Yksityisautoilijan oikeudet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Nyt kun täällä on (ihan aiheestakin) oltu huolissaan jalankulkijoiden oikeuksista (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03&start=0), niin miten on yksityisautoilijoiden oikeuksien laita.

Suuren sanomalehden perjantaijulkaisu:

http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/1135260183085

"Mutta kun istun bussissa, joka seisoo iltapäiväruuhkassa, ja läskipäisiä yksityisautoilijoita on puolen kilometrin jono, toivoisin, että mulla olisi niille kaatolupia."

Juujuu, ei kaikenmaailman raapustajia tarvitse niin vakavasti ottaa. Mutta missä menee raja, ja mielestäni tämä yhä enemmän vain kuvaa yleistä suhtautumista yksityisautoilijoihin. Vähintäänkin mielenkiintoista painotavaraa suuressa julkaisussa.

Ja ne oikeudet, kuinka vähän oikeuksia voidaankaan ajatella olevan (tai että niillä saisi olla) sillä porukalla, josta saa kirjoittaa tuohon sävyyn :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Yksityisautoilijan oikeus on maksaa veroja.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Helsinkiläisten puunhalaajien on hyvä huudella julkisista. Täällä "maaseudulla" eli Kehä 3:n ulkopuolella kun bussiliikenne ei samaan tapaan toimi ja melkoisen häsmäkän saa aikaan kun koittaa paikasta A paikkaan B bussilla päästä. Esim. jos kotoani tahtoisin töihin päästä niin pitäisi kuudelta olla jo ensimmäisessä bussissa, kun taas Saapikkaalla riittää kun lähtee 7:45.

Koen, että minulla on oikeus ajella yksityisautoilua niin paljon kuin haluan, kunhan vaan maksan verot ja pidän auton leimalla yms. rahastukset.
SAAB 9-5 Aero -05
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minullakin on se tilanne, että ilman omaa autoa joutuisin lähtemään aamu klo 01.00 bussilla, jotta ehtisin kouluun klo 8.15. Siitä sitten vaan viherpiipertämään, että se säästää luontoa :lol:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Kannattaisi hieman miettiä mitä kirjoittelee. Poika istuu kohta kuulusteltavana. Huomioiden Thorssin "uhkaajan" saama syyte niin ihan samaan kategoriaan menee.

Tämänhetkinen tieto mulla on, että kaksi tutkintapyyntöä on tehty.

Tyhmä saa olla mutta tarvitseeko sitä kaikille kertoa ?
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Jyrchi kirjoitti:Helsinkiläisten puunhalaajien on hyvä huudella julkisista. Täällä "maaseudulla" eli Kehä 3:n ulkopuolella kun bussiliikenne ei samaan tapaan toimi ja melkoisen häsmäkän saa aikaan kun koittaa paikasta A paikkaan B bussilla päästä. Esim. jos kotoani tahtoisin töihin päästä niin pitäisi kuudelta olla jo ensimmäisessä bussissa, kun taas Saapikkaalla riittää kun lähtee 7:45.

Koen, että minulla on oikeus ajella yksityisautoilua niin paljon kuin haluan, kunhan vaan maksan verot ja pidän auton leimalla yms. rahastukset.
Toi on vaan niin totta. Ei tuolla syrjemmässä millään bussilla oikeesti pääse yhtään mihinkään (no pääsee pääsee muttei esim työmatkat onnistu). Kyllä ittekkin tuolla pk-seudulla tulee julkisia käytettyä. Noh, eipä noita puunhalaajahippejä kiinnosta faktat, vain oman järjestönsä propaganda.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

muppelo kirjoitti:
Jyrchi kirjoitti:Helsinkiläisten puunhalaajien on hyvä huudella julkisista. Täällä "maaseudulla" eli Kehä 3:n ulkopuolella kun bussiliikenne ei samaan tapaan toimi ja melkoisen häsmäkän saa aikaan kun koittaa paikasta A paikkaan B bussilla päästä. Esim. jos kotoani tahtoisin töihin päästä niin pitäisi kuudelta olla jo ensimmäisessä bussissa, kun taas Saapikkaalla riittää kun lähtee 7:45.

Koen, että minulla on oikeus ajella yksityisautoilua niin paljon kuin haluan, kunhan vaan maksan verot ja pidän auton leimalla yms. rahastukset.
Toi on vaan niin totta. Ei tuolla syrjemmässä millään bussilla oikeesti pääse yhtään mihinkään (no pääsee pääsee muttei esim työmatkat onnistu). Kyllä ittekkin tuolla pk-seudulla tulee julkisia käytettyä. Noh, eipä noita puunhalaajahippejä kiinnosta faktat, vain oman järjestönsä propaganda.
Tästä on kenenkään turha ottaa minkäänlaisia herneitä tai muitakaan kasveja... Mutta fakta varmaankin on, että suurempi osa pk-seudulla autoilevista tekee niin vain siksi, ettei tarvitse istua rahvaan seassa. Tähän kaikilla on toki oikeus, en sitä kiistä.
Silti tuollainen purkaus bussissa istuvalta on aika käsittämätön; eihän se häneltä pitäisi olla lainkaan pois, päin vastoin!

Ja loppukevennykseksi sanon, että vaikka välillä annankin jopa raflaavia lausuntoja pk-seudun osaksi täysin turhista "ruuhkista", niin myönnän itse olevani aiheuttamassa niitä. Tänäänkin kuljin autolla Jokiniemestä Malmille, vaikka autolla matkaan kuluukin aamukahdeksan pintaan parikymmentä minuuttia ja julkisilla vajaa puoli tuntia.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

viime talvena kun olisi töihin pitänyt mennä aamu neljään niin pruuttani katoin linjaautojen aikatauluja
olis pitänyt lähteä vähävaille 7 illalla jo matkaan että olis päässy perille aamuksi :D
matkaa oli 10km
ihan isse ajoin jostain kumman syystä
työpäivä olisi loppunu illalla 4 aikaan :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Henkka #2283 kirjoitti:Nyt kun täällä on (ihan aiheestakin) oltu huolissaan jalankulkijoiden oikeuksista (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03&start=0), niin miten on yksityisautoilijoiden oikeuksien laita.

Suuren sanomalehden perjantaijulkaisu:

http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/1135260183085

"Mutta kun istun bussissa, joka seisoo iltapäiväruuhkassa, ja läskipäisiä yksityisautoilijoita on puolen kilometrin jono, toivoisin, että mulla olisi niille kaatolupia."

Juujuu, ei kaikenmaailman raapustajia tarvitse niin vakavasti ottaa. Mutta missä menee raja, ja mielestäni tämä yhä enemmän vain kuvaa yleistä suhtautumista yksityisautoilijoihin. Vähintäänkin mielenkiintoista painotavaraa suuressa julkaisussa.

No nyt täytyy muistaa se että tämä ei kaikeksi onneksi ole yleinen suhtautuminen yksityisautoilijoihin vaan kyse on vain erään suuren HyySärilehden edesauttamana ihmisten silmille päässeen debiilin viherkusipään viheliäisistä mielipiteistä.

HS:n koko anti onkin jo pitkään ollut yhtä vakavasti otettavaa kuin "Voima","Vihreä Lanka"- ynnä muut ahdistuneiden poisnoiltamuiltavaativien roskajulkaisut.

Vimmaisten pikku kätösten tuotoksia, maailmantuskassa marinoitujen sielujen kirjallisia päästöjä jotka ovatkin yleensä vanhastaan viherkomukoiden tai sitten heidän 80-luvulla Lada-traumatisoitujen (*) jälkeläisten, tai mikä huvittavinta, vielä ns. paremmista perheistä kotoisin olevien vanhempiaan vastaan kapinoivien "Aatteen Miesten sekä Naisten" tuotoksia.

Tampereellakin kuulemma "vaikuttaa" (ainakin tietyissä "älykkö"-opiskelijabaareissa vaikuttaa sekä pikkutyttöjä kiihottaa) joku pieni mutta terhakas Yliopiston kynnyksen yli pienessä vihreässä potkupuvussaan ovenraosta rämpimään päässyt poppoo joka aikoo lopettaa tästä maasta Yksityisautoilun sitten oikein kokonaan, eivätkä kaihda omien sanojensa mukaan edes väkivaltaa asiansa ajamiseksi. Pahimpia ovat kuulemma ne tavalliset ihmiset, ne jotka eivät tajua tämän "intelligentsijan" heille lopultakin hyvää tarkoittavia pikku hirmutekosia. Nih!

Olenkin ajatellut kysyä heiltä, tai niiltä, jos tapaan että ettekö tosiaankaan kaihda väkivaltaa? Jos vastaus on emme, tinttaan siis tajun kankaalle silmää räpäyttämättä.(**)

(*)Suhahtaa kesähelteellä hikisen ja kernipenkkisen Ladan ohitse ilmastoitu TurboSaab ikkunat kiinni, sekös vituttaa. Vielä enemmän loppumatkan vituttaa Isin ja Äitin hoosianna siitä kuinka NeuvostoSuomessa sitten kyllä tällainen touhu lopetetaan sitten tavalla tai toisella, ainakin sillä toisella! Sitten!

(**)Kaarinahasardit: Tämä oli sitten vain mediakritiikkiä!
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tänään on kuulemma autoton päivä...

Mietin aamulla tuolta sub-agraarisesta kurakosta "parempien ihmisten alueille" pyrkiessäni jotta mitenköhän se onnistuis jos 30 kilometrin/sivu työmatkan koittais ajaa vaikka pyörällä...
Ensimmältä uppoaisi renkaat tuohon tiehallinon unohtamaan soratieksi kutsuttuun uraan, joka piti viimeksi kunnostaa kun tre-hki moottoritie tehtiin -no, ei kunnostettu. Seuraavaksi pitäis kisata viritettyjen mopoautojen kanssa elintilasta, tämä sentään jo päällystetyllä tiellä. Tällä matkalla on lisätehtävänä siltatyömaa, jossa kevyen liikkujan osa ei ole häävi...
Tämän jälkeen seuraa sekoilua, jossa on jopa kevyenliikenteen väyliä (joita pitkin ei välttämättä pääse paikasta toiseen) sitten muutamia risteyksiä, joissa hengissä pysyminen edellyttää lähes valon nopeudella liikkumista ja nopeaa suojautumista...
Jos lopuksi on päässyt hervantaan asti, ovat siellä uhkana TYT:n opiskelijat, jotka eilisillan kalja(ym aineitten)huuruissa poukkoilevat kohti opiskelutilaansaa, ja vielä paikalliset, jotka ajavat liisari-avensiksilla puolen kilometrin työmatkansa, koska naapurikin tekee niin...
Pitäisköhän tuota jo ensi kesänä koettaa... :D

Jotta ei paljon kannata hellssinkiläistollojen valittaa, niillä on sentään joukkoliikenne. ...ja pakkoko sinne on mennä asumaan - jostain kainuusta saa vanhan asutustilan samalla hinnalla kuin yksiönpuolikkaan kehäkolmosen sisäpuolelta...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

ajn kirjoitti:Jotta ei paljon kannata hellssinkiläistollojen valittaa, niillä on sentään joukkoliikenne. ...ja pakkoko sinne on mennä asumaan - jostain kainuusta saa vanhan asutustilan samalla hinnalla kuin yksiönpuolikkaan kehäkolmosen sisäpuolelta...
Ja siitä huolimatta siellä(kin) riittää niitä yksityisautoja. Ottaen huomioon millainen aunari tuo Helsingin keskusta autoliikenteellisesti on, niin ainakin minua ihmetyttäisi, jos suurin osa henkilöautoilijoista olisi siellä ihan vain huvikseen eikä siksi, ettei se julkinen liikenne olekaan käytännössä realistinen vaihtoehto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ja sehän ei tosiaan aina ole mikään vaihtoehto. Toki Kehä III:n sisäpuolella pääsee julkisilla poikkeuksetta, mutta sitten astuukin mukaan se viihtyvyysaspekti; miksi kulkea työmatka tunnissa julkisilla, kun omalla autolla sen pääsee 20 minuutissa.
Itselläni jää matka julkisilla tekemättä, jos siihen sisältyy yksikään kulkuvälineen vaihto ellei kyse ole ruuhka-ajasta, jolloin niitä myös kulkee useammin; ei tunnu missään odottaa 5 minuuttia pidempään spåraa, mutta varttia en viitsisi.
Edellinen työpaikka sijaitsi n. 7 kilometrin päässä kotoa. Tikkurilan läpi fillaroiminen on hengen vaarallista, joten se ei tullut kyseeseen. Vaihtoehdoiksi jäi bussi + bussi tai kävely (samaan paikkaan kuin 1. bussi veisi) + bussi. Aikaa vaihtoineen ja huonon aikataulutuksen vuoksi olisi mennyt n. 45min / suunta. Autolla n. 12min. Erohan ei ole suuri, mutta senkin ajan vietän mieluummin jossain muualla kuin työmatkalla.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja aero »

Azanovix kirjoitti:Ja sehän ei tosiaan aina ole mikään vaihtoehto. Toki Kehä III:n sisäpuolella pääsee julkisilla poikkeuksetta
Pääseekö? Onnistuuko poikkeuksetta oikeasti, jos tarttee vaikka saada mukaankin jotain (olkoon nyt sitten vaikka koira, 2 kissaa, telkkari tai patja)? Tai päästä vaikka Petikosta (vai onko se enää Petikkoa KehäIII:n sisäpuolella? Itäkeskukseen johonkin määräaikaan mennessä (esim. töiden jälkeen ja ennen yrityksen X sulkeutumista)?

Kyllä se KehäIII:n sisäpuolellakin taitaa reaalimaailma vaan sanella aika paljon, vaikka kovasti muuta yritettäisiinkin hypettää. Sitä ei aina vaan osaa ajatella asioita muiden ihmisten kannalta, vaikka joku asia (kuten ne julkiset) osuisikin itselle ihan täydellisesti kohdalleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

aero kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Ja sehän ei tosiaan aina ole mikään vaihtoehto. Toki Kehä III:n sisäpuolella pääsee julkisilla poikkeuksetta
Pääseekö? Onnistuuko poikkeuksetta oikeasti, jos tarttee vaikka saada mukaankin jotain (olkoon nyt sitten vaikka koira, 2 kissaa, telkkari tai patja)? Tai päästä vaikka Petikosta (vai onko se enää Petikkoa KehäIII:n sisäpuolella? Itäkeskukseen johonkin määräaikaan mennessä (esim. töiden jälkeen ja ennen yrityksen X sulkeutumista)?

Kyllä se KehäIII:n sisäpuolellakin taitaa reaalimaailma vaan sanella aika paljon, vaikka kovasti muuta yritettäisiinkin hypettää. Sitä ei aina vaan osaa ajatella asioita muiden ihmisten kannalta, vaikka joku asia (kuten ne julkiset) osuisikin itselle ihan täydellisesti kohdalleen.
Pääsee. Poikkeuksetta.
Kuten kirjoituksessani kuitenkin avasin, niin julkisilla kulkeminen voi olla vaivalloista ja kestää julmetun pitkään. Poikkeuksetta pääset kuitenkin kulkemaan Kehä III:n sisäpuolella julkisilla paikasta toiseen.

Ja oikeasti, jos sulla on patja, telkkari, neljä muksua, seitsemän lammasta ja molemmat jalat kipsissä, ja haluat silti kulkea julkisilla, niin ei siinä voi oikein ketään muuta taas syyttää. :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksityisautoilijan oikeudet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Azanovix kirjoitti:Tikkurilan läpi fillaroiminen on hengen vaarallista, joten se ei tullut kyseeseen.
Täyttä kakkelssonia ja itsensä huijaamista :D Milanon lähiöissä, joissa on yhteensä ehkä 100metriä pyörätietä, tuli fillaroitua vuoden päivät duuniin, ainoastaan kaks kertaa piti vähän "nojailla" autoja vastaan, eikä pelottanu yhtään, vaikka käyttämäni tiet oli aamuruuhkaan aika tukkeessa, eikä mitenkään leveydellä pilattu :D Esim tässä: KLIK
Ekan kerran meinas liikenneympyrässä sisäkaistalta poistumisväylälle kiilannu foordsoni keilata meikäläisen, pienellä väistöliikkellä ja kylki vaasten kylkeä nojaamisella siitä selvittiin. (paikka TÄMÄ Fordsoni poistui tuosta oikealle kun itse jatkoin seuraavaan exittiin.) Toisella kerralla keilasin jostain opelixista hanttarin peilin, kun kävi tila tienpenkkaa poikkeuksellisesti koristaneen lumivallin ja autojonon välissä liian kaposeksi :D
Molemmilla kerroilla autoilijoita ei muuten kiinnostanut yhtään autolleen (saatika meikäläiselle) koituneet "vahingot", Ford mies jatkoi pysähtymättä matkaa kättään heilauttaen ja opelixin naiskuski ei keskeyttänyt edes puheluaan (odotti liikennevaloissa) kun tunkkasin sitä peilin kuorta takas paikalleen :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin