Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hei, onkos valloilla ja väeillä joilla on uudempia autoja kokemusta merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista? Millaiset käytössä, vipattaako lisäpitkät?

Nimittäin ostin tuohon käyttökinneriin ihan mielenkiinnosta moiset ja ajattelin aloittaa lisävalohommat asentamalla ensin nuo raudat autoon ja miettimällä sitten vähän lisää. Ovat toisaalta aika paksusta tavarasta tehty joten sen puoleen ei pitäisi täristä mutta ku tulevat lukkopeltiin ja puskurin takana olevaan rautaan kiinni :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

No tonttu nyt ei kovin uusi keksintö ole mutta siihen laitoin just orkkiskopioraudat ja Bilteman paistinpannut. Raudat on melko paksua latikkaa mutta kyllä lamput tärisee jos ei laita tukia lampun yläosasta kiinni, ja kyllähän Saabin asennusohjeessakin neuvotaan ylätuet laittamaan.
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nämä raudat tulee lukkopellin ja puskurin takana olevaan rautaan/peltiin/palkkiin kiinni. Semmonen loivan z-muotoinen rauta joka tulee klipsiraudoilla pultaten kiinni ja tähän sitten pultataan kiinni muotoillut raudat jotka sitten tulee varmaan jostain maskin alareunasta ulos.

Ja aikomuksissa olisi laittaa verrattain pienet lisäpitkät eli Hellan 3003 Compactit. Niissä jotenkin yhdistyi koko ja haluttu valokuvio eli ei lisää kantamaa vaan valojen näyttämälle lisää leveyttä. Saman valon isompi versio tavallinen 3003 oli TM:n testissä valokuvioltaan kapeampi. Paska vaan ku sitä ei saa ref25 mallina vaan pitää laittaa ne ref17.5 mallit, että pysyy laillisissa rajoissa referenssit (Poo-pelin omissa on jo ref50, siis yhteensä).

p.s. Sviddu ku olis yhtä hyvät ku 9-5 Saabissa niin ei tarvis miettiä lisävaloja :lol:

p.p.s. Halpa-Hallin autohallissa oli tänään dame-keulainen 9-5 farkku. On se vaan pirun nätti, kaikin puolin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Sellaisen huomasin kun laitoin tuollaiset valtavat lamput keulalle joissa on pitkä kantama, valokuvio on sen mallinen ja niin kaukana että valoa ei ole liikaa auton lähellä, jolloin lähivaloille vaihtaessa ei "sokaistu" niin helpolla.

Aikaisemmissa autoissa joissa on lisäpitkät olleet, useimmiten Hellan FF-sarjaa, on valaisimen kiinnityksestä huolimatta aina ollut tärinää ilman ylätukia. Toisaalta pienempi lamppu ei varmaankaan tärinästä niin helposti muuta asentoaan, jolloin tärinä on vain häiritsevää.
Kannatusjäsen
#3382
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Heibba!

Joo mulla on tossa yhdessä autossa neljä kpl lisävaloja asennettuina, joista kahdet on merkkikohtasilla raudoilla. Taisi raudat olla Hellan valmistamat, joka tapauksessaSaabiin vartavasten tehdyt.

Kyllä sopii paikalleen ja valot saa kiinni. Eivät kyllä ainakaan pähemmin tärise isotkaan valot. Mutta kyllä ne ylätuet aina varmanpäälle on. Ja tosiaan kun on ylätuet niin silloin eivät tärise isommistakaan montuista ajettaessa.

Valoraudat oli kyllä aika paksua rautaa. Mutta työstettäessä niitä kävi ilmi, että pehmeää ainetta ovat.

900 puskuriin asennusreiät valoille tulevat pystyyn. Tämä on vain vähän hankala useinpien lisäpuitkien suuntauksen kannalta. Olisi parempi jos valojen asennusreiät tulisivat vaakatasoon.

Sumuvalotkin asensin puskurin alle niillä valoraudoilla.
SAAB
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo. Nyt on kokemusta ainakin Örumin kautta saataviin valorautoihin eli Vectra B2:ssa ei kannata niitä käyttää. Raudan kaikki kanttaukset on suoria mutta esim. lukkopelti lähtee vinoon sivuille joten vituralleenhan ne raudat menee ja tulevat maskista ulos aivan vinossa, painavat maskin alaosan rupellille jolloin yläosaa ei saa kunnolla paikoilleen.

Vein raudat takaisin varaosaliikkeeseen, kun kerta eivät "toimineet" mielestäni kuten piti. Tällä hetkellä siis etsinnän alla normaalille kilvelle tehty rekkariteline rosterisena. Kiiltovaunulla näyttäisi olevan sopivan kokoinen mutta yritän etsiä tästä kylästä ensin. Yksi vaihtoehto olisi teetättää B. Portinilla joten tarjouskyselyä laitan sinnepäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

dimebak kirjoitti:No joo. Nyt on kokemusta ainakin Örumin kautta saataviin valorautoihin eli Vectra B2:ssa ei kannata niitä käyttää. Raudan kaikki kanttaukset on suoria mutta esim. lukkopelti lähtee vinoon sivuille joten vituralleenhan ne raudat menee ja tulevat maskista ulos aivan vinossa, painavat maskin alaosan rupellille jolloin yläosaa ei saa kunnolla paikoilleen.

Vein raudat takaisin varaosaliikkeeseen, kun kerta eivät "toimineet" mielestäni kuten piti. Tällä hetkellä siis etsinnän alla normaalille kilvelle tehty rekkariteline rosterisena. Kiiltovaunulla näyttäisi olevan sopivan kokoinen mutta yritän etsiä tästä kylästä ensin. Yksi vaihtoehto olisi teetättää B. Portinilla joten tarjouskyselyä laitan sinnepäin.
Onko Poopelissa eurokilpi vai -01 alkuvuoteen asti ollut suomikilpi? Ei meinaa löytyä suomikilville noita rautoja.
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kokemuksia merkki/mallikohtaisista lisävaloraudoista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suomikilpinen kapistus tuo on eli veikkaan vahvasti, että joudun teetättämään tuon raudan, varsinkin kilven reunat on juuri sopiva asennusleveys. Tänään selvisi pienillä mittailuilla, että Poo-pelissa on rekkari 20mm syvennyksessä eli isojen lisävalohen kiinnikkeet ei oikein mahdu enään paikoilleen noilla kilpitelineillä.

E: 25€ kustantaa moinen osa, ainoa mitä joutuu tekemään on miettiä järkevä kiinnitystapa (sitä varten on 4kpl aihioreikää) ja kilven ruuveja varten kierteet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin