Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tonnarista (-88) pitäisi taas täyttää ilmastointi. Kyselin PR-varustelusta Raisiossa jossa näitä hommia on yleensä tehty vanhoihin, nykyään ei ole kuulemma enää tähän systeemiin kylmäainetta saatavilla. Olisko vinkkiä missä voisi täyttö onnistua mieluiten Turku-Espoo välillä ?
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

Esimerkiksi R12 korvaavia aineita on Isceon 49 (R413a) ja RS 24 (R426a) mutta pienimolekyylisiä niin ei pysy kauan sisällä.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse ajattelin kokeilla tuohon Toyoon miten hyvin toimii pelkästään vanhojen nesteiden imeminen ja sitten R134a laittaminen tilalle. Jotkin sanovat, että pitäis kaikki vaihtaa, toiset vain kuivaimen vaihtoa. Nipat noissa vissiin erilaiset, joten jos se tuolla saisi edes hetkeksi toimimaan niin olisi ihan hyvä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

Oletko laittamassa R12 laitokseen R134a kylmäainetta vai mitä?

Samantien voisit kokeilla täytöstä myös ammoniakilla ja hiilidioksidilla tai mitä nyt kylmäaineina sopivaa on käyttää. Listan kylmäaineista saa esim skll:n sivuilta.
jcarlson kirjoitti:Älä usko ensi kerralla mitä kaveri sanoo (http://www.audiforums.com/forum/showthread.php?t=80267).
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Jos kulmäaineputkistoissa on pätkäkin kumiletkua niin unohda se R134A:n laitto järjestelmään. Tuohon aikaan kun Toyosi on tehty on letkumateriaali ollun ainoastaan R12 sopivaa ja nykyinen R134A puskee kumista läpi kuin seulasta. Tämä tietysty jos ei putkituksia ole joskus vaihdettu nykyaikaisia aineita kestäviksi.
Isceon 49 on laajalti käytetty R12 korvaaja ja sopii järjestelmään yleensä ilman mitään muutoksia. Itse olen Isceonia laittanut omiin kesäautoihin ja samaa tavaraa töissä asiakkaiden losseihin. Eipä noita ole juurikaan tarvinnut jälkeen täytellä, paitsi jos on ollut reikä kennossa. Eli en tiedä sitten missä autoissa on niin huterat letkut, että Isceon 49 ei pysyisi sisällä R12 jälkeen. Täyttömäärä on hieman eri R12 verrattuna.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

Avokompura on se kaiken karmein ja sitten mainitsemasi letkut sekä mutteriliitokset.

Pitävä laitos on esimerkiksi hermeettinen jääkaappi missä koko kylmäainekierto on metallikuoren sisällä ja juottamalla komponentit yhdessä. Pakastimen höyrystymispaine menee jopa alle ilmanpaineen kun käytetään Isobutaania (R600a). Kylmäaineilla yleensä pyritään välttämään alle 1bar absoluuttista painetta ja sen vuoksi tietty kylmäaine eri tarkoitukseen.

Tärkeä myös tietää mikä kylmäaine ja öljy sopii yhteen. Huoltokylmäaineet kuten Isceon sisältä Isobutaania joka ottaa öljyn kylmäainekiertoo mitä tarvitaan mäntäkompuran voitelus.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

et kirjoitti:Oletko laittamassa R12 laitokseen R134a kylmäainetta vai mitä?

Samantien voisit kokeilla täytöstä myös ammoniakilla ja hiilidioksidilla tai mitä nyt kylmäaineina sopivaa on käyttää. Listan kylmäaineista saa esim skll:n sivuilta.
jcarlson kirjoitti:Älä usko ensi kerralla mitä kaveri sanoo (http://www.audiforums.com/forum/showthread.php?t=80267).
Ammoniakilla?!?? Et oo tosissas???

http://www.skll.fi/www/att.php?id=45 <== lue tuolta ja mieti uudestaan.

http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2548.pdf <== tai tuolta sivu 16.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

En jaksanu lukea loppuun tuota VTT hommaa mutta varmaankin Oulunkylän jäähallilta? Se sillointällöin tupruttelee ja Yleisradios luetaan hätätiedote kun laitosmies avannu vääriä venttiiliä.

Ammoniakin kans jos kokeilee niin ei ainakaan F-kaasuasetusta rikota.
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

et kirjoitti:En jaksanu lukea loppuun tuota VTT hommaa mutta varmaankin Oulunkylän jäähallilta? Se sillointällöin tupruttelee ja Yleisradios luetaan hätätiedote kun laitosmies avannu vääriä venttiiliä.

Ammoniakin kans jos kokeilee niin ei ainakaan F-kaasuasetusta rikota.
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/kylmalaitteet-rekisterit/
Eipä taida ammoniakki olla ihan joka pojalle tarjolla olevaa tavaraa..

Myrkkyjen kans ei kannata pelleillä.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

Ammoniakki on erittäin hyvä kylmäaine... kaasukäyttöiset vaunut...ilmastointia ei saa tukkia.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja haffu »

JugiBoy kirjoitti:Isceon 49 on laajalti käytetty R12 korvaaja ja sopii järjestelmään yleensä ilman mitään muutoksia. Itse olen Isceonia laittanut omiin kesäautoihin ja samaa tavaraa töissä asiakkaiden losseihin. Eipä noita ole juurikaan tarvinnut jälkeen täytellä, paitsi jos on ollut reikä kennossa. Eli en tiedä sitten missä autoissa on niin huterat letkut, että Isceon 49 ei pysyisi sisällä R12 jälkeen. Täyttömäärä on hieman eri R12 verrattuna.
Tuo olikin tiedossa, että Isceon 49 on se korvaava aine tuolle, mutta toisaalta saanut käsityksen, ettei kovin useassa paikassa ole. Eli mahtaako paikallisella Vianorilla moista ainetta olla. Pitänee siis käydä kysymässä. Kennosta tahtoo olla rivat aika heikossa kunnossa, mutta on näitä sen verran sentään jo tähän maahan tuotu, että hyväkuntoisia käytettyjäkin löytyy. Uuden hintaa ei uskalla käydä edes kysymässä. Oven saranatkin kun maksavat useamman satasen kappaleelta...
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

et kirjoitti:Ammoniakki on erittäin hyvä kylmäaine... kaasukäyttöiset vaunut...ilmastointia ei saa tukkia.
Onhan se, sitä ei käy kieltäminen. Mutta jos itse aine vaatii todella korkean paineen ei sellaisen kanssa ruveta sählään vasta ku isommissa kohteissa, ja yleensä nekin on epäsuoria systeemejä.

Tuossa 2002 olin kesäduunissa firmassa jossa tehtiin maalämpöpumppuja. Silloin oli ollut puhetta, että olisi ammoniakilla korvattu kylmäaine mutta puljun pomo ei ollut yhtä innokas vaikka ammoniakki ei ole otsonille vaarallista ja kasvihuonekaasu jne. Mutta 200 barin paine kylmäainekierrossa laitteessa joka on hyväksytty asennettavaksi vaikka kodinhpitohuoneeseen ei ollut mikään positiivinen asia.

Väistämättä järjestelmästä tulee sellainen, että sen sijoitus vaatisi aina pannu/konenuoneen jonne käynti on vain ulkoa mikä taas saattaa joissain tapauksissa tuoda vain lisäkustannuksia.

Tuli tuossa aiheeseen liittyen mieleen, että eikö ole mahdollista vaihtaa tiivisteitä ja letkuosia, että tämän päivän mänkit pysyy sisällä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja et »

Mikäli oikein muistan niin koko kylmätekniikka lähti ammoniakista aikanaa. Wikipedia varmaan kertoo. En löytäny netistä log ph diagrammia ammoniakille mutta tuos suttuinen kuva.
Kuva
1baris absoluuttista ollaan yli -30 celsiusta ja 20bar on melkein 50 celsiusta.
Noista kun ottaa delta teen pois niin näyttäis pystyvän pakkastakin tekemään.

Hiilidioksidis on ainakin kovat paineet ja putkiston hitsaajalla pitää olla luokat.

Voihan noita komponenttia vaihdella mutta hintaa tulee äkkiä satasen autolle.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmastoinnin täyttö 80-lukulaiseen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

et kirjoitti:Mikäli oikein muistan niin koko kylmätekniikka lähti ammoniakista aikanaa. Wikipedia varmaan kertoo. En löytäny netistä log ph diagrammia ammoniakille mutta tuos suttuinen kuva.
http://farm4.static.flickr.com/3637/579 ... 4a4c36.jpg
1baris absoluuttista ollaan yli -30 celsiusta ja 20bar on melkein 50 celsiusta.
Noista kun ottaa delta teen pois niin näyttäis pystyvän pakkastakin tekemään.

Hiilidioksidis on ainakin kovat paineet ja putkiston hitsaajalla pitää olla luokat.

Voihan noita komponenttia vaihdella mutta hintaa tulee äkkiä satasen autolle.
Täytyy myöntää, että mulla taitaa mennä nyt ammoniakki ja hiilidioksidi sekaisin. Tosin kesäduunin aikaan oli paljon puhetta pomon kanssa järjestelmistä, mikä on hyvää jne.
Svc kirjoitti:R12 -> R134 konversiokitti:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... 4/1003957/
Tämä pitää laittaa jemmaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin