Katalysaattoreista....

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Katalysaattoreista....

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olen kuullut että "katti" on mahdollista poistaa heiman vanhemmista autoista...
Tällainen huhu: Jos rekisteriotteessa lukee että ajoneuvo on varustettu kolmitoimikatalysaattorilla, on sen poistaminen muutoskatsastuksella mahdollista???
Jos taas otteessa lukee että ajoneuvo on vähäpäästöinen, ei katin poisto ole mahdollista...???
Lisäksi raja menee kuullemma jonkin tietyn vuosimallin kohdalla????

Osaako kukaan tarkentaa??? Mun auto on 10/93 rekisteröity ja katin haluaisin (koska se on paskana) pois. Onko se mahdollista?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mun mielestä ei voi poistaa tuosta koska se raja menee vm91 tai 92:sessa... mutta en ihan varma ole...
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ransu kirjoitti:Mun mielestä ei voi poistaa tuosta koska se raja menee vm91 tai 92:sessa... mutta en ihan varma ole...
Jotain tuollaista olen vähän pelänny.... :cry:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Miihkali
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 22:41
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

AKE:n (http://www.ake.fi)sivuilta löytyy aika hyvin tietoa aiheesta (osio: katsastus ja ajoneuvotekniikka)...1.1.1992 jälkeen rekisteröidyt autot on merkitty vähäpäästöisiksi ja niistä ei voi poistaa katalysaattoria...jos kat:in vaihtaa sen on oltava valmistajan tai viranomaisten hyväksymä ja auton tulee muutoksen jälkeen täyttää päästörajat...
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Miihkali kirjoitti:AKE:n (http://www.ake.fi)sivuilta löytyy aika hyvin tietoa aiheesta (osio: katsastus ja ajoneuvotekniikka)...1.1.1992 jälkeen rekisteröidyt autot on merkitty vähäpäästöisiksi ja niistä ei voi poistaa katalysaattoria...jos kat:in vaihtaa sen on oltava valmistajan tai viranomaisten hyväksymä ja auton tulee muutoksen jälkeen täyttää päästörajat...
Mullapa ei lue vähäpäästöisyydestä mitään rek.otteessa... ja auto on rekisteröity 10/93... otteessa pututaan vain katalysaattorista....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Vähäpäästöiseksi on minun Saba merkitty ja 90 mallia on...
Kai tää minun matalapaineturpo on sitte puhdas.
#1430
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Saab.96 kirjoitti:
Miihkali kirjoitti:AKE:n (http://www.ake.fi)sivuilta löytyy aika hyvin tietoa aiheesta (osio: katsastus ja ajoneuvotekniikka)...1.1.1992 jälkeen rekisteröidyt autot on merkitty vähäpäästöisiksi ja niistä ei voi poistaa katalysaattoria...jos kat:in vaihtaa sen on oltava valmistajan tai viranomaisten hyväksymä ja auton tulee muutoksen jälkeen täyttää päästörajat...
Mullapa ei lue vähäpäästöisyydestä mitään rek.otteessa... ja auto on rekisteröity 10/93... otteessa pututaan vain katalysaattorista....
Mitenköhän tää nyt on? Uskaltaako katin ottaa pois ja mennä leimalle...???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Sellainen pykälä tuli myös mieleen, että jos moottoria viritetään siten, että muutokset rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon, niin katti vaaditaan jo '87 rekisteröidyissä autoissa. En juuri nyt löydä tuota lakitekstiä, mutta kannattaa tarkistaa onko tällainen pykälä vielä voimassa - ainakin oman '87 900T:n kanssa tuollainen tuli vastaan ~3 vuotta sitten.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Totanoin.., eihän siellä putkessa tartte olla katalysaattoria kunhan ne päästövaatimukset saavutetaan... 8O :D mullakin päästöarvot parani vuodessa huomattavasti, vaikka katille ym. asiaan vaikuttaville vehkeille ei tehty mitään. Ei siis kannata mittailla konttuurilla vaan asiansa osaavassa firmassa... (Mitään hämäräähän tässä ei siis ole vaan kyse on siitä, että kontturilla eivät osaa mitata. Meinasivat per...t joskus hajottaa p-a:sta koneen savutusmittauksessa kun ohjeessa oli väärä kierrosluku. Omaa ajatustoimintaa ei edelleenkään näillä hemmoilla siis ole, vaikka alalla vallitsee ns. kilpailu. Päästömittaus vieläpä kun on yksi niitä harvoja asioita, joita autosta voidaan numeerisesti mitata. ja vielä kun katsastaja ei ymmärrä mitä se mittahärveli tekee, niin ei osaa myöskään sanoa mikä mittauksessa on vialla, :evil:)
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat:
Käyttöönotto 1.1.1978 - 30.9.1986: CO<4.5% ja HC<1000 ppm

Käyttöönotto 1.10.1986->: CO<3.5% ja HC<600 ppm

Vähäpäästöiset autot käyttöönottoajasta riippumatta:
Joutokäynnin CO<0.5% ja HC<100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin
CO<0.3 ja HC<100 ppm sekä
Lambda-arvo välillä 0,97 … 1,03.

Kaikissa: Jäännöshappipitoisuus alle 5 %, jos järjestelmässä
ei ole ilmapumppua
Joutokäyntinopeus alle 1000 1/min tai enintään valmistajan ilmoittama korkempi arvo.
Jos rekisteriotteessa on merkintä vähäpäästöinen, täytyy auton alittaa vähäpäästöiselle asetetut rajat vuosimallista riippumatta. Mutta jos otteella lukee vain katalysaattori, täytyy auton alittaa ainoastaan käyttöönotosta riippuvat päästörajat, jotka saattavat alittua vaikka katalysaattori ei toimisikaan.

Katalysaattorilla varustetun auton muuttaminen katalysaattorittomaksi voi olla vaikeaa, kun siitä on maahantuotaessa annettu ympäristöystävällisyyden vuoksi veronalennusta...
900 CV 2,5A -95
9³T -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Eli kun otteessa lukee "kolmitoimikatalysaattori" saa sen poistaa jos päästötrajat ei ylity poiston jälkeen...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Saab.96 kirjoitti:Eli kun otteessa lukee "kolmitoimikatalysaattori" saa sen poistaa jos päästötrajat ei ylity poiston jälkeen...
Jos otteessa lukee "kolmitoimikatalysaattori" se tarkoittaa että autossa pitää olla katalysaattori. Päästörajat vain ovat samat kuin samanikäisellä ilman katalysaattoria olevalla autolla.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

..eli putkesta saa tulla onkaa vanhan kaavan mukaan... mutta millä se katsastaja toteaa, että se katti on oikea, siis ettei se ole pläkkipajalla tehty putkenpätkä, johon on stanssattu teksti "katalysaattori"...

Eihän tuollaasessa säännoksessä ole järkiä he...n pe...siin vertaa. Taas oikeen suamalaisen lainsäädännön helmi.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

...Siinä on taas viherpipeltäjät saanu tahtonsa läpi :x

Itsekkin usein ihmetellyt, kuinka haavoittuvainen oman satkun katti on loppuenlopuksi, kun ei tuota maavaraa paljon sen alle enää jää... Pakoputkipajan mies ihmetteli katin asentoa ja oli sitä mieltä, että sen saisi toisinpäin, muttei se onnistunutkaan.
Taitaa homma vaan olla niin, kun ei 70-80 luvun taitteessa suunniteltua autoa ole ajateltu katilla pilattavan, joten se vaan on pitänyt 90-luvulla väkisin lisätä vanhaan konstruktioon....kun ollaan...Suomessa :?
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin