampi), mutta koska mulla on auto eikä traktori, ei mun tartte heittää voimasavuja naamalle ja voin mennä rehellisesti ohi asti, silleen siististi. Kun vähän ennakoi, ohittaminen onnistuu myös kiilaamatta ja woimasavuja naamalle puskematta.V.J.S kirjoitti:Itse heitän aina törkeästi woimasavut opetuskolmiolla tai autokoulun autolla ajelevien naamalle, eli ohitan ensi tilassa, ettei tartte tuskastua siihen nutailuun. Lisää muutenkin turvallisuutta kun ei tarvitse olla ajo-opiskelijan tötöilyjen vaikutuspiirissä yhtään enempää kuin on pakko. Oppivatpahan samalla, että kuinka tuolla liikenteessä OIKEASTI ajetaan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Kolmiollisen auton ohittamisen kyllä ymmärtää, kun alussa varsinkaan nopeus ei ole vielä vakiintunut +10km/h yli rajoituksen
Tosin yksi volkkari näytti tuossa ohituksessakin meille oikein malliesimerkkiä 40-alueella ylämäessä, josta ei näkyvyyttä mäen taakse, vaagenissa ei valoja päällä ja luonnollisesti ohitus tapahtui ilman vilkkua. Näin sitä opitaan tavoille
Tosin yksi volkkari näytti tuossa ohituksessakin meille oikein malliesimerkkiä 40-alueella ylämäessä, josta ei näkyvyyttä mäen taakse, vaagenissa ei valoja päällä ja luonnollisesti ohitus tapahtui ilman vilkkua. Näin sitä opitaan tavoille
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Kerran ohitin kolmiollisen auton. Ohitti sen joku muukin minua ennen. Ensin ohittanut ei osannut käyttää vilkkua, toisin kuin minä.
Ja voisin vaikka veikata että tuo autokoulun auto körötteli hiljokseen suoralla nimenomaan tuon takia että opettaja voi oppilaalleen huomauttaa huonoista ohituksista, vaan sattuipa siihen yhteyteen parempikin ohitus.
Ja voisin vaikka veikata että tuo autokoulun auto körötteli hiljokseen suoralla nimenomaan tuon takia että opettaja voi oppilaalleen huomauttaa huonoista ohituksista, vaan sattuipa siihen yhteyteen parempikin ohitus.
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Ai sulla on VOLVO?V.J.S kirjoitti:Itse heitän aina törkeästi woimasavut opetuskolmiolla tai autokoulun autolla ajelevien naamalle
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Kyllä, oikeen ulkomailta tuotu eksoottinen hopeanharmaa V70 Sillä on hyvä sikailla, koska juppivolvoilijoiden kuuluu tehdä niinliteFun kirjoitti:Ai sulla on VOLVO?V.J.S kirjoitti:Itse heitän aina törkeästi woimasavut opetuskolmiolla tai autokoulun autolla ajelevien naamalle
Jos joudun ensin hiljentämään nutaajan vauhtiin, ohitan AINA kaasu pohjassa ja pienempää vaihdetta pykältäen ja punarajan tienoille (4500rpm) huudattaen vaikka edessä olisi estoton näkyvyys 25km:n suoralle eikä horisontissakaan näkyisi ketään. Siinä sitä on sitten auringon pimentävä häkäpilvi ilmassa kun hitaasti heräilevä ahdin ja nopeasti nousevat syötöt yhdistetään umpitukkoiseen EGR:ään ja 240tkm sitten viimeksi putsattuun imusarjaanaero kirjoitti: En tokikaan väittänyt että en ohita (päinvastoin, menen toki ohi heti kun tilanne sallii, jos edellämenijä on mua hitaampi), mutta koska mulla on auto eikä traktori, ei mun tartte heittää voimasavuja naamalle ja voin mennä rehellisesti ohi asti, silleen siististi. Kun vähän ennakoi, ohittaminen onnistuu myös kiilaamatta ja woimasavuja naamalle puskematta.
Sen sijaan jos käy niin hirvee tuuri, että pääsee ohi saman tien hiljentelemättä ja tilaa on, menen cruisen sanelemaa matkavauhtia ohi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Palatakseni aiheeseen, nyt on varattu liukkaan rata marraskuun alkuun. 55 euroa kustantaa lysti ainakin täällä kuopiossa. Tosin eipä siitä haittaa olisi, jos ennen marraskuuta olisi lunta ja jäätä jo ennen rata-ajoa. Saisi vähän tuntumaa etukäteen ennen radalle menoa.
Eilen ajeltiin ensimmäiset kunnon maantieajot. Alkoi oppilaskin pääsemään paremmin ajamisen makuun, kun tuo kuitenkin hieman paremmin soveltuu tuonne taajaman ulkopuoliseen köröttelyyn.
Eilen ajeltiin ensimmäiset kunnon maantieajot. Alkoi oppilaskin pääsemään paremmin ajamisen makuun, kun tuo kuitenkin hieman paremmin soveltuu tuonne taajaman ulkopuoliseen köröttelyyn.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Nostan tätä vähän offtopicin merkeissä.
Eilen vain pimeällä kun ajeltiin täällä Kuopiossa, tuli vastaan tämmöinen vähän kyseenalainen liikennetilanne.
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 24612&z=16
Eli 2 kaistaa menee kohti tuota risteystä, vasemmalta käännytään vasemmalle ja oikealta oikealle.
Tässä grillin kohdalla vain on parkissa useasti autoja ja eilen yksi auto oli pysäköity juuri tuon pysäköintikielto-merkin eteen. Eli tuon kuvassa näkyvän tila-auton etupuolelle.
Sehän esti kätevästi ryhmittymisen oikealle kaistalle, koska sulkuviiva alkaa samassa kohdassa, eikä saab siitä välistä mahdu ylittämättä sulkuviivaa
Jos tuollainen tilanne tulee inssissä, onko oikein mennä sulkuviivan päältä ryhmittymään oikealle kaistalle vai pitäisikö kääntyä vasemmalle ja etsiä uusi reitti?
Eilen vain pimeällä kun ajeltiin täällä Kuopiossa, tuli vastaan tämmöinen vähän kyseenalainen liikennetilanne.
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 24612&z=16
Eli 2 kaistaa menee kohti tuota risteystä, vasemmalta käännytään vasemmalle ja oikealta oikealle.
Tässä grillin kohdalla vain on parkissa useasti autoja ja eilen yksi auto oli pysäköity juuri tuon pysäköintikielto-merkin eteen. Eli tuon kuvassa näkyvän tila-auton etupuolelle.
Sehän esti kätevästi ryhmittymisen oikealle kaistalle, koska sulkuviiva alkaa samassa kohdassa, eikä saab siitä välistä mahdu ylittämättä sulkuviivaa
Jos tuollainen tilanne tulee inssissä, onko oikein mennä sulkuviivan päältä ryhmittymään oikealle kaistalle vai pitäisikö kääntyä vasemmalle ja etsiä uusi reitti?
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
No jo on taas liikennesuunnittelun kukkanen... mitä tekoa sillä pysäköintikielto-merkillä tuossa on kun pysäköinti on sääntöjen mukaan selkeästi kielletty muutenkin jo ennen kyseistä merkkiä. Jotkut pöljät vaan saavat käsityksen että pysäköinti ennen kylttiä olisi sallittua. Eipä tuossa sääntöjen valossa voi muuta kuin etsiä uutta reittiä.nimismies kirjoitti: Tässä grillin kohdalla vain on parkissa useasti autoja ja eilen yksi auto oli pysäköity juuri tuon pysäköintikielto-merkin eteen. Eli tuon kuvassa näkyvän tila-auton etupuolelle.
Sehän esti kätevästi ryhmittymisen oikealle kaistalle, koska sulkuviiva alkaa samassa kohdassa, eikä saab siitä välistä mahdu ylittämättä sulkuviivaa
Jos tuollainen tilanne tulee inssissä, onko oikein mennä sulkuviivan päältä ryhmittymään oikealle kaistalle vai pitäisikö kääntyä vasemmalle ja etsiä uusi reitti?
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Päivitystä taas tilanteeseen.
Käytiin liukastelemassa. Näköjään oli opetuslupalaisille ihan oma vuoro, johon ei sotkettu autokoululaisia ollenkaan. Vajaa tunti teoriaa jonka jälkeen radalle. Leimat saatiin papereihin heti kun toimistoon mentiin sisälle.
Erilaista tässä oli ainakin omiin autokoulukokemuksiin verrattuna se, että minkäänlaisia arvauskisoja ei pidetty radan varressa seisoskellen. Ainakin silloin kun itse olin autokoulussa, piti sinne mennä pällistelemään ja veikkaamaan mihin auto milloinkin pysähtyy. Ja autoon asennettiin joku värikuulapyssy joka ampui maahan merkinnän jarrutuksen alkaessa tjsp.
Mutta nyt siis painuttiin suoraan radalle ja harjoiteltiin suoralla jarruttelua ja väistöä, sekä puolet ajasta kaarreajoa. Itse rataohjaaja ei ollut radalla mukana ollenkaan, vaan ajelimme omaan tahtiimme rataa ympäri. Osa porukasta liukeni paikalta jo alle puolen tunnin jälkeen, vaikka virallinen ajoaika olikin 2 x 25 minuuttia.
Ei muuten meinannut kunnolla tonttu lähteä käpälästä tekemälläkään. Eihän se tuo kasteltu pelti ihan peilijäätä vastaa, mutta vaikka yritin käsijarrullakin auttaa kaarteessa, niin hyvin sai oppilas auton pidettyä omalla kaistallaan.
Käytiin liukastelemassa. Näköjään oli opetuslupalaisille ihan oma vuoro, johon ei sotkettu autokoululaisia ollenkaan. Vajaa tunti teoriaa jonka jälkeen radalle. Leimat saatiin papereihin heti kun toimistoon mentiin sisälle.
Erilaista tässä oli ainakin omiin autokoulukokemuksiin verrattuna se, että minkäänlaisia arvauskisoja ei pidetty radan varressa seisoskellen. Ainakin silloin kun itse olin autokoulussa, piti sinne mennä pällistelemään ja veikkaamaan mihin auto milloinkin pysähtyy. Ja autoon asennettiin joku värikuulapyssy joka ampui maahan merkinnän jarrutuksen alkaessa tjsp.
Mutta nyt siis painuttiin suoraan radalle ja harjoiteltiin suoralla jarruttelua ja väistöä, sekä puolet ajasta kaarreajoa. Itse rataohjaaja ei ollut radalla mukana ollenkaan, vaan ajelimme omaan tahtiimme rataa ympäri. Osa porukasta liukeni paikalta jo alle puolen tunnin jälkeen, vaikka virallinen ajoaika olikin 2 x 25 minuuttia.
Ei muuten meinannut kunnolla tonttu lähteä käpälästä tekemälläkään. Eihän se tuo kasteltu pelti ihan peilijäätä vastaa, mutta vaikka yritin käsijarrullakin auttaa kaarteessa, niin hyvin sai oppilas auton pidettyä omalla kaistallaan.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: Pimeänajo & liukkaanajo opetusluvilla
Oman autokouluni aikana tuota ei myöskään (enää?) harrastettu. Ei arvuuteltu eikä ammuskeltu värikuulia.nimismies kirjoitti: Erilaista tässä oli ainakin omiin autokoulukokemuksiin verrattuna se, että minkäänlaisia arvauskisoja ei pidetty radan varressa seisoskellen. Ainakin silloin kun itse olin autokoulussa, piti sinne mennä pällistelemään ja veikkaamaan mihin auto milloinkin pysähtyy. Ja autoon asennettiin joku värikuulapyssy joka ampui maahan merkinnän jarrutuksen alkaessa tjsp.
Sen sijaan pimeäajoharjoituksessa käytettiin tuota värikuulahommelia, kun demonstroitiin vain eri nopeuksissa sitä, mitä se reaktioaika tarkoittaa ihan käytännössä.