Sarja-ahtaminen
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Sarja-ahtaminen
Onko kellään suurempaa tietoisuutta aiheen tiimoilta, onko opuksia jotka käsittelevät aihetta laajemmin? VW:n huoltotiedotteet kun tarjoavat aika kapean materiaalipohjan..
Aihe kiinnostaa suuresti, myös siinä määrin että kaavailen siitä tekeväni lopputyön.
Joten kaikki apu olisi suuresti tervetullutta:)
Aihe kiinnostaa suuresti, myös siinä määrin että kaavailen siitä tekeväni lopputyön.
Joten kaikki apu olisi suuresti tervetullutta:)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Sarja-ahtaminen
Aihe todellakin on mielenkiintoinen, mutta valitettavasti informaatiota on sangen vähän tarjolla. VAG:n lisäksi tiedän vain kaksi autoa, joissa on käytetty sarja-ahtamisesta, eli Lancia Delta S4 ja Nissan Micra/March Supercar. Tietoa kyseisistä malleista löytyy vieläkin vähemmän mitä nykyisistä VAG:eista. Toki etenkin Lancia olisi paljon mielenkiintoisempi.
Suoraan en osaa kertoa mitään opuksia, mutta seuraavissa artikkeleissa on asiasta käytännön esimerkkejä ja tietoa siitä, kuka asioista oikeasti tietää. Eli jos muualta ei tietoa löydy, niin käänny vaikkapa suomessa ahdinspesialistien puoleen, jotka ainakin osaavat ohjata sinut henkilön luo, joka sarja-ahtamisen hallitsee, jollei tekniikka ole henkilökohtaisesti tuttua. Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
http://www.superchargerperformance.com/ ... erformance
http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html
Suoraan en osaa kertoa mitään opuksia, mutta seuraavissa artikkeleissa on asiasta käytännön esimerkkejä ja tietoa siitä, kuka asioista oikeasti tietää. Eli jos muualta ei tietoa löydy, niin käänny vaikkapa suomessa ahdinspesialistien puoleen, jotka ainakin osaavat ohjata sinut henkilön luo, joka sarja-ahtamisen hallitsee, jollei tekniikka ole henkilökohtaisesti tuttua. Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
http://www.superchargerperformance.com/ ... erformance
http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html
Re: Sarja-ahtaminen
Sarja-ahtaminen on minusta vähän lavea termi. Tarkoitetaanko nyt esim. sekventiaalista ahtamista, kaksivaiheahtamista vai saman moottorin sekä turbo- että mekaanisesti ahtamista. Ilmeisesti tässä tapauksessa jälkimmäistä? Onko tuo sarja-ahtaminen joku suomen VW:n markkinointitermi?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sarja-ahtaminen
Vähän tuoreempaa diesel-puolen tietoa voisi löytyä Valtralta, Sisu-dieseliltä ja Herlevin tiimin insinööreiltä.Teme100 kirjoitti:Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
Tosin Valtran nykyisissä vetotraktoreissa käytetään vain yhtä ahdinta ja 5-6 bar ahtopainetta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Sarja-ahtaminen
Sitähän se. Puhutaan myös monivaiheisesta ahtamisesta. Ja tähän toimintaan liittyy nimenomaan termi "intercooler" eli "välijäähdytin".georgahti kirjoitti:näin maallikolle sana "sarja-ahtaminen" tuottaa käsityksen jo kertaalleen kompressoidun kaasun kompressoimisesta vielä uudelleen..
Useimmissa ahdetuissa autoissa se ahtoilman jäähdytin on itseasiassa "aftercooler".
Vähän samantapainen virhe, kuin termi "öljynlauhdutin".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Sarja-ahtaminen
Motivaatio kaksoisahtamiseen dieseleissä (poislukien kilpamoottorit) tulee nykyään päästönormeista, eli ahtopainetta pitää saada jo alakierroksille. Näin saadaan moottorille hyvä vaste ja samanaikaisesti nafta poltettua tehokkaasti ettei tule hapen puutteesta "voimasavua".Svc kirjoitti:Vähän tuoreempaa diesel-puolen tietoa voisi löytyä Valtralta, Sisu-dieseliltä ja Herlevin tiimin insinööreiltä.Teme100 kirjoitti:Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
Tosin Valtran nykyisissä vetotraktoreissa käytetään vain yhtä ahdinta ja 5-6 bar ahtopainetta.
Re: Sarja-ahtaminen
Ja jos puhutaan vähän isommista moottoreista niin kaksivaiheahtamisella pyritään korkeisiin ahtopaineisiin (10 bar+ luokkaa), jotta täytös olisi riittävä käytettäessä aikaista imuventtiilin sulkemista (miller-ajoitus). Tämä siis NOx-päästöjen vähentämiskeinona.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sarja-ahtaminen
Sellainen löytyy usein kolmivaiheisena aika monestakin autosta. Käytännössä kaikista -91 jälkeen käyttöönotetuista bensakäyttöisistä.georgahti kirjoitti:entäs sitten "afterburner" noin siviiliautokäytössä..?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Sarja-ahtaminen
Oletan että nämä on ennestään jo tuttuja http://www.turbos.bwauto.com/service/de ... doctype=12
Kaksi dokumenttia löytyy, yksi diesel ja toinen benskoneista.
Google haku two stage turbocharging antaa sitten jo reippaasti tuloksia, ihan myös tieteellisiä julkaisuja.
Kaksi dokumenttia löytyy, yksi diesel ja toinen benskoneista.
Google haku two stage turbocharging antaa sitten jo reippaasti tuloksia, ihan myös tieteellisiä julkaisuja.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: Sarja-ahtaminen
http://aijaa.com/v.php?i=008597466288.jpg
6.6 litranen duramax.
Omistaja ilmoiti ahdoiksi 5bar
Huhu kertoo että 8 barkin ollut.
Viime kesänä kuvattu alastarolla.
6.6 litranen duramax.
Omistaja ilmoiti ahdoiksi 5bar
Huhu kertoo että 8 barkin ollut.
Viime kesänä kuvattu alastarolla.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Sarja-ahtaminen
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan tuo olis maailman nopein kuorma-auto, tiedä sitten onko hevosmiehet oikeassa.vuorpe kirjoitti:http://aijaa.com/v.php?i=008597466288.jpg
6.6 litranen duramax.
Omistaja ilmoiti ahdoiksi 5bar
Huhu kertoo että 8 barkin ollut.
Viime kesänä kuvattu alastarolla.
#3834
Re: Sarja-ahtaminen
Täydellinen känny laatu, mutta vitioo:
http://youtu.be/4Vl3DpqylA4
Olisko ollu joku 10 sek aika...Mut lähtee kyllä kuin Sirkesalo rannasta.
http://youtu.be/4Vl3DpqylA4
Olisko ollu joku 10 sek aika...Mut lähtee kyllä kuin Sirkesalo rannasta.
Saabiton saabisti
#1470
#1470