Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja brottor » La Huhti 04, 2015 10:50

Tuli vihdoin tuo OBDII mokkula, tablet ja tarvittavat kilkkeet niin innoissani lähdin testaamaan.
Keli ei paras mahdollinen ja alla vielä kitkat (mutta päästävä oli silti).

0-100 = 7,8s paras (7,8s - 8,4s)
80-120 = 3,6s Lentävällä lähdöllä

Tyytyväinen! Eka kerran pääsin testaileen tätä :saab: :)
Innolla odotan jotta saan laitettua uudet kesärenkaat alle ja pääsee kokeileen lisää.

Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Shammy74 » Ma Huhti 06, 2015 19:27

Lähes lentävällä lähdöllä tänään 3. vaihteella 80-120 vedot kaikki aika tarkasti väliin 3 - 3,1 sek. En tiedä olisiko ollut vaikutusta jos olisi jo kuudesta kympistä laittanut lapun lattiaan.

https://onedrive.live.com/redir?resid=a ... ideo%2cMOV

Stage 4 etanoolit tankissa.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa » Ti Huhti 07, 2015 09:07

Mitä tämä stg4 sisältää?
T7 vm. 2001 9-3

Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Shammy74 » Ti Huhti 07, 2015 09:46

- Mitsun 18T 7# pesällä
- T5 nokat, männät ja veivit
- 3" DP
- 2,5" Ferrita
- cooleri
- 870cc suuttimet
- Napen softa

Paperilla tehoja etanolilla about +-320. Noilla 205 levyisillä talvirenkailla oli kiva kiihdyttää, kun ei juuri vedellyt ollenkaan. Kesänakeilla 215 leveys aiheuttaa jo paikoin kiemurtelua.
Noilla hilppeillä jaksaa ahtaa ja kiertää korkeammassakin vauhdeissa todella iloisesti. Joku 100 -150km/h veto voisi olla melko nopea.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa » Ti Huhti 07, 2015 12:09

Joo, näyttää siltä että meno vasta alkaa tuolla 120kmh tuntumassa :)
T7 vm. 2001 9-3

Lilsu
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Lilsu » Ma Huhti 13, 2015 21:02

Moneen on kertaan mitattu 80-120km/h eri laitteilla ja kahteen suuntaan samaa pätkää. Keskiarvo näyttäisi olleen kolmosvaihteella viime kesänä ~3.5 sek.
140-180km/h nelosvaihteella olisi myös mittaamisen arvoinen, tietysti suljetulla alueella.

Pääsin 120-160 aikaa nelosvaihteella koittamaan joitakin kertoja ja tulosten keskiarvo n.4.9 sekuntia. Heittoa todellisuuteen varmasti, mutta tyytyväinen tulokseen olen silti. Mossemiehen 3" dp ja Ferritan catbackilla saundit kohdillaan tolla välillä, neloskoneeksi.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex

ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja ric_91 » Ke Huhti 22, 2015 12:30

Koitin tänään vetää 60 ylöspäin niin torque pro mittasi 80-120 kmh väliksi lämmittelyvedossa 3,4s ja toisella yrittämällä 2,9s, joten ihan tyytyväinen voi olla :)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm

Avatar
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 795
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja vitikka » Ma Touko 11, 2015 15:45

vitikka kirjoitti:Pappabiili automaatti 9-5:nen. Vakkari 80 vauhdista lämä tiskiin. 4,8s ja lentävänä 4,2s.
Uusi kone ja turbo vaihdettu mitsuun. Reilut 500km nyt ajettu ja piti kokeilla mitä tapahtuu:

Vakkari 80 vauhdista lämä tiskiin 4,8s ja lentävänä 4,0s. Eli hyvin vähän eroa garrettilla mitattuihin aikoihin. Mair seuraa mreqia melko tarkasti. Kuitenkin tuntuu nyt puhdikkaammalta ja 0-100 on paljon nopeampi. Uudella softalla pykältää helpommin pienempää vaihdetta eli ei hyödynnä vääntöjä niin hyvin, kuin garrettilla. Kuitenkin ajossa menee kevyemmin kuin ennen.

https://youtu.be/2uLLwgLI6lM
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Kesä 23, 2015 15:59

13.5.2011 AZP kirjoitti:Tuli asennettua tuo RaceChrono Nokialaiseen, ja eikun testaamaan.

lämpötila +15 astetta, kuiva asvaltti, auto täysin vakio '02 9-3 2.0t (150 hp) automaatilla. Tankki melkein tyhjänä ja kuormana kuskin lisäksi vain 6V kuplan akku takajalkatilassa. Vedot tehty siten, että nopeudesta 70 km/h lähdetty talla pohjassa kiihdyttämään, vaihdekeppi D:llä.

ensimmäiset kuusi vetoa 80-120 km/h vaihteisto sport-asennossa:

1. 7,2s
2. 6,9s
3. 7,5s
4. 7,1 s
5. 7,1 s
6. 7,1 s

seuraavat kuusi vetoa vaihteisto normaaliasennossa:

1. 6,5s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,9s
5. 6,7s
6. 7,0s

Se mikä tässä hämmästyttää, on että vaihteisto normiasennossa ajat on järjestäin parempia kuin urheiluasennossa. Mittausvälille osuu yksi vaihteenvaihto, ja varvimittaria katsoen näytti siltä, että vaihteisto vaihtaisi sportilla 100-200 kierrosta aikaisemmin. Joka tapauksessa vaihtohetki oli 5500-5700 kierroksen kohdalla, eli ei punarajalla (6000 rpm). Onkohan tämä normaalia?
Samat mittausvehkeet, mutta auto on vaihtunut. Nyt vakio 150 hevosen 2008 9-3 TiDS A6 SportCombi. Neljä ekaa Sportilla:

1. 7,6s
2. 7,7s
3. 7,6s
4. 7,8s

Seuraavat neljä vaihteisto normiasennossa:

1. 8,4s
2. 6,6s
3. 7,2s
4. 6,2s

Sportilla tuli aika tasaiset ajat, normiasennossa ei todellakaan :| Lisäksi normiasennossa pääsi aika paljon nopeammin tavoitenopeuteen.

Ensimmäisessä vedossa normiasennossa taisin lyödä tallan pohjaan vähän myöhemmin, jossain reilussa 60 km/h:ssa, kun muissa vedoissa aloitin jostain viidenkympin huitteilta. Ahtojen keräämisestä voi siis johtua tuo erittäin huono aika. Lisäksi vaihteisto vaihtaa juuri kun ollaan päästy mittausalueelle reilussa 80 km/h nopeudessa. En tiedä voiko tämä aiheuttaa heiluntaa aikoihin.

Samaan tahtiin näyttäisi kiihtyvän tuon edellisen bensavehkeen kanssa vakiona. Vanha auto oli parisataa kiloa kevyempi, mutta ehkä dieselin komeampi vääntö kompensoi painoa. Kesän aikana tarkoitus päivittää softa ja tappaaa EGR ja DPF. Saas nähdä paljonko ajat muuttuu.

Avatar
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti » Ma Elo 03, 2015 21:58

9-5 Aero Wag. Man. 2004
-JC BP-softalla (e85 240/+400, 98e5 270/+400)
-Tankissa 62% etanoolia
-Lentävä lähtö, käsikellolla mitattuna

3. vaihde 80-120km/h
3,6-3,9s

4. vaihde 80-120km/h
4,3s
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2984
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ti Elo 04, 2015 10:14

Noista AZP:n mittaustuloksista käy ilmi miten hurjasti nämä puhelimen softalla tehdyt mittaukset heittävät :evil: .
Niillä ei oikeasti tee juuri yhtään mitään.

Puhelimen gps:n avulla tapahtuva mittaus on niin epätarkka tuollaisella todellisuudessa lyhyellä matkalla, jolla tuo kiihdytys tapahtuu, että tulokset ovat melkein mitä sattuu.
Itse olen myös testannut parillakin eri puhelimella kiihtyvyyttä 0-400m sekä siinä samalla 0-100km/h. Sieltä tulee melkein mitä tuloksia tahansa ja onko edes useiden eri tulosten keskiarvo sitten se oikea :?:

Tämä toteamus on sitten tullut siitä, kun olen vastaavan kiihdytyksen mitannut myös "oikealla" kiihdytysmittarilla (myös alan lehti testannut: http://www.tuning.fi/146/pikakoe-escort ... -g-timer-2) . Silläkin monta kertaa ja aina tulee sama tulos, joten se on luotettava. Kyseessä automaatti, niin eipä kuski pääse vaikuttamaan, joten sitä suuremmlla syyllä suhtaudun vähättelevästi noihin "puhelin" mittauksiin. Mikäli olisin noiden puhelimella tehtyjen mittausten perusteella tehnyt päätelmän, niin vikaan olisi mennyt.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Elo 04, 2015 10:28

Joo, viivettä ja epätarkkuuttahan noissa puhelimissa on. Silti nuo ekat neljä vetoa vaihteisto normaaliasennossa on melko tasaisia keskenään. Samoin vanhalla autolla nuo sport-asennossa ajetut tulokset ei heitä ihan älyttömästi toisistaan.

Sen verran vielä että nämä vedot on tehty eri motarirampeilla ja kiihdytyskaistoilla, joissa on pieniä eroja kaltevuuksien kanssa. Lähtökohtaisesti talla on laitettu tiskiin vasta tasaisella osuudella, mutta ainahan noissa pientä viettoa (yleensä alaspäin) on. Siitäkin tulee eroja, samoin turbokoneella pitää muistaa, että merkitystä on myös sillä, millä hetkellä kaasun lyö pohjaan, koska turbo kerää hetken kierroksia ja ahtoputket paineita.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4757
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ti Elo 04, 2015 10:31

petrisa kirjoitti:Noista AZP:n mittaustuloksista käy ilmi miten hurjasti nämä puhelimen softalla tehdyt mittaukset heittävät :evil: .
Niillä ei oikeasti tee juuri yhtään mitään.
Riippuu myös softan toteutuksesta. Osa käyttää gps:n lisäksi myös mm. puhelimen kiihtyvyysantureita, mutta se sitten edellyttää, että luuri on telineessä hyvin ja anturit kalibroitu oikein.
Pitäisi tehdä satunnaisotannalla testejä eri softista, niin näkisi hajonnan eri softien välillä. :)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2984
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ti Elo 04, 2015 15:10

Omassa nykyisessä puhelimessani on kiihtyvyysanturit, mutta sitä en tiedä käyttääkö tuo kokeilemani ohjelma niitä ollenkaan. Täytyypä tutkia tarkemmin, jos tieto jostain löytyisi.
Ohjelma on GTR V1.4 ja puhelimessa Android 4.1.1.

Sitä tosiaan sopii sitten taas epäillä, kuinka tarkkoja nuo puhelimen ehkä "halpis" anturit ovat ja miten tarkkaan tuo ohjelma toimii. Onhan nuo varmasti suuntaa antavia kuitenkin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2984
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiihtyvyys 80-120km/h ?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Elo 05, 2015 10:19

Katsoin tuosta puhelimesta GTR-ohjelman info/ohje-tietoja, niin siinähän kerrotaankin suoraan, että käyttää mittauksissa sekä GPS- että kiihtyvyysantureita. Joten kai tämän pitäisi kuitenkin sitten olla kohtuullisen luotetava. Varsinkin kun tämä puhelinkaan ei ole aivan halpis-android, joten pitäisi olla "laaturautaa" sisällä. Lievennetään sitten jonkin verran tuota jyrkkää epäilevää ja "kielteistä" kantaani näihin puhelinmittauksiin, joten jospa niillä sittenkin jotain tekee :D .
Täytyykin käydä heti testailemassa kunhan ehtii 8) .

Kannattaa yleensäkin muistaa mittauksen ajaksi ottaa ilmastointi econ/off asentoon. Jonkun hevosvoiman se vie.
Huomasin nimittäin silloin mittaillessani tuolla "oikealla" kiihtyvyysmittarilla Passport G-Timerilla, että ilmastointi vaikuttaa ja TCS ainakin paikaltaan lähtiessä.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin