Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Otsikko kertookin melkein kaiken. Hain saksan tuontiauton tallinnasta, joten yllätysyllätys siinä ei ole lohkolämmitintä eikä mitään muutakaan käynnistämisprosessia helpottavaa höyrystintä. Muuten hyvät kaupat tuli tehtyä mutta saksan suopeaa ilmastoa eivät luvanneet auton kylkiäisenä toimittaa. Ulkona on pari astetta liikaa pakkasta joten käyntiin ei diiselipata suostu lähtemään.

Olisivat laittaneet lohkolämmittimen eilen autoon muun huollon yhteydessä jos sellaisia olisi jossain ollut saatavana - ovat vissiin olleet aika suosittuja tuotteita nämä lohkolämmittimet tänä talvena jostain kumman systä. Nuotiotakaan ei voi motin alle virittää, kun tuli nuo viimeisetkin tuolinjalatkin jo poltettua takassa.

Aamulla pitäisi kuitenkin töihin päästä. Sattuisko kellään olemaan lainaksi riittävän isoa lämmitettävää villasukkaa saabbi-paran ylle? Tai muuta hyvää (toimivaa) ideaa?

Kiireisin terveisin jo viikon ajan onnellinen Saabisti (kunnes toisin todistetaan)...

ps. Ottaa vaan pattiin, kun olisivat tallinnassa asentaneet Webaston 1200 euroon (olisi pitänyt maksaa ennen kaupantekoa joten en viitsinyt ottaa riskiä), kun taas paikallisessa Webasto-kioskissa lupailivat 2000 eurolla...
9-3 TiD AT SportCombi -07
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja JKen »

1) Riittävästi virtaa
2) Tuplahehkutus
3) Piiiiitkä starttaus

On sitten ruman kuuloista, kun käyntiin lähtee.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

1) Jätin yöksi lataukseen, kun akku pääsi jo tyhjenemään
2) Eilen 4 hehkutusta kyllä riittikin
3) Startti lopettaa pyörimisen jos yrittää piiiiitkää starttausta
JKen kirjoitti:1)...kun käyntiin lähtee.


On muuten huomionarvoista tämä suunnaton luottamus. En kuitenkaan oleta, että kenenkään tarvitsisi lähteä kiltisti käyntiin oltuaan esim. vuorokauden ajan alasti tuollaisessa pakkasessa. Edes Saabin.

Noh, olen vielä hereillä, jos jollakin on hyviä poppakonsteja... En kuitenkaan viitsisi mennä tuonne pakkaseen tanssimaan mitään ugga-buggaa.
9-3 TiD AT SportCombi -07
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Outoa jossei Fiatin valmistama laatumoottori lähde käyntiin, omassa vääränmerkkisessä samansukuinen hörähtää näillä keleillä ihan siinä kuin kesälläkin, kunhan kone vain hiukan pyörähtää niin johan alkaa joka kerta käymään, mitään kaksoishehkutuksia tai esilämmityksiä tarvita :D
Mutta tosiaan jos on syytä epäillä hehkujen olevan huonossa kunnossa, niin sitten tuo tuplahehkutus voisi auttaa jotain, ja tietty valot pois päältä hehkutuksen/starttauksen ajaksi, jne.
Eihän auton tankissa vaan satu olemaan enää kesälaatuista dieseliä, se voisi olla loogisin selitys sille miksei italialainen moottori muka käynnisty näillä pikkupakkasilla. Bensakoneen käynnistymättömyyden näillä keleillä nyt ymmärtää, mutta kyllä dieselin pitäisi lähteä käyntiin pakkasista riippumatta jos vaan hehkutus toimii, ja polttoaine sietää pakkasta.

Edit: kokeile laittaa vaikka sisätilanlämmitin pariksi tunniksi puhaltamaan päin moottorin lohkoa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Helmi 15, 2011 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mahtuuko konehuoneeseen tunkemaan auton sisätilalämmittimen tms. puhaltimen ja viltti konepellin päälle? Voisi auttaa sen aikaa että saa asianmukaisemmat laitteet asennettua. Toinen on tietty se ikiaikainen Lapin miehen konsti, että jätetään auto yöksi käyntiin :)
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Kyllähän tuo saattaa aamulla lähteä, jos vaan akku suostuu ottamaan virtasta vastaan pakkasessa. Ei kai ne hehkut ihan muutamassa vuodessa yleensä mene kulu särki? Ainakaan saksan ilmastossa?

Siitä minen tiiä mitä siellä tankissa mahtaa olla. Tankkasin nimittäin iha ite viimeks...

Täytyypäs käydä riistämässä mammalta peitto päältä ja viedä se auton nokalle. Kuka ja missä se lohko on, mihin se lämmitin kannattaa laittaa pöhöttämään (mielellään ilman että koko kortteli palaa)? Ei siellä konehuoneessa kylläkään kovin paljon tilaa ole, ei sen puoleen.

Kiitos vastauksista! Hienoja ihmisiä tällä foorumilla.
9-3 TiD AT SportCombi -07
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Öljypohjaa itse lämmittelisin, niin pyörii paremmin. Ja oma bensakoneiseni tonnari lähti jouluna (-30) ihan vain avaimesta käyntiin ilman esilämmitystä. Noin epäilijöille tiedoksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Varma konsti taata virran riittävyys on joko laittaa se laturiin yöksi, tai vielä parempaa kantaa se sisälle ja tuoda se aamulla ennen lähtöä auton keulaan. Ehkäpä ite varmistaisin lähtöni tuolla ekalla vaihtoehdolla. Sisätilalämmittimiä on käytetty joskus lohkolämmittimen apuna. Äärimmisellä pakkasella lähtö on taattu Siperian pakkasissakin, kun laskee vaikka puolet auton jäähdytinnesteestä kattilaan. Käy hellalla lämmittämässä kiehuvaksi ja kippaa nesteet takaisin koneeseen. Nesteen pakkasenkeston pitää toki olla kunnossa, koska muuten jonkinajan päästä liikkeelle lähdöstä menee syyläri jäähän. :)

Käytännössä olen ollut käynnistelemässä -25 pakkasesta dieselhenkilöautoja ja ehjät hyväkuntoiset pirssit on saatu tulille ilman vippaskonsteja. Ennätyspakkanen josta olen bensa-auton startannut ilman lohkolämmitystä tai muuta apua oli -37c.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Mertmi kirjoitti:Äärimmisellä pakkasella lähtö on taattu Siperian pakkasissakin, kun laskee vaikka puolet auton jäähdytinnesteestä kattilaan. Käy hellalla lämmittämässä kiehuvaksi ja kippaa nesteet takaisin koneeseen.
Taidan kyllä ennemmin jäädä tekemään etätöitä kotoota, kiitos kuitenkin vinkistä. :D

Summa summarum ja kertauksena: akku sisälle lataukseen yöksi, sisätilalämmitin öljypohjaan ja hiustenkuivaaja lohkoon, viltti päälle, jäähdytinnesteet kiehumaan parhaaseen kattilaan mitä talosta löytyy ja aamulla sitten kiroillaan kun nesteet paloi pohjaan, tietokone-osasto ei suostu päästämään autoa liikenteeseen akun oltua offline-tilassa yön yli ja akku ei ole latautunut sähkökatkon takia ja vaimo on paleltunut ja vihainen viltin varastamisesta ja kattilan pilaamisesta.

....anteeksi, sitä kai tulee kyyniseksi näin vanhemmiten. Mutta katsotaan mitä aamulla tapahtuu.
9-3 TiD AT SportCombi -07
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kunnon akku, ei liian paksut öljyt ja ehjä auto niin lähtee se dieselikin lämmittämättä käyntiin vaikka olisi -30.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja et »

ng900aero kirjoitti:Outoa jossei Fiatin valmistama laatumoottori lähde käyntiin, omassa vääränmerkkisessä samansukuinen hörähtää näillä keleillä ihan siinä kuin kesälläkin
Oliko tuos uus akku? Merkki ja koko?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Joo viime keväänä ostettu, merkki on jokin Autopower ja 70A, käynnistysvirtaa en muista, eikä sitä päässyt näkemään koska akun päällä on yksi sulakekotelo just sen akun tyyppitarran päällä.
Kuitenkin oli halvin mahdollinen autooni sopiva akku, maksoi jotain alle 70e. Autossa on 140A laturi joten akku lienee aina suht täynnä.
Nyt on taas -28 astetta ja hienosti pörähti käymään.
Kokeilin huvikseni käynnistää myös tonnaria ilman esilämmitystä, ei toivoakaan, samanlaista noiden bensakoneisten kanssa toi pakkasilla käyntiinlähtö on ollut aina (ainakin omalla kohdallani) :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lvis
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 21:02
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja lvis »

Noniin, totuuden hetki koitti. Pidin yön yli latauksessa (70A, BMW:n!! akku jossa maalarinteipissä vuosiluku 2009) ja lämmittelin lohkoa sisälämmittimellä kolmisen tuntia viltti konepelliin päällä... Ja laakista hörähti käyntiin nikottelematta yhtään. Pakkasta juurikin -28. Kyllä se vaan taitaa tuo tsaabbi olla ihan talviauto, niin kuin epäilinkin. Kiitos arvon foorumilaiset vinkkilöistä.

Nyt tekis kovasti mieli mitata tuo akku jollain, kun se ei laturin merkkivaloista päätellen ollut kuitenkaan latautunut ihan kunnolla. Ja siinä akussakin on sellainen pyörylä, jok on keltainen jos pitää vaihtaa ja vihreä jos se on ok ja täynnä, ja musta jos huonosti ladattu. Ja mustahan se oli...

Mä olen aina ollut siinä luulossa että bensakoneet on yleisesti ottaen suostuvaisempia käynnistymään pakkasilla.
9-3 TiD AT SportCombi -07
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sitten lohkolämmittimen osalta tuotan pettymyksen että sellaista sinne ei saa, ainoastaan säteilylämmittimen. Näillä pakkasilla se on aika hengetön. Eli eberi/webasto on se konsti millä tuo pata oikeasti lämmitettyä saadaan näillä keleillä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Auto käyntiin ilman lohkolämmitintä -27 asteessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Calixin sivujen mukaan siihen saa myöskin ylävesiletkun väliin tulevan 400W lämmitysvastuksen, tosin taitaa olla aika lailla yhtä tehoton kuin säteilylämmitinkin?
Voisikohan siihen harkinta asentavansa molemmat?

Edit: Alfa 159:in 1.9 JTDm:ään näyttää saavan ihan tavallisen lohkoon asennettavan lohkolämppärin. Eikös tuo kone ole hyvinkin sama kuin Saabeissa, eli löytyykö Saabeistakin vesitulppa sieltä pakosarjan alta, edestäpäin katsottuna vasemmalta? Vai onko Saabeissa ympätty jokin apulaite siihen tielle?

http://www.calix.se/consumer/display_mo ... 1597414750
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE123.pdf
http://www.calix.se/consumer/soka.asp
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin