Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja T16 » Su Loka 12, 2003 14:44

topicin aihe

miten autonne kiihtyy 80-120km/h ?
(ala vetämään jo 60km/h ja lopeta kun vauhti täynnä)

silmämääräisesti tasaisella paikalla
jos mahdollista aja molempiin suuntiin ja keskiarvo, niin tasoittuu ylä-/alamäki ja myötä-/vastatuuli
useampi mittaus ja keskiarvo -> tulokset tarkentuvat


3.vaihteella ?
"kiireinen ohitus"

4.vaihteella ?
"laiskan miehen ohitus"

onko autosi vakio vai viilattu ?


-----------

Ford Cosworth ja Subaru harrastajat ovat kellotelleet noita:
viritetyt menee 3s molemmin puolin
Viimeksi muokannut T16, Su Loka 12, 2003 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 » Su Loka 12, 2003 14:48

mulla Saab 9000 T16 2,0-16v turbo n 200hv

80-120km/h

3.vaihde 3,8sek

4.vaihde 5,6sek

Avatar
Tcdoe
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:17
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tcdoe » Su Loka 12, 2003 15:24

Joskus mitannu juuri tommosella lentävällä lähdöllä 80-120 kolmosella 4.2sek.. 80-140 oli muistaakseni ~6.4sek..

Mittailin tänään myöskin 0-100 ajan (melko hyvin onnistui kun ei kakkosella lähtenyt sutimaan).. http://www.kolumbus.fi/tcdoe/0-100_sateella.WMV (videon pituus 7.6sek)

Tässä vielä 70-110, videon pituus 4.35sek.. http://www.kolumbus.fi/tcdoe/70-110.wmv

Kamera kuvasi mittaria alaviistosta, siksi neula ei ole aina tasan lukeman kohdalla.

Autona siis 185hv/300Nm (toistaiseksi) 9000 CD T '89..

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge » Su Loka 12, 2003 15:47

Voi sonta, väänsin just samasta aiheesta topicin. Tuli muuta hommaa välissä, joten ehdit ensin. Potkuhousu voi poistaa sen toisen topicin.

Pistän saman tekstin tähän perään:

En nyt muista onko ko. aiheesta ollut jo topic, joten teen uuden kun en vanhaa löytänyt. Näistä arvoista oli joskus puhetta jonkun topicin alla, mutta olisi kiva tietää millaisia arvoja ihmiset ovat saanet kellotettua.

Millä sitten mitata ko. arvo luotettavasti.

Sekundaattorit saattavat aiheuttaa paljonkin virhettä, joten yhden rykäisyn tulosta ei kannata pitää oikeana.

G-tech tai muu vastaava antaa suht oikeita tuloksia

GPS-datalogger on myös tarkka, kunhan näkee hieman vaivaa datan kanssa

Videokamera ja editointiohjelma antaa kyllä tarkan ajan nopeuden muutokselle, mutta tulos ei välttämättä ole absoluuttista nopeutta johtuen mittarivirheestä.

Eli seuraavat tiedot listaa

Tulos
Auton malli ja kone
virit, jos on
mikä vaihde
aloitettiinko kiihdytys ennen 80 nopeutta
mittausmenetelmä

Oma:

3.2s

Viggen 2000 2.3T
SP stage I
3 vaihde
kiihdytys 70 ylöspäin
videokamera + editointiohjelma
http://195.237.18.60/viggen/veto.wmv

Huomenna stage III kiinni. Pitää mitata heti verekseltään tuoreet arvot. :lol:
Viimeksi muokannut Vigge, Ma Touko 03, 2004 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member

Avatar
Tcdoe
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:17
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tcdoe » Su Loka 12, 2003 15:59

Tässä hieman vertailukohtia: http://hurjas.telija.net/ajat.php?laji=80-120

Hitaita nää Saabit.. :wink: Mutta pieniähän noi erot ovat, eihän nämä mitään absoluuttisen tarkkoja mittauksia ole..
Eikä ole tietoa että ovatko nuo mitattu alottamalla kiihdytys jo ennen 80:ntä..

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge » Su Loka 12, 2003 16:11

Tcdoe kirjoitti: Hitaita nää Saabit.. :wink:
Hieman referenssiä netistä:

M5 2002 3.8 s
E55 AMG 2.7 s
911 Carrera 2002 3.1 s
Modifioitu impreza 1.4bar ahdoilla 2.82-2.87 s
tekniikanvaihtocossu 2.4-2.6
vakio 2003 Sti Impreza ( 265hv) jossa 3-vaihde huomattavasti lyhyempi (6-vaihdetta ) suoriutuu testistä noin 3.1-3.2s...
#1730
500whp.net member

Avatar
Tcdoe
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:17
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tcdoe » Su Loka 12, 2003 16:24

Vigge kirjoitti: M5 2002 3.8 s
E55 AMG 2.7 s
911 Carrera 2002 3.1 s
Modifioitu impreza 1.4bar ahdoilla 2.82-2.87 s
tekniikanvaihtocossu 2.4-2.6
vakio 2003 Sti Impreza ( 265hv) jossa 3-vaihde huomattavasti lyhyempi (6-vaihdetta ) suoriutuu testistä noin 3.1-3.2s...
Tietenki aina löytyy nopeampia mutta aika eri kaliiberin autoja tommoset Porschet ja AMG:t.. Vertailin lähinnä noihin hurjas.telija.net:in tuloksiin..

Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 350
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 » Su Loka 12, 2003 18:18

80-120 kolmosella: 6,5 keskiarvo(hirveää huudatusta :) )
60-100 nelosella: 9,5 keskiarvo
80-120 vitosella: 13 keskiarvo
Kaksi henkilöä autossa.
Auto 900S -90
Kiihdytys alkoi tasan 80:stä (60-100 tietenkin 60)
Sekkarilla mittasin, 5-10 vetoa

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge » Su Loka 12, 2003 18:41

Tcdoe kirjoitti:
Tietenki aina löytyy nopeampia mutta aika eri kaliiberin autoja tommoset Porschet ja AMG:t.. Vertailin lähinnä noihin hurjas.telija.net:in tuloksiin..
Taisin ilmaista itseni hieman huonosti :oops:
Siis tarkoitus oli osoittaa millaisessa seurassa hieman viritetyllä saappaalla painitaan. Kyllä mua ainakin risois ja pahasti jos omistaisin miljoonan mummon markan porchen ja kevysti viritetty saapas ei tipahdakkaan kyydistä motarivaudissa. :lol:
Totta on mitä sanoit, aina on nopeampia ja sille ei yksinkertaisesti mahda mitään. Toisaalta elämä olisi varmaan aika tylsää, jos tietäisi omistavansa auton, joka ei jää kenelleekkään. Missä silloin on hauskuus ja adrenaliinin tunne suonissa, kun motarilla vierelle lipuu jokin tuntematon kosla haastaen kisaan.
#1730
500whp.net member

Avatar
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 » Su Loka 12, 2003 18:56

Vigge kirjoitti:
Tcdoe kirjoitti:
Missä silloin on hauskuus ja adrenaliinin tunne suonissa, kun motarilla vierelle lipuu jokin tuntematon kosla haastaen kisaan.
katso tarkkaan ennen kuin polkaiset

Primera P 11GT
Ford Mondeo v6
Skoda Octavia RS
Peugeot 406 v6
jne

saattavat puukottaa selkään :)

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge » Su Loka 12, 2003 18:59

T16 kirjoitti:
katso tarkkaan ennen kuin polkaiset

Primera P 11GT
Ford Mondeo v6
Skoda Octavia RS
Peugeot 406 v6
jne

saattavat puukottaa selkään :)
Ja jos puukko tässä yhteydessä meinaa persnetto pikavoittoa, niin ko. autot on tiedossa ja erityisen tarkkailun alla :lol:
Muistatko mikä on se linkki, jossa on lista "kyttääjistä"
#1730
500whp.net member

Avatar
Tcdoe
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:17
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tcdoe » Su Loka 12, 2003 19:19

Vigge kirjoitti: Taisin ilmaista itseni hieman huonosti :oops:
Siis tarkoitus oli osoittaa millaisessa seurassa hieman viritetyllä saappaalla painitaan. Kyllä mua ainakin risois ja pahasti jos omistaisin miljoonan mummon markan porchen ja kevysti viritetty saapas ei tipahdakkaan kyydistä motarivaudissa. :lol:
Sori, mäkin käsitin asian vähän väärin. :oops: Vaan tuskinpa Porschekaan vakioks jäisi jos sellanen olisi. :wink:

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Su Loka 12, 2003 19:52

Taas hieman topicin sivuun, mutta kun muuta dataa ei ole tarjolla eikä ihan heti ole tulossa, kun digikin on säpäleinä...Autona siis 9k -92 2.3T, DI/APC boksia en ainakaan minä ole käpälöinyt ja madallusarjaa lukuunottamatta siis vakio. Kiihdytys alkaa tasakaasulta (eli ahdot on alussa vielä alhaalla).

120-160km/h 5. vaihteella karvan yli 6 sek, 120-200km/h 25sek :roll: ohessa viideo (2.5Mb) aiheesta:
http://www.sunpoint.net/~wilton/autobahn.AVI

-Ville

Avatar
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu » Su Loka 12, 2003 20:12

80-120km/h
4-vaihde
Lähtö tasan 80: stä
Aika 6,1sek
9-3lpt 154hv
SP:sin Steg-1

Ja tässä eroa 0-100km/h vakiolla/Steg-1 kiinni.
Videot ajastettu päällekkäin ja kun Steg-1: llä 100km/h saavutettu alta jatkuu vakiolla kiihdytys.
Vakio: ~8,3sek
Steg-1: ~7sek
Steg-1: sellä oli kostea keli eli eroa olis ollut hieman enemmän jos keli ois ollu ok molemmilla vedoilla.
http://personal.inet.fi/cool/saab93t/vi ... 0steg1.wmv
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.

jmo
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jmo » Su Loka 12, 2003 20:38

"The 5-speed Saab 9000 Aero will streak from 50 to 75 mph faster than a Ferrari Testarossa or a Porsche Carrera 4." (http://webpages.charter.net/ralimi/aero ... intro.html)

Vastaa Viestiin