Pakkaset tulee - on tällä jo
Pakkaset tulee - on tällä jo
Pakkaset tulee - tai itseasiassa ne on täällä jo.
Mutta että muistakaa tarkastaa jäähdytinnesteiden pakkaskestävyys.
Ja laittakaa/moottorissa pitää olla notkeat öljyt. Siis se ensimmäinen SAE luku jossa on W 5 tai 0. Jos moottoriin tarvii lisätä öljyä tai on lisäysvaraa niin kannattaa lisätä tätä kaikkein notkeinta öljyä vähän vanhempaankin autoon.
Niihin keulapahveihin en ny ota kantaa. Kun jokkut niitä käyttää ja jokkut ehdottomasti ei.
No kyllä mulla ainakin on pysyny toi 5W öljy sisällä koneessa, ja tossa yhdessä autossa on pysyny 50% w ja 0W sekoituskin sisällä jopa kesällä.
Kannattaa muistaa myös auton vaihteistoöljytkin.
Jouluksi on ennutettu kovaa pakkasta!
Mutta että muistakaa tarkastaa jäähdytinnesteiden pakkaskestävyys.
Ja laittakaa/moottorissa pitää olla notkeat öljyt. Siis se ensimmäinen SAE luku jossa on W 5 tai 0. Jos moottoriin tarvii lisätä öljyä tai on lisäysvaraa niin kannattaa lisätä tätä kaikkein notkeinta öljyä vähän vanhempaankin autoon.
Niihin keulapahveihin en ny ota kantaa. Kun jokkut niitä käyttää ja jokkut ehdottomasti ei.
No kyllä mulla ainakin on pysyny toi 5W öljy sisällä koneessa, ja tossa yhdessä autossa on pysyny 50% w ja 0W sekoituskin sisällä jopa kesällä.
Kannattaa muistaa myös auton vaihteistoöljytkin.
Jouluksi on ennutettu kovaa pakkasta!
SAAB
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Omassa Mobilin SHC ja 5W-50, pitäisi toimia toivon mukaan
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
khyl autossa pitää olla muutakin vikaa ku pelkät huonot öljyt jos ei näis pakkasis käyntiin lähde.
toki myönnän että paksuilla öljyillä 99 pyörittää hieman nihkeästi ,mut se vartti kierrros yleensä riittää mikäli on muistanu vetää ryypyn täysille.
toki myönnän että paksuilla öljyillä 99 pyörittää hieman nihkeästi ,mut se vartti kierrros yleensä riittää mikäli on muistanu vetää ryypyn täysille.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Sillä öljyn kylmän pään viskositeetilla ei ole mitään tekemistä sisällä pysymisen kanssa. Öljyn koostumus saattaa vaikuttaa jos on jo muutenkin väljempi kone.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Öljyistä en tiedä mitä merkkihuollossa sinne tyrkkäsivät, mutta mobilia kait.
Olen silti hiukan hämilläni kun viime talvena olin Keravalla viikon verran ja yks aamu oli pakkasta -26° mittarissa ja ysifemma Aerossa E85:sta tankki melkein täynnä, manasin jo etukäteen ettei taida lähteä, mutta niinvain viiru otti ja lähti helposti käymään.
Olen silti hiukan hämilläni kun viime talvena olin Keravalla viikon verran ja yks aamu oli pakkasta -26° mittarissa ja ysifemma Aerossa E85:sta tankki melkein täynnä, manasin jo etukäteen ettei taida lähteä, mutta niinvain viiru otti ja lähti helposti käymään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
ihmettelen tässä pakkasilla sitä että miten hyvin vm. -85 turbosaabi tosiaan lähtee käyntiin. ja on ilmeisen hyvä talviauto, suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin. kovimpina pakkasaamuina jona olen autoa käynnistänyt on ollu lämpötila -20/-19 ja lohkolämppäriä ei ole saanut kiinni. ja ajoa ollut käynnistysten välillä vaan joku 20km. ja hyvin on lähteny ilman suurempia ilmotteluja. vaikka ikää 25v ja kilsoja takana 408tkm. ainoa mikä oli pakkasoireena että tuulilasinpyyhkijät ei ihan heti halunneet toimia. kyllä nekin sitten siitä rupes.
mutta se ihmetys mitä tänne nyt kirjotan niin tänään pakkasta paljon vähemmän eli noin -12/-15, ei lohkolämppäriä kiinni, ja takana edellisenä päivänä 250km jonka jotenkin luulisi ikäänkuin notkistavan paikkoja. nyt sitten kauhee ujellus kylmänä käynnistäessä, en tiedä mistä, joku nokkaketju varmaan. eli vastentahtosesti kävi. no, on se ennenkin joskus kylmällä käynnistäessä samanlaista ääntä pitänyt, mutta yllätyin kun aattelin että lähtis tyytyväisemmin käyntiin kun starttien välillä pitempi ajoreissu (250km) kuin että starttien välillä lyhyttä (kaupunki)ajoa (20km). niin ja on siellä venttiilinsuoja-aineet ja rvs-aineet että jotain suojaa varmaan vaikka öljyt vähän jäykät oliskin. mutta luulis niitten nyt olleen jäykemmät -20:ssa kuin -15:ssa
mutta se ihmetys mitä tänne nyt kirjotan niin tänään pakkasta paljon vähemmän eli noin -12/-15, ei lohkolämppäriä kiinni, ja takana edellisenä päivänä 250km jonka jotenkin luulisi ikäänkuin notkistavan paikkoja. nyt sitten kauhee ujellus kylmänä käynnistäessä, en tiedä mistä, joku nokkaketju varmaan. eli vastentahtosesti kävi. no, on se ennenkin joskus kylmällä käynnistäessä samanlaista ääntä pitänyt, mutta yllätyin kun aattelin että lähtis tyytyväisemmin käyntiin kun starttien välillä pitempi ajoreissu (250km) kuin että starttien välillä lyhyttä (kaupunki)ajoa (20km). niin ja on siellä venttiilinsuoja-aineet ja rvs-aineet että jotain suojaa varmaan vaikka öljyt vähän jäykät oliskin. mutta luulis niitten nyt olleen jäykemmät -20:ssa kuin -15:ssa
Viimeksi muokannut a9000, To Joulu 23, 2010 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Tavallaan sillä on... vaikka ei kuitenkaan sillä tavalla kun se tunnutaan yleensä ymmärrettävän.ysikoo kirjoitti:Sillä öljyn kylmän pään viskositeetilla ei ole mitään tekemistä sisällä pysymisen kanssa. Öljyn koostumus saattaa vaikuttaa jos on jo muutenkin väljempi kone.
Korkean viskositeetti-indeksin öljyt tehdään erittäin matalaviskositeettisesta pohjaöljystä ja siten ne menettävät viskositeettiaan varsin nopeasti vanhetessaan. Mitä vanhempi ja väljempi moottori sitä nopeammin öljy vanhenee ja sitä nopeammin öljy menettää ominaisuutensa. Tästä syntyy legendat siitä että korkean viskositeetti-indeksin öljyt eivät pysy vanhoissa moottoreissa.
Ketjun aloitusviestiin: Ohje tuupata pakkasilla sekaan korkeamman viskositeetti-indeksin öljyä jos pinta on vajennut on lähtökohtaisesti täysin väärä. Kukaan ei voi tietää mitä tapahtuu jos esim käytetyn 10W-40 öljyn sekaan heitetään uutta 0W-30:sta... öljyt ovat lisäaineiltaan ja pohjaöljyltään täysin erilaisia ja sekoituksessa tapahtuvat reaktiot eivät välttämättä johda alkutilaa parempaan tulokseen vaan tod.näk huonompaan, sitä millä tavalla tulos on huonompi ei voi kukaan ennustaa. Perusperiaate on että öljyjä ei sekoiteta ja jos sekoitetaan niin sekoitetaan vain ja ainoastaan mahdollisimman paljon samanlaisia öljyä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Paljon oot päivässä ehtiny rullataa9000 kirjoitti: takana edellisenä päivänä 250tkm jonka jotenkin luulisi ikäänkuin notkistavan paikkoja.

Sori, oli pakko.
Ahdonvoimaa
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Tää on vuosisadan kylmin talvi,jääty naama,kassit ja sarvi 

Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
1962-63 talvi oli kylmempi Itämerikin jäässä aina Tanskan Skageniin asti.cab95 kirjoitti:Tää on vuosisadan kylmin talvi,jääty naama,kassit ja sarvi

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
Kunnossapitotekniikan kurssilta muistan, että erivalmistajien saman normin mukaisia öljyjä ei suositella sekoitettavaksi.Jussi kirjoitti:Tavallaan sillä on... vaikka ei kuitenkaan sillä tavalla kun se tunnutaan yleensä ymmärrettävän.ysikoo kirjoitti:Sillä öljyn kylmän pään viskositeetilla ei ole mitään tekemistä sisällä pysymisen kanssa. Öljyn koostumus saattaa vaikuttaa jos on jo muutenkin väljempi kone.
Korkean viskositeetti-indeksin öljyt tehdään erittäin matalaviskositeettisesta pohjaöljystä ja siten ne menettävät viskositeettiaan varsin nopeasti vanhetessaan. Mitä vanhempi ja väljempi moottori sitä nopeammin öljy vanhenee ja sitä nopeammin öljy menettää ominaisuutensa. Tästä syntyy legendat siitä että korkean viskositeetti-indeksin öljyt eivät pysy vanhoissa moottoreissa.
Ketjun aloitusviestiin: Ohje tuupata pakkasilla sekaan korkeamman viskositeetti-indeksin öljyä jos pinta on vajennut on lähtökohtaisesti täysin väärä. Kukaan ei voi tietää mitä tapahtuu jos esim käytetyn 10W-40 öljyn sekaan heitetään uutta 0W-30:sta... öljyt ovat lisäaineiltaan ja pohjaöljyltään täysin erilaisia ja sekoituksessa tapahtuvat reaktiot eivät välttämättä johda alkutilaa parempaan tulokseen vaan tod.näk huonompaan, sitä millä tavalla tulos on huonompi ei voi kukaan ennustaa. Perusperiaate on että öljyjä ei sekoiteta ja jos sekoitetaan niin sekoitetaan vain ja ainoastaan mahdollisimman paljon samanlaisia öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
oho, joo se on tämä ääntäkin nopeampi aerokalusto 

Wagonisti kirjoitti:Paljon oot päivässä ehtiny rullataa9000 kirjoitti: takana edellisenä päivänä 250tkm jonka jotenkin luulisi ikäänkuin notkistavan paikkoja.
Sori, oli pakko.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
-28,3 mittarissa
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Pakkaset tulee - on tällä jo
No niin. Vielä 7 astetta lisää, niin alkaa saab-kelit. Voi ajella shortseissa, ja laskea hyytyneitä autoja. Tilastoa muuten johtaa citroen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.