Sarja-ahtaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1777
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Onko kellään suurempaa tietoisuutta aiheen tiimoilta, onko opuksia jotka käsittelevät aihetta laajemmin? VW:n huoltotiedotteet kun tarjoavat aika kapean materiaalipohjan..
Aihe kiinnostaa suuresti, myös siinä määrin että kaavailen siitä tekeväni lopputyön.
Joten kaikki apu olisi suuresti tervetullutta:)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Aihe todellakin on mielenkiintoinen, mutta valitettavasti informaatiota on sangen vähän tarjolla. VAG:n lisäksi tiedän vain kaksi autoa, joissa on käytetty sarja-ahtamisesta, eli Lancia Delta S4 ja Nissan Micra/March Supercar. Tietoa kyseisistä malleista löytyy vieläkin vähemmän mitä nykyisistä VAG:eista. Toki etenkin Lancia olisi paljon mielenkiintoisempi.

Suoraan en osaa kertoa mitään opuksia, mutta seuraavissa artikkeleissa on asiasta käytännön esimerkkejä ja tietoa siitä, kuka asioista oikeasti tietää. Eli jos muualta ei tietoa löydy, niin käänny vaikkapa suomessa ahdinspesialistien puoleen, jotka ainakin osaavat ohjata sinut henkilön luo, joka sarja-ahtamisen hallitsee, jollei tekniikka ole henkilökohtaisesti tuttua. Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.

http://www.superchargerperformance.com/ ... erformance

http://www.turbomagazine.com/features/0 ... index.html

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sarja-ahtaminen on minusta vähän lavea termi. Tarkoitetaanko nyt esim. sekventiaalista ahtamista, kaksivaiheahtamista vai saman moottorin sekä turbo- että mekaanisesti ahtamista. Ilmeisesti tässä tapauksessa jälkimmäistä? Onko tuo sarja-ahtaminen joku suomen VW:n markkinointitermi?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Teme100 kirjoitti:Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
Vähän tuoreempaa diesel-puolen tietoa voisi löytyä Valtralta, Sisu-dieseliltä ja Herlevin tiimin insinööreiltä.

Tosin Valtran nykyisissä vetotraktoreissa käytetään vain yhtä ahdinta ja 5-6 bar ahtopainetta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

georgahti kirjoitti:näin maallikolle sana "sarja-ahtaminen" tuottaa käsityksen jo kertaalleen kompressoidun kaasun kompressoimisesta vielä uudelleen..
Sitähän se. Puhutaan myös monivaiheisesta ahtamisesta. Ja tähän toimintaan liittyy nimenomaan termi "intercooler" eli "välijäähdytin".

Useimmissa ahdetuissa autoissa se ahtoilman jäähdytin on itseasiassa "aftercooler".
Vähän samantapainen virhe, kuin termi "öljynlauhdutin".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Svc kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Toinen keino voisi olla se, että koitat metsästää rallicrossia S4:llä 80-luvun lopussa ajaneen Matti Alamäen mekaanikkoja/tiimihenkilöitä.
Vähän tuoreempaa diesel-puolen tietoa voisi löytyä Valtralta, Sisu-dieseliltä ja Herlevin tiimin insinööreiltä.

Tosin Valtran nykyisissä vetotraktoreissa käytetään vain yhtä ahdinta ja 5-6 bar ahtopainetta.
Motivaatio kaksoisahtamiseen dieseleissä (poislukien kilpamoottorit) tulee nykyään päästönormeista, eli ahtopainetta pitää saada jo alakierroksille. Näin saadaan moottorille hyvä vaste ja samanaikaisesti nafta poltettua tehokkaasti ettei tule hapen puutteesta "voimasavua".
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja jos puhutaan vähän isommista moottoreista niin kaksivaiheahtamisella pyritään korkeisiin ahtopaineisiin (10 bar+ luokkaa), jotta täytös olisi riittävä käytettäessä aikaista imuventtiilin sulkemista (miller-ajoitus). Tämä siis NOx-päästöjen vähentämiskeinona.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

georgahti kirjoitti:entäs sitten "afterburner" noin siviiliautokäytössä..? :lol:
Sellainen löytyy usein kolmivaiheisena aika monestakin autosta. Käytännössä kaikista -91 jälkeen käyttöönotetuista bensakäyttöisistä. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Oletan että nämä on ennestään jo tuttuja http://www.turbos.bwauto.com/service/de ... doctype=12
Kaksi dokumenttia löytyy, yksi diesel ja toinen benskoneista.
Google haku two stage turbocharging antaa sitten jo reippaasti tuloksia, ihan myös tieteellisiä julkaisuja.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

http://aijaa.com/v.php?i=008597466288.jpg

6.6 litranen duramax.
Omistaja ilmoiti ahdoiksi 5bar
Huhu kertoo että 8 barkin ollut.
Viime kesänä kuvattu alastarolla.
Saabiton saabisti
#1470
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja siiseli »

vuorpe kirjoitti:http://aijaa.com/v.php?i=008597466288.jpg

6.6 litranen duramax.
Omistaja ilmoiti ahdoiksi 5bar
Huhu kertoo että 8 barkin ollut.
Viime kesänä kuvattu alastarolla.
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan tuo olis maailman nopein kuorma-auto, tiedä sitten onko hevosmiehet oikeassa.
#3834
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Sarja-ahtaminen

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Täydellinen känny laatu, mutta vitioo:
http://youtu.be/4Vl3DpqylA4
Olisko ollu joku 10 sek aika...Mut lähtee kyllä kuin Sirkesalo rannasta.
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin