Auton peräkärryt

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niin se jäi vielä sanomatta, että hyvä on kärryssä olla kunnon laidat, esim. 60-70 cm korkeat. Silloin ei tarvitse huolehtia tavaroiden mukana pysymisestä, kärryyn vaan nostelee ja vetäisee pressun päälle.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Svc »

jusa_71 kirjoitti: yksi akselisen kanssa pitää olla todella tarkkana painojakaumien kanssa että käyttäytyy niinkuin kuuluu. teli vaunu on siinä suhteessa huolettomampi...
Jos puhutaan oikeilla termeillä, niin telikärry on painojakuman kannalta ihan sama kuin yksiakselinen. Kaksiakselinen kärry puolestaan ei ihan niin paljon.

Ai mitä eroa on telillä ja kahdella akselilla? Ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Teli
Niiden toiminnalla on ihan merkittävä ero kärryn käyttäytymiseen.

Pikavilkaisulla kaksiakselisen ja telikärryn erottaa siitä, että kaksiakselisen aisa pysyy irti maasta sen ollessa tyhjänä irti autosta. Telikärryn vetopää laskeutuu maahan.

Sitten muita kommentteja:

Ruotsissa alettiin takavuosina vaatia kaikkiin kärryihin jarrut. Myös vanhoihin. Jarruttomille tuli 50 km/h nopeusrajoitus. Saksassa taitaa olla sama käytäntö.

Ristikytkentään hyväksyttyyn 7-napaiseen pistokkeeseen ei saa laitaa peruutusvaloa, ellei autolle ja perävaunulle tehdä erillistä kytkentäkatsastusta. 13-napaisessa on valmis paikka peruutusvalolle. Tosin poliisia ei tiellä liikkuvien autojen valot tunnu juuri kiinnostavan.
nalleolut kirjoitti: onneksi :saab: kärryyyn helppo laittaa satulat paikoilleen ja vetokita vaihtaa malliin jarruttava.
Voipi olla, ettei onnistu ihan noin vaan nykyisten pykälien mukaan. Kannattaa varmistaa konttorilta, ennenkuin alkaa rakentamaan. Perävaunun jarrujen opitää olla perävaunukäyttöön tyyppihyväksyttyä mallia.

Ja sitten vielä mielipide: myös kevytperävaunut pitäisi katsastaa. Vaikka joka viides vuosi. Silloin niiden valot saattaisivat joskus toimiakin, kun ne olisi pakko edes joskus korjata. Samoin vanhat omavalmisteiset reuhkat, jotka on nipin napin saatu läpi rekisteröintikatsatuksesta ja sitten rikottu järjettömillä kuormilla.

Olen nähnyt jopa lehtijousitetun kärryn, jonka katkenneet jouset oli hitsattu taas kasaan. (Hitsautuvaa jousiteräslaatua ei tietääkseni ole vielä keksitty).
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Uitukki kirjoitti:Itsellä tuli ostettua ennen joulua käytetty omavalmiste kärry. Sopivan kokoinen mulle. Lavan sisämitat 2,35*1,21*0,2 m. Yksiakselinen ja tukevilla lehtijousilla. Laakerit uusittu viime kesänä ja renkaina nastanypityt Michelin Ivalot. Kuukausi sitten tuli ensimmäisen kerran vedettyä pikkusen vajaa kantavuuskuorma ja kevyesti tuli perässä ja käyttäytyi asiallisesti. Eniten yllätti kärryn vakuutuksen hinta. Eihän siinä ole käyttökuluja vuodessa paljon mitään kun tuo vakuutus on niin halpa.
Eilen yritin ottaa tätä kärryä talven jäljiltä käyttöön. Nostin kyljelleen ja tsekkasin alustan. Kaikki kunnossa. Oikea rengas oli tyhjä. Kompuralla laitoin ilmaa ja totesin että venttiili vuotaa. Otin renkaan irti ja kävin laitattamassa uuden venttiilin tänään. Laitoin renkaan paikoilleen ja tsekkasin vielä kärryä ympäri kiertäen ja huomasin että toisen puolen rattaasta kaksi pinnapulttia poikki. Tuli siinä samalla mieleen että ei olisi pöllömpää jos nuokin katsastettaisiin vaikka joka toinen vuosi. Toki omistajallakin pitäisi välillä tarkistella kärryään :oops:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Pitäs varmaa joku kärry hommata ku on moottorkelekka mitä pittää kuskata enstalavena pitkinpoikin... en tiiä ostasko uutena vai vanahan rotjakkeen, jota sitte päivittäs ajantasalle.. Kahtoo nytte. Ledivalot laitan heti kyllä ja perruutusvalot työvalona (ledit) palammaan nii näkköö pakitella. ;)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Pola »

Onko kellään tietoa mitä Heppu-perävaunuille on tapahtunu? En löytäny nimittäin nettisivua enää mistään.
#3272
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kai se firma on lopput, aikoihin en ole heppu-nimisiä uusia nähnyt. Tai toiminta myyty jollekin muulille tai majavalle.

Tein itse alumiinista kärryn kesällä 2009. Hyväksytyn aisa+akselipaketin ostin eräältä kärryjä tekevältä firmalta, lavakoko 150x300cm ja laitakorkeus 40cm. Kok.paino 750 ja kantavuus 550kg. Lehtijouset+iskarit, tulee melko huomaamatta perässä. Valot tein menttaliteetillä "ei tarvitse ikinä korjailla" eli kaksoissojatut kaapeloinnit, liitokset vesitiiviissä rasiassa yms. Kokonaiskustannus oli 500e luokkaa kun alumiinit oli työmaalta ylijäämää/käytöstä poistettuja, kuitenkin uusia anodisoituja profiileja.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Mr_Who kirjoitti:Pitäs varmaa joku kärry hommata ku on moottorkelekka mitä pittää kuskata enstalavena pitkinpoikin... en tiiä ostasko uutena vai vanahan rotjakkeen, jota sitte päivittäs ajantasalle.. Kahtoo nytte. Ledivalot laitan heti kyllä ja perruutusvalot työvalona (ledit) palammaan nii näkköö pakitella. ;)
ei oo ennee kelekkoo mitä kuskata, mutta kärrille silti satunnaista tarvetta aina joskus..
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja ippe »

Talvikäytössä LED-valot ovat huonoja, vähän väliä pitää pysähtyä puhdistamaan valot, sopivalla kelillä ihan 2 km matka riittää siihen että valot häviävät lumen alle.

Toki jos jostain löytyy LED-valot lämmityksellä, niin silloin ne vopivat olla käyttökelpoiset Suomen talvessakin.

Muuten nuo LED-valot ovatkin hyviä, mutta kun hukkalämpöä ei tule tarpeeksi, niin ne eivät jaksa sulattaa lainkaan lunta ja jäätä päältään.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja eegas »

On Kärppä merkkinen, vuodelta -83, kastamalla sinkitty, lehtijouset ja iskarit. Hyvässä kunnossa vielä, pariin kertaan pyörän laakerit ja stefat vaihdeltu, renkaina nykyisin Bridgestone kitkat, joilla pärjännyt kesät/talvet.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Vanha aihe mutta ajankohtainen. Ostin uuden kotimaisen lehtijousitetun kärryn. Hyvä peli muuten mutta täristää hieman kun mennään yli 85 km/h. Sellaista pientä vapinaa, joka saa aikaan kartanlukijan penkin heilumaan ja tuntuu housun lahkeessa. Ajoittain vapina loppuu ja sitten alkaa eli tosiaan melko pientä mutta kuitenkin huomattavaa. Reilulla ylinopeudella tuntuisi helpottavan... Millaisia kokemuksia (erityisesti NG 9-3 saabisteilla), onko tämä normaalia peräkärryilijän elämää vai pitäisikö hyvän peräkärryn tulla Saabin perässä miltei "huomaamatta"? Kärryä testattu toistaiseksi tyhjänä 2-3 barin paineilla, isoilla paineilla tärinä on hieman isompaa. Renkaat kävin liikkeessä tasapainottamassa ilman vaikutusta. Auto sporttialustainen NG 9-3 SC 2009, joka kulkee tärinöittä ilman kärryä, muista kärryistä ei ole kokemuksia tällä autolla.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika harvoin ne ihan silkinpehmeesti kulkee perässä.
Pahentuuko jos laittaa kuormaa, villi veikkaus voi olla auton vetari.
Helpoin on tietty testata toisil kärryil tai noi kärryt toiseen autoon. Omat kärryt kans pomputtaa tyhjänä jonku verran, kuorman kanssa tasasempaa.

Omat JT-trailerit, vuotta vanhat ja joutunu jo huoltaan. Uudemmat tehty osittain fiksummin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuormalla ne kärrit on tarkoitettu ajaa niin tyhjänä pompottaa ellei joku omapainoltaan raskas autotraileri tms.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Kiitos, huomenna pitää testata kuorman kanssa. Jotenkin tuo ajoittainen vapina vaan ärsyttää oli tyhjä tai ei, sen verta hintavia kapistuksia nuo kärryt...
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja eegas »

eegas kirjoitti:On Kärppä merkkinen, vuodelta -83, kastamalla sinkitty, lehtijouset ja iskarit. Hyvässä kunnossa vielä, pariin kertaan pyörän laakerit ja stefat vaihdeltu, renkaina nykyisin Bridgestone kitkat, joilla pärjännyt kesät/talvet.
Pari kolme vuotta sitten hommattu toinenkin kärry, EWS-trailer 3300 jaxal kuomulla, oman kaupungin tuotetta, eli Kauhavalta. Tarvitsin kuomukärryä motskarin liikutteluun huonoilla keleillä. Ei ole kastamalla sinkitty, vaan sinkityistä osista rakenneltu, saa nähdä kestääkö yhtä kauan kuin tuo Kärppä?
M+S renkaat ilman nastoja, lehtijouset ja iskarit, ledivalotkin taitaa olla. Tulee perässä siististi molemmat kärryt, melkein huomaamatta, paitsi tuo kuomukärryn vedossa polttoaineen kulutus kasvaa 2-3 l/100km.
https://aijaa.com/1B1j8V
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja aero »

Trooper_75, kokeile myös lainakärryllä, että täsmääkö käytös kärryyn vai autoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin