Auton peräkärryt

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti:Meillä oli raksa-aikana 3000x1500x200 -peruskärry joka ostettiin tuolta:
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Maksoi vuonna 2004 750e, nyt näemmä hinnasta on tippunut 20e pois. Laatu on vähintäänkin samaa tasoa kuin noissa Muuleissa yms. rautakauppojen myymissä kärryissä.
Taisin kuljettaa sillä maksimissaan jotain 1500kg:n kuormia kun haettin betonisia pihakiviä, eikä se ollut moksiskaan, pikemminkin vain Saabilla oli vaikeuksia jaksaa hinata kärryä + kuormaa :D
Tuli tosi hyvin perässä tyhjänä ja kuorma päällä, eikä sitä saanut lähtemään lapasesta vaikka kuinka koetti.
Minulla ei ole mitään tekemistä tuon valmistajan kanssa eli tämä viesti ei ollut mainos.
Olen itsekin hankkimassa. Kävin tällaista 1500x3000x350 mallia äskettäin katsomassa valmistajalla kun Seinäjoella olin työmatkalla. Kylmätyyppien perusteella jämäkkä kärry. Sanottakoon vielä että 140€ rahdilla lupasi toimittaa sen pk seudulle.
Ja mitä olen hintoja vertaillut niin todennäköisesti itsekin päädyn JT traileriin. Tämä vasta kuulostaakin mainokselta mutta ei, minullaKAAN ei ole mitään tekemistä tuon valmistajan kanssa. :)
9000CS 2,3
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

oma tekemä, ruostumattomasta. lavan koko 4000x1400, kokonaispituus 5600. kantavuutta 1000kg
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja vfr »

Pola kirjoitti:Kannattaa ottaa telimalli niin ei pompota
Kannatta ottaa sammonen missä on jouset ja iskarit,niin sit pompottaa melko vähän.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Heitän tänne sekaan vähän offtopikkia, koska se tavoittanee hyvin peräkärryistä kiinnostunutta porukkaa.
Lukasin tässä nimittäin muistaakseni trafin sivuilta että kesällä tulee uusiin yli 750kg kärryihin pakollisiksi peruutusvalot. Itse henkilökohtaisesti en ollut edes tietoinen että peräkärryssäkin saisi peruutusvalot olla, lähinnä koska en ole sellaisia koskaan nähnyt. Joka paikassa kun myydään peräkärryn valosarjaa, niissä on parhaimmillaan parkki-, jarru-, vilkku- ja rekisterivalot. Ei peruutusvaloja.
Ja koska :saab:eissa on ollut edistykselliseseti mm. sivuperuutusvalot, ehdotankin että :saab:istit laittaisivat kärryihinsä myös peruutusvalon :)
Tosin jos peruutusvaloa varten ei sähköliittimestä liikene nastaa eikä halua ranettaa niin voipi jättää tekemäti...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Saa kun vaihtaa autoon ja kärryyn 13-napaisen pistokkeen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on ollut jo kolme tai jopa neljä vuotta tuollainen 1500x3050 lavalla JT-trailerin kärri, vähän vanhempaa designia ku laidat on "vain" 18cm korkeat. Näppärä käyttää ja siirrellä, kevyt ku mikä.

Pari moitetta löytyy, eka on loksut jotka vanhemmassa kantattua peltiä, uudemmat on käsittääkseni syvävedettyjä, uudet loksut maksavat muistaakseni reilu 70€/pari, pitäisi vaihtaa ku ovat saanet niin paljon osumia (pihan autoportti aavistuksen liian kapea). Toinen on lava joka oli pop-niiteillä kiinni ja parin kesän jälkeen oli vain 4 popparia keskellä lavaa ehjänä, mutta korjaantui helvetin isoilla kuumasinkityillä uppokantaisilla poraruuveilla, suosittelen vaihtamaan heti (ja vielä sellainen ruuvi jossa on kannan pohjassa senkkausrivat niin painuu hyvin pohjafaneriin).

Muuten kärri tulee perässä kevyesti, tyhjänä ei pompi karummassakaan töyssyssä (ei edes hidastesellaisissa) ja helppo peruuttaa, kun näkyy sopivasti peileistä. Ja on hintansa haukkunut, monesti (jo ostaessa, kun vastaavat Muulit/Majavat/jne. maksaa about tuplaten enemmän).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Itse ostin Majava 5032 kärryn kuomulla ihan sopuhintaan kun elokuun alussa muutettiin omakotitaloon.

150x332cm lavakoko, kippi ja parempi kuomu. Renkaat on jotkut thaimaalaiset gangbangit m+s merkinnällä :lol: joten pitoa ei talvella hirveästi ole paitsi kun hain 2 heittokuutiota koivuklapia. Hyvää vetää ja tulee nätisti perässä tyhjänäkin.

IKH:n nimellä myytävät kärryt on samaa tavaraa.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sain hankittua nyt sitten Muulin peräkärryn: Muuli Pro 940K vm. 2010

http://www.muuli.fi/Default.aspx?tabid=1417

Osan matkaa oli puolijäistä/puolilumista tietä pitkin, ei mitään ongelmaa. Negatiivisia asioita oli, että väri oli tummentunut. Kysymys: tummentuuko autonperäkärryjen sähkö- ja upposinkitys ajan kuluessa, jopa jossakin kk:ssa? Toisekseen piti asentaa ne kaasusylinterit itse ja se onnistui pitkähkön yrittämisen jälkeen. Hyvää: tuntuu hyvin vankalta kärryltä ja vakaalta, hinta oli yli 200 euroa markkinahintaa alhaisempi. Pidän myös siitä, että kärryn renkaiden pyöränkotelot ovat metalliset, mutta kyllä ne muovisetkin tuntuivat joustavan hyvin. Vm. 2010 on vielä tehty vanhaalla tehtaalla ja sitten tämä uusi malli on tehty samalla kuin perus-Muulit.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eikö kukaan osaa vastata kysymykseeni?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eihän se kiillä niin kuin uutena, pikkasen on tummunut ja rännistä tippassut ruostevesi on värjännyt toista laitaa. Ja jätäppä vähän tuoretta kestopuuta vesisateella kärriin, tekee jonkin ihme käymisreaktion sinkissä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itsellä tuli ostettua ennen joulua käytetty omavalmiste kärry. Sopivan kokoinen mulle. Lavan sisämitat 2,35*1,21*0,2 m. Yksiakselinen ja tukevilla lehtijousilla. Laakerit uusittu viime kesänä ja renkaina nastanypityt Michelin Ivalot. Kuukausi sitten tuli ensimmäisen kerran vedettyä pikkusen vajaa kantavuuskuorma ja kevyesti tuli perässä ja käyttäytyi asiallisesti. Eniten yllätti kärryn vakuutuksen hinta. Eihän siinä ole käyttökuluja vuodessa paljon mitään kun tuo vakuutus on niin halpa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mitä nyt noihin kärreihin tulee niin:
kun ostatte kärryn vaikka halvankin niin ehdottomasti kannattaa ottaa sellainen jossa on lehtijouset ja iskarit. vakaa vedettävä ja tulee suhteellisen rauhallisesti perässä.
itelläni on tollainen vanha rytö kun piti äkkiä saaha. kierto varsi mallin akselit ja hyppii ihan hel*** ajettaessa monttuun. eli en suosittele
yksi akselisen kanssa pitää olla todella tarkkana painojakaumien kanssa että käyttäytyy niinkuin kuuluu. teli vaunu on siinä suhteessa huolettomampi mutta senkän kanssa ei kannata leikkimään ryhtyä.

1 aks. vaunu on helppo peruuttaa ja käänellä käsipelin kun ei pure vastaan kuormankaan kanssa
2 aks. vaunu on huomattavan paljon rauhallisempi vedettävä mutta sen kanssa pitää osata sitten jo peruuttaa täyden mällin kanssa kun sitä ei hevin käsin kääntele enään.

saabilla saa vetää (ainakin mitä itellä on ollut) niin 1600 kg joka on vaparille ihan liikaa oman kokemuksen perusteella (mulla on as.vaunu joka ton painaa ja 1 akselinen)
sen kanssa saa olla todella tarkkana miten menee sen kuormaamaan.
veto rajat kun alkaa tulemaan vastaan niin homma alkaa hankaloitumaan nopeasti varsinkin kun tuulipintaa alkaa tulemaan reilusti.
tuppaa meinaan puistelemaan autoa.eli iskarit ja jouset pitää olla kunnossa myöskin autossa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja maverick »

Maikki kirjoitti:Itse ostin Majava 5032 kärryn kuomulla ihan sopuhintaan kun elokuun alussa muutettiin omakotitaloon.

150x332cm lavakoko, kippi ja parempi kuomu. Renkaat on jotkut thaimaalaiset gangbangit m+s merkinnällä :lol: joten pitoa ei talvella hirveästi ole paitsi kun hain 2 heittokuutiota koivuklapia. Hyvää vetää ja tulee nätisti perässä tyhjänäkin.

IKH:n nimellä myytävät kärryt on samaa tavaraa.
Mulla on kanssa tuollainen samanlainen kärry juuri tuolla IKH:n nimellä. Makso kuomun kanssa pakettina jotain 1900e vuosi sitten.

Tulee perässä erinomaisesti ja ei pomputa kun on lehtijouset ja iskarit. Ja kuomu on mahtava juttu, ei enää tarvitse tapella pressujen kanssa. Kippiäkin on tullut pari kertaa käytettyä kun kuskasin kaivonrengasta niin ei tarvinnut nostella sitä kyytiin.

Ja tuo IKH:n kärry on upposinkitty niin kestänee paremmin ruostetta.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jusa_71 kirjoitti:mitä nyt noihin kärreihin tulee niin:
kun ostatte kärryn vaikka halvankin niin ehdottomasti kannattaa ottaa sellainen jossa on lehtijouset ja iskarit. vakaa vedettävä ja tulee suhteellisen rauhallisesti perässä.
perkele teinks mie virheen ku pelastin saab kärryn :mrgreen:

1 aks. vaunu on helppo peruuttaa ja käänellä käsipelin kun ei pure vastaan kuormankaan kanssa

riippuu aisan pituudesta...siis kärryn ei kuskin..hih...

.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Auton peräkärryt

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onhan se nyt selvä että saabistilla pitää olla omatekokärry saabin akselilla.. ;)

Tuosta peruutusvalohommasta muuten, tuleeko ongelmia (siis käytännössä ei laillisesti) jos laittaa sellaisen kylmästi sumuvalon piuhaan?
Vastaa Viestiin