Aluvanteen kunnostaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nypa
"Viggen"

Aluvanteen kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla on kesä- ja talvivanteina Saabin orggis-vanteet 17" (oisko ALU59 ja ALU45).. No joka tapauksessa ovat saaneet jonkin verran naarmua kylkeensä edellisen omistajan/omistajien aikana ja ajattelinkin josko jossain vaiheessa kunnostaisi/kunnostuttaisi pintoja. Onko kokemusta itse tekemisestä tai voisko tällaisen palvelun ostaa jostain ja millaiseenkohan hintaan? Oishan se hienoa että ois virheettömät vanteet vaikka eipä noi nyt ihan hirveet ole ja onhan nuo sen verran arvokkaatkin (uutena), että jos ei paljoa joutuisi köyhtymään niin ois mukava laittaa kuntoon.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Thorhammer
"Hölösuu"

Re: Aluvanteen kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Jos käsitin väärin niin 100e kpl hintaan saa kunnostettua liikkeessä.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Znttilz
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja Znttilz »

Muutama vinkki aluvanteiden kunnostamisesta (omien kokemusteni perusteella):

Vanha maalipinta on poistettava joko hienolla lasikuulapuhalluksella tai vielä hellemmällä soodapuhalluksella. Googlaamalla löydät varmaan tekijöitä. Koska vanhana maalina on lähes poikkeuksetta "hopeanväri", kiinnitä huomiota siihen että kaikki maali todella on puhallettu pois. Altahan tulee hopean värinen alumiini näkyviin, viimeisiä maalin jäänteitä sen pinnalla ei erota kovinkaan hyvin. Kun nyt uusi maalaus tehdään ns. polttomaalauksena, alkaa vanhat maalijäänteet helposti "keittämään" uuden maalin alla jos niitä sinne on jäänyt. Pinta on pilalla!

Ennen puhtaaksi puhallusta ja maalausta pitää vanteiden pyörän kiinnitysnapaa vasten tuleva pinta suojata, samoin vanteen keskityskartiot. Niitä ei saa puhaltaa eikä maalata, välys on melko tarkka, maalattuna vanteiden paikalleen asennut tulee hankalaksi.

Maalaus suoritetaan tavallisesti pulverimaalauksena, jota myös polttomaalaukseksi kutsutaan. Siinä pintaan ruiskutettu pulverimainen "maali" käsittääkseni lopuksi kuumennetaan 180 - 200 celsius asteeseen. Varmista myös että pintaan tulee vielä viimeistelylakkaus. Luultavasti hiekkapuhalluksen tekijä osaa neuvoa lähimpään pulveri-maalaamoon. Yleensä värivalikoima on lähes loputon, ikivanha perinteinen "hopeanhohto" on jo väistämättä jäämässä menneisyyteen. Herkuttele!

Hae kuitenkin itse vanteet puhalluksesta, tarkasta pintojen puhtaus ja käy ennen maalausta tarkastuttamassa vanteiden suoruus lähimmän rengasliikkeen tasapainotuskoneella. Tarvittaessa sieltä saattaa löytyä jopa laite jolla pienemmät vääristymät saadaan vanteesta oikaistua. Omistani oli yksi pudotettu, ilmeisesti betonilattialle, onneksi saatiin oikaistua. Kovin paljon vanteita ei voi oikaista, ne on tehty valamalla ja vähänkin runsaampi oikaisu saattaa aiheuttaa valuun murtuman alkuja. Niitä ei välttämättä edes näe silmällä.

Vanteiden sisäpuolinen "huuli" usein kärsii renkaanvaihdoissa, rengasliikken laitteistoista riippuen. Jos kehä on kovin "kropulainen", pitää vanne ilmeisesti vielä käyttää sorvarilla. Itse säästyin tältä, joten en osaa siitä sen enempää kertoa.

Itse sain kaikki hommat teetettyä akselilla Ulvila - Lauttakylä, hintaa tullee vanteiden muodosta ja koosta riippuen noin 200 - 250 euroa koko sarjalle.
vesa67
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kotivärkkääjille vaihtoehto on ihan automaalipohjainen tekniikka (omien kokemusten perusteella). Vanhaa maalia ei tarvi poistaa, kunhan himmentää karhunkielellä. Kolot sparykitillä tai pakkelilla umpeen ja santapaperia, pohjamaalia, värimassa ja lakka ja lopputulos
Kuva

Lakattu reuna ei kestä yhtä hyvin noiden rengaskoneiden runtelua kuin polttomaalattu pinta mutta riittää muutamaksi vuodeksi sen mitä yksi rengassarja kestää ja maku kuitenkin muuttuu jo sinä aikana.
Lisäksi ne kymmenet tunnit mitä tulee laitettua itse nysväämiseen tuntuu tosi palkitsevilta kesäauringon paisteessa pesun jälkeen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Saab-man
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ainakin kesävanteissa kestää ihan hyvin tavan automaali. Kunnostin/kunnostutin viisi vuotta sitten orkkisvanteet, jotka ovat vielä tänäänkin oikein siistissä kuosissa. Hioin hapettumat ja irtonaisen maalin pois ja sitten tuo himmennys koko pinnalle ja pohjamaalit/kitit kuten vesa67 tuossa kertoi. Automaalarina elantonsa hankkiva sukulaismies oli vieressä komentamassa kun tein pohjia :D Maalauksen jätin ammattilaiselle ja lopputulos oli enemmän kuin hyvä. Hieman kyllä epäilin tuota märkämaalia vanteissa, mutta niin se vaan näyttää ainakin kesäkäytössä kestävän. Talvivanteissa rasitus on toki eri luokkaa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
juhokare
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse ostin eräältä klubilaiselta maalatut vanteet. Vanteet ovat tonnarista vm. 96. Vanteet ovat maalatut pulverimaalilla muistaakseni ja sitä ennen hiekkapuhallettu. Sarjan hinta oli alle 300 euroa.
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
SS-Vector
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Olen kuullut kehuja aluvanteiden kunnostuksesta,Helsingin Tattarisuolla Eleko-maalaus.E.O.E.A
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Vastaa Viestiin