Tuulilasi: Saab aeron -2001 kone hajosi - ei korvausta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Tuulilasi: Saab aeron -2001 kone hajosi - ei korvausta?

Viesti Kirjoittaja HMK »

http://forums.foop.fi/tuulilasi/?a=sd&g=150300&q=348018

Varsin mielenkiintoinen juttu Tuulilasin keskustelupalstalla.
Mahtaako tämä Karhu olla klubilaisia?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Taas?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jotenkin tuntuu, että Saabin valtuutetuilta ei voi odottaa muuta kuin huonoa kohtelua, näin oli ilmeisesti jo takavuosina varsinkin Amerikoissa, kun Saab yritti uutena automerkkina "breikata" ja joutui hyväksymään diilereiksi ns. vaihtelevantasoista porukkaa. Autojen päälle ei ymmärretty, niitä ei huollettu ja ilmeisesti asiakaspalvelukyvyt eivät muutenkaan olleet suuressa huudossa. Valitettavasti olen tainnut hukata sen sivun, missä oli vanhempia huonoja muistoja Saabeista ja niiden jälleenmyyjä/huoltopalveluista..

Tuotevastuu on ikävä asia, mutta kyllä siitä on selviydyttävä. Jos jälleenmyyjäporrasta ei ole käytettävissä, niin Trolhättan on (vielä) läheisyydessä.

Täysin sivuhuomautus:
Oliko Kurt Vonnegut muka Saab-dealeri joskus?!

Edit2: En tiedä muista, mutta minulle tulee aina niin lämmin olo kun joku nousee kuluttaja-oikeuksiensa puolesta kaupallisia jättejä vastaan, ja vielä menestyy tässä 8)
Viimeksi muokannut petteri75, To Syys 30, 2004 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kävin kirjoittamassa juttuni palstalle. Toivottavasti kyseinen kaveri kysyy minulta nuo sähköpostiosoitteet ja ryhtyy toimeen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

vähän huolestuttavalta näyttää tuo uudempien saabien laatu, useassa vuosimallissa poikkeuksetta samat tasapainoketjuongelmat, en tiedä onko ongelma korjattu uusimpiin vuosimalleihin. ym. mekaaniset viat.

toisaalta onhan luotettavuus monien muidenkin merkkien ongelma nykypäivänä.

jos ostaisin muutaman kymmenen tuhannen euron auton, niin se kyllä edellyttää sitä että se on luotettavampi kuin 500e auto.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

öljysormi kirjoitti:vähän huolestuttavalta näyttää tuo uudempien saabien laatu, useassa vuosimallissa poikkeuksetta samat tasapainoketjuongelmat, en tiedä onko ongelma korjattu uusimpiin vuosimalleihin. ym. mekaaniset viat.

toisaalta onhan luotettavuus monien muidenkin merkkien ongelma nykypäivänä.
Ei ne viat sinällään huoleta. Kuten mainitsit, vikoja tuntuu olevan kaikissa paremmiksi autoiksi luokitelluissa "premium" merkeissä.
Se mikä huolettaa on, miten myyntiorganisaatio ja maahantuojan After Sales suhtautuu ongelmiin.
Markkinointikikkana ison rapakon takaa on caseja, missä yritys tietoisesti laskee viallisa tuotteita markkinoille. Yrityksen jälimarkkinointi hoitaa viat mallikkaasti ja asiakas on tyytyväinen (tyytyväisempi kuin saadessaan tuotteen ilman vikoja).
Tällaisesta menettelystä tuskin on kuitenkaan ollut Saabin tapauksessa kyse :wink:
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Nyt on menossa itselläkin varsin epämiellyttävä juttu. Saab seisoo Pro Car Servicen pihassa kaksi mäntää haljenneena. GM finland ei halua ottaa mitään kantaa ongelmaan eikä halua osallistua kustannuksiin. Auto on 9-5 Aero vm -01 ja ajettu 120tkm.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Voe taivas sentään. Maahantuojalla on selvä asenne, ollaan hiljaa kyllä jupina loppuu. Toisaalta taitavat pelätä vyöryä jossa korjataan yksi ja kohta kaikki autot maailmassa samasta viasta.

Kehoitan painamaan päälle ja vaatikaa vastauksia kirjallisesti. Jos maahatuoja ei vastaa niin valmistajaan yhteyttä.

Speedou uskallatko avautua tässä kohtaa?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Mielestäni, jos autosta halkeaa männät niin on mielestäni kyllä aika selkeä materiaali vika. Aiemmin soitin Opelin vastaavalle käsittelijälle, koska Saabin käsittelijä ei ollut paikalla niin hän oli sitä mieltä, että jokin kustannusjako olisi ehkä mahdollinen, mutta kun tänään soitin Saabin vastaavalle vastaus oli tyly: "Auto liian vanha ei vastuuta". Auton hinta uutena n.70000 euroa eika 3 vuoden päästä vastuuta. SAPETTAA!!!
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

KARELPA kirjoitti:Nyt on menossa itselläkin varsin epämiellyttävä juttu. Saab seisoo Pro Car Servicen pihassa kaksi mäntää haljenneena. GM finland ei halua ottaa mitään kantaa ongelmaan eikä halua osallistua kustannuksiin. Auto on 9-5 Aero vm -01 ja ajettu 120tkm.
Tämä mäntä-asia on saabin tiedossa mutta heidän työtekijät/ muut vastuuhenkilöt eivät suostu kommentoimaan asiaa, ei sitten millään. Esim stcs:n palstalla nikki Dr.boost kertoo yleensä kaiken asiasta ja asian vierestä mutta mäntiä hän kommentoi "jag avstår from att kommentera". Tämä kertoo mielestäni aika paljon asian peittelystä, kun siitä ei kerta voi edes keskustella.

On täysin selvää että männissä (ylimmän männänrenkaa sijainti) on vikaa ja pahasti ja niitä on yritetty korjata vuosien saatossa erilaisilla päivityksillä. Jotain positiivistä on tapahtunut sillä uudet tuntuu kestävän, mutta se ei muuta asiaa vanhempien B235 moottorien osalta.
Huonon tuurin sattuessa käy kuten karpela kirjoittaa yllä (mulla on kuvat jos saan linkata, Karpela?). Pahimmassa tapauksessa ei riitä pelkkien mäntien vaihto vaan myös lohko ottaa siipeensä ja se joudutaan kaulustamaan tai vaihtamaan kokonaan. Oli niin tai näin korjauskustannukset lähentelevät käytetyn moottorin hintaa.


Tämä Karpelan aeron on esimmäinen tapaus johon olen törmännyt Suomessa, mutta maailmalta samasta aiheesta saa lukea tuon tuosta.
Sillä, että onko auto viritetty tai ei, ei tunnu olevan suurta merkitystä männät hajoavat silti, etenkin B235R koneista. Tässä vielä kertauksen vuoksi se tuttu karmiva näky

Kuva
#1730
500whp.net member
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Voit linkata kuvat. Toisin niissä näkyy vain toinen männistä. Mäntä oli haljennut niin, että oli hyvä, että ei ollut pudonnut palaa mihinkään. Toinen männistä on ollut ilmeiseti halki jo jonkun aikaa, mutta nyt ottaa aivoon tuo maahantuojan suhtautuminen asiaan. Onneksi sylinterit ovat OK. Nyt selvitellään mitkä männät koneeseen laitetaan, että ei tarvitse taas 120 tkm jälkeen vaihtaa mäntiä. Tosin ottaa sen verran aivoon, että taidan vaihtaa koko auton kun saadaan kuntoon ja merkki ei ole SAAB.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kuvia katsellessa näyttäis että paineiskusta tuo on tykännyt huonoa koska halkeaminen on lähtenyt painepuolen vasta puolelta ja helmasta eikä sieltä laen puolelta. Paljonko noissa pitäis olla männän välys sylinteriin nähden?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Ei turboahdetun auton mäntien pitäisi tollain hajota tai yleensäkään (teko/suunitteluvika. Varsinkin jos on vakio. Äijän tonnarilla ajettiin aika paljon.
9-3.1972
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

se93tbo kirjoitti:Ei turboahdetun auton mäntien pitäisi tollain hajota tai yleensäkään (teko/suunitteluvika. Varsinkin jos on vakio. Äijän tonnarilla ajettiin aika paljon.
Tonnariin on turha verrata, koska männät huomattavasti vahvempaa tekoa kuin näissä nykyisissä. Päästöjen takia joudutaan tekemään kompromisseja voiden seuraukset näkyvät sitten näin. Kevennykset ja männänrenkaiden sijainti T5 vs. T7 mäntien välillä on ilmeinen.
#1730
500whp.net member
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vigge kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Ei turboahdetun auton mäntien pitäisi tollain hajota tai yleensäkään (teko/suunitteluvika. Varsinkin jos on vakio. Äijän tonnarilla ajettiin aika paljon.
Tonnariin on turha verrata, koska männät huomattavasti vahvempaa tekoa kuin näissä nykyisissä. Päästöjen takia joudutaan tekemään kompromisseja voiden seuraukset näkyvät sitten näin. Kevennykset ja männänrenkaiden sijainti T5 vs. T7 mäntien välillä on ilmeinen.
Silti auton kun auton pitää kestää ainakin 2l koneella tollaset 350tkm helposti jos hyvin on huollettu.
9-3.1972
Vastaa Viestiin