Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Tonnarista (-88) pitäisi taas täyttää ilmastointi. Kyselin PR-varustelusta Raisiossa jossa näitä hommia on yleensä tehty vanhoihin, nykyään ei ole kuulemma enää tähän systeemiin kylmäainetta saatavilla. Olisko vinkkiä missä voisi täyttö onnistua mieluiten Turku-Espoo välillä ?
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Esimerkiksi R12 korvaavia aineita on Isceon 49 (R413a) ja RS 24 (R426a) mutta pienimolekyylisiä niin ei pysy kauan sisällä.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Itse ajattelin kokeilla tuohon Toyoon miten hyvin toimii pelkästään vanhojen nesteiden imeminen ja sitten R134a laittaminen tilalle. Jotkin sanovat, että pitäis kaikki vaihtaa, toiset vain kuivaimen vaihtoa. Nipat noissa vissiin erilaiset, joten jos se tuolla saisi edes hetkeksi toimimaan niin olisi ihan hyvä.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Oletko laittamassa R12 laitokseen R134a kylmäainetta vai mitä?
Samantien voisit kokeilla täytöstä myös ammoniakilla ja hiilidioksidilla tai mitä nyt kylmäaineina sopivaa on käyttää. Listan kylmäaineista saa esim skll:n sivuilta.
Samantien voisit kokeilla täytöstä myös ammoniakilla ja hiilidioksidilla tai mitä nyt kylmäaineina sopivaa on käyttää. Listan kylmäaineista saa esim skll:n sivuilta.
jcarlson kirjoitti:Älä usko ensi kerralla mitä kaveri sanoo (http://www.audiforums.com/forum/showthread.php?t=80267).
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Jos kulmäaineputkistoissa on pätkäkin kumiletkua niin unohda se R134A:n laitto järjestelmään. Tuohon aikaan kun Toyosi on tehty on letkumateriaali ollun ainoastaan R12 sopivaa ja nykyinen R134A puskee kumista läpi kuin seulasta. Tämä tietysty jos ei putkituksia ole joskus vaihdettu nykyaikaisia aineita kestäviksi.
Isceon 49 on laajalti käytetty R12 korvaaja ja sopii järjestelmään yleensä ilman mitään muutoksia. Itse olen Isceonia laittanut omiin kesäautoihin ja samaa tavaraa töissä asiakkaiden losseihin. Eipä noita ole juurikaan tarvinnut jälkeen täytellä, paitsi jos on ollut reikä kennossa. Eli en tiedä sitten missä autoissa on niin huterat letkut, että Isceon 49 ei pysyisi sisällä R12 jälkeen. Täyttömäärä on hieman eri R12 verrattuna.
Isceon 49 on laajalti käytetty R12 korvaaja ja sopii järjestelmään yleensä ilman mitään muutoksia. Itse olen Isceonia laittanut omiin kesäautoihin ja samaa tavaraa töissä asiakkaiden losseihin. Eipä noita ole juurikaan tarvinnut jälkeen täytellä, paitsi jos on ollut reikä kennossa. Eli en tiedä sitten missä autoissa on niin huterat letkut, että Isceon 49 ei pysyisi sisällä R12 jälkeen. Täyttömäärä on hieman eri R12 verrattuna.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Avokompura on se kaiken karmein ja sitten mainitsemasi letkut sekä mutteriliitokset.
Pitävä laitos on esimerkiksi hermeettinen jääkaappi missä koko kylmäainekierto on metallikuoren sisällä ja juottamalla komponentit yhdessä. Pakastimen höyrystymispaine menee jopa alle ilmanpaineen kun käytetään Isobutaania (R600a). Kylmäaineilla yleensä pyritään välttämään alle 1bar absoluuttista painetta ja sen vuoksi tietty kylmäaine eri tarkoitukseen.
Tärkeä myös tietää mikä kylmäaine ja öljy sopii yhteen. Huoltokylmäaineet kuten Isceon sisältä Isobutaania joka ottaa öljyn kylmäainekiertoo mitä tarvitaan mäntäkompuran voitelus.
Pitävä laitos on esimerkiksi hermeettinen jääkaappi missä koko kylmäainekierto on metallikuoren sisällä ja juottamalla komponentit yhdessä. Pakastimen höyrystymispaine menee jopa alle ilmanpaineen kun käytetään Isobutaania (R600a). Kylmäaineilla yleensä pyritään välttämään alle 1bar absoluuttista painetta ja sen vuoksi tietty kylmäaine eri tarkoitukseen.
Tärkeä myös tietää mikä kylmäaine ja öljy sopii yhteen. Huoltokylmäaineet kuten Isceon sisältä Isobutaania joka ottaa öljyn kylmäainekiertoo mitä tarvitaan mäntäkompuran voitelus.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Ammoniakilla?!?? Et oo tosissas???et kirjoitti:Oletko laittamassa R12 laitokseen R134a kylmäainetta vai mitä?
Samantien voisit kokeilla täytöstä myös ammoniakilla ja hiilidioksidilla tai mitä nyt kylmäaineina sopivaa on käyttää. Listan kylmäaineista saa esim skll:n sivuilta.jcarlson kirjoitti:Älä usko ensi kerralla mitä kaveri sanoo (http://www.audiforums.com/forum/showthread.php?t=80267).
http://www.skll.fi/www/att.php?id=45 <== lue tuolta ja mieti uudestaan.
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2548.pdf <== tai tuolta sivu 16.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
En jaksanu lukea loppuun tuota VTT hommaa mutta varmaankin Oulunkylän jäähallilta? Se sillointällöin tupruttelee ja Yleisradios luetaan hätätiedote kun laitosmies avannu vääriä venttiiliä.
Ammoniakin kans jos kokeilee niin ei ainakaan F-kaasuasetusta rikota.
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/
Ammoniakin kans jos kokeilee niin ei ainakaan F-kaasuasetusta rikota.
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/
-
- "Aero"
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Eipä taida ammoniakki olla ihan joka pojalle tarjolla olevaa tavaraa..et kirjoitti:En jaksanu lukea loppuun tuota VTT hommaa mutta varmaankin Oulunkylän jäähallilta? Se sillointällöin tupruttelee ja Yleisradios luetaan hätätiedote kun laitosmies avannu vääriä venttiiliä.
Ammoniakin kans jos kokeilee niin ei ainakaan F-kaasuasetusta rikota.
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/
Myrkkyjen kans ei kannata pelleillä.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Ammoniakki on erittäin hyvä kylmäaine... kaasukäyttöiset vaunut...ilmastointia ei saa tukkia.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Tuo olikin tiedossa, että Isceon 49 on se korvaava aine tuolle, mutta toisaalta saanut käsityksen, ettei kovin useassa paikassa ole. Eli mahtaako paikallisella Vianorilla moista ainetta olla. Pitänee siis käydä kysymässä. Kennosta tahtoo olla rivat aika heikossa kunnossa, mutta on näitä sen verran sentään jo tähän maahan tuotu, että hyväkuntoisia käytettyjäkin löytyy. Uuden hintaa ei uskalla käydä edes kysymässä. Oven saranatkin kun maksavat useamman satasen kappaleelta...JugiBoy kirjoitti:Isceon 49 on laajalti käytetty R12 korvaaja ja sopii järjestelmään yleensä ilman mitään muutoksia. Itse olen Isceonia laittanut omiin kesäautoihin ja samaa tavaraa töissä asiakkaiden losseihin. Eipä noita ole juurikaan tarvinnut jälkeen täytellä, paitsi jos on ollut reikä kennossa. Eli en tiedä sitten missä autoissa on niin huterat letkut, että Isceon 49 ei pysyisi sisällä R12 jälkeen. Täyttömäärä on hieman eri R12 verrattuna.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Onhan se, sitä ei käy kieltäminen. Mutta jos itse aine vaatii todella korkean paineen ei sellaisen kanssa ruveta sählään vasta ku isommissa kohteissa, ja yleensä nekin on epäsuoria systeemejä.et kirjoitti:Ammoniakki on erittäin hyvä kylmäaine... kaasukäyttöiset vaunut...ilmastointia ei saa tukkia.
Tuossa 2002 olin kesäduunissa firmassa jossa tehtiin maalämpöpumppuja. Silloin oli ollut puhetta, että olisi ammoniakilla korvattu kylmäaine mutta puljun pomo ei ollut yhtä innokas vaikka ammoniakki ei ole otsonille vaarallista ja kasvihuonekaasu jne. Mutta 200 barin paine kylmäainekierrossa laitteessa joka on hyväksytty asennettavaksi vaikka kodinhpitohuoneeseen ei ollut mikään positiivinen asia.
Väistämättä järjestelmästä tulee sellainen, että sen sijoitus vaatisi aina pannu/konenuoneen jonne käynti on vain ulkoa mikä taas saattaa joissain tapauksissa tuoda vain lisäkustannuksia.
Tuli tuossa aiheeseen liittyen mieleen, että eikö ole mahdollista vaihtaa tiivisteitä ja letkuosia, että tämän päivän mänkit pysyy sisällä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Mikäli oikein muistan niin koko kylmätekniikka lähti ammoniakista aikanaa. Wikipedia varmaan kertoo. En löytäny netistä log ph diagrammia ammoniakille mutta tuos suttuinen kuva.
1baris absoluuttista ollaan yli -30 celsiusta ja 20bar on melkein 50 celsiusta.
Noista kun ottaa delta teen pois niin näyttäis pystyvän pakkastakin tekemään.
Hiilidioksidis on ainakin kovat paineet ja putkiston hitsaajalla pitää olla luokat.
Voihan noita komponenttia vaihdella mutta hintaa tulee äkkiä satasen autolle.
1baris absoluuttista ollaan yli -30 celsiusta ja 20bar on melkein 50 celsiusta.
Noista kun ottaa delta teen pois niin näyttäis pystyvän pakkastakin tekemään.
Hiilidioksidis on ainakin kovat paineet ja putkiston hitsaajalla pitää olla luokat.
Voihan noita komponenttia vaihdella mutta hintaa tulee äkkiä satasen autolle.
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
R12 -> R134 konversiokitti:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... 4/1003957/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... 4/1003957/
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen
Täytyy myöntää, että mulla taitaa mennä nyt ammoniakki ja hiilidioksidi sekaisin. Tosin kesäduunin aikaan oli paljon puhetta pomon kanssa järjestelmistä, mikä on hyvää jne.et kirjoitti:Mikäli oikein muistan niin koko kylmätekniikka lähti ammoniakista aikanaa. Wikipedia varmaan kertoo. En löytäny netistä log ph diagrammia ammoniakille mutta tuos suttuinen kuva.
http://farm4.static.flickr.com/3637/579 ... 4a4c36.jpg
1baris absoluuttista ollaan yli -30 celsiusta ja 20bar on melkein 50 celsiusta.
Noista kun ottaa delta teen pois niin näyttäis pystyvän pakkastakin tekemään.
Hiilidioksidis on ainakin kovat paineet ja putkiston hitsaajalla pitää olla luokat.
Voihan noita komponenttia vaihdella mutta hintaa tulee äkkiä satasen autolle.
Tämä pitää laittaa jemmaan.Svc kirjoitti:R12 -> R134 konversiokitti:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... 4/1003957/
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001