Vanhan tasapainotuskoneen käyttö?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Vanhan tasapainotuskoneen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Sukulaiselta jäi jälkeen renkaiden tasapainotuskone. Koneen merkki on Hoffman erp. Konehan on vanha kuin taivas eikä sitä tällainen nykyvehkeiden helppouteen tottunut osaa käyttää. Löytyisikös saabisteilta tietoa miten tätä oikeaoppisesti käytetään.

Kone on siis sellaista mallia jossa rengas laitetaan pultilla kiinni siihen jakolätkään joka kiristetään akselille oikeaan kohtaan mittatapin näyttämään paikkaan. Koneen päällä on pyöritettävä katkaisin josta ilmeisesti valitaan vanteen koko. Rengas laitetaan pyörimään kääntämällä vivusta vetorissa rengasta vasten ja kääntämällä koneen edessä olevasta katkaisijasta (katkaisin muistuttaa vesijohdon sulkua). Kun rengas pyörii niin koneen vasemmassa laidassa on pyörä jota pyörittelemällä koneen analoginen mittari näyttää lukemia, mittarin asteikko grammoina. Etsitäänkö tästä suurin näyttämä? Tässä säätöpyörässä on neljä väriä ja lukemia. Nämä samat värit ja lukemat löytyvät myös rengasta pyörittävältä akselilta. Eli voisiko olla näin, että jos suurin grammamäärä on vaikka kohdassa keltainen 50, niin paino lyödään keltainen 50 kohtaan renkaaseen. Tämä olisi jotenkin järkeenkäypää. Mutta se ei käy järkeen, että kummalle puolelle se lyödään. Koneessa on vielä yksi vipu vasemmalla puolella jota voi painaa, mutta se ei lukkiudu toiseen asentoonsa. Vaihdetaanko tällä vivulla renkaan puoli? Voisiko olla, että kun vivun painaa sisään eli oikealle niin se olisi renkaan oikea laita ja kun vipu on vapaana vasemmalla niin se olisi renkaan vasen laita. Jotenkin vaan tuntuu tyhmältä kun tuo vipu ei lukkiudu, ei meinaa kädet riittää koneen käyttöön.

Olisiko jollain kokemusta tällaisesta värkistä?

On koneessa pieni ongelmakin. Pulttijako levyjä on 4kpl niiden numerot on 1, 2, 4, ja 5 Ilmeisesti numero 3 puuttuu välistä ja näistä olemassa olevista ei löydy 5x110 jakoa. prkl! Pitää varmaan porauttaa jollain cnc hemmolla yhteen levyyn 5x110 jako.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13228
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Vanhan tasapainotuskoneen käyttö?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämä kuulostaa etäisesti tutulta. Tekkarien Autokerhossa meillä taisi olla tuollainen tasapainotuskone vielä 2000-luvun alussa. Sain fuksivuonna opastusta vanhalta keholaiselta koneen käyttöön, kun kuplan renkaita tasapainottelin. En kyllä enää millään muista miten sitä laitetta käytettiin. Siinäkin oli analogisia mittareita, ja värikoodeja.

Jotenkin on sellainen olo, että mittarin suurin lukema piti löytää kun rengas pyöri. Ja sitten kone pysäytettynä haettiin se kohta mittarista ja lyötiin painoa mittarin näytön mukaan. Mutta ei tästä kannata ottaa vaaria, kun en oikein kunnolla muista.

Jos joku muu vanha kerholainen näitä lukee, tai saat jotenkin muuten jonkun vanhan TAK:laisen kiinni, niin sieltä voisi avuja irrota. Olisikohan meillä ollu jotkut kirjoitetut ohjeetkin koneen käyttöön?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Vanhan tasapainotuskoneen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jenkit tukevat aika usein vanhojankin laitteita.
Laitapa sähköpostia:
Technical Support Group
tech.support.us@hofmann-global.com
(jos tuo nyt on oikea firma)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin